Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010  (lĂ€st 85654 gĂ„nger)

Utloggad Rickard Marklund

Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« skrivet: 3 oktober 2009 kl. 10:32:47 »
Nu har jag fĂ„tt min maskin  ()p, och i denna trĂ„d kommer jag löpande att rapportera om mina erfarenheter avseende denna.
Tanken Àr att jag skall sammanstÀlla en "testmall" som alla ni andra ocksÄ kan anvÀda för att göra era egna versioner av "min" test, jag kommer dessutom att rapportera om servicekostnader, reparationer, brÀnsleförbrukning och allt annat som har med Àgandet av en Can Am 800 MAX XT-p att göra.
Bilder mm kommer inom kort.

Jag hoppas att denna satsning pÄ en seriös testkörning över en lÀngre period skall uppskattas av de som funderar pÄ att köpa en Can Am.

Nu finns Àven en sida med fler och lite mer högupplösta bilder. http://www.atvforum.se/test-can-am-800.html

LÀs Àven ATVForums lÄngtest av Apache bandsats hÀr: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26378.0

Pris
Baspris för Outlander MAX 800R EFI XT-P ca 142 400 kr.
Mitt pris vid rent köp blev 135 000 kr, inkl vindruta, tum och handtagsvÀrmare.
DÄ jag Àven köpte plog med snabbplogfÀste slutade notan pÄ knappa 142 000 kr.
 
AndrahandsvÀrde?
En kvalitetsmaskin som har ett relativt högt andrahandsvÀrde, detta förhindrar dock inte att man som första Àgare kommer att förlora en hel del pÄ affÀren...
Vad andrahandsvÀrdet blir ÄterstÄr att se, men det kommer att redovisas hÀr nÀr maskinen Àr sÄld.

VÀghÄllning
En dröm att köra pÄ vÀgen, servon kan dock initialt göra att man upplever den lite nervösare Àn föregÄngarna, utan servo, nÀr man passerar "potthÄl" eller liknande i vÀgen.
Jag tror att detta mest Àr en initial kÀnsla, för redan nu efter 5 mils körning har man börjat vÀnja sig med detta och hÄller annorlunda i styret.
Servon Àr som ni sÀkert förstÄr underbar nÀr man svÀnger snÀvt, eller kör i terrÀngen.
Det finns tvÄ val för servons styrka, min och max, men jag tycker skillnaden Àr för liten, pÄ minlÀget hade den gÀrna fÄtt ge lite mindre servoverkan för landsvÀgskörning.
PÄ maxlÀget Àr den vÀldigt lÀttstyrd, och jag kommer nog bara att anvÀnda detta lÀge vid terrÀngkörning.

Framkomlighet i terrÀng
MÄste erkÀnna att jag kör ytterst lite i terrÀngen, har fortfarande inte testat nÄt alls med denna maskin, rapporter kommer efterhand.

Acceleration
Ej uppmÀtt Ànnu. (inkörning)

Toppfart
VÀgreggad, strypt version = ca 65 km/h (ej inkörd, kanske gÄr fortare nÀr den fÄtt nÄgra mil)
TerrÀngreggad, ostrypt version = ca 125 km/h

Komfort
Ja, vad skall man sÀga, jag Àr helt sÄld pÄ fjÀdringskomforten som jag frÀmst tror beror pÄ den speciella bakfjÀdringen med dubbla svingarmar.
Sadeln kunde vara lite mindre "uppböjd" i framkant, men rent generellt sitter man bra. För mig Àr kanten till den upphöjda bakre sittplatsen, som skall vara svankstöd, lite för lÄngt bak för att ge en riktigt skön körstÀllning (jag Àr bara 175 cm lÄng), hade inte varit helt fel om man kunnat flytta bakre sittplatsen nÄgra cm fram/tillbaka för att fÄ en bÀttre sittkomfort - oberoende av förarens lÀngd.
PÄ passagerarplats sitter man högt, med bra utsikt, men man utsÀtts naturligvis för mer fartvind Àn pÄ en vanlig ATV utan den upphöjda bakre sittplatsen.

Med den ruta som sitter pÄ maskinenfÄr man draget i ansiktets övre del, hade varit bra om man pÄ ett enkelt sÀtt kunnat justera höjden pÄ rutan dÄ jag tror att en del hade kunnat acceptera lite mer drag mot bÄlen om man fick dragfritt i ansiktet.

Servicekostnad första Äret.
10-timmarsservice efter 12 timmar och 38 mil, Kostnad 2000 kr (Traktorcity PiteÄ).
Filterolja: 117 kr
XPS 4T Syntetisk 0W40 4 liter: 488 kr (GĂ„r det verkligen 4 liter olja?)
Arbete: 1.9 tim: 963 kr
Förbrukningsmaterial 5%: 31,70 kr

Totalt 1660 kr
Moms 400 kr

Summa: 2000 kr.

Fel: Trasig bromsljuskontakt, fanns i lager, men fel typ - tydligen har Ärets modell en annan gÀnga, bromsgivaren sitter pÄ hydrauliken, och gÀngan var inte densamma som pÄ tidigare Ärsmodeller.
Blir ett Äterbesök alltsÄ. (besvÀrligt)

TillgÄng pÄ trim, tillbehör och eftermarknadsdelar.
Det finns en hel del originaltillbehör, men jag Àr vÀl inte den som hÀnger pÄ mina maskiner en massa lullull, om ni ser eller köper tillbehör eller trim till era mskiner, delge mig gÀrna era erfarenheter sÄ kan jag komplettera denna artikel med lite mer info.

Variator/VÀxelÄda,Drivlina
Jag var lite orolig att 800:an skulle vara mer svÄrkörd i lÄga hastigheter Àn min tidigare 650 XT, men jag Àr förvÄnad över att den Àr sÄ pass len som den Àr, faktiskt kÀnns variatorn pÄ denna helt perfekt, inga problem alls att smyga ivÀg. NÀr man vill köra tufft hade jag dock velat ha ett lite tvÀrare ingrepp pÄ variatorn, men man kan förmodligen inte fÄ allt...
Om jag finge önska skulle jag vilja ha en högvÀxel, för snÀll körning pÄ landsvÀg, dÀr maskinen varvade, sÀg 1000 varv mindre Àn idag. Tror det skulle vara gynnsamt för brÀnsleförbrukningen och "ljudkomforten".

Vid backning "klipper" tÀndningen vid xx km/h, pÄ tidigare modeller har man kunnat trycka in overrideknappen för att kunna backa fortare, men jag hittar ingen sÄdan knapp pÄ denna (har inte kollat i manualen, den kanske finns dÀr nÄnstans trots allt)
Uppdatering: Knappen för vĂ€xling av servoverkan har dubbla funktioner, nĂ€r man kör framĂ„t vĂ€xlar man servoverkan, men med backvĂ€xel i sĂ„ Ă€r det "override-knappen" som gör att man kan backa fortare. Man skall lĂ€sa manualen.  :rtfm:

Nya viscolockens funktion:

Test av diffen!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_kIFxNDJ11Y[/youtube]

den gamla 2009

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oAJiygXUCrM&NR=1[/youtube]

Belysning
Har inte kört just nÄt i mörker Ànnu, men det lilla jag sett av belysningen fram Àr inte imponerande, dessutom varierar höjden mycket beroende pÄ om man Äker sjÀlv eller skjutsar, det borde verkligen vara nÄn form av enkel nivÄreglering pÄ halvljuset, antingen manuell via ett vred pÄ styret, eller automatisk.
 
Kvalitet pÄ knappar/mÀtare/reglage
Ett stort lyft jÀmför med föregÄende Ärsmodeller, hel/halvjus Àr ett vred pÄ toppen av vÀnster multireglage som fungerar bra.
Uppdatering 09-10-30 Efter nÄgra dagars dimma och regn sÄ kan jag konstatera att reglagen inte Àr helt optimala - hÀromdagen nÀr jag skulle ivÀg var det -4°C ute, och det vatten som lagt sig under de dimmiga och regniga dagarna innan hade frusit till is: Startnyckeln gick fÄ i med lite milt vÄld, alltsÄ OK, startknappen fungerade dock inte innan jag tog till med lite mer Àn milt vÄld, den gick dock att starta...
Handbromshandtaget satt ocksÄ fast initialt, men det gick ocksÄ fÄ liv i med lite krafttag, fick dock trycka tillbaks det i ursprungslÀge.
Reglagebetyg för vintervÀder med maskinen ute utan tÀckning Àr dÀrför inte helt OK, men dock, jag har inte Ànnu blivit stÄende p.g.a. is trots att jag tagit maskinen i minusgrader minst 6 ggr, sÄ man fÄr vÀl ÀndÄ sÀga att det Àr godkÀnt
.


Blinkers Àr en bra knapp, tryck in vÀnster sida sÄ blinkar den vÀnster, och tryck pÄ mitten sÄ slutar den blinka, precis som det skall vara, inte som tidigare en eftermonterad historia som knappt gick kontrollera.
PĂ„ vĂ€nster reglage sitter Ă€ven reglaget för servons min/max-lĂ€ge, man hĂ„ller in knappen i mer Ă€n 3 sekunder sĂ„ vĂ€xlar lĂ€get, och den aktuella instĂ€llningen visas i "hastighetsmĂ€taren".  ()p
PÄ höger sida sitter bara knappen för 2 eller 4-hjlusdriften, hoppas gummikvaliten pÄ Ärets modell Àr bÀttre Àn pÄ föregÄende Ärs, dÀr gummibÀlgen som skall skydda mot vatten var trasig redan efter ca 1 Är.
Den SER ut att vara annorlunda designad, och förhoppningsvis har de Àven bÀttre kvalitet pÄ gummit, jag kommer att komplettera med fakta om hur bÀlgen hÄller framöver.
Backspeglarna fungerar bra, men jag skulle gÀrna vilja ha möjliget att fÄ dem lÀngre ut Ät sidan nÀr man har viss typ av körning, t.ex. om man vill lÄta ungarn tolka efter maskinen pÄ vintern, dÄ skulle man gÀrna ha lite bÀttre uppsikt tÀtt bakom maskinen...

DĂ€cken
Bra dÀck, men tyvÀrr inte helt runda/balanserade, trots att TraktorCity i PiteÄ (dÀr jag köpt maskinen) balanserat dÀcken innan leverans.
Det Àr inga hÄrda slag pÄ styret pÄ grund av obalansen, utan mer en lÄngsam obalans som fÄr styret att vagga i hÀnderna i farter över 50 km/h.
Jag kommer att prova balansera om framhjulen vid 10-tim-servicen och hoppas det blir bÀttre.
Det Àr dock inte farligt mycket obalans, utan nÄgot mindre Àn pÄ min tidigare 650 (som Àven den balanserades ett par gÄnger).

Problem/felaktigheter under testperioden
1. DÀcken Àr inte i perfekt balans, trots balansering (1 balansering utförd nÀr detta skrivs)
2. Bromsljuskontakt defekt (hyudralisk), upptÀcktes pÄ 10-timmarsservice och Àr Ànnu ej fixat (2009-10-30)
3. FÀrdljus bak mörkt
4. Larmar för fel pÄ bromsar (Parking Brake) Förhoppningvis hÀnger detta ihop med att servicekillen glömt sÀtta i nÄn kontakt efter att ha mixtrat med bromsljuskontakten, uppdatering kommer nÀr det felen Àr ÄtgÀrdade. Bromsarna fungerar trots larmen.

Speciella funktioner
Nytt för i Är Àr lÄsbart tanklock i ett riktigt gediget utförande, bara tanklocket vÀger vÀl typ 0.5 kg, kÀnns gediget, men Àr nog inte direkt prestandahöjande...
Det finns Àven ett lÄs pÄ vÀxelföraren sÄ man kan lÄsa den i valfritt lÀge nÀr man lÀmnar den, eller lastar den för transport.
Servon Àr ju ny, och ett vÀldigt positivt tillskott.

Detta gillar jag mest
Åkkomforten
Ljudet (hĂ€rligt)  ()p
Jag gillar hur oanstrÀngd maskinen kÀnns i högre farter, faktiskt rÀtt stor skillnad jÀmfört med min tidigare 650 frÄn -07.
Den nya instrumenteringen (en bÀttre redovisning av denna kommer lÀngre fram)

Förslag pÄ förbÀttringar
Ett lÀge till pÄ servoverkan, i landsvÀgsfart skulle jag vilja att servon hade lite mindre pÄverkan.
En hög-hög-vÀxel, för bÀttre brÀnsleekonomi och en mer "relaxed" körning.
Ett tillbehör som pÄ ett optimalt sÀtt gör att vinschningen av snöbladet fungerar bÀttre, med nuvarande design och placering av vinchen sÄ bottnar chacklet i styrrullarna innan bladet lyfts sÀrskilt mycket, vare gÄng det bottnar fÄr man en stor belastning pÄ vajern, och den hÄller inte lÀnge innan den gÄr av...
Jag skulle vilja ha ett stort vÀndhjul som man kunde fÀsta i de kraftiga infÀstningarna för den frÀmre "stötfÄngaren".
NĂ€r man vill köra lite tuffare sĂ„ saknar jag ett "tuffare" inslag pĂ„ variatorn frĂ„n stillastĂ„ende, det Ă€r ju inte sĂ„ att den reser sig pĂ„ bakhjulen direkt med nuvarande konfiguration pĂ„ variatorn.  ::)

Standardutrustning:
Rotax 800R EFI engine, 71 hk (stypt 14.2 kW)
Marknadens mest kraftfulla motor med bÀst vikt/effektförhÄllande i segmenet.
TTI individuell bakfjÀdring.
FörbÀttrad framfjÀdring.
Visco-Lok† SjĂ€lvlĂ„sande differential.
Variator [CVT]
Multifunktions digital hastighetsmÀtare.
Elektroniskt stöldskydd (D.E.S.S.)
LastrĂ€cken med  136 kg kapacitet.
AluminiumfÀlgar
26 tums radial dÀck
Ergonomiskt format ryggstöd för passagerare.
PassagerarsÀte enkelt utbytbart mot extra packbox.
Upphöjda fotstöd för passagerare.
Passagerarhandtag i greppvÀnligt material.
Svankstöd för föraren.

Outlander MAX 800R EFI XT (utöver ovan nÀmnda standardutrustning)
 
XT-paketet innehÄller all standardutrustning enligt ovan, samt:
Ny justerbar (tvÄ lÀgen) dynamisk servostyrning. (DPS)
Ny Visco-Lok QE med snabbare ingrepp Àn tidigare.
Ny 650 watts generator.
BRP XL3000 winch med fjÀrrkontroll.
Kraftiga frÀmre och bakre stötfÄngare.
Nya XT-specifika aluminiumfÀlgar.
Carlisle‡ 26 tums ACT radialdĂ€ck.
Handtag med vindavvisare.

Outlander MAX 800R EFI XT-P
 

XT-Pℱ paketet innehĂ„ller förutom det ovan nĂ€mna, Ă€ven:
Högkvalitativ svartlackad kaross med gula sidopaneler.
SkÀrmbreddare.
Svarta specialaluminiumfÀlgar med gula inslag.



/Rickard
« Senast Ă€ndrad: 2 januari 2010 kl. 17:32:39 av Rickard Marklund »
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Mackan_450

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #1 skrivet: 3 oktober 2009 kl. 11:18:15 »
mycket bra initiativ  ()p
Men dĂ„ försöker vi hĂ„lla denna och andra liknande trĂ„dar seriösa o utan massa flams  ()p

Utloggad Rickard Marklund

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #2 skrivet: 3 oktober 2009 kl. 16:09:24 »
Uppdaterat med lite bilder i första inlÀgget.
Och gjort en hemsida: http://www.atvforum.se/test-can-am-800.html

Börjar arbeta med testmallen ikvÀll.

Nu Àr det dags att montera IKEA-möbler.

Jag tror att Sambon ville köpa nÄt nu nÀr jag gjort det...
Det tar vĂ€rdefull KÖRTID i ansprĂ„k.  :banghead:
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Rickard Marklund

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2009 kl. 17:57:28 »
Nu har jag hunnit fÄ 15 mil pÄ mÀtaren.
Can Am Ă€r underbar, jag tror jag Ă€r kĂ€r.  :D

Kommer just frÄn en tur pÄ ca 5 mil och vad skall jag sÀga, som landsvÀgsmaskin Àr den otrolig.

Tidigare idag har vi varit ute och satt upp ledmarkeringarna för skoterlederna, jag har dragit ett litet bilslÀp over stock och sten, och jag mÄste sÀga att jag Àr rÀtt imponerad.

En sak jag reflekterar över Àr den stora skillnaden mellan min tidigare korta Can Am 650 (-07).
800:an Àr betydligt högre, bÄde i sin helhet, och markfrigÄngen, jag gissar att markfrigÄngen/kulhöjden Àr ca 5 cm högre Àn pÄ den gamla.
FjÀrdringen Àr betydligt fastare, och maskinen krÀnger ocksÄ mycket mindre i kurvorna.

Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det verkligen tummen upp frĂ„n mitt hĂ„ll.

Negativt dÄ?

Ett litet missljud frÄn kraftöverföringen vid lÄg fart, vet inte vad det Àr men lÄter som att det Àr nÄt i diffen för 2/4-hjulsdrift, eller i nÄn knut, men det hörs inte alltid.
Vi fÄr vÀl se om det blir bÀttre eller sÀmre, tror nog inte att det Àr nÄt annat Àn ett "skönhetsfel", men man vet ju aldrig.
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Rickard Marklund

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2009 kl. 16:56:59 »
Kort lÀgesrapport.

Efter servicen sÄ visste jag ju att jag saknade bromsljus, men sÄ dagen/kvÀllen efter nÀr jag var ut och körde upptÀckte jag att jag Àven tappat ordinarie fÀrdljus bak, alltsÄ helt svart...
Dessutom larmar det i displayen, "Parking Brake".

Hoppas allt hÀnger ihop pÄ nÄt sÀtt, eller att det bara Àr servicekillen som glömt sÀtta ihop nÄn kabel som gjort att det fÄtt fnatt.

/Rickard
« Senast Ă€ndrad: 30 oktober 2009 kl. 17:32:36 av Rickard Marklund »
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Rickard Marklund

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #5 skrivet: 6 november 2009 kl. 10:59:51 »
Fick SMS igÄr, nu (efter 9 dagar) har en ny bromsljus-givare bestÀllts frÄn Kanada, skulle ta ett par dar...
Vi fÄr vÀl se, kör fortfarande helt mörklagd bak. PÄ tisdag Àr det tvÄ veckor sedan felet upptÀcktes pÄ servicen.
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad AtvNerd

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #6 skrivet: 6 november 2009 kl. 20:17:13 »
http://www.dirttraxtv.com/vidplayer.asp?id=18

ett bra test av Outty 800RMax XT-p  tyvĂ€rr Ă€r testet en bra bit in i klippet..

Utloggad johnny k

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #7 skrivet: 8 november 2009 kl. 11:22:30 »
Hur ser brÀnsleförbrukningen ut jÀmfört med den gamle?????
Can am Outlander 650 XT max 08
tumvÀrmare
handvÀrmare
Thule atv tipp pro vagn.
Powercommander 5
Rjwc slipon
Rjwc luftfilter
Ledramp

Utloggad Rickard Marklund

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #8 skrivet: 8 november 2009 kl. 15:25:48 »
Jag har tyvÀrr ingen mack i nÀrheten, sÄ jag tankar bara frÄn dunk, jag skriver upp alla tankningar och miltalen, men det Àr liiite tidigt att dra nÄgra riktigt klara slutsatser Ànnu.
Som det nu ser ut har den i alla fall förbrukat ca 1.3 liter/mil med den körning jag har.
Lugn lansdvÀgskörning sÄ tar den sÀkert mindre Àn sÄ, men som sagt, med den typ av körning jag har sÄ Àr det resultatet för de första 50 milen.

Tycker det Àr rÀtt likt förbrukningen pÄ min 650, kanske tog den en dl mindre/mil - men jag kollade aldrig den sÄ noga.
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad AtvNerd

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #9 skrivet: 12 november 2009 kl. 22:42:52 »
« Senast Ă€ndrad: 7 januari 2012 kl. 17:55:24 av Rickard Marklund »

Utloggad Rickard Marklund

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #10 skrivet: 4 december 2009 kl. 18:35:27 »
Nu Àr jag lite upprörd.

Bromsgivaren konstaterades vara trasig för en dryg mÄnad sedan, fortfarande ingen ny kontakt i sikte...

Dessutom har den ju varit helt mörk bak, och larmat för bromsfel, jag har antagit att det berott pÄ den felande bromsgivaren och kört mörkt i en mÄnad.

I mÄndags fick jag ett servicemeddelande frÄn Bombardier dÀr de varnade för att fortsÀtta köra dÄ servon helt plötslig kan fÄ fnatt och svÀnga tvÀrt vÀnster.
Kan orsaka olycka, skada och till och med död.  :help:

Åkte in onsdags (sĂ€kringen för servopumpen urtagen) för att fĂ„ mjukvaran uppgraderad, och dĂ„ kostaterades att lampan bak var trasig, lampan byttes och nu fungerar plötsligt bĂ„de bakljus och bromsljus.
FÄr mig att tÀnka att det aldrig varit fel pÄ bromsljuskontakten, men den fÄr de byta i alla fall, nÀr den kommer.
I vart fall fungerar nu bÄde bakljus och bromsljus.

Nu till det riktiga sorgebarnet - STARTKNAPPEN

Den Àr konstruerad sÄ att den omedelbart fryser fast om det blir minusgrader ute, och maskinen Àr vÄt nÀr det blir kallt - eftersom jag har min maskin ute större delen av tiden sÄ har detta varit ett Äterkommande problem sedan det började bli kallt.
Köper man en maskin för 140 000 kr sÄ vill man i vart fall att den skall starta nÀr man skall ivÀg, sÄ jag kan vÀl erkÀnna att jag tryckt rÀtt hÄrt pÄ startknappen nÄgra gÄnger, dock aldrig med nÄgra tillhyggen - utan bara med fingerkraft.
Detta "vÄld" i kombination med isen i knappen har i vart fall resluterat i en startknapp som inte kommer ut nÀr man slÀpper den, jag har haft automatstart till och frÄn senaste tre veckorna, utom nÀr det varit minusgrader, dÄ har den inte startat alls - inte utan ytterligare en dos "vÄld" mot knappen.

Fick i vart fall en ny knapp monterad i onsdags (bara 2 dagar efter att jag felanmÀlde, bra!) och nu fungerar det.
Jag har dock lĂ„tit meddela ÅF att jag inte accepterar en enda frysning till, om den inte startar en enda gĂ„ng till p.g.a. isbildning i knappen, nĂ€r jag skall ivĂ€g kommer jag att krĂ€va en ombyggnad av startknappen.

Jag mer eller mindre struntar i om blinkers, tuta och varningsblinkers fungerar, men starta den skall den absolut göra Àven om det Àr minusgrader ute, och lite blött mellan varven.

Hur kan en kanadensisk tillverkare, som tillverkat snöskotrar i tiotals Är, inte ha kunnat konstruera ett multireglage som fungerar i alla vÀder...
Mycket mÀrkligt.

I övrigt verkar allt fungera bra, förutom en rÀtt allvarlig sak som jag konstaterat sedan snön kom.

Vid körning med fyrhjulsdriften aktiverad, pÄ snöbelagd vÀg, sÄ börjar maskinen wobbla i farter över 60 km/h, och detta förvÀrras allt mer ju fortare man kör, mycket obehagligt.
PÄ verkstan Àr de oförstÄende, och misstÀnker ojÀmt dÀckstryck, men det var det inte nÀr vi kontrollerade.

Jag har sjÀlv mÀtt diametern pÄ dÀcken, och bakdÀcken Àr ca 2-3 cm högre Àn framdÀcken, och jag misstÀnker att utvÀxlingen pÄ fram och bakaxel Àr densamma (mÄste kolla detta) och det skulle i sÄ fall betyda att rullhastigheten pÄ fram och bakhjul blir annorlunda, med en "wobblande" gÄng pÄ halt underlag som resultat.
Jag tycker att det kĂ€nns logiskt, men killen pĂ„ verkstan hĂ€nvisade bara till att det beror helt pĂ„ vilken utvĂ€xling de har i fram och bakaxel...  :dntknow:

NÄn som vet vilken utvÀxling det Àr pÄ fram resp. bakaxel?
ATV-fantast som köpte första landsvÀgsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijÀgare" www.energibutiken.se
Driver offerttjÀnst för vÀrmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför PiteÄ.

Utloggad Onlyhenke

SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #11 skrivet: 4 december 2009 kl. 18:53:14 »
TrÄkigt nÀr det Àr strul med en ny maskin.

Funderade lite pÄ om det Àr sÄ att rullomkretsen Àr mindre fram, sÄ Àr det vÀl sÄ att visco locken Àr sÄ pass effektiv att den vandrar med drivningen mellan framhjulen och gör att den börjar vobbla. (kan det vara sÄ att 4hjulsdriften inte Àr gjord för högre hastigheter Àn pÄ lÄgvÀxel?)

Naturligtvis gÄr det att kompensera mindre hjul med annan utvÀxling men har dem verkligen gjort det ? :hmmm:

Är det wiscolock:en som gör att den börjar vobbla sĂ„ Ă€r det inte kompenserat med lĂ€greutvĂ€xling. (kan ju vara sĂ„ att den inte ska vara sĂ„ effektiv sĂ„ att den börjar vobbla men kylan kanske gör att den blir mer effektiv)

En tanke bara
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

 


Online just nu.

183 gÀster, 2 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
MSP, CFM,
Flest online idag: 201. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallĂ„ i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: HallĂ„
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme