Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Adrian_vg - Gröngöling på fyra hjul  (läst 100303 gånger)

Utloggad adrian_vg

Adrian_vg - Gröngöling på fyra hjul
« skrivet: 9 augusti 2012 kl. 14:00:56 »
Hej alla,

Är ganska ny på forumet, efter att ha blivit med en kvadd. Jag är i själ och hjärta motorcyklist*, så att skaffa en kvadd, med fyra hjul, känns fortfarande lite kluvet.

Bakgrunden till kvaddköpet är vinterpendlingen till jobbet. Jag har en 30 år gammal Honda XL600R ("Edwin") som inför den kommande vintersäsongen tyvärr fått ställas av pga alltför mycket oljeläckage från lite här och var... Eftersom jag iom det blev utan pendlingsverktyg, och dessutom vägrar köra bil till jobbet, snokade jag runt på Blocket lite grann och närmast impulsköpte en billig kineskvadd att ha i vinter.

Kvadden körde jag hem från Skokloster (bor i Uppsala), en premiärtur på runt fem mil, jag har alltså aldrig kört en fyrhjuling i mitt liv förut.... Hade iaf eskort av frun i bilen bakom, där jag också dumpat en reservdunk med bensin utifall att. Halvvägs hem visade det sig att reservdunken var en bra grej att ha med sig. Varningslampan för bensinen visade sig leva sitt eget liv på denna Shineray...

Under denna ATV-premiärtur hem fick jag bra användning av mina mc-kunskaper i form av att "hänga ut" - framhjulen på kvadden var så felinställda att man fick burka och hänga som f@n för att inte välta i varje kurva. Dessutom passade jag på att toppfartstesta kvadden och kan konstatera att 70 km/h är maxhastigheten på plan och torr väg. Fick upp den i 74 km/h i nerförsbacke. 70 km/h borde räcka gott och väl för vinterföre. 8-)

Det jag gjort med kvadden under de få veckor jag haft den, är att montera en DRL-lampa fram och byta framdäck. Pga felinställningen  fram (fixat nu hoppas jag...), blev originalframdäcken helt sned- och utslitna på femmilaturen hem. Blev Biltemas crossdäck fö, det billigaste och de enda i rätt dimension som fanns på lager i hela Uppsalas däckbransch... Bytet gick på humana 144 kr/två däck.

Originaldäcken bak sitter kvar, och jag har nu dubbat både fram och bak med Bestgrip 1100-skruvdubbar. Dubbade bara yttre halvorna fram, efter tips från Bestgrip. Räcker inte det får jag kompletteringsdubba under vintern.

Kvadden verkar idealisk för vinterbruk då den har både kick och elstart! Efter fyra vintrar med kickande på Edwin, känns det ganska skönt med elstart.

Hela detta kvaddprojekt heter "ekonomi och billighet". Utslagsgivande för min del var att försäkringen bara var marginellt dyrare än för Edwin, och med en 150cc fyrtaktsmotor kan inte bränsleförbrukningen rimligen vara alltför blodig.

Det som återstår att göra inför vintern är att göra ett oljebyte, spreja allt metalliskt med WD-40 och skaffa en cykeldator, eftersom trippen nollställs varje gång man slår av tändningen, och att skaffa de där billiga styrmuffarna från Biltema...

* Jag har en grön Honda VFR750F-'97 (fn uthyrd till en övningskörare jag handleder), en fejksvart Honda VFR800Fi-'00 (pendlarhoj, banhoj, touringhoj, skojhoj) och en röd råttig Honda XL600R-'83 ("Edwin", vinterpendlaren som fn är avställd och får skämmas för sitt oljeläckage).
« Senast ändrad: 9 augusti 2012 kl. 14:09:23 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.
Arctic Cat XC 450i Väntar på isvägarna Edition: Såld
Shineray XY150ST Hell-on-earth Edition: Någon annans problem.

Utloggad Hydro

SV: Adrian_vg - Gröngöling på fyra hjul
« Svar #1 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 14:22:24 »
Alltid lite extra kul med folk som även har A på körkortet!
...det eftersom många tror att fyrhjulingar endast är ett "handikappfordon" för dem utan A...

Att du sen satsat på en liten kinamaskin med minimotor gör ju det hela rent av lite spännande, så håll oss uppdaterade hur det går och hur det funkar, osv.
  ()p
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad adrian_vg

« Svar #2 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 14:43:43 »
Tack för välkomnandet!

Sex kW på denna minimotor känns som för mycket... ':) Har runt 40 hk i Edwin, och det räckte för att komma fram bättre än bildrullarna de senaste vintrarna. Får återkomma om Solstrålen senare framåt oktober. :)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #3 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 15:15:13 »
Det du radar upp vid lilla stjärnan (  *  ) medför ju en viss respekt...  :sunny:
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad adrian_vg

« Svar #4 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 18:29:29 »
Det du radar upp vid lilla stjärnan (  *  ) medför ju en viss respekt...  :sunny:

Tack, tror jag. ;-)

Syftar du på antalet eller modellerna?
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #5 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 18:40:53 »
Jag tror jag börjar inse det där med minimotor... De flesta på forumet verkar ha fyrhjulingar på minst 500cc och där 700cc verkar vara mest populärt efter en snabb koll.

Nå, jag kör om alla i kurvorna.  ;)
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad Britsmar

« Svar #6 skrivet: 9 augusti 2012 kl. 22:47:02 »
Nå, jag kör om alla i kurvorna.  ;)
Nej!!! Nu ska du föregå med gott exempel ibland oss andra b korts ligister och säga nått i stil med "jag kommer hem före er ändå för jag har lärt mig att åka iväg i god tid!" (läste ett par sidor i a-kortsboken.... Innan jag kollade över kostnaderna  :banghead:)
Glöm nu inte o gå över bultar o skruvar en extra gång, just den modellen har jag klämt på ett par gånger i impulsköpstankar men backat undan på grund av att halva konstruktionen saknar gänglåsning.
braaaaaa braaaaaa braaap
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=46744.0 - Världens snabbaste fyrhjuling

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=44317.0 - Världens bästa raptor belysning

Utloggad adrian_vg

« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2012 kl. 09:20:27 »
'kejrå.  :)
Läste nåt om skruvar som tappas på forumet. Får investera i en tub gänglåsning...

Påminner mig om den gången Edwin började kännas vinglig och allmänt bänglig i kurvorna. En noggrann koll runtom avslöjade att en bult som säkrade toppen i övre ramröret lossnat med resultat att hela motorn svajade i ramen!
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #8 skrivet: 14 augusti 2012 kl. 12:44:24 »
Har monterat Biltemas billigare version av handskydd. Blev lite trångt på högersidan mellan spegelfäste och tumgasen. Av nån anledning har kineserna svetsat fast spegelfästet styret... Och målat styrstålröret alu-grått märkte jag när jag skruvade på handskydden.  ':)

Såg dock tufft ut. Kinapuffen kan nog bli en bra vinterhoj till slut ändå!

Och så passade jag på att skaffa styrmuffar också från samma ställe. De verkar gå att montera utanpå handskydden med lite lirkande.

Cykeldatorn är inte monterad än, men ligger och väntar på en solig och fin dag.

Topbox och låskätting får bli efter nästa löning. Dito oljebytet.

Ser lite fram emot vintern... 8-}

Edit: Beställde just två demobeggade färdigdubbade framdäck, Kenda K546F, eftersom jag har en känsla av att Biltemadäcken kanske kommer att ta slut snabbt... Det är det smalare dubbade däcket till höger i bild. ;)
« Senast ändrad: 14 augusti 2012 kl. 14:58:51 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad adrian_vg

« Svar #9 skrivet: 14 augusti 2012 kl. 16:18:11 »
Hittade Shinerays webbsajt. De sponsrar tydligen Kinas enda MX-team. Take that Can-am mfl tillverkare!

På den tekniska detaljer-sidan för min XY150ST(E) fanns info om de länkade fyrhjulsbromsarna som tidigare var lite småmysko för min del.

Dessutom fanns köpinfo om modellen. Minimuminköp av denna modell är tydligen minst en tjugofotscontainer... :lol:
/AvG
Kvaddlös.

Utloggad hell-man

« Svar #10 skrivet: 14 augusti 2012 kl. 22:47:53 »
...Minimuminköp av denna modell är tydligen minst en tjugofotscontainer... :lol:
Du ser, du kommer aldrig klara vintern igenom med bara en. Du måste ha reservdelsmaskiner att plocka av! :lol: :lol:
Gatmaskin: Raptor 700 SE -08, Badass Mudder: Honda TRX350ES(/FE) -04, Bygge: Campermodul, Sålda: Raptor 350 -06, 2st SMC 250 -05, Polaris Indy 600 -94, 2x200cc lonchinkopia, Buggy Kinroad Xt150gk -05

Utloggad adrian_vg

« Svar #11 skrivet: 15 augusti 2012 kl. 09:31:22 »
Du ser, du kommer aldrig klara vintern igenom med bara en. Du måste ha reservdelsmaskiner att plocka av! :lol: :lol:

Man börjar ju undra så där lite grann i nattens mörker... ':)
« Senast ändrad: 16 augusti 2012 kl. 14:10:06 av adrian_vg »
/AvG
Kvaddlös.

Online just nu.

221 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tripod, Cln,
Flest online idag: 281. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
  • Dkej: Hej har en fråga på polaris Sportsman. Plocka av den svarta plasten på lyset på styret men får inget lys varken där eller där nere. Endast perkerings ljuset som lyser. Har satt i kabeln i den övre lampan. Något annat man också måste göra.? Tack på förhand
    3 januari 2020 kl. 18:08:25
  • Högdahl: Jaha då verkar det bli 180kr i skatt på fyrhjuling/snöskoter om man kollar nya terränglagen....
    21 december 2019 kl. 13:11:24
  • Sami97: Hej!  Har en atv på över 20kw och vill strypa den så jag slipper snuten.  undrar om man kan köpa en tumgas med ett gasreglage som har en reglage skruv under där man tex kan skruva ner den till 70km/h och inte bryta mot lagen?  dvs räknas ett gasreglage som en laglig strypning?
    13 december 2019 kl. 15:37:54
  • Espen: Citera
    någon som vet var man kan få tag på centrumkåpor diam. 60mm? Har ett par fälgar med 60mm hål men saknar kåpor.

3 december 2019 kl. 19:57:00
  • Viktorlangh: Hej, har en ny cf moto 450. Vill sätta dit en ledramp på den som jag kopplar till heljuset. Kan någon snälla hjälpa mig? Aldrig gjort detta innan nämligen. Tacksam för svar. :). Mvh
    2 december 2019 kl. 19:50:58
  • GeFeldz: Svar till Ridern: Polaris brukar ha en "Override"-knapp, för att få fyrhjulsdrift när du backar har jag för mig att du måste hålla inne override.
    28 november 2019 kl. 13:19:57
  • Ridern: Hej jag har en  Polaris Sportsman forest 800 -12 fyrhjulsdriften fungerar inte vid backning  någon som har tips=
    27 november 2019 kl. 20:32:54
  • Jupiter: Nizze din luring!
    26 november 2019 kl. 20:54:04
  • Brädan: Provade att ladda batteriet över natt en och nu startar den utan problem - konstigt då startmotorn låtit pigg under mina startförsök.
    24 november 2019 kl. 09:38:09
  • Högdahl: Nu har det kommit 15cm snö här sen igår! En trevligt inslag nu när själva hösten led mot sitt slut
    9 november 2019 kl. 10:23:06
  • Högdahl: Var visst endel om att det kan bli mer ledåka och mer förbudsområde osv.....
    7 november 2019 kl. 16:49:16
  • rally nizze..: West-skoter ska ta upp den på årsmötet vid rackmock stöga
    6 november 2019 kl. 23:53:54
  • Högdahl: Någon som hört nåt nytt angående terränglagen? Den skulle vara färdigutredd 1a Oktober läste jag nyss
    5 november 2019 kl. 15:29:51
  • Raco90: Tjena, åkte på min smc wildcat 503 till jobbet ikväll. Låg på E20 i 100 och skulle köra om en lastbil och då ser jag att tempvarnaren blinkar med väldigt svag belysning. Då var jag uppe i 130. Men den blinkar bara till lite lätt vid gaspådrag. Någon som varit med om detta? PS köpte min smc nyodlingen så har bara haft den någon månad.
    21 oktober 2019 kl. 23:38:27
  • [navy]: Nån inne? Ska serva min can am outlander 570 -16. Men har blivit osäker på vad jag ska ha för motorolja i den.  Vad kör ni på för oljor? Vanlig bilolja? Eller måst man ha en jaso klassad olja?
    4 oktober 2019 kl. 09:06:22
  • Högdahl: Provat ladda batteriet?
    3 oktober 2019 kl. 10:48:08
  • Snorphills: Grizzly 700. års 2011 startmotorn pajade som jag böt till en ny, bör även startreält. Felkod 12 försvann och allt funkade. Va sen ute och åkte en sväng och kom tillbaka hem. Provade att starta och relät bara klickade igen.. gick inte att bygla heller.. va fan är det som händer, maskinen har bara 54 timmars gångsida, måndagsexemplar?, hjälp vad kan ha hänt???
    29 september 2019 kl. 23:17:33
  • jasprojektet: tacksam för svar,,
    22 september 2019 kl. 15:35:46
  • jasprojektet: Hej, har en Yamaha Kodiak som inte orkar dra riktigt. Man måste ha höga varv innan den börjar röra på sig, att dra en liten släpvagn i uppförsbacke är bara att glömma. Är det kopplingen det är fel på? Lamellerna?
    22 september 2019 kl. 15:35:36
  • tatto9709: Vet någon om en kabel matta från en polaris predator 500 passar på en polaris outlawn 500
    17 september 2019 kl. 02:57:04
  • Atheos: Skål!
    13 september 2019 kl. 17:24:37
  • jonas78: Vad ska jag köpa för vinsh?
    27 augusti 2019 kl. 16:34:06
  • Zakaria: Jag beh. Hastighet sensor till adly 500
    17 augusti 2019 kl. 04:57:31
  • Zakaria: Hjälp
    17 augusti 2019 kl. 04:56:43
  • Högdahl: Nja ebay är inte värt att handla på längre då kronan är låg samt frakten dyr.....
    11 augusti 2019 kl. 10:29:40
  • rally nizze..: ebay
    5 augusti 2019 kl. 23:10:25
  • prinsen1386: Var köper man den billigaste styrboxen till en CF moto 520 årsmodell 2019? (Ostrypt)
    4 augusti 2019 kl. 11:39:50
  • robineng: gjort ett inlägg angående broms hjälp på en atv. ni som kan gå in och kommentera! :)
    27 juli 2019 kl. 20:28:33
  • Jocke83b: Arbetsbelysning
    6 juli 2019 kl. 15:32:17
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme