Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010  (lĂ€st 86488 gĂ„nger)

Inloggad Rickard Marklund

Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« skrivet: 3 oktober 2009 kl. 10:32:47 »
Nu har jag fĂ„tt min maskin  ()p, och i denna trĂ„d kommer jag löpande att rapportera om mina erfarenheter avseende denna.
Tanken Àr att jag skall sammanstÀlla en "testmall" som alla ni andra ocksÄ kan anvÀda för att göra era egna versioner av "min" test, jag kommer dessutom att rapportera om servicekostnader, reparationer, brÀnsleförbrukning och allt annat som har med Àgandet av en Can Am 800 MAX XT-p att göra.
Bilder mm kommer inom kort.

Jag hoppas att denna satsning pÄ en seriös testkörning över en lÀngre period skall uppskattas av de som funderar pÄ att köpa en Can Am.

Nu finns Àven en sida med fler och lite mer högupplösta bilder. http://www.atvforum.se/test-can-am-800.html

LÀs Àven ATVForums lÄngtest av Apache bandsats hÀr: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26378.0

Pris
Baspris för Outlander MAX 800R EFI XT-P ca 142 400 kr.
Mitt pris vid rent köp blev 135 000 kr, inkl vindruta, tum och handtagsvÀrmare.
DÄ jag Àven köpte plog med snabbplogfÀste slutade notan pÄ knappa 142 000 kr.

AndrahandsvÀrde?
En kvalitetsmaskin som har ett relativt högt andrahandsvÀrde, detta förhindrar dock inte att man som första Àgare kommer att förlora en hel del pÄ affÀren...
Vad andrahandsvÀrdet blir ÄterstÄr att se, men det kommer att redovisas hÀr nÀr maskinen Àr sÄld.

VÀghÄllning
En dröm att köra pÄ vÀgen, servon kan dock initialt göra att man upplever den lite nervösare Àn föregÄngarna, utan servo, nÀr man passerar "potthÄl" eller liknande i vÀgen.
Jag tror att detta mest Àr en initial kÀnsla, för redan nu efter 5 mils körning har man börjat vÀnja sig med detta och hÄller annorlunda i styret.
Servon Àr som ni sÀkert förstÄr underbar nÀr man svÀnger snÀvt, eller kör i terrÀngen.
Det finns tvÄ val för servons styrka, min och max, men jag tycker skillnaden Àr för liten, pÄ minlÀget hade den gÀrna fÄtt ge lite mindre servoverkan för landsvÀgskörning.
PÄ maxlÀget Àr den vÀldigt lÀttstyrd, och jag kommer nog bara att anvÀnda detta lÀge vid terrÀngkörning.

Framkomlighet i terrÀng
MÄste erkÀnna att jag kör ytterst lite i terrÀngen, har fortfarande inte testat nÄt alls med denna maskin, rapporter kommer efterhand.

Acceleration
Ej uppmÀtt Ànnu. (inkörning)

Toppfart
VÀgreggad, strypt version = ca 65 km/h (ej inkörd, kanske gÄr fortare nÀr den fÄtt nÄgra mil)
TerrÀngreggad, ostrypt version = ca 125 km/h

Komfort
Ja, vad skall man sÀga, jag Àr helt sÄld pÄ fjÀdringskomforten som jag frÀmst tror beror pÄ den speciella bakfjÀdringen med dubbla svingarmar.
Sadeln kunde vara lite mindre "uppböjd" i framkant, men rent generellt sitter man bra. För mig Àr kanten till den upphöjda bakre sittplatsen, som skall vara svankstöd, lite för lÄngt bak för att ge en riktigt skön körstÀllning (jag Àr bara 175 cm lÄng), hade inte varit helt fel om man kunnat flytta bakre sittplatsen nÄgra cm fram/tillbaka för att fÄ en bÀttre sittkomfort - oberoende av förarens lÀngd.
PÄ passagerarplats sitter man högt, med bra utsikt, men man utsÀtts naturligvis för mer fartvind Àn pÄ en vanlig ATV utan den upphöjda bakre sittplatsen.

Med den ruta som sitter pÄ maskinenfÄr man draget i ansiktets övre del, hade varit bra om man pÄ ett enkelt sÀtt kunnat justera höjden pÄ rutan dÄ jag tror att en del hade kunnat acceptera lite mer drag mot bÄlen om man fick dragfritt i ansiktet.

Servicekostnad första Äret.
10-timmarsservice efter 12 timmar och 38 mil, Kostnad 2000 kr (Traktorcity PiteÄ).
Filterolja: 117 kr
XPS 4T Syntetisk 0W40 4 liter: 488 kr (GĂ„r det verkligen 4 liter olja?)
Arbete: 1.9 tim: 963 kr
Förbrukningsmaterial 5%: 31,70 kr

Totalt 1660 kr
Moms 400 kr

Summa: 2000 kr.

Fel: Trasig bromsljuskontakt, fanns i lager, men fel typ - tydligen har Ärets modell en annan gÀnga, bromsgivaren sitter pÄ hydrauliken, och gÀngan var inte densamma som pÄ tidigare Ärsmodeller.
Blir ett Äterbesök alltsÄ. (besvÀrligt)

TillgÄng pÄ trim, tillbehör och eftermarknadsdelar.
Det finns en hel del originaltillbehör, men jag Àr vÀl inte den som hÀnger pÄ mina maskiner en massa lullull, om ni ser eller köper tillbehör eller trim till era mskiner, delge mig gÀrna era erfarenheter sÄ kan jag komplettera denna artikel med lite mer info.

Variator/VÀxelÄda,Drivlina
Jag var lite orolig att 800:an skulle vara mer svÄrkörd i lÄga hastigheter Àn min tidigare 650 XT, men jag Àr förvÄnad över att den Àr sÄ pass len som den Àr, faktiskt kÀnns variatorn pÄ denna helt perfekt, inga problem alls att smyga ivÀg. NÀr man vill köra tufft hade jag dock velat ha ett lite tvÀrare ingrepp pÄ variatorn, men man kan förmodligen inte fÄ allt...
Om jag finge önska skulle jag vilja ha en högvÀxel, för snÀll körning pÄ landsvÀg, dÀr maskinen varvade, sÀg 1000 varv mindre Àn idag. Tror det skulle vara gynnsamt för brÀnsleförbrukningen och "ljudkomforten".

Vid backning "klipper" tÀndningen vid xx km/h, pÄ tidigare modeller har man kunnat trycka in overrideknappen för att kunna backa fortare, men jag hittar ingen sÄdan knapp pÄ denna (har inte kollat i manualen, den kanske finns dÀr nÄnstans trots allt)
Uppdatering: Knappen för vĂ€xling av servoverkan har dubbla funktioner, nĂ€r man kör framĂ„t vĂ€xlar man servoverkan, men med backvĂ€xel i sĂ„ Ă€r det "override-knappen" som gör att man kan backa fortare. Man skall lĂ€sa manualen.  :rtfm:

Nya viscolockens funktion:

Test av diffen!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_kIFxNDJ11Y[/youtube]

den gamla 2009

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oAJiygXUCrM&NR=1[/youtube]

Belysning
Har inte kört just nÄt i mörker Ànnu, men det lilla jag sett av belysningen fram Àr inte imponerande, dessutom varierar höjden mycket beroende pÄ om man Äker sjÀlv eller skjutsar, det borde verkligen vara nÄn form av enkel nivÄreglering pÄ halvljuset, antingen manuell via ett vred pÄ styret, eller automatisk.

Kvalitet pÄ knappar/mÀtare/reglage
Ett stort lyft jÀmför med föregÄende Ärsmodeller, hel/halvjus Àr ett vred pÄ toppen av vÀnster multireglage som fungerar bra.
Uppdatering 09-10-30 Efter nÄgra dagars dimma och regn sÄ kan jag konstatera att reglagen inte Àr helt optimala - hÀromdagen nÀr jag skulle ivÀg var det -4°C ute, och det vatten som lagt sig under de dimmiga och regniga dagarna innan hade frusit till is: Startnyckeln gick fÄ i med lite milt vÄld, alltsÄ OK, startknappen fungerade dock inte innan jag tog till med lite mer Àn milt vÄld, den gick dock att starta...
Handbromshandtaget satt ocksÄ fast initialt, men det gick ocksÄ fÄ liv i med lite krafttag, fick dock trycka tillbaks det i ursprungslÀge.
Reglagebetyg för vintervÀder med maskinen ute utan tÀckning Àr dÀrför inte helt OK, men dock, jag har inte Ànnu blivit stÄende p.g.a. is trots att jag tagit maskinen i minusgrader minst 6 ggr, sÄ man fÄr vÀl ÀndÄ sÀga att det Àr godkÀnt
.

Blinkers Àr en bra knapp, tryck in vÀnster sida sÄ blinkar den vÀnster, och tryck pÄ mitten sÄ slutar den blinka, precis som det skall vara, inte som tidigare en eftermonterad historia som knappt gick kontrollera.
PĂ„ vĂ€nster reglage sitter Ă€ven reglaget för servons min/max-lĂ€ge, man hĂ„ller in knappen i mer Ă€n 3 sekunder sĂ„ vĂ€xlar lĂ€get, och den aktuella instĂ€llningen visas i "hastighetsmĂ€taren".  ()p
PÄ höger sida sitter bara knappen för 2 eller 4-hjlusdriften, hoppas gummikvaliten pÄ Ärets modell Àr bÀttre Àn pÄ föregÄende Ärs, dÀr gummibÀlgen som skall skydda mot vatten var trasig redan efter ca 1 Är.
Den SER ut att vara annorlunda designad, och förhoppningsvis har de Àven bÀttre kvalitet pÄ gummit, jag kommer att komplettera med fakta om hur bÀlgen hÄller framöver.
Backspeglarna fungerar bra, men jag skulle gÀrna vilja ha möjliget att fÄ dem lÀngre ut Ät sidan nÀr man har viss typ av körning, t.ex. om man vill lÄta ungarn tolka efter maskinen pÄ vintern, dÄ skulle man gÀrna ha lite bÀttre uppsikt tÀtt bakom maskinen...

DĂ€cken
Bra dÀck, men tyvÀrr inte helt runda/balanserade, trots att TraktorCity i PiteÄ (dÀr jag köpt maskinen) balanserat dÀcken innan leverans.
Det Àr inga hÄrda slag pÄ styret pÄ grund av obalansen, utan mer en lÄngsam obalans som fÄr styret att vagga i hÀnderna i farter över 50 km/h.
Jag kommer att prova balansera om framhjulen vid 10-tim-servicen och hoppas det blir bÀttre.
Det Àr dock inte farligt mycket obalans, utan nÄgot mindre Àn pÄ min tidigare 650 (som Àven den balanserades ett par gÄnger).

Problem/felaktigheter under testperioden
1. DÀcken Àr inte i perfekt balans, trots balansering (1 balansering utförd nÀr detta skrivs)
2. Bromsljuskontakt defekt (hyudralisk), upptÀcktes pÄ 10-timmarsservice och Àr Ànnu ej fixat (2009-10-30)
3. FÀrdljus bak mörkt
4. Larmar för fel pÄ bromsar (Parking Brake) Förhoppningvis hÀnger detta ihop med att servicekillen glömt sÀtta i nÄn kontakt efter att ha mixtrat med bromsljuskontakten, uppdatering kommer nÀr det felen Àr ÄtgÀrdade. Bromsarna fungerar trots larmen.

Speciella funktioner
Nytt för i Är Àr lÄsbart tanklock i ett riktigt gediget utförande, bara tanklocket vÀger vÀl typ 0.5 kg, kÀnns gediget, men Àr nog inte direkt prestandahöjande...
Det finns Àven ett lÄs pÄ vÀxelföraren sÄ man kan lÄsa den i valfritt lÀge nÀr man lÀmnar den, eller lastar den för transport.
Servon Àr ju ny, och ett vÀldigt positivt tillskott.

Detta gillar jag mest
Åkkomforten
Ljudet (hĂ€rligt)  ()p
Jag gillar hur oanstrÀngd maskinen kÀnns i högre farter, faktiskt rÀtt stor skillnad jÀmfört med min tidigare 650 frÄn -07.
Den nya instrumenteringen (en bÀttre redovisning av denna kommer lÀngre fram)

Förslag pÄ förbÀttringar
Ett lÀge till pÄ servoverkan, i landsvÀgsfart skulle jag vilja att servon hade lite mindre pÄverkan.
En hög-hög-vÀxel, för bÀttre brÀnsleekonomi och en mer "relaxed" körning.
Ett tillbehör som pÄ ett optimalt sÀtt gör att vinschningen av snöbladet fungerar bÀttre, med nuvarande design och placering av vinchen sÄ bottnar chacklet i styrrullarna innan bladet lyfts sÀrskilt mycket, vare gÄng det bottnar fÄr man en stor belastning pÄ vajern, och den hÄller inte lÀnge innan den gÄr av...
Jag skulle vilja ha ett stort vÀndhjul som man kunde fÀsta i de kraftiga infÀstningarna för den frÀmre "stötfÄngaren".
NĂ€r man vill köra lite tuffare sĂ„ saknar jag ett "tuffare" inslag pĂ„ variatorn frĂ„n stillastĂ„ende, det Ă€r ju inte sĂ„ att den reser sig pĂ„ bakhjulen direkt med nuvarande konfiguration pĂ„ variatorn.  ::)

Standardutrustning:
Rotax 800R EFI engine, 71 hk (stypt 14.2 kW)
Marknadens mest kraftfulla motor med bÀst vikt/effektförhÄllande i segmenet.
TTI individuell bakfjÀdring.
FörbÀttrad framfjÀdring.
Visco-Lok† SjĂ€lvlĂ„sande differential.
Variator [CVT]
Multifunktions digital hastighetsmÀtare.
Elektroniskt stöldskydd (D.E.S.S.)
LastrĂ€cken med  136 kg kapacitet.
AluminiumfÀlgar
26 tums radial dÀck
Ergonomiskt format ryggstöd för passagerare.
PassagerarsÀte enkelt utbytbart mot extra packbox.
Upphöjda fotstöd för passagerare.
Passagerarhandtag i greppvÀnligt material.
Svankstöd för föraren.

Outlander MAX 800R EFI XT (utöver ovan nÀmnda standardutrustning)

XT-paketet innehÄller all standardutrustning enligt ovan, samt:
Ny justerbar (tvÄ lÀgen) dynamisk servostyrning. (DPS)
Ny Visco-Lok QE med snabbare ingrepp Àn tidigare.
Ny 650 watts generator.
BRP XL3000 winch med fjÀrrkontroll.
Kraftiga frÀmre och bakre stötfÄngare.
Nya XT-specifika aluminiumfÀlgar.
Carlisle‡ 26 tums ACT radialdĂ€ck.
Handtag med vindavvisare.

Outlander MAX 800R EFI XT-P

XT-Pℱ paketet innehĂ„ller förutom det ovan nĂ€mna, Ă€ven:
Högkvalitativ svartlackad kaross med gula sidopaneler.
SkÀrmbreddare.
Svarta specialaluminiumfÀlgar med gula inslag.

/Rickard
« Senast Ă€ndrad: 2 januari 2010 kl. 17:32:39 av Rickard Marklund »
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Mackan_450

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #1 skrivet: 3 oktober 2009 kl. 11:18:15 »
mycket bra initiativ  ()p
Men dĂ„ försöker vi hĂ„lla denna och andra liknande trĂ„dar seriösa o utan massa flams  ()p

« Svar #2 skrivet: 3 oktober 2009 kl. 16:09:24 »
Uppdaterat med lite bilder i första inlÀgget.
Och gjort en hemsida: http://www.atvforum.se/test-can-am-800.html

Börjar arbeta med testmallen ikvÀll.

Nu Àr det dags att montera IKEA-möbler.

Jag tror att Sambon ville köpa nÄt nu nÀr jag gjort det...
Det tar vĂ€rdefull KÖRTID i ansprĂ„k.  :banghead:
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2009 kl. 17:57:28 »
Nu har jag hunnit fÄ 15 mil pÄ mÀtaren.
Can Am Ă€r underbar, jag tror jag Ă€r kĂ€r.  :D

Kommer just frÄn en tur pÄ ca 5 mil och vad skall jag sÀga, som landsvÀgsmaskin Àr den otrolig.

Tidigare idag har vi varit ute och satt upp ledmarkeringarna för skoterlederna, jag har dragit ett litet bilslÀp over stock och sten, och jag mÄste sÀga att jag Àr rÀtt imponerad.

En sak jag reflekterar över Àr den stora skillnaden mellan min tidigare korta Can Am 650 (-07).
800:an Àr betydligt högre, bÄde i sin helhet, och markfrigÄngen, jag gissar att markfrigÄngen/kulhöjden Àr ca 5 cm högre Àn pÄ den gamla.
FjÀrdringen Àr betydligt fastare, och maskinen krÀnger ocksÄ mycket mindre i kurvorna.

Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det verkligen tummen upp frĂ„n mitt hĂ„ll.

Negativt dÄ?

Ett litet missljud frÄn kraftöverföringen vid lÄg fart, vet inte vad det Àr men lÄter som att det Àr nÄt i diffen för 2/4-hjulsdrift, eller i nÄn knut, men det hörs inte alltid.
Vi fÄr vÀl se om det blir bÀttre eller sÀmre, tror nog inte att det Àr nÄt annat Àn ett "skönhetsfel", men man vet ju aldrig.
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2009 kl. 16:56:59 »
Kort lÀgesrapport.

Efter servicen sÄ visste jag ju att jag saknade bromsljus, men sÄ dagen/kvÀllen efter nÀr jag var ut och körde upptÀckte jag att jag Àven tappat ordinarie fÀrdljus bak, alltsÄ helt svart...
Dessutom larmar det i displayen, "Parking Brake".

Hoppas allt hÀnger ihop pÄ nÄt sÀtt, eller att det bara Àr servicekillen som glömt sÀtta ihop nÄn kabel som gjort att det fÄtt fnatt.

/Rickard
« Senast Ă€ndrad: 30 oktober 2009 kl. 17:32:36 av Rickard Marklund »
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #5 skrivet: 6 november 2009 kl. 10:59:51 »
Fick SMS igÄr, nu (efter 9 dagar) har en ny bromsljus-givare bestÀllts frÄn Kanada, skulle ta ett par dar...
Vi fÄr vÀl se, kör fortfarande helt mörklagd bak. PÄ tisdag Àr det tvÄ veckor sedan felet upptÀcktes pÄ servicen.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad AtvNerd

« Svar #6 skrivet: 6 november 2009 kl. 20:17:13 »
http://www.dirttraxtv.com/vidplayer.asp?id=18

ett bra test av Outty 800RMax XT-p  tyvĂ€rr Ă€r testet en bra bit in i klippet..

Utloggad johnny k

« Svar #7 skrivet: 8 november 2009 kl. 11:22:30 »
Hur ser brÀnsleförbrukningen ut jÀmfört med den gamle?????
Can am Outlander 650 XT max 08
tumvÀrmare
handvÀrmare
Thule atv tipp pro vagn.
Powercommander 5
Rjwc slipon
Rjwc luftfilter
Ledramp

« Svar #8 skrivet: 8 november 2009 kl. 15:25:48 »
Jag har tyvÀrr ingen mack i nÀrheten, sÄ jag tankar bara frÄn dunk, jag skriver upp alla tankningar och miltalen, men det Àr liiite tidigt att dra nÄgra riktigt klara slutsatser Ànnu.
Som det nu ser ut har den i alla fall förbrukat ca 1.3 liter/mil med den körning jag har.
Lugn lansdvÀgskörning sÄ tar den sÀkert mindre Àn sÄ, men som sagt, med den typ av körning jag har sÄ Àr det resultatet för de första 50 milen.

Tycker det Àr rÀtt likt förbrukningen pÄ min 650, kanske tog den en dl mindre/mil - men jag kollade aldrig den sÄ noga.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad AtvNerd

« Svar #9 skrivet: 12 november 2009 kl. 22:42:52 »
« Senast Ă€ndrad: 7 januari 2012 kl. 17:55:24 av Rickard Marklund »

« Svar #10 skrivet: 4 december 2009 kl. 18:35:27 »
Nu Àr jag lite upprörd.

Bromsgivaren konstaterades vara trasig för en dryg mÄnad sedan, fortfarande ingen ny kontakt i sikte...

Dessutom har den ju varit helt mörk bak, och larmat för bromsfel, jag har antagit att det berott pÄ den felande bromsgivaren och kört mörkt i en mÄnad.

I mÄndags fick jag ett servicemeddelande frÄn Bombardier dÀr de varnade för att fortsÀtta köra dÄ servon helt plötslig kan fÄ fnatt och svÀnga tvÀrt vÀnster.
Kan orsaka olycka, skada och till och med död.  :help:

Åkte in onsdags (sĂ€kringen för servopumpen urtagen) för att fĂ„ mjukvaran uppgraderad, och dĂ„ kostaterades att lampan bak var trasig, lampan byttes och nu fungerar plötsligt bĂ„de bakljus och bromsljus.
FÄr mig att tÀnka att det aldrig varit fel pÄ bromsljuskontakten, men den fÄr de byta i alla fall, nÀr den kommer.
I vart fall fungerar nu bÄde bakljus och bromsljus.

Nu till det riktiga sorgebarnet - STARTKNAPPEN

Den Àr konstruerad sÄ att den omedelbart fryser fast om det blir minusgrader ute, och maskinen Àr vÄt nÀr det blir kallt - eftersom jag har min maskin ute större delen av tiden sÄ har detta varit ett Äterkommande problem sedan det började bli kallt.
Köper man en maskin för 140 000 kr sÄ vill man i vart fall att den skall starta nÀr man skall ivÀg, sÄ jag kan vÀl erkÀnna att jag tryckt rÀtt hÄrt pÄ startknappen nÄgra gÄnger, dock aldrig med nÄgra tillhyggen - utan bara med fingerkraft.
Detta "vÄld" i kombination med isen i knappen har i vart fall resluterat i en startknapp som inte kommer ut nÀr man slÀpper den, jag har haft automatstart till och frÄn senaste tre veckorna, utom nÀr det varit minusgrader, dÄ har den inte startat alls - inte utan ytterligare en dos "vÄld" mot knappen.

Fick i vart fall en ny knapp monterad i onsdags (bara 2 dagar efter att jag felanmÀlde, bra!) och nu fungerar det.
Jag har dock lĂ„tit meddela ÅF att jag inte accepterar en enda frysning till, om den inte startar en enda gĂ„ng till p.g.a. isbildning i knappen, nĂ€r jag skall ivĂ€g kommer jag att krĂ€va en ombyggnad av startknappen.

Jag mer eller mindre struntar i om blinkers, tuta och varningsblinkers fungerar, men starta den skall den absolut göra Àven om det Àr minusgrader ute, och lite blött mellan varven.

Hur kan en kanadensisk tillverkare, som tillverkat snöskotrar i tiotals Är, inte ha kunnat konstruera ett multireglage som fungerar i alla vÀder...
Mycket mÀrkligt.

I övrigt verkar allt fungera bra, förutom en rÀtt allvarlig sak som jag konstaterat sedan snön kom.

Vid körning med fyrhjulsdriften aktiverad, pÄ snöbelagd vÀg, sÄ börjar maskinen wobbla i farter över 60 km/h, och detta förvÀrras allt mer ju fortare man kör, mycket obehagligt.
PÄ verkstan Àr de oförstÄende, och misstÀnker ojÀmt dÀckstryck, men det var det inte nÀr vi kontrollerade.

Jag har sjÀlv mÀtt diametern pÄ dÀcken, och bakdÀcken Àr ca 2-3 cm högre Àn framdÀcken, och jag misstÀnker att utvÀxlingen pÄ fram och bakaxel Àr densamma (mÄste kolla detta) och det skulle i sÄ fall betyda att rullhastigheten pÄ fram och bakhjul blir annorlunda, med en "wobblande" gÄng pÄ halt underlag som resultat.
Jag tycker att det kĂ€nns logiskt, men killen pĂ„ verkstan hĂ€nvisade bara till att det beror helt pĂ„ vilken utvĂ€xling de har i fram och bakaxel...  :dntknow:

NÄn som vet vilken utvÀxling det Àr pÄ fram resp. bakaxel?
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Onlyhenke

« Svar #11 skrivet: 4 december 2009 kl. 18:53:14 »
TrÄkigt nÀr det Àr strul med en ny maskin.

Funderade lite pÄ om det Àr sÄ att rullomkretsen Àr mindre fram, sÄ Àr det vÀl sÄ att visco locken Àr sÄ pass effektiv att den vandrar med drivningen mellan framhjulen och gör att den börjar vobbla. (kan det vara sÄ att 4hjulsdriften inte Àr gjord för högre hastigheter Àn pÄ lÄgvÀxel?)

Naturligtvis gÄr det att kompensera mindre hjul med annan utvÀxling men har dem verkligen gjort det ? :hmmm:

Är det wiscolock:en som gör att den börjar vobbla sĂ„ Ă€r det inte kompenserat med lĂ€greutvĂ€xling. (kan ju vara sĂ„ att den inte ska vara sĂ„ effektiv sĂ„ att den börjar vobbla men kylan kanske gör att den blir mer effektiv)

En tanke bara
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

Utloggad AtvNerd

« Svar #12 skrivet: 4 december 2009 kl. 19:15:51 »
vobblingen kan ju vara viscon som kopplar in och ur...har inte haft nÄt sÄnt pÄ min maskin, och jag körde igÄr pÄ helt isbelagd vÀg.
knapparna brukar jag spraya med sĂ„nt dĂ€r frysskydd (vad det nu heter..) men min kommer ju in efter en dag i kylan... (kyla hĂ€r Ă€r minus 5grader  ;D )

Jag lĂ€st igĂ„r i nya atv terrĂ€ng magazinet nĂ„t om att servon beter sig konstigt pĂ„ snö/is...  :hmmm:
« Senast Ă€ndrad: 4 december 2009 kl. 21:40:49 av AtvNerd »

« Svar #13 skrivet: 4 december 2009 kl. 23:07:50 »
Tror inte det Àr servon, utan de olika rulldiametrarna pÄ hjulen...
Men det fÄr stÄ för mig, sÄ lÀnge jag inte har bevisat detta.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Rackelsmurf

« Svar #14 skrivet: 4 december 2009 kl. 23:47:02 »
Om det nu skulle vara olika utvÀxling fram och bak fÄr man vÀl problem om man vill byta till andra dÀck Àn original?

Sorry om ja sabbar trÄden men det Àr bara rensa sen :)
Dinli 700 Rackelsmurf Edition

Utloggad AtvNerd

« Svar #15 skrivet: 5 december 2009 kl. 00:23:23 »
Tror inte det Àr servon, utan de olika rulldiametrarna pÄ hjulen...
Men det fÄr stÄ för mig, sÄ lÀnge jag inte har bevisat detta.
Har du olika hjul pÄ höger resp. vÀnster sida?
diffen pÄverkas vÀl inte av bakhjulen? Àr inte det Polaris pÄhitt?

Utloggad Hydro

« Svar #16 skrivet: 5 december 2009 kl. 09:03:28 »
Är det samma utvĂ€xling fram och bak dĂ„?

Vissa maskiner (utan diff emellan axlarna) har ibland aningen högre utvÀxling fram, medan andra har samma bÄde fram och bak men dÄ istÀllet med aningen större hjuldiameter fram... i bÄda fallen för att framaxeln vid fyrhjulsdrift skall "dra lite" mer Àn vad bakaxeln tycker pÄ just för att fÄ ett bra uppförande pÄ vÀg.

Detta gÀller tyngre maskiner, alltsÄ inget jag hitintills hört frÄn atv-vÀrlden, sÄ siffror för utvÀxlingen kunde vara intressanta... nÄn?
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

« Svar #17 skrivet: 5 december 2009 kl. 09:39:20 »
Den wobblade Ă€ven nĂ€r jag körde med servon urkopplad, det var inte lika markant, men dĂ„ var den ocksĂ„ VÄLDIGT tungstyrd utan servo, sĂ„ det bromsade sĂ€kert hela upptrĂ€dandet en hel del.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Onlyhenke

« Svar #18 skrivet: 5 december 2009 kl. 10:16:11 »
Skulle det inte gÄ att slÀppa pÄ lufttrycket bak sÄ pass mycket att diametern minskar sÄ pass mycket att det blir samma som fram och se om det blir bÀttre?

""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

« Svar #19 skrivet: 5 december 2009 kl. 10:55:15 »
Mmm, slÀppte ut lite redan nÀr jag var pÄ verkstan i tosdags, men det blev inte mycket bÀttre, skall slÀppa ut Ànnu mer idag.
De Àr fortfarande rÀtt hÄrdpumpade bÄde fram och bak.

Har varit ute och plogat nu, och har testat mer Àven i lÄga farter och tendensen finns dÀr definitivt i alla farter, den svÀnger av sig sjÀlvt - presis som om drivningen fram/bak inte driver med samma hastighet.

Återkommer med feedback nĂ€r jag testat med Ă€nnu lĂ€gre tryck.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad *Anton*

« Svar #20 skrivet: 5 december 2009 kl. 11:28:37 »
Nu hÀnger jag inte 100 med pÄ vad som e problemet men om den vobblar, kan det va fÀlgarna som e skeva?
Fan vilken status jag fÄr nÀr jag skriver min utrustning hÀr!

*KattlÄda
*Bananskal
*Clone A Willy
*BamseplÄster

« Svar #21 skrivet: 5 december 2009 kl. 12:37:59 »
Nu hÀnger jag inte 100 med pÄ vad som e problemet men om den vobblar, kan det va fÀlgarna som e skeva?

Nej, det Àr typ 10 meter mellan wobblingarna, har inget med förljgarna att göra.
Skulle dock kunna vara toe-in som Àr fel, skall kolla det sen.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad *Anton*

« Svar #22 skrivet: 5 december 2009 kl. 14:43:46 »
toe in kan det vĂ€l inte va?   det sliter ju bara pĂ„ dĂ€cken.

Det kan va camberfel annars

Edit: Pallra upp maskinen stadigt sĂ„ att inga dĂ€ck e i luften o sen kan du ju starta maskinen o "köra" med den sĂ„ att dĂ€cken rullar. DĂ„ kanske du ser eventuella fel  ;)
« Senast Ă€ndrad: 5 december 2009 kl. 14:45:33 av *Anton* »
Fan vilken status jag fÄr nÀr jag skriver min utrustning hÀr!

*KattlÄda
*Bananskal
*Clone A Willy
*BamseplÄster

Utloggad Lowest

« Svar #23 skrivet: 5 december 2009 kl. 16:21:27 »
Har ungefÀr liknande pÄ min Kawa nÀr jag kör med 4wd ilagt det Àr bÀttre nÀr jag kör med 2wd. PÄ kawa Àr bakdÀcken större Àn framdÀcken orginal och nu har jag 27tums dÀck och dÄ Àr framdÀcken större. Drivningen med orginaldÀcken Àr ungefÀr 40/60 fram Ä bak och med 27tums dÀcken Àr det 50/50.
Diffar jag min fram gÄr det knappt att Äka man fladdrar som fan efter vÀgen.
Min toe-in stÄr lite fel.
Mina förslag Àr att kolla toe-in att den stÄr bra och kolla sÄ det inte Àr diffen fram som gÄr i.
CanAm Renegade 800R Xxc -10
Hemtillverkad kylaruppflyttning
27" Maxxis BigHorn
Variatorkit
Ricochet alu-hasplÄtar
4st xenon 35W
6st ledlampor 10W spot
HjÀlmlyse 3XCREE XML T6 led-ljus
Styrhöjare riser Elite pivoting 51mm
Symtec 4-Zone hand/tumvÀrme

Barossa 250 -05

SĂ„lda
Kawasaki Dresel BruteForce 750i -08 Camo
Åke Raptor Dresel 700R -07
Kawasaki Dresel KFX 700 LE -07 skrotad
Dinli 270 -06

« Svar #24 skrivet: 6 december 2009 kl. 16:49:50 »
Har idag sÀnkt trycket i bakdÀcken rejÀlt, frÄn ca 0.5 till ca 0.3 kg och den gÄr mycket bÀttre pÄ vÀgen.
Nu har det iofs varit lite bÀttre grepp idag (blidvÀder) sÄ det kan ju Àven bero pÄ det, fortsÀtter rapportera hur det fortlöper.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Nilas

« Svar #25 skrivet: 6 december 2009 kl. 20:37:29 »
Har idag sÀnkt trycket i bakdÀcken rejÀlt, frÄn ca 0.5 till ca 0.3 kg och den gÄr mycket bÀttre pÄ vÀgen.
Nu har det iofs varit lite bÀttre grepp idag (blidvÀder) sÄ det kan ju Àven bero pÄ det, fortsÀtter rapportera hur det fortlöper.
ha ha ha, vilken gringubbe du Àr rickard ;)
Outlander 800R XT-P -10
Outlander 800R xt kort -09 SĂ„ld
Outlander 800 xt -08 sÄld
Bandsats pÄ vintern -sÄld
Mudzilla 28"/highlifter outlaw 29.5"
Eastcoastatvsnorkels
Hand/tumvÀrme
QSC variatorkitt
Gorilla "trough shaft"
Gorilla frÀmre axlar
Extrabatteri i "mapleman lÄda"
Bakre vinch xt25

« Svar #26 skrivet: 7 december 2009 kl. 06:34:31 »
Gringubbe...  ()p

Det finns tillrÀckligt mÄnga "tester" dÀr testarna lÄnat sina maskiner och dÀrför inte vill/vÄgar kritisera de brister som trots allt finns.
Hela tanken med min test Àr att lyfta fram alla brister jag hittar, och dÄ menar jag alla.

Jag Àr naturligvis mycket nöjd/imponerad över maskinen i stort, men de brister jag belyst de senaste dagarna - farligt dÄlig vÀghÄllning pÄ snöiga vÀgar + problem att fÄ igÄng maskinen nÀr det gÄr frÄn + till - grader anser jag vara rÀtt betydande brister.
Faktum Àr att vÀghÄllningen pÄ min tidigare Linhai 300 var bÀttre pÄ snöiga vÀgar.

Jag vill i vart fall inte betala 140 000 kr för en maskin som inte gÄr fÄ igÄng nÀr det blir lite kallare ute, i Àrlighetens namn Àr det ett totalt fiasko att bygga en startknapp som fryser fast nÀr det blir kallt, speciellt med tanke pÄ att bÄde magnapull och kick saknas pÄ maskinen.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Pirken

« Svar #27 skrivet: 7 december 2009 kl. 17:26:17 »
Bra knepigt ! Haft 3 Can Am och inga större bekymmer . Det jag har haft har jag stĂ€llt till med sjĂ€lv . !  :lol: NĂ€e, man ska nog ha lite tur med grejorna ocksĂ„ !
Can-Am Outlander XT 800R (Kort) 2009 Svart !

28" Deestone/Swampwitch BRP
Warn 3,0
Warn 2,5 RT Bakmonterad
Bukplast
BRP hantag & tumvÀrmare
Xenon x-ljus
Nyvab Timmervagn + Insatsflak
Bröderna Daltons V-Kitt

Tidigare maskiner.
 Can Am Outlander 400XT 2006
 Can Am Outlander 800XT 2007

« Svar #28 skrivet: 7 december 2009 kl. 20:15:25 »
Mina bekymmer Àr vÀl inte direkt stora, alla maskiner jag haft har frusit ihop i knapparna pÄ vintern, linhaien var Ànnu vÀrre, dÀr frös vÀxelföraren fast sÄ hÄrt att ena lÀnkarmen vÀxelspak/lÄda gick sönder nÀr jag tog i...
Knapparna frös fast, bÄde för starten och för vinschen.

PÄ Can Am:en Àr problemen mycket mindre, men jag har ocksÄ helt andra krav pÄ en maskin som Àr dubbelt sÄ dyr!

Det kan vÀl ÀndÄ inte finnas nÄgon som accepterar att man pÄ en Äretruntmaskin sÀtter in knappar som inte Àr skyddade för vattenintrÀngning med Ätföljande isproblem?
Det Àr en skitsak, men en skitsak som kan driva i vart fall mig till vansinne nÀr den inte gÄr igÄng.
Jag trodde jag hade anvĂ€nt hĂ„rfönen klart nĂ€r jag bytte bort Linhaien.  ;)

VÀghÄllningsproblemet som jag har kan nog i mÄngt och mycket grunda sig pÄ att försÀljaren hade pumpar dÀcken med nÀstan 1 KG tryck, har ju nu normalt dÀcktryck bak, men högt fram (vill ha det nÀr jag plogar) och det funkar mycket bÀttre.
Kommer nog att testa sÀnka trycket fram ocksÄ för att se om det blir sÀmre igen nÀr jag gör det.
För mig kÀnns det rÀtt klart att det Àr ett problem med de olika rulldiamterarna pÄ fram/bakdÀcken, klart att den slingrar sig pÄ vÀgen om rullomkretsen Àr typ 10 cm större pÄ bakdÀcken...
(Om de inte kompenserat för detta i kardanutvÀxlingen, vilket jag inte tror - men det bör ju ocksÄ kollas upp.)
« Senast Ă€ndrad: 7 december 2009 kl. 20:18:18 av Rickard Marklund »
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad sunde

« Svar #29 skrivet: 7 december 2009 kl. 22:24:49 »
her sjÀlv en xt-p kÀnner igen slingringen efter vÀgen men upplevde det bara nÀr jag bar polgen hakade lös polgen och problemet försvann.

« Svar #30 skrivet: 8 december 2009 kl. 06:43:10 »
her sjÀlv en xt-p kÀnner igen slingringen efter vÀgen men upplevde det bara nÀr jag bar polgen hakade lös polgen och problemet försvann.

Har du kört över 70 KM i timmen pÄ snöig vÀg, typ 5 cm lössnö?
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad mickizz

« Svar #31 skrivet: 8 december 2009 kl. 10:03:33 »
Hej forumet.

Är i köpartagen igen.
Har varit hos den lokala ATV-mÄnglaren och kikat/provkört CanAm samt Polaris. Har vÀlan fastnat mest pÄ Canamen.
Efter att ha lĂ€st denna trĂ„d sĂ„ fĂ„r man ju lite fundering ang detta med slingrigheten samt servons förmĂ„ga att skapa vĂ€nstersvĂ€ng alldeles sjĂ€lv. Är detta ett stort problem bland CanAm Ă€garna?

För min del stÄr mest frÄgan om man ska nöja sig med en enkel XT eller ska man ta XT-Pn ?!?
Som alltid en frÄga om tycke o smak dÄ det mest skiljer blingbling eller?
Be Smart - Drive Safe - Stay Legal

Utloggad AtvNerd

« Svar #32 skrivet: 8 december 2009 kl. 13:57:24 »
Hej forumet.

Är i köpartagen igen.
Har varit hos den lokala ATV-mÄnglaren och kikat/provkört CanAm samt Polaris. Har vÀlan fastnat mest pÄ Canamen.
Efter att ha lĂ€st denna trĂ„d sĂ„ fĂ„r man ju lite fundering ang detta med slingrigheten samt servons förmĂ„ga att skapa vĂ€nstersvĂ€ng alldeles sjĂ€lv. Är detta ett stort problem bland CanAm Ă€garna?

För min del stÄr mest frÄgan om man ska nöja sig med en enkel XT eller ska man ta XT-Pn ?!?
XT modellen saknar servo...
Problemet med servon Àr ÄtgÀrdat, det görs via en enkel uppdatering nÀr du servar eller hÀmtar din nya maskin.
Jag har inte upplevt slingrigheten som Rickard beskriver.

« Svar #33 skrivet: 8 december 2009 kl. 14:03:11 »
Hej forumet.

Är i köpartagen igen.

Problemet med servon Àr ÄtgÀrdat, det görs via en enkel uppdatering nÀr du servar eller hÀmtar din nya maskin.

Har DU kört den pÄ snöiga vÀgar Ànnu, jag hade inte mÀrkt nÄt innan dess heller.
Servon Àr sjÀlvklart vÀrdefull, mycket smidigare att köra, och jag tror definitivt inte att slingrigheten har med servon att göra.
Du AtvNerd, kör du med originaldÀcken, eller har du bytt?
« Senast Ă€ndrad: 8 december 2009 kl. 14:05:09 av Rickard Marklund »
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad AtvNerd

« Svar #34 skrivet: 8 december 2009 kl. 14:13:49 »
Hej forumet.

Är i köpartagen igen.

Har DU kört den pÄ snöiga vÀgar Ànnu, jag hade inte mÀrkt nÄt innan dess heller.
Servon Àr sjÀlvklart vÀrdefull, mycket smidigare att köra, och jag tror definitivt inte att slingrigheten har med servon att göra.
Du AtvNerd, kör du med originaldÀcken, eller har du bytt?
Jag har inte kört pÄ snö, men det frös ganska gott en kvÀll dÄ testade jag att köra pÄ blankis pÄ en av grusvÀgarna hÀr hemma, jag kör INTE orginal dÀck, jag kör givetvis Maxxis BigHorn 26", jag tycker att orginal dÀcken Àr ett hÄn mot oss som handlar sÄn dyr maskin, det borde sitta radialdÀck pÄ dem, iallafall din maskin Rickard som Àr vÀgreggad...
Min förra kÀndes det ganska underligt i början nÀr diffen gick i...det Àr en vanesak...om det nu Àr det som gör din maskin slingrig?
Jag vÀntar pÄ minusgrader och snö sÄ ska jag testa...

« Svar #35 skrivet: 8 december 2009 kl. 14:20:29 »
Jag Àr som tidigare sagt rÀtt sÀker pÄ att det beror pÄ att bakdÀcken Àr större, och om inte utvÀxlingen i fram och bak Àr olika innebÀr detta att framdÀcken kommer att "skjuva" pÄ underlaget, eller bakdÀcken att slira - oavsett vilket Àr risken för slingrighet rÀtt stor som jag ser det.

Det Ă€r VÄLDIGT tydligt nĂ€r man kör med plogen upplyft, men dĂ„ trycks ju framhjulen ihop lite, och rullomkretsen fram blir Ă€nnu mindre, dessutom blir den lĂ€tt i baken vilket gör att den antagligen "mer eller mindre" spinner lite pĂ„ bakdĂ€cken Ă€ven nĂ€r det gĂ„r lĂ€tt.

Skall tillÀgga att jag fortfarande inte kollat toe-in.

PÄ asfalt gÄr den som pÄ spÄret, inga problem alls.

Och Àn en gÄng, de anmÀrkningar jag har pÄ maskinen Àr smÄsaker jÀmfört med vad man hitta pÄ mÄnga andra maskiner, barnsjukdomar finns det nog pÄ alla maskiner, som t.ex. det med att servon kan/kunde svÀnga vÀnster om det blev kortslutning pÄ ett specifikt stÀlle.
HÀnde aldrig för mig, och jag gissar att det inte hÀnt för sÄ mÄnga alls, men det Àr ju ÀndÄ en sÄn brist som kan vara bra att programmera bort.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad mickizz

« Svar #36 skrivet: 8 december 2009 kl. 16:40:11 »
Det lÄter underbart detta ni skriver.

SÄ man kan alltsÄ hÀrleda sladdrigheten till dÀckens differens i omkrets. Om man dÄ monterar eftermarknadsdÀck sÄ torde problemet bli mindre. Yttermera (fint ord) sÄ Àr dessa kÀnsliga i setup iframvagnsinstÀllning kanske?! Som du skriver sÄ blir ju tendensen större med schaktbladet fram dvs ett x antal kilo till för fjÀdringen att ta hand om. Har man dÄ inte spÀnt upp förspÀnningen nÄt blir fjÀdringen gungiare Àn normalt pÄ den extra vikten kan tyckas samt Àven dÀcken i sig som plattas ytterligare och tyngdpunkt som flyttas fram en vesÀntlig bit.

Hmmm kan det vara en förklaring tro?

Var och provade CanAmen idag igen samt Polarisen nu dÄ i skogen. SlÄr mig att XT-P Àr stummare i fjÀdringskomponenterna trots softlÀge. Polarisen var mer följsam.
Tex körde över en sten med höger fram och dĂ„ lyfte canamen pĂ„ höger bak frĂ„n backen men inte polarisen. Är det bakvagnen/axeln i sig som e stel eller gĂ„r det att mjuka upp den mer Ă€n vad stötdĂ€mparinstĂ€llningen medger?
Be Smart - Drive Safe - Stay Legal

Utloggad AtvNerd

« Svar #37 skrivet: 8 december 2009 kl. 16:54:49 »
det gÄr att fÄ bakÀndan mjukare... men inget som Àr godkÀnnt av BRP... man svarvar av torisonsstaget en mm eller sÄ.
eller om man bara ska köra i terrÀng sÄ kan man ta ut det helt, men det rekomenderas inte!
dĂ„ lyft framhjulet i kurvor istĂ€llet.  ;D

Utloggad Pirken

« Svar #38 skrivet: 8 december 2009 kl. 17:16:56 »
Köp XT-PÂŽn .. Tror det kommer bli ett högre andrahandsvĂ€rde pĂ„ den .. iofs sĂ„ Ă€r det dyrare ocksĂ„ vid nyköp ! Jag skulle inte tveka en sekund pĂ„ XT-PÂŽn .. Mycket fin maskin .  ()p
Can-Am Outlander XT 800R (Kort) 2009 Svart !

28" Deestone/Swampwitch BRP
Warn 3,0
Warn 2,5 RT Bakmonterad
Bukplast
BRP hantag & tumvÀrmare
Xenon x-ljus
Nyvab Timmervagn + Insatsflak
Bröderna Daltons V-Kitt

Tidigare maskiner.
 Can Am Outlander 400XT 2006
 Can Am Outlander 800XT 2007

« Svar #39 skrivet: 8 december 2009 kl. 17:27:30 »
NÀr jag testade Polarisen uppfattade jag den bÄde som trögare motormÀssigt och "fladdrigare" pÄ vÀgen.
Skall du köra mest i skogen kanske mjukare fjÀdring och livligare upptrÀdande (mindre riktningsstabil) rakt fram vara en fördel, men som vÀgmaskin anser jag nog att Can Am smÀller högre, i vart fall utifrÄn det lilla jag hann testa Polarisen.

Polarisen som jag testade var rÀtt nervös i upptrÀdandet t.ex. nÀr man körde över sprickor i vÀgen, brunnslock o.s.v. - den hade dÄ en tendens att byta riktning klart mer Àn Can Am gör i motsvarande situation, men som sagt, detta kan ju vara en fördel om man mest skall Äka i skogen.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad JussiN

« Svar #40 skrivet: 9 december 2009 kl. 07:17:07 »
Jag lÀste pÄ ett annat forum att det Àr mycket viktigt med att det Àr samma lufttryck i bÄda framdÀcken för att de ska ha samma omkrets annars kopplar viscon in och maskinen beter sig ostadigt i högre hastighet.
SĂ„lt min fyrhjuling

« Svar #41 skrivet: 9 december 2009 kl. 07:28:43 »
Jag lÀste pÄ ett annat forum att det Àr mycket viktigt med att det Àr samma lufttryck i bÄda framdÀcken för att de ska ha samma omkrets annars kopplar viscon in och maskinen beter sig ostadigt i högre hastighet.

Mmm, men det Àr kontrollerat flera gÄnger.

En annan sak som jag reagerat pÄ Àr att det Àr vÄrt att fÄ i/ur 4-hjulsdriften nÀr man rullar med maskinen - Àven detta tyder pÄ att fram/bakhjulen driver olika mycket - och man fÄr en kraftig friktion pÄ kopplingen för fyrhjulsdriften som gör att den inte glider isÀr.

Om jag fÄr tid idag skall jag kolla med generalagenten vad de sÀger, det skulle vara riktigt intressant att fÄ prova med "bakdÀck" bÄde fram och bak för att se om det blir nÄn skillnad.
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #42 skrivet: 9 december 2009 kl. 10:14:33 »
Ringde BRP Skandinavien (UmeÄ) nyss med mina funderingar.
Jag kopplades inte fram - de talar bara med Ă„terförsĂ€ljare.  :help:

Kan man ens tro att nÄt sÄnt förekommer Är 2009?`

Det gick alltsĂ„ inte ens komma genom vĂ€xeln!  :hmmm:
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #43 skrivet: 9 december 2009 kl. 13:43:16 »
 :banghead: :banghead: :banghead:

Dags att krypa till korset, det var jag som inte kollat ordentligt...
Det Ă€r inte större dĂ€ck bak, bara bredare - och med tanke pĂ„ det höga dĂ€ckstryck som ÅF pumpat med sĂ„ var de en dryg tum större i diameter bak innan jag justerade dĂ€ckstrycket.

Det kÀnns som sagt mycket bÀttre nu, men samtidigt har snön smÀlt bort sÄ det Àr omöjligt att ge ett klart besked Ànnu.

Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Impulze

« Svar #44 skrivet: 9 december 2009 kl. 13:44:38 »
Testade Ă„xĂ„ ringa BRP för att höra om Warns Power pivot passar BRP plogen, blev hĂ€nvisad till ÅF :(   Svarade om dom inte vet dĂ„? Ja dĂ„ fĂ„r dom höra av sig till oss.  I början av samtalet skulle man nog sagt att man var Ă„terförsĂ€ljare :)

//Matte
Can-am 500XT -10
Warn Pro Vantage Tapered 60"
Warn Pro Power Pivot

Utloggad sunde

« Svar #45 skrivet: 10 december 2009 kl. 17:30:28 »

Har du kört över 70 KM i timmen pÄ snöig vÀg, typ 5 cm lössnö?

det har jag och kÀnde ingen slingring dÄ ivarje fall

Utloggad CathastrophiX

« Svar #46 skrivet: 10 december 2009 kl. 18:53:43 »

Det var lika bra att du inte kom fram, de har ingen större kunskap om det de sÀljer.
De visste inte ens att det Àr fördraget el för vinschmontering pÄ maskinerna trots att de skriver det i broschyrerna.
-Failure is always an option"

Utloggad Nilas

« Svar #47 skrivet: 11 december 2009 kl. 09:07:33 »

Det var lika bra att du inte kom fram, de har ingen större kunskap om det de sÀljer.
De visste inte ens att det Àr fördraget el för vinschmontering pÄ maskinerna trots att de skriver det i broschyrerna.
Det beror pÄ vilken avdelning man pratar med... men dom tekniska supporten Àr inte till för privatpersoner...
Outlander 800R XT-P -10
Eastcoastatvsnorkels
Hand/tumvÀrme
QSC variatorkitt
Gorilla "trough shaft"
Gorilla frÀmre axlar
Bakre vinch xt25

« Svar #48 skrivet: 11 december 2009 kl. 09:12:06 »
Det jag tyckte var lite konstigt var att jag inte blev framslĂ€ppt trots att jag pĂ„pekade att jag var testförare och hade nĂ„gra frĂ„gor som ÅF inte kunde svara pĂ„.
Spelade ingen roll - pratar bara med ÅF...

NĂ„vĂ€l, nog om detta, det Ă€r vĂ€l iofs bra att ÅF/reparatörerna fĂ„r lĂ€ra sig sĂ„ att de kan svara nĂ€sta kund som har samma frĂ„ga/problem, men det kĂ€nns lite konstigt med den typen av regler Ă„r 2009.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Ironman

• Mest grejer nĂ€r man dör vinner
  • ATV Extreme
  • Antal inlĂ€gg: 1260
  • Totalt antal gillanden: 1
  • Kön: Man
  • Never underestimate stupid people in large groups.
    • Visa profil
    • PITEÅ STÖTDÄMPARSERVICE
« Svar #49 skrivet: 11 december 2009 kl. 10:07:53 »
Problemet Àr nog mera som sÄ att om de skulle besvara alla frÄgor frÄn kunder sÄ skulle de nog inte ha tid att vara support till handlarna.

Sen vet jag ocksĂ„ att de resonerar som sĂ„ att frĂ„gor osv fĂ„r ÅF ta och kan de inte sĂ„ fĂ„r DE ringa supporten det Ă€r det som de har ÅF:till
CF-Moto C-Force 800 EPS -14
Skidoo Summit 800 -15
VW Amarok -12
Golf 4-motion -13
Toro Aut 53
Toro ZS 4200 klippare
Toro 1128 OXE slunga

Driver:
WWW.PITEÅSTÖTDÄMPARSERVICE.SE
PITEÅS STÖRSTA ÅF för  Allroad, CF-Moto, Toro, Hitachi, Goes.mm

« Svar #50 skrivet: 11 december 2009 kl. 12:34:46 »
Funderar pÄ att köpa bandsats till testmaskinen nu.
Vill gÀrna ha lite erfarenheter frÄn er som har testat.

KrÄngligt?
AnvÀnder ni den, eller Àr det en hyllvÀrmare?
Har ni bÄde skoter och fyrhjuling - och i sÄ fall blir det hjulingen eller skotern som fÄr stÄ nÀr du skall ut pÄ helgen och köra?

/Rickard
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad CathastrophiX

« Svar #51 skrivet: 11 december 2009 kl. 19:30:48 »
Det beror pÄ vilken avdelning man pratar med... men dom tekniska supporten Àr inte till för privatpersoner...

Nej, jag vet att den inte Àr till för privatpersoner, men det vore ju bra om supporten klarade att hÄlla ÄterförsÀljarna mer informerade Àn kunderna....
Detta gÀller bÄde Can-Am, Ski-Doo och Lynx.
-Failure is always an option"

Utloggad Nilas

« Svar #52 skrivet: 11 december 2009 kl. 21:02:31 »

Nej, jag vet att den inte Àr till för privatpersoner, men det vore ju bra om supporten klarade att hÄlla ÄterförsÀljarna mer informerade Àn kunderna....
Detta gÀller bÄde Can-Am, Ski-Doo och Lynx.
helt klart ()p
Outlander 800R XT-P -10
Eastcoastatvsnorkels
Hand/tumvÀrme
QSC variatorkitt
Gorilla "trough shaft"
Gorilla frÀmre axlar
Bakre vinch xt25

Utloggad Nilas

« Svar #53 skrivet: 11 december 2009 kl. 21:11:37 »
Funderar pÄ att köpa bandsats till testmaskinen nu.
Vill gÀrna ha lite erfarenheter frÄn er som har testat.

KrÄngligt?
AnvÀnder ni den, eller Àr det en hyllvÀrmare?
Har ni bÄde skoter och fyrhjuling - och i sÄ fall blir det hjulingen eller skotern som fÄr stÄ nÀr du skall ut pÄ helgen och köra?

/Rickard

Du vet vÀl om att om du köper brpŽs nya wide track bandsats sÄ ingÄr en modul som gör ett 3:e servolÀge och gör sÄ hastighetsmÀtaren visar exkt med banden pÄ? ()p
Outlander 800R XT-P -10
Eastcoastatvsnorkels
Hand/tumvÀrme
QSC variatorkitt
Gorilla "trough shaft"
Gorilla frÀmre axlar
Bakre vinch xt25

Utloggad Husse

« Svar #54 skrivet: 19 december 2009 kl. 13:04:35 »
Hej! Jag har fÄtt ett bra pkt pris (snöblad sats) pÄ en ny 2010 500 XT och tÀnkte vÀlja den före en ny Suzuki KQ 450 axi som dock Àr 12000 kr billigare men ej utrustad med servo som Can-am. Men nÀr jag lÀser om dina problem ang linans hÄllbarhet vid plogning och startkontakt, vibrationer m,m sÄ svalnar intresset för Can-am för mig tyvÀrr.

« Svar #55 skrivet: 19 december 2009 kl. 13:21:02 »
Konstigt, eller rÀttare sagt, nu förstÄr jag varför tidningarna alltid bara Àr positiva i sina omdömen i testerna...
Jag tar upp alla brister ja, men bristerna Àr för det första inte specifika för Can Am, skulle inte tro att "linan" till winschen hÄller bÀttre pÄ andra fabrikat om de inte har en annan konstruktion pÄ infÀstningen, vilket de flesta inte har.
Vibrationerna beror ju pÄ dÀcken, och jag har aldrig i mitt liv testat en fyrhjuling som inte haft lite obalans pÄ dÀcken sÄ lÀnge det gÀller terrÀngdÀck - alltsÄ helt ovidkommande i sammanhanget.
Startkontakten pÄ alla de maskiner jag Àgt har haft samma brist, skulle tro att det ocksÄ Àr ett generellt problem pÄ mer eller mindre alla fabrikat - de har helt enkelt inte fokuserat pÄ att montera knappar som inte fryser fast om de blir vÄta och fryser.

Hur startknappen pÄ Suzukin Àr konstruerad vet jag inte, men utifrÄn de bilder jag kan hitta sÄ ser den inte ut att vara bÀttre - dock svÄrt att se om den Àr tÀtad eller ej.

Jag har aldrig testat en Suzuki, sÄ jag kan inte uttala mig om den i jÀmförelse med Can Am, tyvÀrr, men Can Am:en uppfyller i allt vesÀntligt alla mina förvÀntningar.
Att knappar/reglage fryser ÄR en brist, men som sagt, jag misstĂ€nker att det Ă€r svĂ„rt att hitta en maskin som inte lider av dessa problem.
« Senast Ă€ndrad: 19 december 2009 kl. 13:23:31 av Rickard Marklund »
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Ironman

• ATV Extreme
    • Visa profil
« Svar #56 skrivet: 19 december 2009 kl. 14:27:17 »
Nu Äter kallar brp all sina 2010 med servo pga det som du har varit in pÄ Rickard.

http://www.skoter.se/scripts/index.php
Skidoo Summit 800 -15
VW Amarok -12
Golf 4-motion -13
Toro Aut 53
Toro ZS 4200 klippare
Toro 1128 OXE slunga

Driver:

Utloggad AtvNerd

« Svar #57 skrivet: 19 december 2009 kl. 15:39:28 »
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=25804.0

inget allvarligt! bara omprogrammering....

Utloggad Husse

« Svar #58 skrivet: 19 december 2009 kl. 16:01:55 »
Konstigt, eller rÀttare sagt, nu förstÄr jag varför tidningarna alltid bara Àr positiva i sina omdömen i testerna...
Jag tar upp alla brister ja, men bristerna Àr för det första inte specifika för Can Am, skulle inte tro att "linan" till winschen hÄller bÀttre pÄ andra fabrikat om de inte har en annan konstruktion pÄ infÀstningen, vilket de flesta inte har.
Vibrationerna beror ju pÄ dÀcken, och jag har aldrig i mitt liv testat en fyrhjuling som inte haft lite obalans pÄ dÀcken sÄ lÀnge det gÀller terrÀngdÀck - alltsÄ helt ovidkommande i sammanhanget.
Startkontakten pÄ alla de maskiner jag Àgt har haft samma brist, skulle tro att det ocksÄ Àr ett generellt problem pÄ mer eller mindre alla fabrikat - de har helt enkelt inte fokuserat pÄ att montera knappar som inte fryser fast om de blir vÄta och fryser.

Hur startknappen pÄ Suzukin Àr konstruerad vet jag inte, men utifrÄn de bilder jag kan hitta sÄ ser den inte ut att vara bÀttre - dock svÄrt att se om den Àr tÀtad eller ej.

Jag har aldrig testat en Suzuki, sÄ jag kan inte uttala mig om den i jÀmförelse med Can Am, tyvÀrr, men Can Am:en uppfyller i allt vesÀntligt alla mina förvÀntningar.
Att knappar/reglage fryser ÄR en brist, men som sagt, jag misstĂ€nker att det Ă€r svĂ„rt att hitta en maskin som inte lider av dessa problem.
Ok tack för svaret tycker en lina ska hĂ„lla mer Ă€n 6-7 skottnings tillfĂ€llen, men med nylonlina och block dĂ„ kan det hĂ„lla?? eller ska man  installera en sk ploglift typ den som följer med Kymcos snöplogkit? Sen  fĂ„r jag vĂ€l parkemitt varmgarage med Can-am sĂ„ alla knappar funkar.

« Svar #59 skrivet: 29 december 2009 kl. 11:28:28 »
NU har bromsgivaren kommit, efter drygt en mÄnad.
Skall se om jag kan Äka in idag och fÄ den bytt.

I helgen nÀr det var kallt rÄkade jag ut för att bromsarna svek ett par gÄnger.
Bromsar mest med vÀnster handbroms, och den Äkte ÀndÄ in mot styret - har hÀnt typ 4-5 gÄnger nÀr det varit kallare Àn -15°C

NÄn annan som varit med om det eller som vet vad det kan bero pÄ?

I vart fall Ànnu en sak som de skall fÄ kolla upp, kanske kan vara lite olja, eller luft i systemet, eftersom de haft loss bromsgivaren ett par gÄnger?
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Ironman

• ATV Extreme
    • Visa profil
« Svar #60 skrivet: 29 december 2009 kl. 16:50:46 »
Hade du varit ut  i lössnön dĂ„?
PÄ min blir det sÄ ibland nÀr man Àr och botaniserar i djupsnön?
Tror det Àr sÄ att snön trycker isÀr belÀggen lite grann sÄ man fÄr ta om ngr gÄnger.
Skidoo Summit 800 -15
VW Amarok -12
Golf 4-motion -13
Toro Aut 53
Toro ZS 4200 klippare
Toro 1128 OXE slunga

Driver:

« Svar #61 skrivet: 29 december 2009 kl. 18:02:02 »
Hade du varit ut  i lössnön dĂ„?
PÄ min blir det sÄ ibland nÀr man Àr och botaniserar i djupsnön?
Tror det Àr sÄ att snön trycker isÀr belÀggen lite grann sÄ man fÄr ta om ngr gÄnger.

Mmm, kan nog vara det som Àr problemet, rÀtt troligt faktiskt.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Nilas

« Svar #62 skrivet: 29 december 2009 kl. 18:50:59 »
NU har bromsgivaren kommit, efter drygt en mÄnad.
Skall se om jag kan Äka in idag och fÄ den bytt.

I helgen nÀr det var kallt rÄkade jag ut för att bromsarna svek ett par gÄnger.
Bromsar mest med vÀnster handbroms, och den Äkte ÀndÄ in mot styret - har hÀnt typ 4-5 gÄnger nÀr det varit kallare Àn -15°C

NÄn annan som varit med om det eller som vet vad det kan bero pÄ?

I vart fall Ànnu en sak som de skall fÄ kolla upp, kanske kan vara lite olja, eller luft i systemet, eftersom de haft loss bromsgivaren ett par gÄnger?
SÄ blir det nÀr det Àr svinkallt och man kör i snö, lika pÄ Arctic med fler, men du har vÀl lÀst instruktionsboken rickard dÀr det stÄr att man ska bromsa med jÀmna mellanrum vid körning i kyla för att kontrollera bromsarna? ;)
Outlander 800R XT-P -10
Eastcoastatvsnorkels
Hand/tumvÀrme
QSC variatorkitt
Gorilla "trough shaft"
Gorilla frÀmre axlar
Bakre vinch xt25

« Svar #63 skrivet: 29 december 2009 kl. 20:33:00 »
GlÀdjande besked via telefon idag.
Bandsatsen som jag bestÀllde i mÄndags fanns pÄ plats redan idag - hÀmtas imorgon.
Rapport kommer framöver, synd bara att det skulle bli -22°C imorgon.  :banghead:
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad 1234

« Svar #64 skrivet: 29 december 2009 kl. 20:36:34 »
dĂ„ hoppas vi pĂ„ lite fina djupsnö bilder med den pĂ„ sen  :)

« Svar #65 skrivet: 29 december 2009 kl. 20:42:09 »
Det borde vĂ€l gĂ„ fixa.  ()p
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Mackan_450

« Svar #66 skrivet: 29 december 2009 kl. 21:50:55 »
dÄ blir det ju nÀstan lika kallt som hÀr -23 burr

« Svar #67 skrivet: 29 december 2009 kl. 22:22:23 »
Skall bli intressant att se hur bandsatsen funkar nÀr det Àr kallt, jag har ju bara kallgarage, sÄ det kommer inte att tina bort en massa snö och is bara för att jag parkerar den...
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad 1234

« Svar #68 skrivet: 29 december 2009 kl. 23:33:09 »
funkar ju med snöskoter. körde jĂ€mt det förut och det stod ju ute Ă„ret runt  ()p

Utloggad AtvNerd

« Svar #69 skrivet: 29 december 2009 kl. 23:43:53 »
Krisar det kan du skicka den till mig! jag har varmgarage!  ;D

(det Ă€r OK att radera detta inlĂ€gg!)  ;D

Utloggad Umbert

• Vore man helt normal hade man ju bara hĂ€lften sĂ„ roligt...
  • ATV Pro
  • Antal inlĂ€gg: 376
  • Totalt antal gillanden: 0
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: 30 december 2009 kl. 10:41:49 »
Skall bli intressant att se hur bandsatsen funkar nÀr det Àr kallt, jag har ju bara kallgarage, sÄ det kommer inte att tina bort en massa snö och is bara för att jag parkerar den...

Jag vet hur det kĂ€nns,  :banghead:
Grattis till bandsatsen! Vi ser fram emot lite bilder!
Can-am Outlander 800
Dinli 700 SĂ„ld

Utloggad Mackan_450

« Svar #71 skrivet: 30 december 2009 kl. 12:27:30 »
med en luft luft löses alla problem dÄ har man 18 grader konstant i garaget

Utloggad bandit.se

« Svar #72 skrivet: 30 december 2009 kl. 12:52:39 »
Ha koll pĂ„ damskerna om du kör band och  lĂ„ter den stĂ„ ute borsta bort snö frĂ„n damaskerna nĂ€r du kommer hem annars fryser dom och gĂ„r sönder

« Svar #73 skrivet: 2 januari 2010 kl. 17:34:43 »
Ha koll pĂ„ damskerna om du kör band och  lĂ„ter den stĂ„ ute borsta bort snö frĂ„n damaskerna nĂ€r du kommer hem annars fryser dom och gĂ„r sönder

Tack för tipset, kollade idag och det var ordentligt med is runt damaskerna, kofot och hammare löste detta rÀtt kvickt.

Jag har nu ocksÄ startat ett Àmne dÀr jag visar lite bilder pÄ montaget och det fÀrdiga resultatet tillsammans med mina kommentarer om bandsatsen sÄ hÀr lÄngt.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26378.0
« Senast Ă€ndrad: 2 januari 2010 kl. 17:36:22 av Rickard Marklund »
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Lind-800

« Svar #74 skrivet: 2 januari 2010 kl. 19:49:44 »
Min stÄr ocksÄ ute i kallgarage. Jag har en liten kompressor som jag brukar blÄsa rent med efter snökörning. Blir lÀtt is mellan damaskerna bak och skyddet under.
« Senast Ă€ndrad: 2 januari 2010 kl. 19:54:45 av Lind-800 »
Can-Am Outlander 800 XT
Honda CRF450
Ski-Doo MXZ 550 X REV

« Svar #75 skrivet: 2 januari 2010 kl. 19:54:11 »
Nu har vi ju typ 15-20° kallt, men jag tycker det blir lite snö och mycket IS, tror inte det gÄr blÄsa bort med det vÀder vi nu har.
Tycker ÀndÄ att det gÄr rÀtt bra att hacka sönder och peta bort med kofoten.

MÄste sÀga att jag Àr imponerad över hur bra den fungerar trots all snö och is som kommer in i maskinen, skall ta en bild imorrn sÄ ni fÄr se hur det ser ut.

Bandsatsen ÄR dyr, men som det nu kĂ€nns sĂ„ har man verkligen inte gjort en dĂ„lig investering, ett helt nytt vinterfordon blev det av fyrhjulingen!  ()p
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Lind-800

« Svar #76 skrivet: 2 januari 2010 kl. 22:28:45 »
Kanske var lite otydlig hur jag menade. Jag blÄser bort snön innan den fryser till is. Har man varit ute och Äkt eller plogat sÄ blÄser jag alltid rent innan jag parkerar. Nu nÀr temperaturen har legat pÄ mellan 12-29 minus Àr det Ànnu lÀttare att hÄlla efter nÀr det blir kallsnö. SÄ har jag gjort i tre vintrar och mina damasker har dÄ hÄllit. Kanske man Àr aningen överbeskyddande mot pÀrlan.
Can-Am Outlander 800 XT
Honda CRF450
Ski-Doo MXZ 550 X REV

Utloggad ca650xt

« Svar #77 skrivet: 3 januari 2010 kl. 10:21:37 »
SÄ hÀr kan det se ut nÀr det Àr 1 dm vatten pÄ isen + 2dm snö. :hmmm:
ville inte stanna till speciellt lÀnge sÄ det skulle fÄ chans att frysa till... :D
Can-am outlander 650xt -07
Can-am Outlander 500 -07
Can-am Spyder RT LTD -14
Can-am Spyder Rs-s -10 SÅLD

« Svar #78 skrivet: 3 januari 2010 kl. 11:51:18 »
Test
Filminspelning  ()p

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d0IdIAy-t2Q[/youtube]
« Senast Ă€ndrad: 3 januari 2010 kl. 15:59:14 av Rickard Marklund »
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #79 skrivet: 28 januari 2010 kl. 08:14:08 »
En liten rapport:

Sedan sist har jag hunnit köra ca 7 mil med bandsatsen.
Det har fungerat bra, men visst Àr det mer vilsamt att köra snöskoter Àn fyrhling med band, i vart fall sÄ lÀnge man hÄller sig pÄ skoterleden.
Kör man i obanad terrÀng Àr dock körningen med fyrhjuling mer kofortabel, betydligt stabilare (vickar inte lika lÀtt) och med en otrolig framkomlighet.

Bensinförbrukningen verkar vara hög, har Ànnu inte gjort nÄgon riktig test, men tycker att det lutar Ät nÄnstans 3-4 liter milen, vilket man kan förstÄ.
Den höga förbrukningen beror naturligvis pÄ högre rullmotstÄnd, lÀgre utvÀxling, och att det gÄr tyngre att köra i lössnö Àn pÄ vÀg.

Senaste dygnet har det snöat ca 30 cm, och det skall gudarna veta att jag saknar min fyrhjuling, den stÄr pÄ verkstan sedan bakre vÀnstra bandsatsen roterat och slagit sönder bakskÀrm och yttre drivaxeldamask.
Besökte verkstan igÄr (2 dagar efter inlÀmnandet) och de hade fortfarande inte tittat pÄ den och fÄtt klarhet i huruvida skadan Àr garanti, försÀkringsskada, eller om jag sjÀlv fÄr stÄ för kalaset.
Jag bad dem i vart fall bestÀlla drivaxeldamasken, och byta den sÄ snart som möjligt, för i övrigt Àr den ju körbar - om plastdetaljerna dröjer kan jag köra ihoptejpat nÄn vecka...
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #80 skrivet: 14 februari 2010 kl. 09:52:55 »
Under gÄrdagens körningar med bandsatsen fick jag helt plötsligt larm: check EPS (Kontrollera servostyrningen)
Servoverkan försvann, och motorfelslampan blinkade först, och började sen lysa med fast sken.

Stannade, stÀngde av maskinen, och gjorde en okulÀrbesiktning men kunde inte se nÄgra fel, nÀr jag startade maskinen igen var larmet borta, och servoverkan tillbaka.
Har ingen aning om vad som hÀnt, men kanske Àr det nÄn bugg i programmet?
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Quadjonen

« Svar #81 skrivet: 14 februari 2010 kl. 11:24:23 »
Har du gjort service update pÄ mjukvaran ? Sen ska det vara en chip till styrservon om dy har bandsats.

Ps
 jag har inte kollat igjennom dina inlĂ€gg om det Ă€r gjort .
UteTur¼ℱ LTD  B.E.S.T  ***cc
 GPS TrackGuard System
Rikligt utrustad; Head-up +++

« Svar #82 skrivet: 14 februari 2010 kl. 19:38:13 »
Mmm, den Àr uppdaterad, och jag har bandsats/servomodulen installerad.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Tinitus11

« Svar #83 skrivet: 6 mars 2010 kl. 16:00:03 »
Kul att ta del av dina erfarenheter av outlander 800.
HÀmtar min Outlander 800 EFI XT-P pÄ onsdag,kÀnner mig som ett barn pÄ julafton :banghead:
Provkörde den i torsdags.Fyyyyy F.N vilket drag de e i den.. :headbang:

« Svar #84 skrivet: 6 mars 2010 kl. 17:34:38 »
StrÄlande sol idag, 3 grader kallt, och 1 meter lös snö.
Åkte ut med bandsatsen monterad för att testa lite framkomlighet.
Blir inte direkt imponerad nÀr man ser var snöskotrarna drar fram, visst Àr den bÀttre Àn en smalbandare, men en riktig snömaskin som lynx 5900 och liknande har bÀttre framkomlighet i snön som föret nu Àr.

Som det allt oftare gjort pÄ senare tid sÄ krÄnglade Àven servon, ibland larmar den "Check DSP" och servon upphör att fungera, och ibland upphör servon att fungera utan att det larmar - jag vet inte vad det beror pÄ, men jag vet att det Àr irriterande.

Nu skall jag, enligt fÀrddatorn, in pÄ service (igen), sÄ vi fÄr vÀl se vad de sÀger, bÄde om frÄgan som avser reklamation av bakskÀrmen, den krÄnglande servon, och kostnaden för nÀsta service.

Jag kan absolut inte sÀga att jag Àr missnöjd, men visst tycker jag att det varit lite mer krÄngel Àn jag hade vÀntat mig.

MotormÀssigt gÄr den bra, startar alltid, och motorn gÄr som en klocka.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Tinitus11

« Svar #85 skrivet: 7 mars 2010 kl. 12:18:26 »
Hmmmm :hmmm: LÄter ju inte sÄ bra att det krÄnglar med servon..
FÄr vÀl bara hoppas att jag har lite mer tur med min dÄ..
Hur Àr det med garanti ÄtgÀrder..??
Hur lÄng garanti fick du pÄ din maskin?

« Svar #86 skrivet: 7 mars 2010 kl. 12:24:19 »
ServokrÄnglet kan ju vara nÄt dom fixar med en uppgradering av mjukvaran, jag har inte varit i kontakt med verkstan gÀllande detta Ànnu.
GarantiÄtgÀrderna har vÀl fungerat sÄ bra man kan förvÀnta sig, men jag har Ànnu ej fÄtt nÄgot besked om huruvida jag fÄr en ny bakskÀrm eller ej, efter att bandsatsen snurrade runt och slog sönder skÀrmen.

Nu skall jag i Àrlighetens namn sÀga att jag inte direkt legat pÄ, och jag vet att verkstan har fullt upp, men efter 4 veckor borde man nog ha kunnat fÄ ett besked...

Garantin Àr vÀl den gÀngse, vet faktiskt inte riktigt vad som gÀller för garantin, men utgÄr i alla fall att den gÀller i ett Är.
Förmodligen avbrytar jag lÄngtestet efter ett Är för att sammanfatta, och byta till nÄt annat om det kommit ut nÄt nytt "hett" pÄ marknaden nÀsta höst.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Impulze

« Svar #87 skrivet: 8 mars 2010 kl. 10:22:59 »
Jag har dÄ 2 Ärs garanti pÄ min 500 XT -10 , sen sÄ finns ju reklamation.

//Matte
Can-am 500XT -10
Warn Pro Vantage Tapered 60"
Warn Pro Power Pivot

« Svar #88 skrivet: 12 mars 2010 kl. 11:29:05 »
Fick tid för service 18 mars.
Har anmÀrkt pÄ att Servostyrningen allt oftare larmar "Check DPS" och servonkraften försvinner.
Kanske att det hÀnder nÀr jag svÀnger tvÀrt vÀnster... men jag har inte rikigt kunna hitta nÄn riktig orsak, kan nog tyvÀrr bli svÄrt att hitta om det inte Àr nÄt skitfel som t.ex. för lÄg batterispÀnning som gör att den flippar ur.

Har Àven anmÀrkt pÄ att det finns ett litet kÀldvÀtskelÀckade vid en koppling mot cylindern, fÄr se om de fixar det utan att det blir stillestÄndstid pÄ verkstan.

SÄg nu idag ocksÄ att gummibussningarna pÄ antirotationsstagen fram (till bandsatsen) Àr helt deformerade och mÄste bytas.

Uppdatering kommer sÄ snart jag haft den pÄ service, om inte förr.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Tinitus11

« Svar #89 skrivet: 13 mars 2010 kl. 18:04:45 »
Var ute i skogen och drog timmer med hjulingen idag..Den orkar sÄÄÄÄ grymt mycket..
Jag har oxÄ tvÄ Ärs garanti pÄ min can am 800r. :sunny:

Det sitter en spak lÀngst bak vid skivbromsen typ..NÄgon som vet vad den e till för? :hmmm:
« Senast Ă€ndrad: 13 mars 2010 kl. 18:07:54 av Tinitus11 »

« Svar #90 skrivet: 20 mars 2010 kl. 12:00:53 »
AngÄende servons bristfÀlliga funktion efter att jag monterat bandsatsen:

Jag börjar bli mer och mer övertygad om att servons sporadiska funktion beror pÄ att batterispÀnningen Àr för lÄg.
Har nu noterat att servon oftast inte fungerar nÀr kylflÀkten startar, vilket förmodligen Àr nÄgon form av prioritering Bombardier gjort för att batteriet inte skall bli helt tomt.
Jag skall i Àrlighetens namn sÀga att jag inte kör mÄnga km utan att ploga sÄ hÀr pÄ vintern, vilket innebÀr att batteriet belastas hÄrt av all vinschning.
Har inte provat ladda batteriet dÄ det sitter sÄ trÄngt till, men kommer nog att köpa en laddare med snabbkoppling för att enkelt kunna underhÄllsladda batteriet framöver.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad 1234

« Svar #91 skrivet: 20 mars 2010 kl. 12:51:01 »
sitter inte batteriet lika som pÄ min -08, dvs med + polen bakÄt.
min e lÀtt att komma Ät pÄ + sen jordar jag i ramen .
inte nu lÀngre dÄ jag har dubbla batterier men förut.
lĂ€tt att ladda nĂ€r ena ligger i lĂ„dan bak  ()p

Utloggad tafflo

« Svar #92 skrivet: 20 mars 2010 kl. 21:57:18 »
pĂ„ min -08 sitter minus bakĂ„t...dock har ja en 400a  ()p
can-am 400xt -08

« Svar #93 skrivet: 25 mars 2010 kl. 08:44:47 »
Fyrhjulingen inlÀmnad pÄ andra servicen idag, vid ca 160 mil.

PĂ„pekanden:

Servon fungerar bara ibland, jag tror det beror pÄ lÄg batterispÀnning, men felet upptrÀder Àven ibalnd nÀr battirispÀnningen rimligtvis borde vara bra, efter t.ex. ett antal km körning pÄ landsvÀg, helt plötsligt börjar motorfelslampan blinka, och servo lÀgger av.
PÄ senare tid har jag dock noterat att den ocksÄ lÀgger av nÀr kylflÀkten startar, nu UTAN att motorfelslampan blinkar, och servon kommer igÄng igen nÀr kylflÀkten stannar.
Skall bli intressant att höra vad de sÀger.
Har bett dem montera en snabbkoppling till min CTECH batterliddare om det skulle bero pÄ för klen laddning.

En gummibussning för frÀmre vÀnstra bandsatsen har deformerats och pressats ut vid sidan av brickan som skall hÄlla den pÄ plats, bör bytas - men fanns troligen inte pÄ lager, sÄ det lÀr fÄ vÀnta, Äverkar inte körningen pÄ nÄgot sÀtt, men dock en brist dÄ jag absolut inte misshandlat maskinen pÄ nÄgot sÀtt, kan tÀnkamig att mÄnga andra har kört betydligt tuffare med sina bandsatser, sÄ problemet med trasiga bussningar pÄ antirotationsstaget torde vara vanligt.

Litet lÀckage av kylarvÀtska, ser ut att komma frÄn en bult vid en slanganslutning, förhoppningsvis bara en packning som lÀcker.

Vi fÄr vÀl se vad de sÀger, och vad det hela kostar.

Nu hoppas jag i alla fall att det dröjer betydligt lÀngre innan fÀrddatorn börjar larma för "Service required" igen, tycker det Àr vÀldigt ofta man mÄste serva mÄste jag sÀga, 2 ggr pÄ 160 mil, tur att bilindustrin kommit lÀngre, annars skulle ingen ha rÄd med bil.
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #94 skrivet: 15 april 2010 kl. 10:52:32 »
Servicen utförd, har Ànnu ej fÄtt fakturan - sÄ jag vet inte vad den gick lös pÄ.
De gjorde sedvanlig service, kollade batteriet, och tÀtade en lÀcka pÄ kylarvÀtskan.

Dock meddelade de mig att den trasiga bakskÀrmen som gick sönder i januari dÄ bandsatsens stag lossnade och bandsatsen roterade, den kommer de att stÄ för, och alla kostnader i samband med detta (arbete + ny damask)
KÀnns lite trögt att ha fÄtt beskedet först nu, och de vet fortfarande inte nÀr jag kan fÄ den nya skÀrmen. :cry:

Jag har fortfarande problem med att servoverkan kommer och  gĂ„r, blir allt mer sĂ€ker pĂ„ att det Ă€r nĂ„t fel pĂ„ batteriet (kortis i en cell) som gör att servon prioriteras bort för att spara ström.
Kommer att Ă„ka in idag för att fĂ„ ett nytt batteri. 1 Ă„rs garanti pĂ„ batteriet  ()p

NÀr jag i helgen bytte frÄn bandsats till hjul, sÄ hade en av hjulbultarna gÄtt av pÄ vÀnster fram, sitter pÄ splines, men jag lyckades fÄ ur den.
Har bestÀllt en ny idag, och kör tillsvidare med en genomgÄende M8 Bult istÀllet, bÀttre Àn inget...

MotormÀssigt, och fjÀdringsmÀssigt gÄr maskinen som en dröm, har alltid startat trots -25 grader som kallast nÀr jag kört, visst har det gÄtt lite trögt, men startat har den gjort.
Är otroligt nöjd med motorn och komforten rent allmĂ€nt, och servon - nĂ€r den fungerar...

Är dock lite missnöjd med effekten, jag skulle vilja sĂ€ga att min korta 650 som jag hade innan var precis lika "pigg" frĂ„n start, dock kan man köra i snabbt landsvĂ€gstempo med 800:an utan att pressa den lika mycket, kĂ€nns riktigt vilsamt pĂ„ landsvĂ€g.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Gizmo

« Svar #95 skrivet: 15 april 2010 kl. 12:36:02 »
Intressant att följa denna trĂ„d eftersom jag bestĂ€llt en likadan maskin fast kort som du har, imorrn gĂ„r jag in pĂ„ 5 veckans vĂ€ntan, börjar bli riktigt less pĂ„ min ÅF nu.
Outlander 800 XT-p 2010

Utloggad LB

« Svar #96 skrivet: 15 april 2010 kl. 14:44:37 »
Jag tror inte du ska klanka pÄ Äf can am har problem med att leverera, Jag bestÀllde en xtp 800 för 8 veckor sedan och har nu fÄtt leveranbesked 28/4 sedan tar det nÄgra dagar till utrustning Àr monterat.
Den som vÀntar pÄ nÄgot gott vÀntar aldrig för lÀnge. ()p
LTD 800 2011

« Svar #97 skrivet: 15 april 2010 kl. 15:38:02 »
Nytt batteri monterat, och servon fungerar - hela tiden!  ()p

Passade pÄ att toppa upp lite kylarvÀtska ocksÄ, dÄ det var lite lÄg nivÄ.
PÄ servicen tÀtades en liten lÀcka vid en avluftare, och de kanske inte fyllde pÄ nÄt dÄ.
Vi fÄr hoppas att det bara beror pÄ det i alla fall.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad AtvNerd

« Svar #98 skrivet: 15 april 2010 kl. 15:47:59 »
Kan meddela att det Àr det dyra priset pÄ bÄt brÀnslet som gör att det inte finns maskiner hÀr.
Samma gÀller oss som haft turen att köra sönder plast i vinter.
Tycker att det Àr konstigt att det tar en vecka att fÄ hem nÄt frÄn USA som privat kund, men det ska ta 7 veckor för ÄterförsÀljare och huvudimportören.
De Àr mer intresserade av att tjÀna pengar pÄ frakten Àn att ha en god relation till sina kunder.
Sen kan man frÄga sig hur det Àr möjligt att det sker prishöjningar pÄ fordonen, nÀr alla andra branscher fÄr gÄ ner i pris för att göra affÀrer.
Om ÅF satte lite press pĂ„  huvudimportören sĂ„ skulle det halvera lev. tiden.
Va faan 8 veckor, ror de grejerna över havet?
Skulle jag lÀmna ett sÄnt lev. besked till nÄn av mina kunder sÄ skulle de endera skratta rÀtt ut eller be mig dra Ät helvete och köpa grejerna nÄn annanstans...

Utloggad Gizmo

« Svar #99 skrivet: 15 april 2010 kl. 15:53:01 »
Han lovade mig 3 veckor pga att pÄsk var imellan sÄ redan vid 4 veckor tycker jag det Àr illa
Jag har sett ett par nya outlander XT-p pÄ blocket, funderar pÄ att ringa till nÄn av dem istÀllet, kÀnns dock fel att Àndra sig efter man bestÀllt av nÄn, jag ger han till nÀsta vecka sen blir det nog ÀndÄ att ringa nÄn annan som redan har en hemma.
Outlander 800 XT-p 2010

Utloggad HumAyt

« Svar #100 skrivet: 19 april 2010 kl. 23:02:58 »
har precis fÄtt den nya 800 ltd:en. bytte bort den gamla -08 till den -10. Har Àn sÄlÀnge bara kollat ytters lite och provat mindre. Motorn har en annan gÄng, mindre drag i botten men högre sedan tyckte jag, Men nÄgra grejer jag tyckte verkade vara lite sÀmre Àn den gamla var, att det nu Àr hÄrdare dyna pÄ den nya, den gamla, den hade nÄt "delux" sÀte eller vad det var (tror det stog sÄ Ätminstonde). Kanske Àr en vane sak, men jag kÀnde det direkt. Sedan upptÀckte jag ju att gps:en inte har nÄgon el anslutning som Àr fabriksmonterat som det var pÄ den gamla som laddade den direkt nÀr man startade den. Men servon och luftfjÀdringen Àr frÀckt :) blev stenhÄrd pÄ hÄrdaste lÀget verkligen, mÄste vara bra nÀr man drar tunga slÀp.
ang ofta service, precis sÄ var det pÄ den gamla med, den ville bli servad titt som tÀtt. Tackar vet jag hondan vi hade förr. den bytte vi olja pÄ 5 gÄnger pÄ 1000 timmar :)
Can Am ltd max 800 -08

« Svar #101 skrivet: 20 april 2010 kl. 06:57:55 »
Priset pÄ 2:a servicen blev 2000 kronor.

Filterolja 146.25 kr
XPS 4T Syntetisk motorolja 0W40, 4Liter; 610 kr  :tickedoff (kĂ€nner mig blĂ„st)
Arbetskostnad; 1243 kr

Totalt 2000 kr.

De ÄtgÀrdade ett litet lÀckage av kylvÀtska, vid en avluftningsskruv.
Sen vet man ju inte om de kollade/gjorde nÄt annat?
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad 2phat44

« Svar #102 skrivet: 20 april 2010 kl. 18:14:32 »
XPS 4T Syntetisk motorolja 0W40, 4Liter; 610 kr  :tickedoff (kĂ€nner mig blĂ„st)

:o Seriöst??? Tog de betalt för 4(!) liter... igen???  :o

Ă„ det accepterar du?

... eller?  :knupple:

Renegade 800 BBFW edition, 200 cc Kina-noname, 50 cc Kazuma

FrÄn: Njurunda, dÀr trÀ'na vÀxer pÄ pengarna

« Svar #103 skrivet: 22 april 2010 kl. 09:47:48 »
Jag skulle tÀnkt pÄ det och sagt till innan (de gjorde ju likadant sist), nu orkar jag inte bry mig, men visst Àr det fel av dem.
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #104 skrivet: 6 juli 2010 kl. 18:08:46 »
Idag fick jag min nya bakskÀrm, bestÀlldes den 28 januari, och kom i förra veckan - snacka om lÄng leveranstid, drygt 5 mÄnader - kan det vara möjligt?

Var i alla fall in med maskinen pÄ verkstan och stannade dÀr hela tiden, vilket inte brukar vara sÄ populÀrt, men killarna pÄ golvet verkade helt OK med det - tummen upp för detta!

Lite info för er andra som havererar era skÀrmar:
SkÀrmbreddarna medföljer INTE nÀr du bestÀller en ny skÀrm, ej heller eventuellt saknade bultar eller plastploppar för att fÀsta ihop skÀrm och fotstöd, eller skÀrmbreddare och skÀrm.

DÀremot kommer skÀrmen med alla varningsetiketter monterade, och en EXTRA uppsÀttning varningsetiketter i en pÄse vid sidan av... Only in Amerika...

För tillfÀllet fungerar allt precis som det skall, och jag mÄste sÀga att det har varit vÀldigt lite problem med maskinen, Àven om de problem som varit har tagit onödigt lÄng tid att fixa.

De faktiska problem jag haft sedan inköpet har varit:

• Bandsatsens antirotationsstag lossnade och slog sönder skĂ€rm och drivaxeldamask
  • Batteriet gick sönder, troligen en kortslutning i en cell som "kom och gick" vilket gjorde det hela rĂ€tt svĂ„rt att felsöka pĂ„, vilket i sin tur gjorde att jag drogs med servoproblem en lĂ€ngre tid. Servoproblemen kom sig av att Bombardier prioriterar bort servon om batterispĂ€nningen blir för lĂ„g (sĂ„ lĂ„g att man riskerar att inte kunna starta maskinen om man stannar av den).
  • (Otroligt) lĂ„ng leveransid pĂ„ den nya skĂ€rmen som gick sönder nĂ€r bandsatsen roterade
  • Litet lĂ€ckage av kylarvĂ€tska vid en avluftare, fixades pĂ„ service kostnadsfritt.
  • Problem med att knapparna , bland annat startknappen, frös ihop under hösten nĂ€r det ömsom regnade, och ömsom var minusgrader. Knappen (pĂ„ vĂ€nster handtak) som sĂ„dan Ă€r uselt konstruerad, och OK, jag fick en ny knapp - och det har fungerat sedan dess, men dĂ„ har jag ocksĂ„ sedan dess haft den i kallgarage, och inte som tidigare stĂ„ende utomhus. NĂ€r det gĂ€ller knappar/reglage sĂ„ finns det en hel del övrigt att önska om man tĂ€nkt ha sin maskin utomhus Ă„ret runt. Kanske har tillverkaren inte samma fokus pĂ„ detta nĂ€r det gĂ€ller ATV som nĂ€r det gĂ€ller Snöskotrar - dĂ€r det bara mĂ„ste fungera Ă€ven vintertid, men jag anser att en fyrhjuling som har en aktiv anvĂ€ndare Ă€ven mĂ„ste kunna fungare helt och fullt Ă„ret runt, Ă€ven om det regnar och Ă€r minusgrader om vartannat...

Summa summarum, sÄ hÀr lÄngt, mÄste man sÀga att man Àr vÀldigt imponerad över funktion, komfort och prestanda pÄ maskinen.
De anmÀrkningar jag har Àn sÄ lÀnge kan man i de flesta fall koppla till verkstans brist pÄ tid att engagera sig i de fel som faktiskt varit, och den otroligt lÄnga tid det tog för tillverkaren att fixa fram en ny bakskÀrm.

Can Am 800 fĂ„r av ATV-forums testguru  ;) Ă€n sĂ„ lĂ€nge anses ha gjort sitt jobb pĂ„ ett mycket bra sĂ€tt, och jĂ€mfört med andra maskiner som testats sĂ„ Ă€r problemen, de som funnits, smĂ„.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Gizmo

« Svar #105 skrivet: 6 juli 2010 kl. 20:00:57 »
Jag Àr Àn sÄ lÀnge supernöjd med min korta 800 XT-p ocksÄ, strax över 30 timmar nu och inga problem Àn sÄ lÀnge.
Outlander 800 XT-p 2010

« Svar #106 skrivet: 16 juli 2010 kl. 14:49:45 »
HÀrmodagen var jag ute med min 800, 28 grader varmt i luften och skogskörning i vÀldigt knölig och dÄlig terrÀng = sakta mak.
Allt fungerade bra, utom en sak, en av dekalerna, vÀnster sida - just under sitsen, smÀlte loss av vÀrmen.

Jag har ju tidigare klagat pÄ den vÀldigt heta luften som pÄverkar vÀnster ben, vÀrme frÄn bÄde avgssystem och kylflÀkt verkar komma frÀmst pÄ den sidan, och det blir riktigt hett, nÀr det Àr som varmast gÄr det inte ha foten pÄ fotstödet om man kör i kortbyxor.

En av de fÄ riktigt allvarliga anmÀrkningarna anser jag, man skall inte behöva dra sig för att anvÀnda maskinen nÀr det Àr sommar, bara för att man inte vill brÀnna sig, eller Àr rÀdd att dekaler skall slÀppa eller plasten smÀlta...

Undrar om man fÄr nya dekaler pÄ garantin?
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad sunde

« Svar #107 skrivet: 21 juli 2010 kl. 22:12:32 »
man fÄr nya dekaler pÄ garantin smÀlte min sidokÄpa i vintras trots att det var -20. har lindat rören med avgasbandage och hmf pipa sÄ blir det inte sÄ jÀvulst varmnt nu

Utloggad Max

« Svar #108 skrivet: 22 juli 2010 kl. 08:10:40 »
Har mĂ€rkt samma fenomen pĂ„ min 500:a frĂ„n 2009, ska ta ÅF pĂ„ det efter sem.
“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

« Svar #109 skrivet: 8 augusti 2010 kl. 15:05:00 »
Rapport efter en lÄng (27 mil) dagstur med vackra vyer och skapligt fiske.

Jag och sonen startade fredag den 6 augusti kl 09.00 med fyrhjulingen riktad mot Sikfors, mellan PiteĂ„ och Älvsbyn.
Första stoppet gjordes vid sikfors vattenkraftverk.
Fick en rÀtt bra bild med min nya mobil (X10 mini pro)

Efter en stund styrde vi vidare mot Älsbyn och en bit mat pĂ„ Frasses.  ()p

Och en glass pĂ„ cafĂ©t pĂ„ gamla jĂ€rnvĂ€gsstation i Älvsbyn.

Vi hade packat fiskespön för att kunna göra nĂ„gra strandhugg om andan föll pĂ„, och stĂ€rkt av tanken pĂ„ att kunna fĂ„nga en eller annan öring styrde vi vidare mot VistĂ„n som ligger i Älvsbyns kommun, pĂ„ vĂ€gen mot Arvidsjaur.

Lite mer om fisket dÀr för er som Àr intresserade:
VistÄn
VÀgbeskrivning: LÀttÄtkomligt fiske vid vÀg 94.
Fiskarter: Harr och öring.
Övrigt: HusvagnsuppstĂ€llning, rastplatser och bivacker.
FiskekortsförsĂ€ljning: OK 0929-102 63, GĂ„rdings 0929-557 50, Shell 0929-553 88, Älvsbyns TuristbyrĂ„ 0929-108 60.
Info: Anna Åkerblom 0933-615 82, www.sverigefiskekortet.se.

Vi gjorde tre strandhugg vid Än, och tack vare fyrhjulingen kunde vi komma till bra stÀllen utan större möda.
Sonen Àr vÀl ingen större fiskefantast, men han fick faktiskt första fisken, en öring pÄ ett par hekto.
För mig började det trögt, hade nÄgra napp, men de ville inte fastna pÄ spinnaren, kanske för smÄ?

NÄvÀl, vi flyttade oss nÄgon km lÀngre upp efter Än och dÀr vÀnde min lycka och jag fick upp 2 fina öringar pÄ runt 3-4 hekto, precis lagom i stekpannan!
Snygga firrar öringar, synd att jag inte tÀnkte pÄ att ta en bild.

VÄrt egentliga mÄl, förutom att fÄ köra fyrhjuling, och fiska, denna dag var ett besök pÄ scoutlÀgret som dottern deltog i, i KlockartrÀsk.
VĂ„r vĂ€g dit gick via Koler, Storsund, TeugertrĂ€sk, ArvidstrĂ€sk, Brattknabben, ÅtrĂ€sk och till sist KlockartrĂ€sk.
Dottern som Àlskar att Àta fisk rensade de tre firrarna och Ät en middag bestÄende av ris! och halstrad fÀrsk öring.

I vĂ„r packning fanns en liten dunk bensin, ifall det skulle behövas, och det gjorde det, 500 meter ifrĂ„n OK i Svensbyn fick vi soppatorsk (hade tankat 8 liter i Älvsbyn tidigare under dagen).
HÀllde i en halv liter bensin, och körde vidare för att tanka.
Dagens körning blev 27 mil och förbrukningen hamnade pĂ„ ca 0.9 liter/mil i snitt. Efter första tankningen, i Älvsbyn tidigare under dagen, var resultatet lĂ„ga 0.85 liter/mil, men hemlĂ€ngtan (Stressad till grillfesten senare under kvĂ€llen) gjorde att det gick lite fortare pĂ„ hemvĂ€gen...

Inga som helst problem med Can-Am:en tillstötte under dagen, och vi kom hem runt 19.00, lite smÄmöra i baken, men nöjda och glada över en trevlig dag, bra fiskelycka, och vackert vÀder.

/Rickard  
« Senast Ă€ndrad: 8 augusti 2010 kl. 15:07:48 av Rickard Marklund »
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Pegazus_Online

« Svar #110 skrivet: 16 augusti 2010 kl. 20:16:17 »
Detta var en riktigt bra trĂ„d med fina bilder och bra rapporter.  ()p snyggt Rickard.
Kör inte alls lĂ€ngre Cf Moto 500  R.I.P
Can Am Renegade 800R Xxc 2010 - Till Salu
HeltÀckande hasplÄt - Iron Baltic
Gbc Gator  27 10 12 - 27 12 12
Hand och tumvÀrme
L.E.D Positionsljus
DekalTrim
24 LED 72W Ramp
Extreme Snorkel Kit
qsc primÀr variator
Kör Polaris RZR 900Xp 2012 vÀgregg med massa lull lull
http://flensatvklubb.se

Utloggad mittonen

« Svar #111 skrivet: 10 januari 2011 kl. 14:52:55 »
hej hej har för mig att du hade problem med att knapparna frös..det hade dom gjort pÄ min idag sjÀlva dödar knappen.:( man kunde flytta den efter lite flÄr pÄ den men den funka inte dÄ heller sÄ ja flÄsa pÄ mer dÄ fick de sen.vad gjorde du byta du knapp eller??

//mitto

ps sorry om mitt inlÀgg inte passar in :/
can-am outlander 1000 -2012 med mud light 28or
can-am renegade 800 -2010 ---inbytt

« Svar #112 skrivet: 10 januari 2011 kl. 14:59:46 »
Jag fick ny knapp, men det hjÀlper ju föga nÀr knappens grundkostruktion inte Àr gjord för att tÄla vatten och kyla.
VÀrdelöst Àr vad det Àr.
Den knapp jag haft mest problem med i vinter Àr fartspÀrren för backen, som fryser i pÄverkat lÀge vilket iofs bara Àr bra, dÄ slipper man hÄlla pÄ och trycka in den varje gÄng man skall backa.

Hela knappklumpen pÄ vÀnster sida har en otroligt dÄlig konstruktion för att vara till en maskin som skall anvÀndas i ur och skur Äret runt.

Det finns alltsÄ plats för förbÀttringar Àven pÄ marknadens dyraste maskiner.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad mittonen

« Svar #113 skrivet: 10 januari 2011 kl. 15:04:27 »
hej hej okey fick du en ny knapp en likadan alltsÄ.?
min funkar Àn annars fÄr man vÀl fixa ny knapp.

//mitto

« Svar #114 skrivet: 10 januari 2011 kl. 15:07:54 »
Om knappen gÄr sönder sÄ löser en ny knapp de akuta problemen, men det löser ju inte det ursprungliga felet, att kontruktionen Àr vÀrdelös.
Nu Àr det ju dessutom sÄ att knapparna inte behöver gÄ sönder för att man skall rÄka ut för problem.

Hur kul Àr det att Äka ut pÄ en fisketur pÄ vintern, och inte kunna trycka in startknappen nÀr man skall hem?
Man blir rĂ€tt kall om hĂ€nderna innan man tinat upp klumpen med sina hĂ€nder kan jag meddela.  :knupple:
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad E4W

« Svar #115 skrivet: 10 januari 2011 kl. 15:26:12 »
Inte för att det Àr rÀtt, men att skydda knapparna lite nÀr man tex. stÄr parkerad efter att ha kört och det snöar tex.

Jag inbillar mig utan att veta att det kanske strömmar vÀrme frÄn motorn som som letar sig upp mot knapparna och lÄter vÀtska trÀnga in som sen fryser.

Men som jag nÀmnde i början, det Àr ju inte rÀtt att behöva göra sÄ, har iaf. en kompis som bor en bit norrut i landet, han slÀnger pÄ en gammal press nÀr han parkerar för att slippa göra rent frÄn snö nÀr han ska ut och köra.

Utloggad AtvNerd

« Svar #116 skrivet: 14 januari 2011 kl. 07:48:54 »
M.Olsson hade problem med sin knapp, han fick 2011 Ärs knappar, de Àr bÀttre.

Utloggad mittonen

« Svar #117 skrivet: 14 januari 2011 kl. 07:59:49 »
M.Olsson hade problem med sin knapp, han fick 2011 Ärs knappar, de Àr bÀttre.

okey okey ska ringa ÅF pĂ„ mĂ„ndag se vad han sĂ€ger.stĂ€nger inte av min med dödar knappen nu nĂ€r de Ă€r kallt riktigt trĂ„kigt nĂ€r man stĂ„r pĂ„ sjön o den vill inte funka :)

//mitto

Utloggad mys pappan

« Svar #118 skrivet: 14 januari 2011 kl. 13:13:38 »
jag brukar ta en tex ica pÄse över styret nÀr den stÄr ute över natten ()p
Yamaha kodiak 99 (The best a man can get)
Can-am outlander 1000cc Max (för riktiga mÀn)
Loncin 110cc Kinaskitet

« Svar #119 skrivet: 14 januari 2011 kl. 13:53:27 »
Alla tips om hur man gÄr runt problemet bekrÀftar bara att det Àr en konstruktionsmiss.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Gizmo

« Svar #120 skrivet: 14 januari 2011 kl. 14:10:12 »
Idag var första gÄngen jag haft nÄtt problem med min, tÀndningslÄset hade frysit ihop efter att jag hade haft den i verkstan över en dags och sedan vart det -23 grader ute, en gummi grej över tÀndningslÄset som det brukar vara pÄ snöskotrar skulle nog kunna hjÀlpa en del mot problem som det, jag spraya i lÄsolja sÄ nÀsta gÄng lÀr det nog funka.
Vad det gÀller knapparna sÄ kanske siliconspry kan hjÀlpa att förhindra att dom fryser fast, ska testa sen sjÀlv.
Outlander 800 XT-p 2010

Utloggad mittonen

« Svar #121 skrivet: 14 januari 2011 kl. 14:13:22 »
samma för mig idag :( hade oxÄ lÄsolja sÄ gick de bra igen bara vrida pÄ o tuta o köra :P

« Svar #122 skrivet: 18 januari 2011 kl. 22:18:16 »
Ny felrapport.

Som alla kanske vet sÄ gillar jag att ploga snö...
Har alltsÄ gjort det en hel del.
ÄndĂ„ sedan maskinen var ny har winschstyrningen upp/ned dĂ„ och dĂ„ klickat, men inte vĂ€rre Ă€n att det har varit acceptabelt.
PÄ senare tid har den blivit allt mer kinkig nÀr jag kört ett tag och amskinen blivit varm (solenoidpaketet sitter mitt i vÀrmen frÄn kylflÀkten).

Mest problem har jag haft med att den inte velat lyfta plogbladet, men sĂ„ plötslig igĂ„r var det inte lönt att sĂ€nka, gick bara inte  :banghead: :banghead:

Det blev att avbryta mitt i snöröjning (15 cm nysnö) och börja skruva...

Hittade knappt var relÀmodul/solenoidpaket satt, men efter att ha lossat det mesta av plasten, framrutan mm sÄ kunde jag hitta den genom att följa kablarna frÄn winschmotorn. TrÄngt...

Som vanligt var verkstan ÖVERHOPAD med jobb, och dessutom ett par man sjukskrivna (varför anstĂ€ller de inte fler) sĂ„ jag Ă„kte istĂ€llet för att lĂ€mna in den pĂ„ garantireparation bara in och hĂ€mtade en ny solenoidenhet, och bytte den sjĂ€lv, tog vĂ€l kanske 1 timme, eller 2.  ;)

Efter bytet fungerar allt bĂ€ttre Ă€n jag kan pĂ„minna mig att det gjort nĂ„gonsin.  ()p

Ålder pĂ„ maskinen, ca 16 mĂ„nader, plogat mycket, JA. (Extremt)
Garantin tÀckte, alltsÄ ingen kostnad, förutom tid, resa, och nÄgra blodiga knogar p.g.a. hur trÄngt den satt placerad.
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #123 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:11:07 »
Liten rapport frÄn vintern.

Allt har fungerat bra i vinter, förutom dÄ solenoidpaketet för vinschen, men Àven den fungerr nu som en dröm.
I Är, efter att nyhetens behag med bandsatsen lagt sig lite, kör jag oftare snöskoter nÀr jag Äker ut i skog och mark.
Bandsatsen Àr fantastisk om man vill köra i sakta mak, men vill man komma nÄn vart, och köra lite fortare (fortare Àn typ 30 km/h) sÄ blir det helt enkelt vare sig bekvÀmt, eller speciellt roligt med all uppflygande snö.

MotormÀssigt gÄr maskinen som nÀr den var ny, likasÄ tycker jag i allt övrigt att den kÀnns vÀldigt frÀsch.

Nu efter ca ett och ett halvt Är kan jag inte sÀga annat Àn att jag Àr helnöjd, och har svÄrt att se att jag skulle kunna byta upp mig.
Finns det nÄgon som har ett seriöst alternativ pÄ maskin som skulle göra att jag bytte upp mig Àr jag dock intresserad.

Min krav:

Fyrhjulsdriven
RejÀl generator, som klarar att ladda batteriet Àven om man anvÀnder vinschen mycket, i mitt fall för att ploga.
Bra pulver i motorn
Bra fjÀdring
Bra sittkomfort
TvÄsitsdyna
GĂ„r utrusta med plogpaket
DriftsÀkerhet

Kom gÀrna med förslag.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Hydro

« Svar #124 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:14:28 »
Med de kraven Àr det vÀl bara Can-Am och eventuellt Polaris som kan funka..?
LV-reggning Àr alltsÄ inte ett krav?

Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / SkĂ„ne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad jaas

« Svar #125 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:16:14 »
Ja nÄgon av Polaris X2 maskiner Àr vÀll den enda som uppfyller kraven och inte Àr en can-am.
Arcitc Cat 366 2008 - Liten men naggande god

« Svar #126 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:23:31 »
Ja, landsvÀgsreggat Àr ett krav.
Det behöver inte vara dubbeldyna, men det skall gÄ bra att ha en med sig pÄ sadeln.
En kort Can Am Àr lite för kort sadel pÄ tycker jag.

Testade en Polaris förra Äret, och blev inte impad av motorn, kÀndes lite trög i accet tycker jag.
Lite orolig pÄ vÀgen ocksÄ...
I övrigt kÀndes den riktigt bra.

Alternativet, om jag inte byter fyrhjuling Àr nog att köpa en Can Am Spyder, om plÄnboken (och sambon) sÄ tillÄter.
Det skulle vara kul tror jag, har testat en för ett par Är sedan och det var verkligen hÀftigt.
Tror Àven att jag skulle anvÀnda den rÀtt ofta, kanske inte sÄ mÄnga mil, men ofta.

OM man köper en sÄn har jag funderat pÄ att eventuellt byta ned mig till en Can Am 500 med plogpaket, men dÄ tappar man vÀl servon... och dÄ blir det vÀl inte lika kul med bandsatsen...

Lite synd egentligen, min tanke med denna tyÄ av lÄngtest var ju att byta hjuling mer eller mindre varje Är och skriva vad jag tyckte om maskinen, men det kÀnns ju inte kul att byta ned sig...
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Hydro

« Svar #127 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:34:55 »
Alternativet, om jag inte byter fyrhjuling Àr nog att köpa en Can Am Spyder, om plÄnboken (och sambon) sÄ tillÄter.
OM man köper en sÄn har jag funderat pÄ att eventuellt byta ned mig till en Can Am 500 med plogpaket, men dÄ tappar man vÀl servon... och dÄ blir det vÀl inte lika kul med bandsatsen...

SÄ om du inte byter fyrhjuling köper du en trehjuling och sen byter du i alla fall fyrhjuling och dÄ mot en trÄkigare modell med mindre prestanda och utrustning?
Detta lÄter rÀtt dumt i mina öron, bÄde resonemanget som sÄdant och dess resultat.
...och du har inte uppfattats som dum, sĂ„.......?  :whip:

NÀ, behÄll 800:an och köp eventuellt en trehjuling om det nu lockar mer Àn en tvÄhjuling och stanna dÀr.
800:an har ju inte nÄn riktig utmanare, möjligtvis kanske en RZR eller en Commander kan ge Äkandet en ny dimension om man nu ofta Äker tvÄ, men dÄ tappar man ju en del i bÄde smidighet och frihet.

« Svar #128 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:38:20 »
Att byta ned mig till en 500 (kanske beggad) skulle vara ett sÀtt att hÄlla nere kostnaderna, inget annat.

Har inte MC-kort, och ids inte ta det heller, sen Àr det ju rÀtt farligt med tvÄhjulig MC, kÀnns inte som min grej riktigt, har för mycket i livet som jag uppskattar för att riskera livet pÄ en tvÄhjulig MC.

(Vet att jag INTE skulle köra sakta)
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad polaris 800

« Svar #129 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:40:21 »
prova den nya polaris 850"in sÄ blir du nöjd.finns Àven som x2"a
Renegade 800-10
Polaris rzr 800-09 sÄld
polaris  800 -10 sĂ„ld
polaris  800 dlx-06 sĂ„ld
polaris  850 xp-09 sĂ„ld
Polaris  700 x2-08 sĂ„ld
Polaris  450-06 sĂ„ld
Polaris  90-04 sĂ„ld
kawasaki 300 sÄld
Dinli Dino 50-04 sÄld
Suzuki 50 sÄld

« Svar #130 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:41:00 »
Ja, det skall jag göra.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad polaris 800

« Svar #131 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:43:48 »
can-am i all Àra,men har du tÀnkt att lÀmna vÀgen i bland. sÄ finns det ingen maskin som slÄr 850"in i komfort i skogen.
Renegade 800-10
Polaris rzr 800-09 sÄld
polaris  800 -10 sĂ„ld
polaris  850 xp-09 sĂ„ld
Polaris  700 x2-08 sĂ„ld
Polaris  450-06 sĂ„ld
Polaris  90-04 sĂ„ld
kawasaki 300 sÄld
Dinli Dino 50-04 sÄld
Suzuki 50 sÄld

« Svar #132 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:47:16 »
Mmm, men jag kör vÀldigt lite i terrÀngen.
Tror helt enkelt att jag Àr lite för laglydig för att det skall kÀnnas OK helt enkelt.

Visst hÀnder det, och jag tror sÀkert att det finns lika bra eller bÀttre maskiner för terrÀng, kanske t.o.m flera olika.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Hydro

« Svar #133 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:51:56 »
Inte i terrÀngen?
DÄ kan man ju vÀnda pÄ det Àn en gÄng... inte mot mc-hÄllet denna gÄng utan mot snöslunga/traktorhÄllet...
Vad Àr det egentligen du har fyrhjulingen till förutom snöskottningen och att hÄlla liv i denna trÄd?
Skall man bara Äka vÀgar sÄ Àr ju en trehjuling mer anpassad och lÀmpad för ÀndamÄlet med tanke pÄ komfort, prestanda, transmission och bromsar.

« Svar #134 skrivet: 4 mars 2011 kl. 19:57:15 »
Jag anvÀnder den för att flytta min bÄt mellan olika smÄ sjöar hÀr i trakterna (fiskar gÀrna)
Jag anvÀnder den för att köra kompost, sand, jord, kÀllsorteringen mm, mm nÀr jag har slÀpet kopplat.
Jag anvÀnder den för att köra runt och njuta.
Plogar som sagt var, och vÄr gÄrd Àr inte kul att skotta med en traktor, för liten...
Har inte heller plats för en traktor, eller nÄgot som helst traktorintresse. (hatar att skruva)
Kör rÀtt ofta pÄ stigar/skogsvÀgar o.s.v., men i terrÀng, pÄ riktigt - fÀrdas jag vÀldigt sÀllan.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Hydro

« Svar #135 skrivet: 4 mars 2011 kl. 20:04:52 »
DÄ kÀnns det som om du gjorde ett bra val nÀr denna köptes och nÄgot bÀttre för ÀndamÄlet och kraven finns nog "tyvÀrr" inte.
Att 850:n kommit i X2-utförande gör ju att du dÄ kan fÄ passagerare och servo Àven dÀr, men uppförandet pÄ asfalt och prestandan lÀr knappast bÀttrats sÄ sÀrskilt mycket bara pga ett extra sÀte...

Utloggad polaris 800

« Svar #136 skrivet: 4 mars 2011 kl. 20:22:02 »
DÄ kÀnns det som om du gjorde ett bra val nÀr denna köptes och nÄgot bÀttre för ÀndamÄlet och kraven finns nog "tyvÀrr" inte.
Att 850:n kommit i X2-utförande gör ju att du dÄ kan fÄ passagerare och servo Àven dÀr, men uppförandet pÄ asfalt och prestandan lÀr knappast bÀttrats sÄ sÀrskilt mycket bara pga ett extra sÀte...
helt rÀtt en polaris Àr inte byggd för vÀgen.det Àr en skogsmaskin dÀrav dom fina skogs egenskaperna.gÀllande effekt sÄ har jag kört bÄda mÀrkena och att pÄstÄ att can-am har bÀttre prestanda Àr Ät helvete fel.men hur fort kan man köra i skogen?dÀrav mitt val dÄ jag vill ha det bÀsta i skogen.vÀg nÀrmar jag mig inte ens,sÄ Àr det bara plogning och vÀg Äka du Àr ute efter sÄ har du redan rÀtt maskin.x2"an har ingen servo.
Renegade 800-10
Polaris rzr 800-09 sÄld
polaris  800 -10 sĂ„ld
polaris  850 xp-09 sĂ„ld
Polaris  700 x2-08 sĂ„ld
Polaris  450-06 sĂ„ld
Polaris  90-04 sĂ„ld
kawasaki 300 sÄld
Dinli Dino 50-04 sÄld
Suzuki 50 sÄld

« Svar #137 skrivet: 5 mars 2011 kl. 19:58:41 »
Mmm, det Àr vÀl i princip det jag kommit fram till ocksÄ.
Lite synd, men bra att man gjort rĂ€tt val.  :)
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad StefanN

« Svar #138 skrivet: 7 mars 2011 kl. 00:43:09 »
En Polaris RZR 900 kanske?  :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zrc-wqg20Bo[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ultT74zL5Fw&feature=related[/youtube]

Polaris XP delar sÀljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka dÀr -> www.satvf.se

Utloggad AtvNerd

« Svar #139 skrivet: 8 mars 2011 kl. 13:11:47 »
bekymmers fritt kan man knappast sÀga om polaris och deras fyrhjulsdrift, den gör inget annat Àn strular.
funkar sÀkert skitbra pÄ sommaren, men vintertid nÀr diffen fÄr jobba lite sÄ hÄller grejerna inte.

Utloggad polaris 800

« Svar #140 skrivet: 8 mars 2011 kl. 14:03:25 »
ja jag vet ju att du haft strul med din,men det drar ju inte ner dess tillförlitlighet bara för att en maskin strular.har ju sjÀlv haft ett helt gÀng polaris som jag misshandlat,har lyckats knÀcka en diff men det var lagret pÄ ingÄende pinjong som rök.alltsÄ aldrig lyckats bli utan 100% drift.den funkade till och med nÀr lagret gick Ät skogen.tömde diffen nÀr jag kom hem, och det ramlade ur kulor ur den men funkade gjorde den ()p
atvnerd hur har det gÄtt med din diff? har dom kollat pÄ den Àn
Renegade 800-10
Polaris rzr 800-09 sÄld
polaris  800 -10 sĂ„ld
polaris  850 xp-09 sĂ„ld
Polaris  700 x2-08 sĂ„ld
Polaris  450-06 sĂ„ld
Polaris  90-04 sĂ„ld
kawasaki 300 sÄld
Dinli Dino 50-04 sÄld
Suzuki 50 sÄld

Utloggad AtvNerd

« Svar #141 skrivet: 8 mars 2011 kl. 18:10:38 »
Jag Àr inte direkt ensam med problem med diffen, flera rzr med problem, av 4som kör Polaris hÀr hemma Àr det bara 1 som har problem fritt med diffen....

Nej de har inte kollat diffen Àn.
Den krÄnglar efter körning lÀngta strÀckor i snö, dÀr diffen fÄr jobba, först blir den seg, sen lÀgger den av helt

Utloggad polaris 800

« Svar #142 skrivet: 9 mars 2011 kl. 08:22:15 »
Jag Àr inte direkt ensam med problem med diffen, flera rzr med problem, av 4som kör Polaris hÀr hemma Àr det bara 1 som har problem fritt med diffen....

Den krÄnglar efter körning lÀngta strÀckor i snö, dÀr diffen fÄr jobba, först blir den seg, sen lÀgger den av helt
                                                                                                                                               lite offtopic men. hmm du vet vĂ€l att det ska va olja i diffen ()p vi Ă€r nog 15 man som kör polaris hĂ€r hemma,och en har lyckats fĂ„ diffen till att lĂ€gga av.han lĂ„g och lekte pĂ„ isen med 2wd i vilket resulterade i trasig korg.men den satt jag i en korg frĂ„n john deere sen har den funkat klockrent,tror mĂ„nga leker utan att ha awd i och det ska man inte. ()p
Renegade 800-10
Polaris rzr 800-09 sÄld
polaris  800 -10 sĂ„ld
polaris  850 xp-09 sĂ„ld
Polaris  700 x2-08 sĂ„ld
Polaris  450-06 sĂ„ld
Polaris  90-04 sĂ„ld
kawasaki 300 sÄld
Dinli Dino 50-04 sÄld
Suzuki 50 sÄld

Utloggad Svezonℱ

« Svar #143 skrivet: 24 mars 2011 kl. 20:48:40 »
UrsÀkta off topic - MEN
Är det inte jĂ€vligt kasst att man inte kan fĂ„ köra som man vill med sin atv?
Konstigt att man inte ens kan ha riktig tvĂ„hjulsdrift, nĂ€r man skryter sĂ„ över sin Ă€kta fyrhjulsdrift?  ;D
Suzuki King Quad 750

Utloggad AtvNerd

« Svar #144 skrivet: 24 mars 2011 kl. 20:58:18 »

lite offtopic men. hmm du vet vĂ€l att det ska va olja i diffen ()p vi Ă€r nog 15 man som kör polaris hĂ€r hemma,och en har lyckats fĂ„ diffen till att lĂ€gga av.han lĂ„g och lekte pĂ„ isen med 2wd i vilket resulterade i trasig korg.men den satt jag i en korg frĂ„n john deere sen har den funkat klockrent,tror mĂ„nga leker utan att ha awd i och det ska man inte. ()p
Nu ska du vara snĂ€ll , annars postar jag vĂ„ra PM ang Polaris awd  ;D

Utloggad Allinstar

« Svar #145 skrivet: 23 maj 2011 kl. 13:47:05 »
Hejsan,
Har en 800R max Ltd 2009.
Den lÄga vindrutan Àr ok i terÀngkörning pÄ vintern < 50Km / tim.
PÄ vÀg > 50 blir vindbruset kraftigt till outhÀrdligt.
Fick byta hos min leverantör Tuppz i BollnÀs kostnadsfritt till den högre rutan som Àr lÀtt att demontera.

Utloggad Dar'Xol

« Svar #146 skrivet: 21 augusti 2011 kl. 13:08:31 »
jag brukar ta en tex ica pÄse över styret nÀr den stÄr ute över natten ()p
Vafaan, har ni grejerna utomhus pĂ„ natten?  :hmmm: :lol:
Arctic Cat Mud Pro 700 LTD -13, full armor, 2"s höjning, kylaruppflyttning, Arctic Cat 3000 fram, warn 2500 bak, LED-belysning, handskydd o vÀrmare m.m...
Arctic Cat F1100SP Turbo RR SplitPaint -13 Arctic Cat BearCat 570 XT -12
Dodge Durango SLT Magnum 5.9l -99 33" Mudders, höjd 5"  m.m..
Audi A6 2.6 Avant Quattro -97
Audi A6 2.4 Quattro -08
Arctic Cat M800 SP -12 (bortbytt)
Arctic Cat 650 H1 -08 (bortbytt)
Quinqgi Classic 2wd, 200cc -08 (sÄld

Utloggad Mattismarkus

« Svar #147 skrivet: 5 april 2012 kl. 09:37:43 »
Ja hur nöjd Àr du med hjulingen dÄ du haft den ett tag?
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfÀllet
Honda rubicon 500 som bruksmaskin sÄld
Gick frÄn kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 sÄld
Har en king quad 750 2014 med extra allt sÄld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc sÄld
Honda TRX420FPM-12 sÄld
Honda TRX500FPE - 13 sÄld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 sÄld
TGB 450 sÄld
Linhai 300 sÄld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

« Svar #148 skrivet: 5 april 2012 kl. 11:07:14 »
Allt rullar pÄ och funkar fint med sjÀlva maskinen, dÀremot har jag problem med att det gÄr av bultar i infÀstningarna för bandsatsen, bÄde föÀr antirotationsstagen och för styrstoppen.
TvÄ batteribyten har det blivit pÄ de dryga tvÄ Ären som gÄtt, och i höstas hade jag problem med att batteriet sögs ut, tror det var nÄt tjall i tÀndningslÄset, för efter att jag sprayat med lÄsolja sÄ upphörde de problemen.

Ett Äterkommande problem har jag Àven med vinschen eftersom jag plogar rÀtt mycket, solenoiden hÄller bara för x antal till/frÄnslag sÄ Är den slut och mÄste bytas, vilket kostar över 1000 kr.
Nu sist demonterade jag den och rengjorde/filade kontaktytorna, och det funkade fint.  ()p ()p

Av nĂ„gon outgrundlig anledning börjar Ă€ven bakdĂ€cken bli rĂ€tt slitna.  :dntknow: ;)
« Senast Ă€ndrad: 5 april 2012 kl. 11:08:57 av Rickard Marklund »
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Mattismarkus

« Svar #149 skrivet: 5 april 2012 kl. 13:26:13 »
sÄ det strular me bultar till banden?
jag vet ju inte hur det ser ut pÄ din, men de enda ja fÄtt göra med min sats e o efterdra allt en gÄng sen har det funkat..

men jag kan tÀnka mig att din servo e mkt kraftigare Àn grizzlyns och de kanske e dÀrför de strular me styrstoppen?

du e inte sugen pÄ o byta igen?
synd att inte 1000 finns i lÀngre version för dÄ hade jag vart riktigt sugen...
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfÀllet
Honda rubicon 500 som bruksmaskin sÄld
Gick frÄn kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 sÄld
Har en king quad 750 2014 med extra allt sÄld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc sÄld
Honda TRX420FPM-12 sÄld
Honda TRX500FPE - 13 sÄld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 sÄld
TGB 450 sÄld
Linhai 300 sÄld
Driver
www.mattisuddensmotor.se

« Svar #150 skrivet: 5 april 2012 kl. 17:34:10 »
Nja, styrstoppen Àr mÀrkligt, bulten har gÄtt av nÄgra gÄnger utan att jag tyckt mig belasta maskinen sÄ hÄrt att det skulle behöva ske.

Vad gÀller antirotationsstagen sÄ har den övre infÀstningen lossnat en gÄng, nÀr bandsatsen var ny (bult som strÀcktes av) vilket resulterade i att hela bansatsen roterade och slog sönder bakskÀrmen, och fotbaljan pÄ vÀnster sida.
Nu i vinter har ena bulten gÄtt av vid nedre infÀstningen, men det uppmÀrksammade jag vid kontroll före körning, sÄ det hann inte sluta med nÄgra skador pÄ maskinen.

Jag Àr inte sÄ sugen pÄ att byta, sedan jag köpte min Can Am spyder sÄ kör jag mest bara med den pÄ sommarn.
Att ligga pÄ topp bÄda vad gÀller 3 och 4 hjul blir liiite dyrt ocksÄ...
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad atv sugen

« Svar #151 skrivet: 8 juni 2012 kl. 00:42:48 »
Hej jag hÄller pÄ att spara i hop till en atv Ä funderar vÀldigt mycket pÄ en ca 800 max xt p. Du skrev i en annan trÄd att din blir vÀldigt varm nÀr du kryp skör den. Och hur upp lever du kryp förmÄgan pÄ den.
Ska anvÀnda den till mest pÄ vÀg Ä en hel del skogsvÀg Äkning.
Men vill ju ut skogen dÄ Ä dÄ utan att grilla bena av mig.
Har bara haft tillfÀlle att prova en pÄ en parkerings plats.

Det finns en risk att det blir en x8 i stÀllet pÄ grund av priset.

« Svar #152 skrivet: 8 juni 2012 kl. 06:43:49 »
Tja, det kanske gÄr fÄ den "Kallare" med avgasbandage/avgastejp, men jag har inte gjort nÄgot sÄdant, det gÄr ju köra den, men Àr det varmt ute sÄ brukar jag ta pÄ mig byxor, och t.o.m ibland "högstövlar" för att det inte skall bli sÄ varmt pÄ nedre delen av vÀnster ben (under knÀt).
Det blir varmt (sÄ varmt att dekalen pÄ vÀnster sida lossnat av vÀrmen), men det Àr ju inte sÄ att det inte gÄr anvÀnda maskinen.

KrypkörningsförmÄgan Àr vÀl inte optimal, och jag Àr tveksam till att rekommendera maskinen som timmerdragare, men skall du köra med tom maskin sÄ ser jag inga större problem med det efter en tids körning lÀr du dig reglera farten Àven om du mÄste köra sakta.
BÀttre maskiner finns sÀkert, men jag har inte testat sÄ mÄnga oilka maskiner med den typen av körning, och som ligger i samma/liknande motorstorlek att jag kan ge nÄgon bra jÀmförelse.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Jam

« Svar #153 skrivet: 3 februari 2013 kl. 12:47:50 »
Jag har bandagerat min maskin (800 max 2010) och det blev skillnad vid vÀnster ben. Det Àr ett rÀtt pilligt jobb, man mÄste ju ta loss alla delar.
En annan positiv effekt var att maskinen blev betydligt tystare vid förarplatsen. Nu hör man tydligt att ljudet kommer bakifrÄn avgasröret. Jag körde tidigare (tinnitus och överkÀnsliga öron) alltid med kÄpor, nu Àr det inte nödvÀndigt.
Det sÀmsta med denna maskin verkar vara reglageklumpen...allt fryser direkt det blir minusgrader.
Jag plockade isÀr elÀndet och installerade en vanlig fjÀderbelastad vippbrytare till starten.
Can Am 800 Xtp Max 2010 VĂ€g

Utloggad Thyrén

« Svar #154 skrivet: 8 februari 2013 kl. 07:38:58 »
Nu Àr det dags att sÀga hej dÄ cosy.
Det rÀcker med personangrepp och allt vad det Àr dÄ.

Hej dÄ.
SĂ„lda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV Äkandet lagts pÄ hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bÀsta maskin jag nÄgonsin kört.

« Svar #155 skrivet: 8 februari 2013 kl. 08:03:54 »
Han Àr bannlyst nu, lÄt oss ÄtergÄ till Àmnet.
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #156 skrivet: 7 augusti 2013 kl. 00:02:04 »
Nu Àr ljuddÀmparbandage monterat, borde vara standard.
Jag bedömer att det mÄste vara vÀldigt svÄrt att anvÀnda en 800 i t.ex. skogsbuk, den brinner upp...
Med ljuddÀmparbandaget blev det mÀrkbart bÀttre, men det Àr ju ÀndÄ varmt.
Tystare gÄr den ocksÄ.

Jag Àr nöjd med dagens insats, kostade 326 kr inkl tvÄ klammer.
15 meter av 1" bandageband, rÀckte precis.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Pelle_jkpg

« Svar #157 skrivet: 7 augusti 2013 kl. 00:06:12 »
Tips gÀllande bandage, nÀr det brÀnt till sig. Var lite varsam nÀr du spolar pÄ det med slang/högtryck.
Det vittjar gÀrna upp sig dÄ och sÄ fÄr man linda om det.

Och oavsett fÀrg tidigare kommer de bli vita efter nÄn tvÀtt.
(provat 3 olika fabrikat)
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Persson-

« Svar #158 skrivet: 7 augusti 2013 kl. 07:43:34 »
Biltema har ett rÀtt billigt men fult fantyg. Tappade fÀrgen och fransade sig. SÀkert hÀgtryckens fel som pelle sÀger!

Kollade lite snabbt. SÀnkte tempen ca 200 grader enligt min irtermometer. Det gör skillnad (rekommenderas till polaris...).

Utloggad Jam

« Svar #159 skrivet: 23 augusti 2013 kl. 20:02:19 »
Funkar utmÀrkt till skogsbruk. Jag har i sommar huggit, handlastat och kört hem ca 25 stoora lass...typ 4km enkel vÀg.
De flesta dagarna var dessutom riktigt varma. FÀkten blÄser pÄ ungefÀr halva tiden men inte ett enda problem.

« Svar #160 skrivet: 23 augusti 2013 kl. 20:08:38 »
2 inlÀgg, och "svÀr pÄ" att Can Am levererar...
Allvarligt talat skulle jag vilja sÀga att det Àr stÀllt utom varje rimligt tvivel att Can-Ams ATV:s gÄr för varma.

Om jag inte blir erbjuden nya plastdetaljer inom nÄgon vecka blir jag besviken, och jag hoppas att alla andra i min situation kÀnner pÄ samma sÀtt, och blir erbjudna samma möjlighet att fÄ plastdetaljerna utbytta, för att bibehÄlla det andrahandsvÀrde man förvÀntar sig nÀr man köper en Can-Am.
« Senast Ă€ndrad: 23 augusti 2013 kl. 20:14:02 av Rickard Marklund »
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Max

« Svar #161 skrivet: 24 augusti 2013 kl. 10:44:52 »
Nu Àr ljuddÀmparbandage monterat, borde vara standard.
Har du foton pÄ resultatet av montaget? Hade varit kul att se.

Jag bedömer att det mÄste vara vÀldigt svÄrt att anvÀnda en 800 i t.ex. skogsbuk, den brinner upp...
Jag hÄller med dÀr efter att ha sett en kollegas duster, till skogsbruk funkar det med en 500xt eller kanske Àn bÀttre en 650. Min 500 funkar annars bra att köra i skogen med, dock kan Àven den gÄ varm och flÀkten gÄr igÄng men det funkar bÀttre Àn jag upplevt andra med större maskin tex en 800.

Med ljuddÀmparbandaget blev det mÀrkbart bÀttre, men det Àr ju ÀndÄ varmt.
Tystare gÄr den ocksÄ.
Jag Àr nöjd med dagens insats, kostade 326 kr inkl tvÄ klammer.
15 meter av 1" bandageband, rÀckte precis.
“Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand.”

Utloggad Jam

« Svar #162 skrivet: 24 augusti 2013 kl. 13:05:56 »
PÄ vilket sÀtt Àr antalet inlÀgg ett mÄtt pÄ hur bra koll man har pÄ sin maskin eller pÄ fyrhjulingar överhuvudtaget?
Men det Àr klart, jag kanske inbillar mig att det fungerar...

« Svar #163 skrivet: 24 augusti 2013 kl. 13:33:53 »
Med det menade jag att det kanske var nÄgon som har ett intresse av att framhÄlla att de INTE gÄr varma, trots att det finns en uppsjö av Àgare som bekrÀftar att de gÄr sÄ varma att plasten smÀlter redan vid normal körning utan vidare betungande lass.
Men du kanske har en maskin som har nÄt "fel" som gör att den inte gÄr varm?
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Jam

« Svar #164 skrivet: 24 augusti 2013 kl. 14:01:54 »
Nej jag har inget intresse av att tala vĂ€l om Can Am av nĂ„gon sĂ„dan anledning. Är bara en helt vanlig svenne med en fyrhjuling...
Jag hade hellre haft en japansk maskin men hittade ingen med dubbeldyna nÀr köplusten föll pÄ.
Min har aldrig gÄtt varm i motorn och efter att jag lindat rören Àr det acceptabelt vid vÀnsterbenet ocksÄ.

« Svar #165 skrivet: 24 augusti 2013 kl. 16:07:33 »
Mmm, hÄller med, jag har ju hunnit köra med bandagerat rör nu i nÄgra veckor, och det blev mÀrkbart bÀttre.
Utan bandage menar jag dock att det knappast kan fungera att anvÀnda dessa maskiner i skogen.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Norrhyttan

« Svar #166 skrivet: 24 augusti 2013 kl. 19:18:36 »
Med en öppen vÀsnas-som-fan-pipa verkar de ocksÄ gÄ kallare.
Min blir inte lika varm som grannens med lindat originalrör.

Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Jam

« Svar #167 skrivet: 24 augusti 2013 kl. 20:44:42 »
I vintras monterade jag motorvÀrmare. Det var lite struligt att fÄ till men lyckades till sist fÄ dit en ordentlig Defa slangvÀrmare.

En annan otroligt klantig lösning Àr ju, som jag skrev i mitt första inlÀgg, startknappen. Pinsamt dÄlig.
Ytterligare en irriterande grej (nu Àr det sista) Àr oljudet som uppstÄr ibland nÀr jag bromsar. Det Àr nÄgot som ibland hamnar i ett sÄnt lÀge att det vibrerar. Antagligen ett kÀnt fenomen, har för mig att jag lÀste om det nÀr det begav sig...

« Svar #168 skrivet: 3 september 2013 kl. 21:21:09 »
Dags för första besiktningen imorgon.
Ni hĂ„ller vĂ€l tummarna.  ()p

Lampor och blinkers fungerar, varningstriangel Àr med, bÄda backspeglarna sitter pÄ.
(Gas-skruven injusterad)
NÄt annat att tÀnka pÄ.
« Senast Ă€ndrad: 3 september 2013 kl. 21:25:48 av Rickard Marklund »
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad CrozOver

« Svar #169 skrivet: 3 september 2013 kl. 21:25:33 »
SjĂ€lvklart  ()p

« Svar #170 skrivet: 3 september 2013 kl. 21:27:07 »
Kom ihÄg nu att draget mÄste bort, eller hur?
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad CrozOver

« Svar #171 skrivet: 3 september 2013 kl. 21:28:42 »
Slutade dom inte kolla dragkroken efter första September?

Edit: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Nya-regler-for-dragkrok-i-host/

Men det kanske bara gĂ€ller bilar?  :hmmm:

« Svar #172 skrivet: 3 september 2013 kl. 21:30:23 »
Jo, pÄ bilar i alla fall, men gÀller det MC?
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad CrozOver

« Svar #173 skrivet: 3 september 2013 kl. 21:31:45 »
StĂ„r inget om MC  :hmmm:

Utloggad Hydro

« Svar #174 skrivet: 3 september 2013 kl. 21:43:54 »
De har vÀl knappast slutat kontrollera dragkrok, det har jag mycket svÄrt att tÀnka mig.
De har dÀremot slutat stÀlla krav pÄ registreringsbesiktning för drag pÄ pb.
Men sitter det kula sÄ kontrolleras det sÀkerligen gÀllande rostangrepp och funktion ifall den Àr löstagbar/infÀllbar.

SÄ de ignorerar den troligtvis inte, och om det dÄ inte stÄr med i regbeviset sÄ...

Jag hade kört in utan.

« Svar #175 skrivet: 3 september 2013 kl. 21:48:19 »
De nya reglerna innebÀr att en typgodkÀnd personbil eller lÀtt lastbil, som fÄr en typgodkÀnd kopplingsanordning eftermonterad, inte lÀngre behöver genomgÄ en registreringsbesiktning.

InnebÀr i klartext att jag mÄste ta bort draget.
TyvÀrr hade jag inga verktyg som fixade det, fÄr köra förbi en verkstad och fÄ det fixat.
Bor i by utanför PiteÄ.

« Svar #176 skrivet: 9 september 2013 kl. 06:09:41 »
Dags för Äterkoppling.
Jag plockade bort draget, och sÀkerstÀllde att motoreffekten inte var för hög, kollade alla lampor och speglar.

Besiktningen gick bra, enda anmÀrkningen (muntliga) var lÄgt halvljus, men dÄ jag förklarade att jag rÀtt ofta skjutsar, och Àr less att fÄ arga blinkningar frÄn mötande som anser att jag blÀndar dem sÄ tyckte besiktningsmannen att det var vettigt att ha lÄgt halvljus med bara mig pÄ.
Fatta --- Inte ens en trasig damask efter tre Ă„r!

PĂ„ hemvĂ€gen stod farbror blĂ„ och mĂ€tte hastigheten, som tur var hade jag tre bilar framför mig, och möte, sĂ„ en omkörning var utesluten, sĂ„ Ă€ven den testen passerades utan anmĂ€rkning.  ()p
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad bjornberg

« Svar #177 skrivet: 3 januari 2014 kl. 13:40:42 »
Intressant trĂ„d och har lĂ€st hela. Är pĂ„ G att köpa en Canam 500 outlander DPS för skogsbruk. Tror vi att Ă€ven den har samma problem med ex. vĂ€rme? Det Ă€r en helt ny som skulle köpas!

Utloggad Pelle_jkpg

« Svar #178 skrivet: 3 januari 2014 kl. 13:44:45 »
Intressant trĂ„d och har lĂ€st hela. Är pĂ„ G att köpa en Canam 500 outlander DPS för skogsbruk. Tror vi att Ă€ven den har samma problem med ex. vĂ€rme? Det Ă€r en helt ny som skulle köpas!

Du kan försöka kontakta Jasp och Rogeroutlander500 (bÄda har nyare outlander 500 dock G1)
BÄda dessa anvÀnder sina maskiner flitigt i skogen och pÄ gatan.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

« Svar #179 skrivet: 3 januari 2014 kl. 13:47:24 »
Har inte provat nÄgon 500, men troligen gÄr dom mycket kallare.
Min tidigare 650 var i alla fall inte lika varm som denna.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Thyrén

« Svar #180 skrivet: 3 januari 2014 kl. 14:17:56 »
TÀnk dÄ pÄ att det Àr ett helt nytt chassi nu (G2). Marklunds maskin har det Àldre chassit (G1).

Har inte kört nÄn 500 G2 tyvÀrr, men 500 G1 har jag kört lite och det Àr en vÀldigt go maskin!! :headbang:
« Senast Ă€ndrad: 3 januari 2014 kl. 14:19:35 av ThyrĂ©n »
SĂ„lda:
*Kawasaki BruteForce 750 -08 med en massa utrustning, en riktig skitmaskin som gjort att ATV Äkandet lagts pÄ hyllan...
*Suzuki LTZ 250 -04, bÀsta maskin jag nÄgonsin kört.

Utloggad Robiban

« Svar #181 skrivet: 29 november 2017 kl. 15:12:43 »
HallÄ, nykomling pÄ forumet.

GÄr i tankarna att skaffa mig en fyrhjuling för lek i snö, sand och grus men ocksÄ lite lÀttare skottning pÄ mindre parkering och ev hockeybana nÀr det behövs och det Àr dÄ renegade 1000 xxc/xmr jag kikat mest pÄ. Har inte brÄttom sÄ jag vÀntar pÄ ett bra objekt/tillfÀlle men försöker ÀndÄ lÀsa pÄ innan vad som Àr bra och sÀmre. Nu Àr ju denna trÄden ganska gammal men ÀndÄ klistrad sÄ detta blir vÀl ingen klassisk "necro" :)

Hur som, hur aktuella Àr problemen beskrivna i testet pÄ can-am maskiner idag, Àr det nÄgot som förbÀttras eller "lider" de fortfarande av samma fel? Frusna start-knappar, buggiga servostyrningar, hög vÀrmeutveckling etc.

Vad Àr det vanligaste felen, tÀcks de oftast av garantier osv. Dela med er av era erfarenheter :)

« Svar #182 skrivet: 30 november 2017 kl. 06:44:09 »
Jag vill pÄpeka att jag aldrig blivit stÄende p.g.a. frusna knappar, men bara oron att det skall kunna hÀnda om man sitter ute pÄ en sjö och fiskar nÄgra timmar borde inte ens behöva finnas.
Servostyrningen har funkat fint pÄ min efter batteribyte och ÄtgÀrd pÄ goodwill, jag förutsÀtter att det problemet Àr ur vÀrlden pÄ nyare maskiner.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad skogsbonne

« Svar #183 skrivet: 30 november 2017 kl. 18:07:55 »
HallÄ, nykomling pÄ forumet.

GÄr i tankarna att skaffa mig en fyrhjuling för lek i snö, sand och grus men ocksÄ lite lÀttare skottning pÄ mindre parkering och ev hockeybana nÀr det behövs och det Àr dÄ renegade 1000 xxc/xmr jag kikat mest pÄ. Har inte brÄttom sÄ jag vÀntar pÄ ett bra objekt/tillfÀlle men försöker ÀndÄ lÀsa pÄ innan vad som Àr bra och sÀmre. Nu Àr ju denna trÄden ganska gammal men ÀndÄ klistrad sÄ detta blir vÀl ingen klassisk "necro" :)

Hur som, hur aktuella Àr problemen beskrivna i testet pÄ can-am maskiner idag, Àr det nÄgot som förbÀttras eller "lider" de fortfarande av samma fel? Frusna start-knappar, buggiga servostyrningar, hög vÀrmeutveckling etc.

Vad Àr det vanligaste felen, tÀcks de oftast av garantier osv. Dela med er av era erfarenheter :)

Inga problem med varken knappar, servo eller vĂ€rme pĂ„ dom 2 som stĂ„r i garaget nu, renegade xmr och renegade xxc 1000, hade inga som helst problem med outlander 1000 som jag hade innan heller  :)
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H

SĂ„lda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

« Svar #184 skrivet: 1 december 2017 kl. 06:24:35 »
Det Àr vÀl just det dÀr med "stÄr i garaget" som gör att knapparna fungerar...
Ute i snö, regn och kyla sÄ Àr knapparna (pÄ min "gamla") maskin inte designade för vinterbruk.
Det Àr mÀrkligt, för Can Am bygger ju Ski-doo snöskotrar dÀr det ALDRIG skulle accepteras denna typ av knappar, mekaniska utan gummitÀtning.
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad skogsbonne

« Svar #185 skrivet: 1 december 2017 kl. 13:15:52 »
Det Àr vÀl just det dÀr med "stÄr i garaget" som gör att knapparna fungerar...
Ute i snö, regn och kyla sÄ Àr knapparna (pÄ min "gamla") maskin inte designade för vinterbruk.
Det Àr mÀrkligt, för Can Am bygger ju Ski-doo snöskotrar dÀr det ALDRIG skulle accepteras denna typ av knappar, mekaniska utan gummitÀtning.

Tror inte nÄgon har sin maskin ute utan tak? stÄr inte i vÀrmegarage utan lika kallt som ute
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H

SĂ„lda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

« Svar #186 skrivet: 4 december 2017 kl. 06:40:01 »
Du har aldrig varit i lappmarkerna ser jag pÄ ditt svar.
Skotrar och fyrhjulingar som stÄr ute Àr mer regel Àn undantag.
Sommar som vinter.
Jag har haft mina fyrhjulingar ute tills för nÄgra Är sedan dÄ jag byggde ett extra snedtak mot huset dÀr jag fÄr in mina maskiner.
Och visst, man kan ha kapell, men det Àr rÀtt besvÀrligt att hÄlla pÄ med kapell...
Bor i by utanför PiteÄ.