Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Adrian_vg - Gröngöling på fyra hjul  (läst 102449 gånger)

Utloggad adrian_vg

Adrian_vg - Gröngöling på fyra hjul
« skrivet: 9 augusti 2012 kl. 14:00:56 »
Hej alla,

Är ganska ny på forumet, efter att ha blivit med en kvadd. Jag är i själ och hjärta motorcyklist*, så att skaffa en kvadd, med fyra hjul, känns fortfarande lite kluvet.

Bakgrunden till kvaddköpet är vinterpendlingen till jobbet. Jag har en 30 år gammal Honda XL600R ("Edwin") som inför den kommande vintersäsongen tyvärr fått ställas av pga alltför mycket oljeläckage från lite här och var... Eftersom jag iom det blev utan pendlingsverktyg, och dessutom vägrar köra bil till jobbet, snokade jag runt på Blocket lite grann och närmast impulsköpte en billig kineskvadd att ha i vinter.

Kvadden körde jag hem från Skokloster (bor i Uppsala), en premiärtur på runt fem mil, jag har alltså aldrig kört en fyrhjuling i mitt liv förut.... Hade iaf eskort av frun i bilen bakom, där jag också dumpat en reservdunk med bensin utifall att. Halvvägs hem visade det sig att reservdunken var en bra grej att ha med sig. Varningslampan för bensinen visade sig leva sitt eget liv på denna Shineray...

Under denna ATV-premiärtur hem fick jag bra användning av mina mc-kunskaper i form av att "hänga ut" - framhjulen på kvadden var så felinställda att man fick burka och hänga som f@n för att inte välta i varje kurva. Dessutom passade jag på att toppfartstesta kvadden och kan konstatera att 70 km/h är maxhastigheten på plan och torr väg. Fick upp den i 74 km/h i nerförsbacke. 70 km/h borde räcka gott och väl för vinterföre. 8-)

Det jag gjort med kvadden under de få veckor jag haft den, är att montera en DRL-lampa fram och byta framdäck. Pga felinställningen  fram (fixat nu hoppas jag...), blev originalframdäcken helt sned- och utslitna på femmilaturen hem. Blev Biltemas crossdäck fö, det billigaste och de enda i rätt dimension som fanns på lager i hela Uppsalas däckbransch... Bytet gick på humana 144 kr/två däck.

Originaldäcken bak sitter kvar, och jag har nu dubbat både fram och bak med Bestgrip 1100-skruvdubbar. Dubbade bara yttre halvorna fram, efter tips från Bestgrip. Räcker inte det får jag kompletteringsdubba under vintern.

Kvadden verkar idealisk för vinterbruk då den har både kick och elstart! Efter fyra vintrar med kickande på Edwin, känns det ganska skönt med elstart.

Hela detta kvaddprojekt heter "ekonomi och billighet". Utslagsgivande för min del var att försäkringen bara var marginellt dyrare än för Edwin, och med en 150cc fyrtaktsmotor kan inte bränsleförbrukningen rimligen vara alltför blodig.

Det som återstår att göra inför vintern är att göra ett oljebyte, spreja allt metalliskt med WD-40 och skaffa en cykeldator, eftersom trippen nollställs varje gång man slår av tändningen, och att skaffa de där billiga styrmuffarna från Biltema...

* Jag har en grön Honda VFR750F-'97 (fn uthyrd till en övningskörare jag handleder), en fejksvart Honda VFR800Fi-'00 (pendlarhoj, banhoj, touringhoj, skojhoj) och en röd råttig Honda XL600R-'83 ("Edwin", vinterpendlaren som fn är avställd och får skämmas för sitt oljeläckage).
« Senast ändrad: 9 augusti 2012 kl. 14:09:23 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad Hydro

SV: Adrian_vg - Gröngöling på fyra hjul
« Svar #1 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 14:22:24 »
Alltid lite extra kul med folk som även har A på körkortet!
...det eftersom många tror att fyrhjulingar endast är ett "handikappfordon" för dem utan A...

Att du sen satsat på en liten kinamaskin med minimotor gör ju det hela rent av lite spännande, så håll oss uppdaterade hur det går och hur det funkar, osv.
  ()p
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad adrian_vg

« Svar #2 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 14:43:43 »
Tack för välkomnandet!

Sex kW på denna minimotor känns som för mycket... ':) Har runt 40 hk i Edwin, och det räckte för att komma fram bättre än bildrullarna de senaste vintrarna. Får återkomma om Solstrålen senare framåt oktober. :)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #3 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 15:15:13 »
Det du radar upp vid lilla stjärnan (  *  ) medför ju en viss respekt...  :sunny:
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad adrian_vg

« Svar #4 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 18:29:29 »
Det du radar upp vid lilla stjärnan (  *  ) medför ju en viss respekt...  :sunny:

Tack, tror jag. ;-)

Syftar du på antalet eller modellerna?
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #5 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 18:40:53 »
Jag tror jag börjar inse det där med minimotor... De flesta på forumet verkar ha fyrhjulingar på minst 500cc och där 700cc verkar vara mest populärt efter en snabb koll.

Nå, jag kör om alla i kurvorna.  ;)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Britsmar

« Svar #6 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 22:47:02 »
Nå, jag kör om alla i kurvorna.  ;)
Nej!!! Nu ska du föregå med gott exempel ibland oss andra b korts ligister och säga nått i stil med "jag kommer hem före er ändå för jag har lärt mig att åka iväg i god tid!" (läste ett par sidor i a-kortsboken.... Innan jag kollade över kostnaderna  :banghead:)
Glöm nu inte o gå över bultar o skruvar en extra gång, just den modellen har jag klämt på ett par gånger i impulsköpstankar men backat undan på grund av att halva konstruktionen saknar gänglåsning.
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad adrian_vg

« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2012 kl. 09:20:27 »
'kejrå.  :)
Läste nåt om skruvar som tappas på forumet. Får investera i en tub gänglåsning...

Påminner mig om den gången Edwin började kännas vinglig och allmänt bänglig i kurvorna. En noggrann koll runtom avslöjade att en bult som säkrade toppen i övre ramröret lossnat med resultat att hela motorn svajade i ramen!
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2012 kl. 12:44:24 »
Har monterat Biltemas billigare version av handskydd. Blev lite trångt på högersidan mellan spegelfäste och tumgasen. Av nån anledning har kineserna svetsat fast spegelfästet styret... Och målat styrstålröret alu-grått märkte jag när jag skruvade på handskydden.  ':)

Såg dock tufft ut. Kinapuffen kan nog bli en bra vinterhoj till slut ändå!

Och så passade jag på att skaffa styrmuffar också från samma ställe. De verkar gå att montera utanpå handskydden med lite lirkande.

Cykeldatorn är inte monterad än, men ligger och väntar på en solig och fin dag.

Topbox och låskätting får bli efter nästa löning. Dito oljebytet.

Ser lite fram emot vintern... 8-}

Edit: Beställde just två demobeggade färdigdubbade framdäck, Kenda K546F, eftersom jag har en känsla av att Biltemadäcken kanske kommer att ta slut snabbt... Det är det smalare dubbade däcket till höger i bild. ;)
« Senast ändrad: 14 augusti 2012 kl. 14:58:51 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #9 skrivet: 14 augusti 2012 kl. 16:18:11 »
Hittade Shinerays webbsajt. De sponsrar tydligen Kinas enda MX-team. Take that Can-am mfl tillverkare!

På den tekniska detaljer-sidan för min XY150ST(E) fanns info om de länkade fyrhjulsbromsarna som tidigare var lite småmysko för min del.

Dessutom fanns köpinfo om modellen. Minimuminköp av denna modell är tydligen minst en tjugofotscontainer... :lol:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2012 kl. 22:47:53 »
...Minimuminköp av denna modell är tydligen minst en tjugofotscontainer... :lol:
Du ser, du kommer aldrig klara vintern igenom med bara en. Du måste ha reservdelsmaskiner att plocka av! :lol: :lol:
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad adrian_vg

« Svar #11 skrivet: 15 augusti 2012 kl. 09:31:22 »
Du ser, du kommer aldrig klara vintern igenom med bara en. Du måste ha reservdelsmaskiner att plocka av! :lol: :lol:

Man börjar ju undra så där lite grann i nattens mörker... ':)
« Senast ändrad: 16 augusti 2012 kl. 14:10:06 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #12 skrivet: 16 augusti 2012 kl. 14:12:28 »
Såg i kvaddens reservdelskatalog, att oljefiltret är en metallsil, så bara att tappa ur oljan, rensa "filtret" och fylla på med en liter olja och klart. Borde gå på max en kvart om inte det kinesiska mjukstålet i oljepluggen slits runt först... Får börja med försiktig knackning på pluggen så att gängorna släpper upp lite först.

Min första hoj med automatlåda - är fortfarande lite tveksam om växellådsoljan, om den delas med motorns, eller om den byts separat. En liter olja låter så lite...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2012 kl. 18:19:12 »
Motoroljan bytt, oljesilen avtorkad. Kineserna satte oljesilpluggen alldeles bredvid undre ramröret, som gjort för att skrapa knogarna och svära som fan över vinkeln man måste ha (hängandes på nerfbaren med armbågen och den andra under/runt och trycka uppåt) för att skruva på den fjäderbelastade pluggen igen...

Hittade en till avtappningsplugg längre bak under växellådan(?), men vågade inte skruva av den  då jag inte hittade ett annan påfyllningshål för den presumtiva växellådsoljan.

Tänkte skruva lite på styrstagen igen, men de övre muttrarna sitter som berget även om jag inte drar åt dem speciellt, så jag har beslutat att kvadden ska ha ca 20 mm toe-in denna vinter...

Och när jag tog av kvaddkapellet blev jag stucken av en geting som antagligen tyckt att det kamofärgade kapellet var ett bra ställe att rasta på. Ättiksprit hjälpte på såret. Man får lida för sin pendling under vinterhalvåret... ':)
« Senast ändrad: 18 augusti 2012 kl. 19:03:09 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #14 skrivet: 20 augusti 2012 kl. 14:27:50 »
Lite mystisk tomgång på maskinen, direkt efter start med kall motor går den ganska bra, men efter en liten stund går tomgången ner och den orkar knappt hålla sig snurrande själv utan lite gas. Verkar gå bättre med lite tumtryck när den blivit varm och neutralen är i, eller utan tumtryck när man lägger i framåtväxeln. Verkar vara nån slags automatchoke på kvadden. En tomgångsjustering kanske är på sin plats... :hmmm:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #15 skrivet: 26 augusti 2012 kl. 11:52:18 »
Var och köpte ett ryggskydd på Sulas MC i går och la märke till att de säljer Arctic Cat och Suzuki fyrhjulingar. La också märke till att dessa var i princip dubbelt så stora som min Shineray - som ser direkt spinkig ut i jämförelse...

Måste 4WD-hjulingar vara så mycket större?? :o
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #16 skrivet: 30 augusti 2012 kl. 15:44:13 »
Lindade avgasröret på biten som går vid stöveln. Borde räcka för att inte smälta plasten på stöveln mer.

Den grövre biten bakom skyddsplåten, är det en katalysator tro?

Passade också på att göra kvadden snabbare med lite klistermärken. ;)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Pv544

« Svar #17 skrivet: 30 augusti 2012 kl. 16:22:12 »
Ja det är nog katalysatorn i röret. På en del sitter den i ljuddämparen istället.
En del rensar den eller byter till rakt rör.
Besiktningen mäter ju inga avgaser lika som på mc, så det bör inte vara några problem där heller.

Har du kollat hur stiftet ser ut? Så den inte går för magert, speciellt till vintern kan det behövas lite fetare blandning.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad adrian_vg

« Svar #18 skrivet: 30 augusti 2012 kl. 17:12:03 »
Ja det är nog katalysatorn i röret. På en del sitter den i ljuddämparen istället.

Tack. Trodde att så här små motorer inte behövde ha kat. Iofs skulle det kanske kunna förklara varför stöveln smälte just där - katten blir nog ganska varm...

Har du kollat hur stiftet ser ut? Så den inte går för magert, speciellt till vintern kan det behövas lite fetare blandning.

Nej, men jag har velat. Skulle vilja feta till förgasarblandningen något inför vintern; tror kvadden blir lite mer lättstartad då. Vet dock inte hur man gör, eller om det bara är att höja nålen ett hack i trotteln.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Pv544

« Svar #19 skrivet: 30 augusti 2012 kl. 18:00:15 »
Om du ska ta bort katten så gör det och sen skulle jag tro att större munstycken i förgasaren är melodin.

Kolla även så luftfiltret och lådan ser bra ut.

Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad adrian_vg

« Svar #20 skrivet: 30 augusti 2012 kl. 21:19:13 »
Om du ska ta bort katten så gör det och sen skulle jag tro att större munstycken i förgasaren är melodin.

Kolla även så luftfiltret och lådan ser bra ut.

Vill ha katten kvar. Ekonomi och miljö du vet. ;-)

Luftfiltret tänkte jag inte på. Tack för påminnelsen!
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #21 skrivet: 31 augusti 2012 kl. 12:07:30 »
Hämtade ut mina nya beggade demodäck. Visade sig inte vara Kenda-däck utan Maxxis Streetmaxx, av modell 42N om jag läste rätt på däcksidan. Mönstret ser iaf ut som de på bilden på http://www.quadmaxx.co.uk/175-70-10-21-x-7-00-c9272-42n-tl-maxxis-streetmaxx-tyres.html.

Positiv överraskning var att dubbarna var limmade!
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #22 skrivet: 4 september 2012 kl. 08:25:44 »
Kollade tändstiftet och luftfiltret i går på kvadden.

Tändstiftet såg brungrått ut, så jag antar att förbränningen är ok. Mer förvånande var att stiftet var så litet. Tror det var större på mopeden jag hade på 80-talet...

Luftfiltret var extrempilligt att få ut, men visade sig vara i princip oanvänt, bara lite maskrosfrön, så jag gjorde inte mer åt det än att blåsa rent det. Metalltrådsfiltret var rent också.

Tanken var också att försöka feta upp blandningen lite inför vintern, men det verkar vara en vaccuumförgasare, och den vågar jag inte röra.
Nöjde mig med att ställa upp tomgången lite grann bara. Motorn tenderade att slocka då och då på tomgång.

Tror kvadden börjar bli klar för vinterföret. Bra topbox och kätting+lås kvar att skaffa.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #23 skrivet: 11 oktober 2012 kl. 09:25:50 »
4,5 plusgrader i morse. Var tvungen att känna på vägbanan först innan jag hoppade upp på svartviffern och tog den till jobbet. Lite kallare till om morgonarna och det får bli dubbad hjuling ist...
Kanske lika bra att skaffa en snabbadapter nu till Cteken och ladda upp batteriet på den lilla solstrålen.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #24 skrivet: 11 oktober 2012 kl. 17:59:46 »
Ve och förbannelse! Det som skulle vara en enkel grej att fixa, snabbadaptern till Ctek-laddaren, urartade snabbt till bensin rinnande nerför armbågarna...

Jag tar det från början.

Efter jobbet åkte jag förbi Mekonomen och skaffade en Ctek Comfort Indicator för montering på kvadden så man slipper använda klämmorna, lyfta på sadeln och allt det där. Den monteringen gick bra. Indikatorn fick hänga under bensintanken genom ett hål i plasten som täcker bensintanken och delar av baken.

Eftersom det fortfarande var dagsljus passade jag på att fixa lite med tomgången igen. Antingen är gasvajern alldeles för lång eller så har den töjt nåt fruktansvärt på 45 mil... Iaf, det fick bli en fulfix på vajersidan vid förgasaren och ytterligare lite sträckning uppe vid handtaget. Borde funka ett tag iaf.

Vidare, åter till indikatorn. När jag satte fast indikatorn la jag märke till att bensinslangen såg definitivt sprucken och alldeles för klämd i böjarna för att bensinen skulle rinna ordentligt. Sagt och gjort, jag drog och klamrarna och ryckte av slangen med resultat att bensin forsade ut. En panikslagen sekund senare satte jag P för forsandet med ett pekfinger och insåg samtidigt att hjulingen hade ju ingen bensinkran! Så tillbaka med den gamla slangen och mer forsande för att sen hämta en bensindunk och tömma tanken först. Pinsamt Adrian...

När tanken var tömd klippte jag till en ny armerad bit slang och trädde på den tveksamma vacuumpumpen bara för att inse att nippeln under tanken ju var mer än dubbelt så tjock! Tjena kineser, hur tänkte ni nu? Och hur dyr kan en soppakran vara?? Det var ca tre mm tjock nippel vid pumpen och ca tio vid tanken.

Efter att ha försökt pressa på den jävla slangen i en kvart alltmedan bensinrester sakta rann neråt armbågarna och svedde armbågsspetsarna, kom jag till slutsatsen att detta kommer aldrig att gå. Gick och kollade på slangen jag hade kvar och grunnade. Sen insåg jag att inlindad i den tunna slangrullen jag hade kvar var en tjockare slang! Katching! Klippte av en bit och denna passade fint där upp på tanken, medan pumpnippeln var för tunn... Letade fram några sannolika klammer och som var små nog att klämma åt pumpnippeln samtidigt som de alls skulle passa på slagen utan alltför mycket problem. Så jag skruvade och sen skruvade jag lite till på pumpklammern. Plopp sa det... Jag hade skruvat så mycket att klammerna dragit av slangen från nippeln. Bara att börja om, fast längre in på nippeln. Denna gång satt den som berget och som det verkade, utan att läcka!

Vid det här laget stank jag bensin, eftersom det forsat ut en del tidigare... Hällde på lite bensin från dunken och kollade att det *verkligen* inte läckte. Sen spolade jag av helvetesmaskinen med en kanna vatten och startade upp maskinen. Bensinen verkade rinna till bättre nu.

Avslutade allt med att duscha av mig själv, smörja in händerna med sonens babyolja (bensin är ruskigt uttorkande på huden...) och parfymera mig våldsamt. Frun såg lite undrande på mig efteråt... ':)

Jag är dock fortfarande tveksam till vacuumpumpens funktion.
Kan man byta ut den till nåt (tryckstyrt) elektriskt edyl, så man inte är beroende av undertryck från insugningen? Hur ser det ut på andra hjulingar? Samma sorts klena vacuumpump?

Ser inte varför det alls ska behöva finnas en bensinpump, då förgasaren ligger gott och väl under tanken. Gravitationen borde räcka på en så liten motor väl. Eller?
« Senast ändrad: 11 oktober 2012 kl. 18:02:41 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #25 skrivet: 11 oktober 2012 kl. 19:28:41 »
Bensinpump bör ju knappast behövas. Prova utan?
Jag måste också passa på att fråga hur långt du pendlar. Jag hade -3 i morse, och jag tänkte köra tills saltet kommer. Jag har dryga 2mil, så det är rätt lungt, även i 110kmh....

Utloggad Britsmar

« Svar #26 skrivet: 11 oktober 2012 kl. 22:42:38 »
Underbar läsning, ser mig själv i dina historier haha. Keep it up  ()p men tat lugnt med slangklämmor, man slutar aldrig förvånas av kineserna hur dom kan snåla in på material ibland. Har dragit av helt ofattbara prylar ibland på liknande maskiner. (Motorfästen, drivaxlar) ok att en förgasare eller rentav en tank inte är så svår att få tag på men det kan ju ta tid o hitta. Skönt att du löste problemet iaf  :)
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad adrian_vg

« Svar #27 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 08:47:57 »
Bensinpump bör ju knappast behövas. Prova utan?
Jag måste också passa på att fråga hur långt du pendlar. Jag hade -3 i morse, och jag tänkte köra tills saltet kommer. Jag har dryga 2mil, så det är rätt lungt, även i 110kmh....

Funderade på det också under natten, men hakade upp mig på att det inte finns nåt som stoppar flödet när motorn inte går. Risk att flöda hela skiten kanske?

Pendlar en mil åt vardera hållet. Premiär imorse, lite för kallt att ta viffern på. Mer om det lite senare. ;-)

Underbar läsning, ser mig själv i dina historier haha. Keep it up  ()p men tat lugnt med slangklämmor, man slutar aldrig förvånas av kineserna hur dom kan snåla in på material ibland. Har dragit av helt ofattbara prylar ibland på liknande maskiner. (Motorfästen, drivaxlar) ok att en förgasare eller rentav en tank inte är så svår att få tag på men det kan ju ta tid o hitta. Skönt att du löste problemet iaf  :)

Du oroar mig. :-\ Men ska kolla igen. I värsta fall får jag göra som Hell-man föreslog och bara dumpa pumpen.
« Senast ändrad: 12 oktober 2012 kl. 09:02:42 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Krigar Kaj

« Svar #28 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 09:00:59 »
Funderade på det också under natten, men hakade upp mig på att det inte finns nåt som stoppar flödet när motorn inte går. Risk att flöda hela skiten kanske?

Pendlar en mil åt vardera hållet. Premiär imorse, lite för kallt att ta viffern på. Mer om det lite senare. ;-)
Du behöver inte vara orolig. När förgasaren är full så stänger han flödet från bensin tanken. Plockade bort soppapumpen på min gamla hoj, slangen direkt från tanken till förgasaren.
Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 Såld efter 5 underbara år  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 Såld Ilsk
Goes 520 Steel -11 Såld sämre än Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 Såld Skräp
Linhai 260 -03 Såld Grym
Bashan Badboy 200 -07 Såld Skit

Utloggad adrian_vg

« Svar #29 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 09:03:36 »
Du behöver inte vara orolig. När förgasaren är full så stänger han flödet från bensin tanken. Plockade bort soppapumpen på min gamla hoj, slangen direkt från tanken till förgasaren.

Och de överblivna vaccuumslangarna pluggar man bara igen?
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #30 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 09:15:24 »
Och de överblivna vaccuumslangarna pluggar man bara igen?
Kanske du kan ha till att damsuga lite.runt hojjen? :lol:

Utloggad Tictic

« Svar #31 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 09:18:24 »
Kanske du kan ha till att damsuga lite.runt hojjen? :lol:
Eller stoppa dom i näsan om man är förkyld..
GOES 625i Limited
SMC 503 Racing Edition -12 såld

Utloggad adrian_vg

« Svar #32 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 09:37:46 »
Nå, här är min reseberättelse om premiärturen!

Så, hjulingpremär till jobbet är avklarat! Sitter och ska försöka skriva ner mina upplevelser och tankar med lätt domnade händer och stela underarmar.

I korthet skulle man kunna säga att elstart är bra och att en stel bakaxel kommer att repa uppfarten, och resten av Uppsalas vägnät, nåt grymt...

Morgonen började med att termometern visade på nån minusgrad, så svartviffern bestämdes skulle få stå över denna dag. Istället plockade jag fram vinterbyxorna, jackan, skyddsjackan och crosskängorna. Sen ut och starta kvadden, som kom igång efter lite trugande. Måste komma i håg att vara noga med underhållsladdningen nu.

På med handskarna och lite försiktigt tryck på tumgasen. Och ingenting händer. Motorn rusar upp, men jag rör mig inte. Inser att det beror på att dubbarna i bakdäcken slirar mot underlaget. Mer gas och jag slirar ut och svänger. Nästan iaf... Dubbdäcken fram glider mest. Oj då hinner jag tänka innan jag slirar mig ut från garageuppfarten och uppför fartguppet alldeles utanför, där styret nära nog slits ur händerna på mig. En tanke i bakhuvudet dök upp som förebrådde mig om att 20 mm toe-in kanske inte var helt idealiskt trots allt.

Nå, jag slirar runt tills jag kommer ut på stora vägen och gasar på. Fryser redan om gastummen. Valde totalt fel handskar denna morgon. Fortsätter slira bak även när jag kör rakt fram. Farten räcker gott och väl i stadstrafik ser jag när jag ska bromsa ner till 30 vid en skola. Fryser mer om gastummen.

Första rondellen tar jag med framhjulssladd. Nästa med bakhjulssladd. Känns mysko. Nåt luktar bränt. Däcken som är överhettade kanske? Är svettig under vinterkläderna. Kvadden ormar sig som en uppretad kobra när jag nosar på 60 km/h, och det vid körning rakt fram... Har ingen känsel i gastummen mer, och det är lite svårt att gasa ordentligt.

Når avfarten till biten med 70-väg, och är inget jag vid det här laget ser fram emot. En flashig Audi dånar förbi i åtminstone 90 på 50-uppfarten till 70-vägen och jag hinner ifatt honom vid rödljuset en bit fram, lätt puttrande på en kineshjuling med ojämn tomgång. Vid grönt kommer jag i väg snabbare än han, och hans "hämnd" blir att blåsa om mig så hjulingen vaggar i sidled. Obehagligt.

70-vägen är enda vägen med en substantiell uppförsbacke. Hjulingen orkar upp i ca 63 km/h sen orkar den inte mer. Ser nåt som liknar en kö bakom mig i de fladdrande backspeglarna, men ingen verkar våga sig om då hjulingen rör sig en halvmeter eller så i sidled lite som den vill och vid minsta provokation. Måste göra nåt åt tåinställningen. Seriöst. Jag valde att inte ta svartviffern pga risken att lägga den på den hala vägen. Tänkte aldrig på risken för *mig*...  ':) Gastummen verkar nu mest vara nåt dökött som tillhör nån annan person. Mc-racehandskar funkar inte så här sent på hösten och Biltemahandskydden verkar mest vara för syns skull. Får bli muffar på måndag... Dösexigt. ^-^

Några rondeller senare tror jag att jag kommit på knepet, man ska köra aggressivt som fan på gasen (nåja, 150cc är inte speciellt aggressivt men ändå..) och verkligen gasa sig ur kurvorna och inte *glömma* burka som sjutton.

Väl på jobbet såg jag att instrumentdisplayen är lyxigt blålysande! Gissa om det kommer att vara irriterande i vintermörkret... Skruvdubbarna verkar ha rört sig en hel del i däcken, men så vitt jag kunde se i halvmörkret på min "privatparkering" på jobbet, så satt alla dubbarna kvar.

Grunnar på om Biltemas crossdäck jag har på fram är så bra på asfalt. De verkade ganska mjuka när jag skruvade i dubbarna. De dubbade framdäcken jag köpte från ddp.nu ser helt annorlunda ut med betydligt slätare mönster. Är dock lite rädd för bristen på grepp i snön sen, om jag lägger på dessa ist.

Sadeln verkar fö bli uppvärmd efter en stunds körning. Ljuddämparen eller bara bra stoppning i byxor och sadel. Får kolla hur nära avgaseriet går vid sadeln.

Helgen kommer att ägnas åt att försöka få fason på tåinställningen. En kvadd ska inte rimligen orma sig så vid körning rakt fram! :banghead:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #33 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 09:39:39 »
Eller stoppa dom i näsan om man är förkyld..

De är för tunna. Vi talar kinesslang nu. ;-)

Jag tror att min avställda tvåhjuliga vinterhoj har fått en värdig efterträdare i grenen fordon-jag-älskar-att-hata. :)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Britsmar

« Svar #34 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 11:13:46 »
Hahahaha, det här kunde varit jag fast i mars månad då jag började pendla på min. Samma missar och exakt samma funderingar. Den där dököttstummen är inget jag saknat.
Körde också biltema skydden men fick bita i det sura och köpa dyrt senare inpå.
braaaaaa braaaaaa braaap

Utloggad adrian_vg

« Svar #35 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 11:31:58 »
Hahahaha, det här kunde varit jag fast i mars månad då jag började pendla på min. Samma missar och exakt samma funderingar. Den där dököttstummen är inget jag saknat.
Körde också biltema skydden men fick bita i det sura och köpa dyrt senare inpå.

Man får vara glad att vindskydden ser tuffa ut iaf! :headbang:

Funkar inte muffarna får jag montera av heattrollern från vinterhojen och köra med elektriska handskar igen. Hade velat undvika att hänga på fler el-laster, men om det är vad som krävs så...
« Senast ändrad: 12 oktober 2012 kl. 11:33:52 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Dr Mumin

• Drömmer om en Monstra Ax 300 Kamelryttar edition med extra Bling
  • ATV Pro
  • Antal inlägg: 345
  • Totalt antal gillanden: 0
  • Tänker Sol i allt elände...
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 13:52:45 »
Men så du säger om Edvin se till å täta till han igen.... :knupple:
Ja en klämmig signatur ska man ju ha....

Utloggad adrian_vg

« Svar #37 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 15:26:00 »
Men så du säger om Edvin se till å täta till han igen.... :knupple:

Jag tror det är vid utgående drev det läcker. Om så, måste motorn klyvas, för packningen sätts på inifrån... Och jag har inget garage. Och att lämna in den på verkstad för fix kommer inte på fråga, inte för en hoj som är nästan lika gammal som jag själv. ':)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #38 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 15:37:02 »
Alldeles innan regnet började på allvar hann jag skruva på tåinställningen igen för 74:e gången. Denna gång struntade jag i allt som sagts om att hjulingen ska stå med belastning och hissade bara upp den, spände fast styret i pakethållaren och lossade på styrstagens låsmuttrar. Denna gång gjorde jag en skiss på åt vilket håll de ska vridas vid lossning. Känner mig lite dumdryg som inte gjort det tidigare... ':)

Nu är tåinställningen ställd så att det är ca en halv centimeter mer utstick bakpå framhjulet än framme, och hjulen ser inte heller ut att vara "sneda" längre. En snabb provkörning i hällregnet visade att hjulingen *inte* ormar sig alls lika mycket nu, knappt alls faktiskt - nu kan man faktiskt styra den utan att riskera livhanken i vobblet som följer.

Vågade mig t.o.m. på ett hopp över ett fartgupp! ;D Känns faktiskt lite kul att känna hur baken styr ut i sladd på asfalt vid fullgasacceleration, och att man måste styra emot och burka för att kompensera!

Och så såg jag att jag tappat en del dubb på framdäcken. Skyller på morgonens tåin och Biltemadäckens mjuka gummi.

Hann också med att pilla lite på tomgången igen, och efter denna fix tror jag inte den kommer att slocka vid rödljus mer.

Garageuppfarten var definitivt gravt repad av dubbar och biten på gräsmattan där jag varit tvungen att gena pga frun bil är alldeles uppkörd. Jag spår gräsmattereparation till våren...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Dr Mumin

• ATV Pro
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 16:32:06 »
Hmm hör att du behöver en nyare Rfvc kanske ta över min dominator  :sunny:

Utloggad adrian_vg

« Svar #40 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 19:13:26 »
Hmm hör att du behöver en nyare Rfvc kanske ta över min dominator  :sunny:

Dominator.
Dräggel...
:extas:
Men inga pengar för en sån. Tro inte att jag inte smugit runt på Blocket och snokat...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #41 skrivet: 12 oktober 2012 kl. 20:34:08 »
Fasiken vilken rolig läsning, adrian! Skicka in spalten till tidningen, så kanske du kan skriva varje vecka och få pröjs! Men du skulle ju prova nåttsom är anpassat bättre för väg än en hög crossquad på 150cc....  jag ser ju knappt några likheter mellan min försa smc250 och den jag har nu. Som att jämföra att cykla med att åka bil.....

Utloggad adrian_vg

« Svar #42 skrivet: 13 oktober 2012 kl. 10:58:54 »

Har du kvar ett filter mellan tank och förgasaren om du plockar bort pumpen? Orkar bränslet ta sig igenom det utan pump?

Fasiken vilken rolig läsning, adrian! Skicka in spalten till tidningen, så kanske du kan skriva varje vecka och få pröjs! Men du skulle ju prova nåttsom är anpassat bättre för väg än en hög crossquad på 150cc....  jag ser ju knappt några likheter mellan min försa smc250 och den jag har nu. Som att jämföra att cykla med att åka bil.....

Tack. ;)

Så hög är väl inte denna hjuling? Har iofs inget att jämföra med...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #43 skrivet: 14 oktober 2012 kl. 17:46:29 »
När jag bytte från raptor350 originalhöjd till Raptor700 sänkt+breddad kunde jag sluta burka i kurvorna. Ger lite annan typ av körning. Sen ska väl jag inte bestämma vad som är roligast! :sunny:

Utloggad adrian_vg

« Svar #44 skrivet: 14 oktober 2012 kl. 22:32:35 »
När jag bytte från raptor350 originalhöjd till Raptor700 sänkt+breddad kunde jag sluta burka i kurvorna.

Oj!

Vill ha kvar lite av mc-känslan, och så är ju hela idéen med Shinerayen ekonomi. Sänkning och breddning kostar pengar. Kollade tanken innan jag åkte häromdan. Sen när jag kom hem, såg jag ingen märkbar skillnad i tanken. Den drar nog en deciliter milen! ;D
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #45 skrivet: 14 oktober 2012 kl. 22:38:28 »
Jag tror det var hydro som nämnde det i början, att med din mc-bakgrund i kombination med denna lilla maskin, gör det hela riktigt intressant! Lågbudgetlösningar behöver inte vara dåliga! :headbang:

Utloggad adrian_vg

« Svar #46 skrivet: 15 oktober 2012 kl. 08:38:04 »
Lågbudgetlösningar behöver inte vara dåliga! :headbang:

Så sant det är skrivet! :rtfm:

Såg fram emot att ta kvadden i morse, men med tanke på att det var hela 7 plusgrader fick det bli svartviffern ytterligare en dag till. Förra årets rekord har jag för mig låg på 24 oktober, sen blev det för kallt för mc...
« Senast ändrad: 15 oktober 2012 kl. 08:39:38 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #47 skrivet: 25 oktober 2012 kl. 08:21:31 »
Ja, alltså... Några kusar till i motorn hade ju inte varit fel. Åtminstone så man kan hålla 70-75 km/h i uppförsbacken till jobbet. Det är bara en backe. :banghead:

Å andra sidan verkar min fuljustering av tåinställningen funka. Nu vinglar kvadden bara lite lätt vid toppfart rakt fram. Behöver inte hålla emot i styret alls knappt vid körning rakt fram. En oväntad bonus är att underlaget inte repas lika mycket av dubbarna iom att den också blev betydligt mer lättstyrd...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #48 skrivet: 25 oktober 2012 kl. 17:32:44 »
Helt irrelevant, men alla motorcyklister som kör fyrhjulingar om vintern brer sina mackor med stilett. Vi är stenhårda allihop. :knupple:

/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #49 skrivet: 25 oktober 2012 kl. 18:10:50 »
Men jag då? Jag är ju ingen motorcyklist, och jag hade ju snart tänkt sluta för säsongen, inte behöver jag väl skaffa en stilett? :dntknow:

Utloggad Hydro

« Svar #50 skrivet: 25 oktober 2012 kl. 21:37:49 »
Jag kör mc och ATV året om.
Springkniv eller smör används aldrig.
Kärringtjafs.

Brödpåsen öppnas med butterfly och makrillen skjuts öppen med Sig-Sauern.
Frågor på det?

Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad hell-man

« Svar #51 skrivet: 25 oktober 2012 kl. 22:19:54 »
 :lol:
Nu är det nivå på't!

Utloggad Britsmar

« Svar #52 skrivet: 26 oktober 2012 kl. 05:51:19 »
Här sätter vi ribban, så att man vaknar ordentligt innan jobbet!
braaaaaa braaaaaa braaap

Utloggad hell-man

« Svar #53 skrivet: 26 oktober 2012 kl. 06:33:49 »

Kul att se hur Hydro ser ut egentligen! (förlåt för trådtrashningen)

Utloggad adrian_vg

« Svar #54 skrivet: 26 oktober 2012 kl. 07:57:07 »
Trodde nån skulle kommentera den mesiga lilla servetten under mackorna, och ist plockar ni fram pistoler och grejor! :lol:

Blir det nåt kvar av makrillen efter öppning med Sig-Sauer? ;D
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Pelle_jkpg

« Svar #55 skrivet: 26 oktober 2012 kl. 08:00:50 »

Hahaha lika kul varje gång!  :lol:
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad adrian_vg

« Svar #56 skrivet: 26 oktober 2012 kl. 08:07:30 »
En föreningskollega provkörde kvadden i går kväll. Han verkade ha så kul att jag lämnade honom en stund och gick åt ett mellanmål innan mötet. När han inte kommit in på en stund gick jag ut igen och fann honom fipplande på styrningen. Den hade låst sig... Jag ryckte lite i styret och fick loss det, sen körde jag lite åttor för att kolla att det var okej och häll på att hamna i diket när styret låste sig igen.

Lite huvudbry och pillande senare kom vi fram till att det inaktiva styrlåset hängt sig och nu var aktivt. :o

Lite vridande med nyckeln i mörkret (klubbstugan ligger ute på landet och med en definitiv brist på utebelysning) lyckades vi trycka in låskolven igen. Tur att detta hände där iaf, och inte ute på vägen i trafiken.

Jag tänker nu ståltråda fast låspinnen i öppet läge och glömma att det alls finns. Sen tänker jag skaffa mig en kätting och ett lås ist.

Övriga punkter på fellistan:
  • Vänster blinker är minst sagt lynningt. Ibland funkar det bara fram, ibland bara bak, ibland inte alls och ibland lyser det med fast sken antingen fram eller bak. Blinkrelä ska nog bytas...
  • Styrlåset...
  • Högerspegeln snurrar loss vid minsta provokation. Lite jobbigt när man ska stanna vid rödljus och bakspegeln snurrar runt och dänger en i ansiktet. Åtskruvning och gänglås tror jag...
  • Framstrålkastaren verkar slå av halvljuset när man slår på helljuset. Jag har ingen upplysning i vägnivå när jag slår på helljuset. Helljuset pekar förresten i trädtoppshöjd och är inte direkt användbart på mörka vägar. Byter till en vanlig "avlång" H4-lampa istf den nuvarande runda kinesklotlampan.

Annars verkar lillkvadden ganska bränslesnål och startar snällt på elstarten efter en natt i minusgrader efter ett par försök. Det ultimata provet blir väl i januari-februari efter en natt med -20 grader...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #57 skrivet: 27 oktober 2012 kl. 16:13:58 »
Föreningskollegan jag skrev om tidigare köpte en kvadd idag. Provkörningen av min blev visst för mycket. ;D

/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #58 skrivet: 27 oktober 2012 kl. 19:30:37 »
Kätting, lås och liten Biltematopbix inköpt och monteras imorgon!
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #59 skrivet: 27 oktober 2012 kl. 20:05:27 »
Föreningskollegan jag skrev om tidigare köpte en kvadd idag. Provkörningen av min blev visst för mycket. ;D
Sköna polare som köper quad dagen efter de provat Shineareyn!

Utloggad Tictic

« Svar #60 skrivet: 27 oktober 2012 kl. 21:02:25 »
han kunde köpt min.. är på väg mot blocket med den ;)
GOES 625i Limited

Utloggad adrian_vg

« Svar #61 skrivet: 28 oktober 2012 kl. 07:52:42 »
han kunde köpt min.. är på väg mot blocket med den ;)

Det var budget på hans köp. Inte ett öre mer än 6000 kr. Han prutatde ner den till 5500. ;)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #62 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 08:46:27 »
Äntligen isföre!!! Nå, frost iaf och snorhalt att gå. Bättre med fyra dubbade däck på kvadden. Gick upp tidigt idag men vaknade raskt upp efter första korsningen efter en fyrhjulssladd. Vem påstod att 9 hk och automatlåda inte kan vara spännande??! ':)

Sladdarna fortsatte sen i varje rondell och korsning. Så här mycket sladdade det inte med min vinter-mc... Iaf känns framhjulssladdarna inte så håriga på en kvadd som på en mc. Alltid nåt.

Måste nog montera av Heattrollern från vinter-mc:n och montera på kvadden innan gastummen trillar av helt. I dag, med ca tre minusgrader, räckte styrmuffarna halvvägs till jobbet, sen var de borta och smärtan kom ist. Kallt...

Tycker det är lite lustigt att det bara är gastummen som blir så kall.

Toppboxen monterade jag igår och funkar bra. Den har inte trillat av än. Bra med reflexer på den för lite extra synlighet.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Hydro

« Svar #63 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 08:53:16 »
På blankis greppar ju inga dubbfria däck nåt vidare, men att göra piruetter överallt känns inte igen direkt.... alltså oprovocerade sådana.

Vad har du för tryck i hjulen?
Ligg helst inte över 0,3-0,4 kg så bör ju greppet vara så pass att det inte sladdas okontrollerat överallt.

9 hp på 250 kg borde ju inte ge en helvetesmaskin.

...eller det kanske är kinesiska plastdäck?

Utloggad adrian_vg

« Svar #64 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 09:13:53 »
På blankis greppar ju inga dubbfria däck nåt vidare, men att göra piruetter överallt känns inte igen direkt.... alltså oprovocerade sådana.

Vad har du för tryck i hjulen?
Ligg helst inte över 0,3-0,4 kg så bör ju greppet vara så pass att det inte sladdas okontrollerat överallt.

9 hp på 250 kg borde ju inte ge en helvetesmaskin.

...eller det kanske är kinesiska plastdäck?

Däcken är dubbade!

Kan vara däcktrycket som spökar, fick ett tips om ca 0,8 kg för landsvägskörning. Ska kolla detta i samband med att jag tankar idag eller imorgon. Tack för tipset.

Biltemadäcken fram är det nog en del gummi i för de blir ljumma efter turen till jobben. Bakdäcken däremot är originadäck från Kina, stenhårda och långt ifrån ljumma ens efter en milslång färd.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Hydro

« Svar #65 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 09:22:43 »
Jag vet inte vad du har för däcktyp, men tipset gällande 0,8 och landsvägkörning stämmer delvis.
Det är inte just landsvägen som sådan det handlar om utan om däcken, dvs om man kör på landsvägsdäck eller ej.
Sådana kan man ha högre tryck i, om just 0,8 är bäst vet jag inte, men man kan ju prova sig fram.
Crossdäck funkar bäst på typ 0,3 med grepp och komfort i åtanke.
Man får då göra avkall på viss stabilitet.

Utloggad adrian_vg

« Svar #66 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 09:43:16 »
Jag vet inte vad du har för däcktyp, men tipset gällande 0,8 och landsvägkörning stämmer delvis.
Det är inte just landsvägen som sådan det handlar om utan om däcken, dvs om man kör på landsvägsdäck eller ej.
Sådana kan man ha högre tryck i, om just 0,8 är bäst vet jag inte, men man kan ju prova sig fram.
Crossdäck funkar bäst på typ 0,3 med grepp och komfort i åtanke.
Man får då göra avkall på viss stabilitet.

OK, tack. Får prova mig fram.

Bakdäcken är väl nån sorts kombodäck för varierande asfalt/terräng. Framdäcken är nabbiga crossdäck.
« Senast ändrad: 29 oktober 2012 kl. 09:51:24 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #67 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 10:27:17 »
...Tycker det är lite lustigt att det bara är gastummen som blir så kall....
Jag sitter just nu och försöker få tillbaka min tumme. Men sen kommer jag ju fega ur vilken dag som helst. Skaffa värme innan du får skador för livet! :whip:

Utloggad Pelle_jkpg

« Svar #68 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 10:33:32 »
Jag sitter just nu och försöker få tillbaka min tumme. Men sen kommer jag ju fega ur vilken dag som helst. Skaffa värme innan du får skador för livet! :whip:

Jag löste problemet på min quad genom att skaffa rullgas istället :)  Sen om man fryser om händerna prova ha gummi/plastvantar innanför vanliga vantarna.

Sen är självklart värme i handtagen det bästa men kostar ju ett par kronor
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad adrian_vg

« Svar #69 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 10:55:26 »
Jag löste problemet på min quad genom att skaffa rullgas istället :)  Sen om man fryser om händerna prova ha gummi/plastvantar innanför vanliga vantarna.

Sen är självklart värme i handtagen det bästa men kostar ju ett par kronor

Blir man verkligen mindre kall om händerna med rullgas? Finns det universalsatser? Svårt att montera?

Har dessa på den andra vinterhojen, mest en fråga om att hinna montera dem...

* http://www.heatedclothingoutlet.eu/en/ws-heated-clothing-export/heat-trollers/heat-troller-portable-single-zone.html

* http://www.heatedclothingoutlet.eu/en/ws-heated-clothing-export/heated-gloves/ultimate-touring-heated-gloves.html
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Pelle_jkpg

« Svar #70 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 10:58:48 »
Blir man verkligen mindre kall om händerna med rullgas? Finns det universalsatser? Svårt att montera?

Har dessa på den andra vinterhojen, mest en fråga om att hinna montera dem...

* http://www.heatedclothingoutlet.eu/en/ws-heated-clothing-export/heat-trollers/heat-troller-portable-single-zone.html

* http://www.heatedclothingoutlet.eu/en/ws-heated-clothing-export/heated-gloves/ultimate-touring-heated-gloves.html

Jag upplevde det så när man har fingrarna ihop och inte håller tummen rakt ut.

Det är oftast mycket enkelt att byta. Är samma som till cross exempelvis. Dock behöver du samtidigt nya handtag.
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad hell-man

« Svar #71 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 11:03:23 »
Fråga min vänstertumme. Han är glad och nöjd, till skillnad från sin bror.

Utloggad adrian_vg

« Svar #72 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 11:13:04 »
Juste, tack. Ska kolla efter en universalsats. Skaffar en sån beroende på pris, annars får jag bita i äpplet och flytta trollet.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Pelle_jkpg

« Svar #73 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 11:28:31 »
Här hittade jag något kul :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Varmehandtag-82493/

Dock hjälper ju inte det tummen  :hmmm:
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad adrian_vg

« Svar #74 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 12:13:27 »
Här hittade jag något kul :)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Varmehandtag-82493/

Dock hjälper ju inte det tummen  :hmmm:

Bra pris faktiskt. Men hjälper inte för tummen som sagt. :-\
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Britsmar

« Svar #75 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 12:18:15 »
Faktist provat o förlänga min tumgas så man kan gasa med sidan av tummen istället och det va ju en märkbar skillnad.
(Dock en prototyd som inte gick till produktion)
Utöver pendlingen så blev det bara klumpigt ... Skulle nog satsat på el uppvärmda istället. (Finns ju satser även för tumgas att köpa om man sneglar på skooter sidorna)
braaaaaa braaaaaa braaap

Utloggad hell-man

« Svar #76 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 12:26:02 »
Jag har ju fullt fungerande värme på skotern. Två nivåer i både i handtagen, tumgasen och passagerarhandtagen. Och det på en trött 95:a med dragstart och utan batteri.
Så glid in på skotersajter så finns det hur mkt som helst.

Utloggad adrian_vg

« Svar #77 skrivet: 29 oktober 2012 kl. 12:49:38 »
Så glid in på skotersajter så finns det hur mkt som helst.

Ska kolla. Tack.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #78 skrivet: 30 oktober 2012 kl. 08:06:01 »
Hmmm... Ca en veckas fullgaspendling till jobbet, runt 8 mil, och tankade 3,5 liter BF95 för en femtiolapp i morse. Blir lite över 0,4 l/mil. Tror vi kan kalla det godkänt med tanke på att det mest handlar om stadskörning. Svartviffern drar det dubbla. Edwin nånstans mitt emellan.

Kvadden kasar nåt ruskigt över framhjulen i korsningar. Får kompensera med mer gas, varvid det släpper bak ist (eller också). Men det gör under för mitt häng och förankring i maskinen. Känner mig redan lite blasé map däcksläppen, bildrullarna bakom sätter kaffet i halsen när jag kommer på tvären i korsningarna. Kommer dock att komma mig tillgodo till våren sen när bågen ska fram igen.

Har inte kollat däcktrycket än...

/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #79 skrivet: 30 oktober 2012 kl. 08:09:28 »
Man vänjer sig fort med halkandet! :sunny:

Utloggad adrian_vg

« Svar #80 skrivet: 30 oktober 2012 kl. 18:56:54 »
Häpp! Dagens punkt på offerlistan; en backspegel.

Skulle vrida till den lite eftersom den snurrar, som nämns ovan, vid ett rödljus varvid det säger "knak" och den ramlar ner på backen. Bildrullen bakom måste ha haft kul när jag muttrande och svärjande hoppade av, plockade upp spegeln och slängde den i topboxen.

Hej Biltema, tell me how you doing...

/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #81 skrivet: 30 oktober 2012 kl. 20:42:14 »
Alltid kul att kunna glädja sina medtrafikanter!  :sunny:

Utloggad Britsmar

« Svar #82 skrivet: 30 oktober 2012 kl. 23:30:19 »
Häpp! Dagens punkt på offerlistan; en backspegel.

Skulle vrida till den lite eftersom den snurrar, som nämns ovan, vid ett rödljus varvid det säger "knak" och den ramlar ner på backen. Bildrullen bakom måste ha haft kul när jag muttrande och svärjande hoppade av, plockade upp spegeln och slängde den i topboxen.

Hej Biltema, tell me how you doing...
Tejpa fast den på armen, stick ut lite ifrån mängden!
 :headbang:
braaaaaa braaaaaa braaap

Utloggad adrian_vg

« Svar #83 skrivet: 31 oktober 2012 kl. 07:34:43 »
Tejpa fast den på armen, stick ut lite ifrån mängden!

Det gör jag nog ändå när jag fyller ut backspegeln på framförvarande och vill om med en vilt vrålande kinapuff!
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #84 skrivet: 31 oktober 2012 kl. 07:35:35 »
Vardagslycka är att glida ut med ena skinkan på sadeln, spreta ut med innerknät, "slicka bakspegeln" och trycka på med gasen i korsningarna tills fordonets bakdel sakta och kontrollerat glider ut i en mjuk sladd och dubbarna raspar mot asfalten.
Vem behöver en psykolog när allt man behöver i själavård heter Shineray?
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad toyboy

« Svar #85 skrivet: 31 oktober 2012 kl. 07:51:07 »
Vardagslycka är att glida ut med ena skinkan på sadeln, spreta ut med innerknät, "slicka bakspegeln" och trycka på med gasen i korsningarna tills fordonets bakdel sakta och kontrollerat glider ut i en mjuk sladd och dubbarna raspar mot asfalten.

:headbang: ()p :lol:
Dinli 450!

Utloggad hell-man

« Svar #86 skrivet: 31 oktober 2012 kl. 07:55:35 »
är det bara jag som var orolig att en mcräv som adrian skulle totalsåga 4hj åkandet?

Utloggad adrian_vg

« Svar #87 skrivet: 31 oktober 2012 kl. 08:08:11 »
är det bara jag som var orolig att en mcräv som adrian skulle totalsåga 4hj åkandet?

Oroa dig inte, så fort vädret är tjänligt igen åker svartviffern fram. ;-) Med lite tur kanske redan i februari. Har ögonen på en 4d-bankurs på Albacete Racing Circuito i Spanien. :djump:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #88 skrivet: 31 oktober 2012 kl. 08:29:40 »
Oroa dig inte, så fort vädret är tjänligt igen åker svartviffern fram. ;-) Med lite tur kanske redan i februari. Har ögonen på en 4d-bankurs på Albacete Racing Circuito i Spanien. :djump:
låter inte helt tråkigt ()p

Utloggad adrian_vg

« Svar #89 skrivet: 1 november 2012 kl. 19:42:02 »
Mixtrat med luftrycket i däcken nu. Använde pip-pip-grejen på närmaste Statoilmack och justerade till 0,5 bar från 0,8 tidigare.

Känslan nu är mer komfort, lite gungigare och lite diffusare framdel, men framförallt att kvadden inte längre kasar över framhjulen lika mycket.
Bak känns det som att det greppar mer också nu. Det är lite av samma känsla som jag hade i vintertvåhjulingen förut och som funkade så bra på snö- och istäckt asfalt.

Hela kvadden kränger mer nu (är hanterbart med korrekt kroppshäng), men hoppar inte runt i svängarna mer vilket är en klar förbättring i min bok!

Kände på däcken när jag kom hem, och nu är både fram- och bakdäck varmare än tidigare efter nån mils körning. Verkar som att de får jobba lite mer nu med mindre luft. Inget fel i det dock.

Tack iaf för tipset om däcktrycket alla!
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #90 skrivet: 2 november 2012 kl. 15:12:50 »
Felsökte blinkersen idag. Nedan ses problemet. :nono:

Vem som än monterat kabelstammen och blinkerskablarna har inte tryckt i blinkerssladdarna tills det sa "klick". Oroar mig lite för vad de glömt koppla i ordentligt mer...

Kollade sen framstrålkastaren, och klotlampan är en skum "tryck-och-vrid"-sockel, som man normalt sett mest ser på baklampor och blinkers. Biltema verkar inte ha såna, och min dyra fina Osram megadunderextraalltlampa med vanliga H4-stift passar inte.

Grunnar på om man skulle bygga om den befintliga strålkastare med en sån här; http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Belysning/Belysning-ovrigt/Glodlampsanslutning-35525/ eller gå hela vägen och skaffa en sån här ist; http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/Huvudstralkastare-5-12-82626/.
« Senast ändrad: 2 november 2012 kl. 15:14:28 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #91 skrivet: 2 november 2012 kl. 19:08:07 »
Gör jobbet direkt och bygg om med en riktig lampa! Men customlampan från biltema kanske blir lite ful. Det finns ju snyggare lyktor....

Utloggad Britsmar

« Svar #92 skrivet: 3 november 2012 kl. 02:05:19 »
Är ju 30 minuters jobb (+en pilsner) o prova en h4 lampa i, jag skulle iaf prova det först!
Sen med ny lykta.... Ja jo funktion före finess  ()p
braaaaaa braaaaaa braaap

Utloggad adrian_vg

« Svar #93 skrivet: 3 november 2012 kl. 10:02:00 »
Är ju 30 minuters jobb (+en pilsner) o prova en h4 lampa i, jag skulle iaf prova det först!
Sen med ny lykta.... Ja jo funktion före finess  ()p

En H4-lampa passar inte alls i befintlig hållare. Ska till Biltema senare i dag för att shoppa lite. Ska kolla hålalren de har och som jag länkade till tidigare.

Funktion är bra. Det är därför jag har så mycket silvertejp på vintertvåhjulingen. ;-)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Britsmar

« Svar #94 skrivet: 3 november 2012 kl. 11:07:39 »
En H4-lampa passar inte alls i befintlig hållare.
Ja menade att du skulle köpa kontakten! (Först och prova!) :headbang:
braaaaaa braaaaaa braaap

Utloggad adrian_vg

« Svar #95 skrivet: 3 november 2012 kl. 11:31:48 »
Ja menade att du skulle köpa kontakten! (Först och prova!) :headbang:

Ah, mitt misstag. Jupp, ska prova, vill dock först kolla hur man sätter fast fast kontakten i befintlig reflektor. Misstänker att det kan vara lite knivigt.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #96 skrivet: 3 november 2012 kl. 13:05:44 »
Kontakten är just bara en kontakt. Kineserna har ju bajonettyp ofta på socklarna, en h4 ska ju sitta med spännen. Du får nog modda en del i lyktfästet för att få dit den. :-\

Utloggad adrian_vg

« Svar #97 skrivet: 4 november 2012 kl. 09:08:26 »
Kontakten är just bara en kontakt. Kineserna har ju bajonettyp ofta på socklarna, en h4 ska ju sitta med spännen. Du får nog modda en del i lyktfästet för att få dit den. :-\

Jepp, kollade kontakten på Biltema. Ska lamptypen bytas får det bli en helt annan reflektor eller sättas på ytterligare färdljus på störtbågen där framme.

Vill inte lägga ner för mycket pengar på denna maskin. Har hittills redan lagt ner ca 10-15% av inköpspriset på däck och tillbehör. :nono:

Får se hur jag gör. Å andra sidan, på ett vinterfordon som körs i vintermörker mest hela tiden vore ju lite bättre halvljus inte helt fel... :-\

Edit: Denna tråd var ju intressant; http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0!
« Senast ändrad: 4 november 2012 kl. 09:12:41 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #98 skrivet: 4 november 2012 kl. 09:13:56 »
Jepp, kollade kontakten på Biltema. Ska lamptypen bytas får det bli en helt annan reflektor eller sättas på ytterligare färdljus på störtbågen där framme.

Vill inte lägga ner för mycket pengar på denna maskin. Har hittills redan lagt ner ca 10-15% av inköpspriset på däck och tillbehör. :nono:

Får se hur jag gör. Å andra sidan, på ett vinterfordon som körs i vintermörker mest hela tiden vore ju lite bättre halvljus inte helt fel... :-\
Jag prioriterar ju ett riktigt bra halvljus. Helljus på landsväg har man ju bara nytta av i farter över (och nu kommer nån reagera) typ110km/h

Utloggad adrian_vg

« Svar #99 skrivet: 4 november 2012 kl. 09:48:25 »
Jag prioriterar ju ett riktigt bra halvljus. Helljus på landsväg har man ju bara nytta av i farter över (och nu kommer nån reagera) typ110km/h

Tänker åt det hållet också, om än inte i de farterna. ;-)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad toyboy

« Svar #100 skrivet: 4 november 2012 kl. 10:15:03 »
Kör ni med såna här eller!!

Klart som fan man vill se bra i 50 km/h med!!
Ska man hinna stanna i 110 behövs nog ett jäkligt bra ljus för att se i tid

http://www.handladigitalt.se/atn-night-cougar-xt-generation-nattkikare-p-5186.html
Dinli 450!

Utloggad adrian_vg

« Svar #101 skrivet: 4 november 2012 kl. 11:29:19 »
Kör ni med såna här eller!!

Klart som fan man vill se bra i 50 km/h med!!
Ska man hinna stanna i 110 behövs nog ett jäkligt bra ljus för att se i tid

http://www.handladigitalt.se/atn-night-cougar-xt-generation-nattkikare-p-5186.html
Får inte plats under hjälmen. :-)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #102 skrivet: 6 november 2012 kl. 07:17:18 »
Upptäckte i morse att man kan ta stöd av bakskärmen för att glida ut lite till åt sidan när man hänger ut. Börjar få bra vibbar(...) av detta!

Och så har jag tappat en skruv. Till bensintankskåpan vid styret. Kvaddvibbar är grymma. :tickedoff
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #103 skrivet: 6 november 2012 kl. 08:27:27 »
Förlåt mig Adrian för detta, men kunde inte låta bli:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44623

:headbang: :headbang:

Utloggad Tictic

« Svar #104 skrivet: 6 november 2012 kl. 11:04:56 »
GOES 625i Limited

Utloggad adrian_vg

« Svar #105 skrivet: 8 november 2012 kl. 07:06:36 »
Köpte en snordyr (170kr!!) halvliter eller så flaska Redline SI-1 och hade i en deciliter till nästan full tank. Inbillar mig att tomgången är jämnare och något högre nu på kvadden. Åtminstone självslocknar den inte vid rödljusen.

Passade också på att köpa låssprej, då tillverkarna av Biltemas topbox inte verkar ha hört om detta med att smörja låsen åtminstone lite grann från fabrik... Blev lite desperat i går morse när jag inte fick upp topboxlocket, fick inte ens in nyckeln, och sen hittade jag inte varmluftspistolen heller, som vanligen brukar ligga lättillgänglig i hallen om vintersäsongerna.

Liten sprejflaska låsolja är något av en liten bit vardagslycka!

Kvadden slingrade inte lika mycket imorse, trots oförändrat däcktryck. Kallare ut, ger hårdare gummi, ger bättre stabilitet? Hmm...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #106 skrivet: 14 november 2012 kl. 07:05:15 »
Mjäh, mjäh, mjäh och mer gnäll, allt detta blidväder i Uppsala sliter hårt på mina dubbdäck! Vart f@nken tog isen, snöstormarna och isbjörnarna vägen??! :tickedoff

Bring it on nångång! :whip:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #107 skrivet: 14 november 2012 kl. 09:18:53 »

Utloggad adrian_vg

« Svar #108 skrivet: 16 november 2012 kl. 12:18:36 »
Köpte ett par nya "ATV"-byxor; http://www.sharkspeed.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=CamoByxaForest3XLr.

Bättre än de gamla som läckte på knät. Dessa nya byxor har flera lager med olika väderskydd. Just nu kör jag utan den tjocka fleeceinnerbyxan och byxan sitter som gjuten nästan. Lite svalt vid ljumsken bara med 4 plusgrader ute.

Lite besviken över de inbyggda skydden dock - tunnare än ett sittunderlag och ändå CE-märkta...

Axelremmarna verkar sitta bäst om man man förkortar dem så mycket det går och sen lägger dem över hjässan. Har man dem på avsedd plats på axlarna glider de snabbt ner och fladdrar runt överarmarna och knölar sen ihop sig i armhålorna respektive svanken.

Byxorna är i storlek "Small". Undrar om deras måttperson är 2,5 m lång och med 50 cm höftomkrets...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #109 skrivet: 16 november 2012 kl. 12:39:15 »
Beställde du på nätet eller köpte live?
Detr ju nog svårt att prova byxor i butik. Hur remmar osv kan sitta. På nätet måste det ju vara skitsvårt?

Utloggad adrian_vg

« Svar #110 skrivet: 16 november 2012 kl. 12:51:35 »
Beställde du på nätet eller köpte live?
Detr ju nog svårt att prova byxor i butik. Hur remmar osv kan sitta. På nätet måste det ju vara skitsvårt?

På nätet. Har tidigare köpt byxor där av samma märke. Eftersom de var lite stora sålde jag dem vidare, och köpte en mindre storlek nu.

Storlekarna är inte så svåra om man mäter lite själv först och sen kollar i just denna säljares storlekstabeller.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #111 skrivet: 16 november 2012 kl. 13:32:29 »
Det är klart at det underlättar ju om har haft märket innan lite. Man kanske skulle shoppa nåt....

Utloggad adrian_vg

« Svar #112 skrivet: 16 november 2012 kl. 13:51:41 »
Det är klart at det underlättar ju om har haft märket innan lite. Man kanske skulle shoppa nåt....

Man är alltid värd nåt lite nytt. Oftare om man känner sig nere. ;-)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Fenrisulven

« Svar #113 skrivet: 16 november 2012 kl. 13:54:26 »

De flesta butiker har gratis tur och retur.
24mx , ridestore osv.
Beställ det du tror passar, passar det inte skicka tillbaka med anvisning om vilken storlek som önskas
1000R

Utloggad adrian_vg

« Svar #114 skrivet: 19 november 2012 kl. 07:25:55 »
Snackade lite med Bashan-kollegan i helgen. Han hade spräckt ljuddämparen och avgasröret alldeles efter cylindern på sin kvadd efter några mil bara. Tydligen hade han ockå beställt ett nytt ljuddämparset i kolfiber och ett bestyckningskit. Efter några öl började tankarna studsa runt i skallen på mig (inte pga ölet) om möjligheterna att montera större förgasare och såga bort den sk katalysatorn (veckad plåt=strypning).

Bestyckningskitet var visst ganska billigt, hundra kr eller så. Efter ytterligare nån öl spekulerade vi om man inte skulle kunna ta en förgasare från Edwin (vintertvåhjulingen), den har ju två...! Enl http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xl600r%2084.htm är det 30 mm Keihin på denna modell.

Sen för att toppa det hela berättade kollegan att hans kvadd har en kardan!! Gaaah!!  :banghead:
Jag vill också ha en kardan...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Pelle_jkpg

« Svar #115 skrivet: 19 november 2012 kl. 08:10:01 »
Även om du kommer kanske få någon hästkraft mer är nog chansen större att något går sönder än du njuter av effektökningen.

Tror det är bättre att byta upp dig (eller slänga på en annan motor mellan bes.) Behöver inte vara så dyrt.
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad adrian_vg

« Svar #116 skrivet: 19 november 2012 kl. 09:01:50 »
Även om du kommer kanske få någon hästkraft mer är nog chansen större att något går sönder än du njuter av effektökningen.

Tror det är bättre att byta upp dig (eller slänga på en annan motor mellan bes.) Behöver inte vara så dyrt.

Du har nog rätt.
Problemet är mer att hitta nåt på ca 200cc i okej skick för små pengar eller som vill byta jämt. :)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Pelle_jkpg

« Svar #117 skrivet: 19 november 2012 kl. 09:04:26 »
Du har nog rätt.
Problemet är mer att hitta nåt på ca 200cc i okej skick för små pengar eller som vill byta jämt. :)

Vet inte riktigt vad det är för pengar i din maskin.
Men SMC250cc ska ju vara en riktigt driftsäker och smidig maskin. (rätt liten) brukar ligga runt 10-12 k
Hade nyligen en ADLY300 som jag sålde för 9000:- vägreggad. Den gick riktigt bra faktiskt.
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Dr Mumin

• ATV Pro
    • Visa profil
« Svar #118 skrivet: 19 november 2012 kl. 09:18:35 »
En Smc 250cc ska tydligen svälja en Honda cb
400n motor rakt av och en sån knota kostar inte många kr på skroten vill man ha en rullande donations hoj finns dom för växel pengar på blocket  ^-^

Utloggad adrian_vg

« Svar #119 skrivet: 19 november 2012 kl. 09:26:27 »
Vet inte riktigt vad det är för pengar i din maskin.
Men SMC250cc ska ju vara en riktigt driftsäker och smidig maskin. (rätt liten) brukar ligga runt 10-12 k
Hade nyligen en ADLY300 som jag sålde för 9000:- vägreggad. Den gick riktigt bra faktiskt.

Gav 6500 kr för Shinerayen. Det är de pengarna jag har att röra mig med.

400n motor rakt av och en sån knota kostar inte många kr på skroten vill man ha en rullande donations hoj finns dom för växel pengar på blocket  ^-^

Åhå! Krävs det alltså inget filande vid monteringen alls?
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #120 skrivet: 19 november 2012 kl. 12:08:37 »
På den tiden jag körde smc250 hörde jag detta från flera håll! Just cb400. Men annars är ju smc250 en trevlig maskin som den är. Gott ljud från 2cyl med! ()p

Utloggad adrian_vg

« Svar #121 skrivet: 20 november 2012 kl. 07:53:48 »
På den tiden jag körde smc250 hörde jag detta från flera håll! Just cb400. Men annars är ju smc250 en trevlig maskin som den är. Gott ljud från 2cyl med! ()p

*Två* cylindrar på SMC? Hmm... Låter som lite mindre vibrationer från den motor jmfm stånkan jag kör. Får kolla runt lite på Blocket. ;-)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Pelle_jkpg

« Svar #122 skrivet: 20 november 2012 kl. 08:20:26 »
Nja det blir mindre och intensivare vibrationer om inte annat.

Tyckte min LTZ400an vibrerade mindre än smc300an.
Kanske va inbillning :)
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad hell-man

« Svar #123 skrivet: 20 november 2012 kl. 09:31:44 »
*Två* cylindrar på SMC? Hmm... Låter som lite mindre vibrationer från den motor jmfm stånkan jag kör. Får kolla runt lite på Blocket. ;-)
Jag tycker raptor 350:in vibrerade 100ggr mer än smc:n.

Utloggad adrian_vg

« Svar #124 skrivet: 22 november 2012 kl. 10:39:43 »
Jag trängde ut en enorm SUV med kvadden häromdan (lite oväntat faktiskt...), som inte iddes blinka eller vrida på skallen när två filer blev en; han hade väjningsplikt, men trodde väl han hade "förkörtsrätt"...

Han blev skitsur och tutade länge på mig. Betalt för gammal ost. Äntligen.  :DV
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #125 skrivet: 28 november 2012 kl. 07:16:27 »
Yiii-haa!! Äntligen snö(blandat regn)! Äntligen ska kvadden få bekänna färg. Möjligen dess förare också. :)

Har börjat experimentera med att inte burka så mycket, så att innerhjulen lyfter. Ungefär som man kör en gokart alltså. Känns lite som om att kvadden går ännu snabbare genom kurvorna nu. Nackdelen är instabilitet. Funkar ganska bra på asfalt, men får se hur det blir med snö och is på vägen.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #126 skrivet: 28 november 2012 kl. 07:36:53 »
Risken med inre framhjulslyft är väl att det är farligt nära att floppa till så ligger du brevid. Speciellt på en "hög" osänkt quad. Jag burkar hellre så framhjulen är i backen. Inre bakhjulet lyfter ju däremot tidigt, med det gör det ju bara lättare att svänga.

Utloggad adrian_vg

« Svar #127 skrivet: 28 november 2012 kl. 08:07:16 »
Jag burkar hellre så framhjulen är i backen. Inre bakhjulet lyfter ju däremot tidigt, med det gör det ju bara lättare att svänga.

Taskig beskrivning av mig. Det du beskriver är just vad jag experimenterade med.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #128 skrivet: 28 november 2012 kl. 15:35:32 »
Armbågarna och skuldrorna på jackan är alldeles nerstänkta efter morgonens pendling. Har jag aldrig sett förut under vintern...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #129 skrivet: 29 november 2012 kl. 07:12:31 »
Första snön för säsongen är alltid lika spännande, här är min sammanfattning av morgonen.

Morgonen började med att få börja dra av den tunga presenningen med blötsnö. Anade oråd om hur vägen utanför skulle vara, och mycket riktigt - massor med modd som bilarna redan kört upp till mos. Mittsträngen var oftast inte smal nog att kunna köra mitt över, så det blev en del vinglande i sidled. Moset kommer att packas till is under dagen och Uppsala kommer sin vana trogen inte att ploga bort detta färrän ca i mars nångång. Isrännor... :(

Biltemaframdäcken fäster iaf oväntat bra i modden, de både styr och bromsar nåt grymt! Bra mycket bättre än jag väntat mig. Bakdäcken snurrar mest runt. Vad annat kan man förvänta sig av kinesiska originalplastdäck... Grunnar på om Biltemas crossdäck i dimensionen 20x11R9 (255/55-9) kan monteras på mina fälgar.

Var kul att drifta lite i alla korsningar och rondeller. Tröttnade efter ett tag dock. Men kul var det. :lol: Känns faktiskt lite säkrare på fyra hjul än två, åtminstone under den första moddsäsongen.

Bilisterna  håller inte avståndet i det snorhala vädret. Två meter räcker inte... Det var med hjärtat i halsgropen jag bromsade varje gång, och det berodde inte på att bromsarna inte var bra. :-\

Och så nånstans halvvägs mellan jobb och hem började kvadden närmast vråla. Trodde jag spräckt ljuddämparen eller avgasröret. Döm om min förvåning när jag hade parkerat på jobbet och börjde mig ner för att kolla om jag kunde hitta sprickan; ljuddämparen var borta...

Det enda som var kvar var lite svetsrester i slutet på avgasrörets koppling till dämparen och ett fästöra som käckt svajade på ramen. Hur fanken kan man SVETSA fast en infästning mellan avgasrör och dämpare??! Det fattar väl alla det behövs lite flex där? GAAAAHH!!

Hoppas på att denna Biltemadel ska passa med lite lämpliga stegskarvar:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Avgas/Ljuddampare-Slip-on-82718/
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #130 skrivet: 29 november 2012 kl. 07:48:01 »
Alltid lika kul att läsa om dina bravader! Dämparen blir nog bra, men det måste finnas nått billigare?

Utloggad adrian_vg

« Svar #131 skrivet: 29 november 2012 kl. 08:01:00 »
Alltid lika kul att läsa om dina bravader! Dämparen blir nog bra, men det måste finnas nått billigare?

Säg det. Kollade på Superbilligt, de har hela trimdämparkit, men kostar från 1400 kr och uppåt, men passformen är okänd. Min Bashankollega sa att han skulle få kröka till kröken mer innan den passar. Han köpte alltså ett trimdämparkit från Superbilligt.
Googlingen på nätet verkar visa att bara dämpare inte säljs separat.

Har ni tips, får ni gärna höra av er! Nyckelorden är dock "ingen modifiering av dämpare eller rörkrök ska behövas". Har (knappt) inga verktyg för avancerade moddningar, garage eller annat. Bolt-on är det som gäller. Möjligen med lite hjälp av en eller flera slangklämmor.
« Senast ändrad: 29 november 2012 kl. 08:03:28 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Pelle_jkpg

« Svar #132 skrivet: 29 november 2012 kl. 08:11:04 »
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad adrian_vg

« Svar #133 skrivet: 29 november 2012 kl. 09:45:56 »
Hittade denna vid lite snabb googling

http://www.motorhandel.se/sv/avgassystem-ljuddampare/ljuddampare-420x100mm.php

Juste! Ska mäta på kvaddens rörstump, men spontant borde den passa. Och så en db-killer också. ;-)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #134 skrivet: 3 december 2012 kl. 09:21:03 »
Lillen vaknar 04.21. Jag lyckas somna om(!), men försover mig till 07.35. Snabbt in i bilen där uppvärmningen hunnit slå av och blivit kall igen och sen ännu snabbare iväg till macken för att tanka, bara för att inse att tankluckan är helt fastfrusen. Vände hemåt igen och vände nästan upp och ner på huset för att hitta varmluftspistolen. Sen åka och tanka igen bara för att hamna i nio-rusningen. Jepp, det är måndag...

UÄÄÄHH!!! Jag vill ha min kvadd fungerande igen!!
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #135 skrivet: 3 december 2012 kl. 11:19:17 »
Lillen vaknar 04.21. Jag lyckas somna om(!), men försover mig till 07.35. Snabbt in i bilen där uppvärmningen hunnit slå av och blivit kall igen och sen ännu snabbare iväg till macken för att tanka, bara för att inse att tankluckan är helt fastfrusen. Vände hemåt igen och vände nästan upp och ner på huset för att hitta varmluftspistolen. Sen åka och tanka igen bara för att hamna i nio-rusningen. Jepp, det är måndag...

UÄÄÄHH!!! Jag vill ha min kvadd fungerande igen!!
jamen! Den funkar väl, bara att den låter lite mkt? Kör bara!

Utloggad Britsmar

« Svar #136 skrivet: 3 december 2012 kl. 12:18:18 »
Snarlik morgon även här...
Blir väckt av arbetskamrat 07.15
Ut till bilen då har biltema batteriet kroknat i kylan.
På med allt i elektronikväg och börja mala.
Efter 5 minuter får jag igång 7färsen men får du sitta o leka tomgång i 5 minuter innan den hostat färdigt, då har jag glömt handskarna och får skrapa till fingrarna rest till ett annat land.
På jobbet 07.45!
Jävla tv10 o deras NFL maraton  :(veryangry):
braaaaaa braaaaaa braaap

Utloggad adrian_vg

« Svar #137 skrivet: 3 december 2012 kl. 13:39:51 »
jamen! Den funkar väl, bara att den låter lite mkt? Kör bara!

Klart den gör, med brasklappen att man blir lomhörd halvvägs till jobbet, väcker grannarna och att trafikpolisen i Uppsala tjafsar man inte med, när de väl syns på gatorna. 8)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Tictic

« Svar #138 skrivet: 3 december 2012 kl. 14:03:38 »
Klart den gör, med brasklappen att man blir lomhörd halvvägs till jobbet, väcker grannarna och att trafikpolisen i Uppsala tjafsar man inte med, när de väl syns på gatorna. 8)
Du har väl mindre fordon än dom??
GOES 625i Limited

Utloggad adrian_vg

« Svar #139 skrivet: 3 december 2012 kl. 14:38:28 »
Du har väl mindre fordon än dom??

:hmmm:

Hur menar du nu?
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Tictic

« Svar #140 skrivet: 3 december 2012 kl. 14:57:24 »
:hmmm:

Hur menar du nu?
Små vägar cykelbanor.. Kör i från dom ;-)
GOES 625i Limited

Utloggad adrian_vg

« Svar #141 skrivet: 3 december 2012 kl. 15:17:41 »

I yngre dar körde jag i från dem på cykelstigar i skogen på min MTB, men numera är jag vuxen, ansvarsfull och mogen. ':)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Tictic

« Svar #142 skrivet: 3 december 2012 kl. 15:29:56 »
I yngre dar körde jag i från dem på cykelstigar i skogen på min MTB, men numera är jag vuxen, ansvarsfull och mogen. ':)
Hahaha och det lät ju jätte troligt!!! Hehehe
GOES 625i Limited

Utloggad adrian_vg

« Svar #143 skrivet: 3 december 2012 kl. 15:48:04 »
Hahaha och det lät ju jätte troligt!!! Hehehe

Bara en sån sak som att köra kvadd på vintern... ':) Nå, jag försöker vara snäll i trafiken och hålla mig inom lagens märken.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #144 skrivet: 3 december 2012 kl. 18:16:15 »
Cykelbanor är big nono, tictic! Så gör man inte! Det är sista utposten av min laglydighet.

Utloggad Tictic

« Svar #145 skrivet: 3 december 2012 kl. 22:40:41 »
Cykelbanor är big nono, tictic! Så gör man inte! Det är sista utposten av min laglydighet.
Jag har inte sagt att jag kör på cykelbanor.. Var ju bara ett förslag..
GOES 625i Limited

Utloggad hell-man

« Svar #146 skrivet: 3 december 2012 kl. 22:45:09 »
Jag har inte sagt att jag kör på cykelbanor.. Var ju bara ett förslag..
Ett ganska dåligt sådant! :knupple:

Utloggad Hydro

« Svar #147 skrivet: 3 december 2012 kl. 22:59:08 »
Tur alla är så rediga och lagliga...

Jag har kört bil, mc, fyrhjuling och traktor på cykelväg.
Inget att skryta om och inte frågan om buskörning, men jag har kört där.
Fan vet om jag inte råkat komma upp på en sån med cykel till och med!
...inte heller då gick det särskilt snabbt.

Utloggad Britsmar

« Svar #148 skrivet: 4 december 2012 kl. 00:09:14 »
I mina trakter så va väl ändå inte cykelbanorna ett hinder för grisarna. Blev snarare en sporre för dom.
Näh över stock o sten fick det bli  :whip:
braaaaaa braaaaaa braaap

Utloggad hell-man

« Svar #149 skrivet: 4 december 2012 kl. 06:49:35 »
Jajaja... Förlåt om(/att) jag drog tråden ur spår.
Får du tag i nån dämpare då, adrian? Du kan ju inte hålla på och åka bil!

Utloggad adrian_vg

« Svar #150 skrivet: 4 december 2012 kl. 07:46:47 »
Jajaja... Förlåt om(/att) jag drog tråden ur spår.
Får du tag i nån dämpare då, adrian? Du kan ju inte hålla på och åka bil!

Nee, gillar inte det heller. Man kan nästan se bensinmätaren sjunka medan man kör, slurp-slurp-slurp, typ.

Ringde Uppsala Fritid igår och de skulle kolla med ATV Sweden. Kikade in där själv sen, men enl sprängskisserna fanns inte ljuddämpare att köpa till min...

Snubben frågade var jag köpt kvadden (jag köpte den av en person som köpt den på Uppsala Fritid). Fick en känsla av att han inte ville hjälpa mig med delar, om det var så att jag köpt kvadden någon annanstans.

Såg nånstans på forumet en tråd som handlade om en finsk handlare som kunde skaffa fram delar till hjulingar som min, och som var bättre än de svenska. Om jag nu bara kunde hitta den tråden igen...
« Senast ändrad: 4 december 2012 kl. 09:57:45 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #151 skrivet: 4 december 2012 kl. 07:48:48 »
Är det alltid lika svårt att få tag på delar till en kvadd, eller är det bara kinahjulingarna som strular så?
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Pelle_jkpg

« Svar #152 skrivet: 4 december 2012 kl. 08:30:27 »
Finns otroligt många rötägg bland handlare...
Stötte på en senast igår..

Men har du spanat igenom shineray trådarna?
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad adrian_vg

« Svar #153 skrivet: 4 december 2012 kl. 09:57:16 »
Finns otroligt många rötägg bland handlare...
Stötte på en senast igår..

Men har du spanat igenom shineray trådarna?

Jepp, men ska göra det igen under dagen. :-\
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #154 skrivet: 5 december 2012 kl. 07:22:50 »
Jorå, kupevärmaren i bilen funkar bra, gick igång i rätt tid också! Mindre bra är att den smälter snön på rutorna som rinner ner på bilsidan, där den sen fryser igen och bilder ett tjockt och effektivt ispansar just över dörrhandtagen...
Nu jeflar köper jag en Biltemadämpare och monterar på kvadden till helgen. Skiter i om det inte blir helt tätt och bullrigare. Orkar inte med bilskrället mer och allt grejsande runt den både morgon och kväll... :banghead:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #155 skrivet: 5 december 2012 kl. 11:52:22 »

Utloggad adrian_vg

« Svar #156 skrivet: 5 december 2012 kl. 14:10:18 »
Fast först verkar det som om jag måste skotta fram bilen ur snöhögen på jobbparkeringen... :tickedoff
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #157 skrivet: 5 december 2012 kl. 14:18:21 »
Fast först verkar det som om jag måste skotta fram bilen ur snöhögen på jobbparkeringen... :tickedoff
:banghead:

Utloggad adrian_vg

« Svar #158 skrivet: 5 december 2012 kl. 18:30:55 »
Grävde fram bilen bara för att sen fastna i snön en halvmeter ut. Fick slira tills det luktade bränt gummi.. Sen fastnade jag i en rondell, varefter jag bestämde mig för att skippa Biltema. Fastnade sen i snön fem meter hemifrån... Alldeles innan hade jag hjälpt upp grannen uppför fartpuckeln. Hade jag sett att puckot skottat upp sin snö på MIN uppfart innan, hade de fått höra ett och annat...  :knupple:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Hydro

« Svar #159 skrivet: 5 december 2012 kl. 19:03:17 »

Utloggad adrian_vg

« Svar #160 skrivet: 5 december 2012 kl. 19:24:01 »
Det låter som om du har fel bil.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44857.msg411551;topicseen#msg411551

Nä, för mycket väder bara.  ;)

Kom loss efter att kopplat ur antispinnen...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #161 skrivet: 6 december 2012 kl. 19:18:09 »
Biltemadämpare inköpt. nu att invänta snöfri helg.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #162 skrivet: 8 december 2012 kl. 10:51:52 »
Stressmekade på dämparen igår efter jobbet och hann precis innan det blev mörkt.

Det blev förhållandevis tätt efter att ha lindat nån meter glasfiberband runt avgasröret och dragit åt klämman nåt helvetiskt. Dämparen sitter som berget i fästörat i ramen där bak.

Vad jag inte märkte när jag drog fast dämpareni bakramen var att dämparpipen låg an mot skylthållaren. Skylthållaren  sprack lite diskret men sitter kvar i den andra "armen". Baklampan verkar sitta bra. Får hålla ett öga på bakdelen, men jag tror att är mindre vibrationer nu när infästningen i dämparen från avgasröret är betydligt mer flexibel än tidigare.

Ljudet var lika överraskande som oväntat mullrigt! Mycket mindre skrammel och skrän än tidigare! Lillkvadden låter som en betydligt större maskin. ;D

Den efterföljande provkörningen hotade att klyva huvudet jämns med fånflinet som gick från öra till öra. Motorn verkar dra bra, och kändes inte lika kraftlös som utan dämpare. Jag tror att flödet är något lägre än tidigare eftersom ljudet är så dämpat, så nån ombestyckning av förgasare borde inte vara nödvändigt. Kollar tändstiftet lite senare.

Biltemaframdäcken går från klarhet till klarhet. Greppet i Uppsalas snömoddiga vägar är helt obeskrivligt bra! Bak snurrar plastdäcken mest runt i håriga sladdar mest hela tiden.

Ska provköra lite mer på söndag. Bilder på dämparen kommer. :)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #163 skrivet: 8 december 2012 kl. 11:32:21 »
Efter monteringen. Inte särdeles snyggt, men verkar funka för tillfället...
« Senast ändrad: 8 december 2012 kl. 11:36:51 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #164 skrivet: 8 december 2012 kl. 20:21:53 »
Coolt!

Utloggad adrian_vg

« Svar #165 skrivet: 8 december 2012 kl. 21:38:49 »
Coolfiber. :)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #166 skrivet: 10 december 2012 kl. 07:55:49 »
Mittsträngen visade sig inte vara så farlig som jag trodde. Lite vingel blev det, men inte värre än vanligt.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #167 skrivet: 10 december 2012 kl. 08:01:56 »
Hur kändes nya dämparen i trafik då? Är det bara tillfälligt, eller blir den permanent?

Utloggad adrian_vg

« Svar #168 skrivet: 10 december 2012 kl. 08:19:54 »
Hur kändes nya dämparen i trafik då? Är det bara tillfälligt, eller blir den permanent?

Både låter bra och känns bra. Får bli permanent. Krämaren från Uppsala Fritid har inte hört av sig än i vilket fall...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #169 skrivet: 10 december 2012 kl. 11:48:16 »
Både låter bra och känns bra. Får bli permanent. ...
()p

Utloggad adrian_vg

« Svar #170 skrivet: 11 december 2012 kl. 07:53:59 »
Den låter mer nu efter ett par dar. Undrar hur packningen ser ut. Det är trots allt Biltema...

Kom på en gyllene medelväg efter att ha provat slalomhandskarna i går (de funkar inte i muffarna, hittar inte blinkersknappen, all vaddering fastnar i gasen och så är de kalla som fan...) - sommarens tunna racehandskar och ett par sideninnerhandskar. Funkar bra i 4-5 minusgrader. Blev inte alls kall om tummen. Lite oväntat faktiskt.

Får funka till helgen, då ska heattrollern på. Sen blir det elhandskar för hela slanten och inga muffar.

De nya ATV-byxorna rockar fett, vindskyddslagret är verkligen vindtätt och fleecelagret stoppar kylan så bra att man är svettig när man kommer fram. För 1100 pix tror jag de var ett bra köp! :headbang:

/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #171 skrivet: 12 december 2012 kl. 08:53:33 »
Det var inte packningen som redan slitits ut, det var fultätningen mellan dämpare och avgasrör. Får göra om den till helgen.

Vem anade att 150 vilda kubik kunde trycka till så hårt...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #172 skrivet: 26 december 2012 kl. 12:16:17 »
Bytte den fjärrstyrda heattrollern på kvadden mot den analoga som tidigare satt på vintertvåhjulingen. Nu kommer det fram el till handskarna som det ska. Jämrans fjärrstyrda skittroll! >:(

Märkte dock att Kalle Anka-originalbatteriet på kvadden knappt orkar driva handskarna på fullt ös (utan motorn på alltså). Får vara noga med att koppla in underhållsladdningen när jag kommer hem efter jobbet. Tur det är kick på maskinen. ':)

Jag tror batteriet inte är större än det jag hade på min Suzuki K50 runt mitten av 80-talet. Grunnar på om det inte går att byta till ett något större och starkare batteri, alt parallellkoppla in ett till som man tex har i toppboxen...
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #173 skrivet: 1 januari 2013 kl. 19:34:14 »
Grejade lite med tätningen mellan dämpare och avgasrör, man kan bara göra så mycket med glasfiberband. Fick en snilleblixt och klippte upp en tonfiskburk att ha som mellanlägg, funkar ok på mellangas men fullgas kommer nog att blåsa ur en del - eller allt... Får funka tills våren, alt tills jag hittar en lämplig bussning, 51mm > 35mm.

Katterna i grannskapet kommer att få spunk ett tag...
« Senast ändrad: 1 januari 2013 kl. 19:36:15 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #174 skrivet: 8 januari 2013 kl. 08:52:20 »
Äntligen snö! Mer sladd åt folket. Det tar fram det bästa (eller sämsta(?) i mig om morgonarna). Ambulanssirenerna verkar ha gått varma i Uppsala nu på morgonen. Älskar mina elhandskar! Värme om hela ovanhanden och hela tummen. Mmmm... Har dumpat muffarna helt, de är bara i vägen.

Kvadden låter arg igen. Tätningen mellan dämpare och avgasrör har negativ funktion. Tunafish Edition blir snart Irritabel Edition om det fortsätter. Å andra sidan brölar det glatt ut ur kurvorna och korsningarna...

Dessutom blir jag lika glad varje gång det ska tankas. En 50-lapp varannan vecka är ren vardagslycka! :headbang:
« Senast ändrad: 8 januari 2013 kl. 11:12:08 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #175 skrivet: 8 januari 2013 kl. 10:41:28 »
Tunafish hahaha!!

Utloggad adrian_vg

« Svar #176 skrivet: 8 januari 2013 kl. 11:12:35 »
Tunafish hahaha!!

Ja, vem kunde väl ana att tonfiskar kunde bröla så... ;-)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Tictic

« Svar #177 skrivet: 8 januari 2013 kl. 11:16:24 »
50kr varannan vecka?? Gång avstånd till jobbet??
GOES 625i Limited

Utloggad adrian_vg

« Svar #178 skrivet: 8 januari 2013 kl. 12:02:04 »
50kr varannan vecka?? Gång avstånd till jobbet??

Ca en mil åt vardera hållet. Pendlar inom stan. Bensintanken är inte speciellt stor, och inte heller motorn.
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Tictic

« Svar #179 skrivet: 8 januari 2013 kl. 12:18:14 »
Ca en mil åt vardera hållet. Pendlar inom stan. Bensintanken är inte speciellt stor, och inte heller motorn.
aha.. Har aldrig tänkt på att du pendlar med 150cc;)
GOES 625i Limited

Utloggad adrian_vg

« Svar #180 skrivet: 8 januari 2013 kl. 12:32:20 »
aha.. Har aldrig tänkt på att du pendlar med 150cc;)

Det fanns en metod i galenskapen.  :rtfm:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Mrpalmer

« Svar #181 skrivet: 11 januari 2013 kl. 20:21:00 »
Intressant tråd! Inte sätt dig än i vår lilla stad men de kanske kommer!  :) Har själv en kines!

Utloggad adrian_vg

« Svar #182 skrivet: 11 januari 2013 kl. 21:30:17 »
Intressant tråd! Inte sätt dig än i vår lilla stad men de kanske kommer!  :) Har själv en kines!

Var håller du till?

Jag kvaddpendlar mest mellan Slavsta och BMC, med mindre utstickare åt Gränby Centrum.

Tack förresten. ;-)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Mrpalmer

« Svar #183 skrivet: 11 januari 2013 kl. 23:48:43 »
Var håller du till?

Jag kvaddpendlar mest mellan Slavsta och BMC, med mindre utstickare åt Gränby Centrum.

Tack förresten. ;-)

Sen i juni i år så är det cirkus 1 mil i från ulva kvarn, tidigare ovanför akademiska sjukhuset, kåbo dvs! Du får ta dig ut hit och åka lite sjö i Februari!!!!  ;)

Utloggad adrian_vg

« Svar #184 skrivet: 13 januari 2013 kl. 08:40:13 »
Intressant! Vilken sjö talar vi?

Fast om man ska till Ulva kvarn måste jag köra E4 på 90-väg med en kvadd som maxar ut vid 65-70 km/h. Jag kommer att bli nerblåst i diket av bilarna och lastbilarna. Och så måste jag ha med en dunk bensin också antagligen.

Nå, vi får se, iskörning verkar spännande!
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Mrpalmer

« Svar #185 skrivet: 13 januari 2013 kl. 11:05:41 »
Intressant! Vilken sjö talar vi?

Fast om man ska till Ulva kvarn måste jag köra E4 på 90-väg med en kvadd som maxar ut vid 65-70 km/h. Jag kommer att bli nerblåst i diket av bilarna och lastbilarna. Och så måste jag ha med en dunk bensin också antagligen.

Nå, vi får se, iskörning verkar spännande!

Lumpen sjön heter den, belägen i skogen mitt ute i ingenting! Inte då... 272an i sin egen takt funkar kanon! Brukar tydligen vara en del fordon som samlats varje vinter å kör :)

Utloggad adrian_vg

« Svar #186 skrivet: 14 januari 2013 kl. 08:40:11 »
Coolt isf! ()p

Finns det datum satta, eller samlas man bara när det känns bra?
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Mrpalmer

« Svar #187 skrivet: 14 januari 2013 kl. 10:57:00 »
Coolt isf! ()p

Finns det datum satta, eller samlas man bara när det känns bra?

Jajamän! Nja, de brukar åka med snöskotrar och packa isen med snö för att sedan provborra. Ser ut att bli runt -10 hela veckan så snart är de nog dags för de att borra!!  :headbang:

Utloggad adrian_vg

« Svar #188 skrivet: 14 januari 2013 kl. 11:14:35 »
Låter bra. 8-)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Mrpalmer

« Svar #189 skrivet: 14 januari 2013 kl. 19:48:24 »

Hehe idag var jag ut med brorsan och skulle kolla isen, och till vår förvåning så såg den riktigt bra ut... Så nu ikväll har vi varit ut och borrat... 22- 26cm!!! så nu jävlar blire åka av :) ploga en bana imorgon sen så...
« Senast ändrad: 14 januari 2013 kl. 20:57:18 av Mrpalmer »

Utloggad adrian_vg

« Svar #190 skrivet: 15 januari 2013 kl. 07:39:42 »
Super!

Kan ev ha med mig en polare också. :headbang:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad JBG

« Svar #191 skrivet: 16 januari 2013 kl. 01:17:44 »
Tja AvG!
Klart jag ska med...  :headbang:
Tack för dubben, ska se om de passar imorrn!
Bashan BS 200 S-3 -06
Sportavgas med "coolfiberdämpare"
Öppet luftfilter
Skruvdubb Best-Grip

Utloggad adrian_vg

« Svar #192 skrivet: 16 januari 2013 kl. 02:43:13 »
Ingen orsak! Skruvdragare rekommenderas, om du inte vill ha skavsår i handflatan efteråt... ;D

Nu väntar vi bara på istjockleks- och plogningsbesked! :headbang:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Mrpalmer

« Svar #193 skrivet: 16 januari 2013 kl. 09:03:57 »
Ingen orsak! Skruvdragare rekommenderas, om du inte vill ha skavsår i handflatan efteråt... ;D

Nu väntar vi bara på istjockleks- och plogningsbesked! :headbang:

Skruvdragare är ett måste! Går sjukt smidigt!

Isen var som sagt 22-26cm tjock men bör vara desto tjockare tills på lördag då det är då de är planerad körning! Ska vara mellan 5-20 minusgrader hela veckan så isen kmr knappast bli sämre  ;) Men på lördag ska det tydligen vara ner till -21 grader så då kan de bli lite köttigt att köra!

Utloggad adrian_vg

« Svar #194 skrivet: 16 januari 2013 kl. 10:28:15 »
Riktiga motorcyklister bangar inte för lite minusgrader.  :rtfm:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Tictic

« Svar #195 skrivet: 16 januari 2013 kl. 10:57:42 »
Riktiga motorcyklister bangar inte för lite minusgrader.  :rtfm:
Vi hjuling åkare då???;?;););)
GOES 625i Limited

Utloggad adrian_vg