ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 ... 16  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010  (läst 100965 gånger)

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2491
  • Total likes: 152
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.webiq.se
Rickard Marklund
Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« skrivet: 3 oktober 2009 kl. 10:32:47 »
  • Citera
Nu har jag fått min maskin  ()p, och i denna tråd kommer jag löpande att rapportera om mina erfarenheter avseende denna.
Tanken är att jag skall sammanställa en "testmall" som alla ni andra också kan anväda för att göra era egna versioner av "min" test, jag kommer dessutom att rapportera om servicekostnader, reparationer, bränsleförbrukning och allt annat som har med ägandet av en Can Am 800 MAX XT-p att göra.
Bilder mm kommer inom kort.

Jag hoppas att denna satsning på en seriös testkörning över en längre period skall uppskattas av de som funderar på att köpa en Can Am.

Nu finns även en sida med fler och lite mer högupplösta bilder. http://www.atvforum.se/test-can-am-800.html

Läs även ATVForums långtest av Apache bandsats här: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26378.0

Pris
Baspris för Outlander MAX 800R EFI XT-P ca 142 400 kr.
Mitt pris vid rent köp blev 135 000 kr, inkl vindruta, tum och handtagsvärmare.
Då jag även köpte plog med snabbplogfäste slutade notan på knappa 142 000 kr.
 
Andrahandsvärde?
En kvalitetsmaskin som har ett relativt högt andrahandsvärde, detta förhindrar dock inte att man som första ägare kommer att förlora en hel del på affären...
Vad andrahandsvärdet blir återstår att se, men det kommer att redovisas här när maskinen är såld.

Väghållning
En dröm att köra på vägen, servon kan dock initialt göra att man upplever den lite nervösare än föregångarna, utan servo, när man passerar "potthål" eller liknande i vägen.
Jag tror att detta mest är en initial känsla, för redan nu efter 5 mils körning har man börjat vänja sig med detta och håller annorlunda i styret.
Servon är som ni säkert förstår underbar när man svänger snävt, eller kör i terrängen.
Det finns två val för servons styrka, min och max, men jag tycker skillnaden är för liten, på minläget hade den gärna fått ge lite mindre servoverkan för landsvägskörning.
På maxläget är den väldigt lättstyrd, och jag kommer nog bara att använda detta läge vid terrängkörning.

Framkomlighet i terräng
Måste erkänna att jag kör ytterst lite i terrängen, har fortfarande inte testat nåt alls med denna maskin, rapporter kommer efterhand.

Acceleration
Ej uppmätt ännu. (inkörning)

Toppfart
Vägreggad, strypt version = ca 65 km/h (ej inkörd, kanske går fortare när den fått några mil)
Terrängreggad, ostrypt version = ca 125 km/h

Komfort
Ja, vad skall man säga, jag är helt såld på fjädringskomforten som jag främst tror beror på den speciella bakfjädringen med dubbla svingarmar.
Sadeln kunde vara lite mindre "uppböjd" i framkant, men rent generellt sitter man bra. För mig är kanten till den upphöjda bakre sittplatsen, som skall vara svankstöd, lite för långt bak för att ge en riktigt skön körställning (jag är bara 175 cm lång), hade inte varit helt fel om man kunnat flytta bakre sittplatsen några cm fram/tillbaka för att få en bättre sittkomfort - oberoende av förarens längd.
På passagerarplats sitter man högt, med bra utsikt, men man utsätts naturligvis för mer fartvind än på en vanlig ATV utan den upphöjda bakre sittplatsen.

Med den ruta som sitter på maskinenfår man draget i ansiktets övre del, hade varit bra om man på ett enkelt sätt kunnat justera höjden på rutan då jag tror att en del hade kunnat acceptera lite mer drag mot bålen om man fick dragfritt i ansiktet.

Servicekostnad första året.
10-timmarsservice efter 12 timmar och 38 mil, Kostnad 2000 kr (Traktorcity Piteå).
Filterolja: 117 kr
XPS 4T Syntetisk 0W40 4 liter: 488 kr (Går det verkligen 4 liter olja?)
Arbete: 1.9 tim: 963 kr
Förbrukningsmaterial 5%: 31,70 kr

Totalt 1660 kr
Moms 400 kr

Summa: 2000 kr.

Fel: Trasig bromsljuskontakt, fanns i lager, men fel typ - tydligen har årets modell en annan gänga, bromsgivaren sitter på hydrauliken, och gängan var inte densamma som på tidigare årsmodeller.
Blir ett återbesök alltså. (besvärligt)

Tillgång på trim, tillbehör och eftermarknadsdelar.
Det finns en hel del originaltillbehör, men jag är väl inte den som hänger på mina maskiner en massa lullull, om ni ser eller köper tillbehör eller trim till era mskiner, delge mig gärna era erfarenheter så kan jag komplettera denna artikel med lite mer info.

Variator/Växelåda,Drivlina
Jag var lite orolig att 800:an skulle vara mer svårkörd i låga hastigheter än min tidigare 650 XT, men jag är förvånad över att den är så pass len som den är, faktiskt känns variatorn på denna helt perfekt, inga problem alls att smyga iväg. När man vill köra tufft hade jag dock velat ha ett lite tvärare ingrepp på variatorn, men man kan förmodligen inte få allt...
Om jag finge önska skulle jag vilja ha en högväxel, för snäll körning på landsväg, där maskinen varvade, säg 1000 varv mindre än idag. Tror det skulle vara gynnsamt för bränsleförbrukningen och "ljudkomforten".

Vid backning "klipper" tändningen vid xx km/h, på tidigare modeller har man kunnat trycka in overrideknappen för att kunna backa fortare, men jag hittar ingen sådan knapp på denna (har inte kollat i manualen, den kanske finns där nånstans trots allt)
Uppdatering: Knappen för växling av servoverkan har dubbla funktioner, när man kör framåt växlar man servoverkan, men med backväxel i så är det "override-knappen" som gör att man kan backa fortare. Man skall läsa manualen.  :rtfm:

Nya viscolockens funktion:

Test av diffen!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_kIFxNDJ11Y[/youtube]

den gamla 2009

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oAJiygXUCrM&NR=1[/youtube]

Belysning
Har inte kört just nåt i mörker ännu, men det lilla jag sett av belysningen fram är inte imponerande, dessutom varierar höjden mycket beroende på om man åker själv eller skjutsar, det borde verkligen vara nån form av enkel nivåreglering på halvljuset, antingen manuell via ett vred på styret, eller automatisk.
 
Kvalitet på knappar/mätare/reglage
Ett stort lyft jämför med föregående årsmodeller, hel/halvjus är ett vred på toppen av vänster multireglage som fungerar bra.
Uppdatering 09-10-30 Efter några dagars dimma och regn så kan jag konstatera att reglagen inte är helt optimala - häromdagen när jag skulle iväg var det -4°C ute, och det vatten som lagt sig under de dimmiga och regniga dagarna innan hade frusit till is: Startnyckeln gick få i med lite milt våld, alltså OK, startknappen fungerade dock inte innan jag tog till med lite mer än milt våld, den gick dock att starta...
Handbromshandtaget satt också fast initialt, men det gick också få liv i med lite krafttag, fick dock trycka tillbaks det i ursprungsläge.
Reglagebetyg för vinterväder med maskinen ute utan täckning är därför inte helt OK, men dock, jag har inte ännu blivit stående p.g.a. is trots att jag tagit maskinen i minusgrader minst 6 ggr, så man får väl ändå säga att det är godkänt
.


Blinkers är en bra knapp, tryck in vänster sida så blinkar den vänster, och tryck på mitten så slutar den blinka, precis som det skall vara, inte som tidigare en eftermonterad historia som knappt gick kontrollera.
På vänster reglage sitter även reglaget för servons min/max-läge, man håller in knappen i mer än 3 sekunder så växlar läget, och den aktuella inställningen visas i "hastighetsmätaren".  ()p
På höger sida sitter bara knappen för 2 eller 4-hjlusdriften, hoppas gummikvaliten på årets modell är bättre än på föregående års, där gummibälgen som skall skydda mot vatten var trasig redan efter ca 1 år.
Den SER ut att vara annorlunda designad, och förhoppningsvis har de även bättre kvalitet på gummit, jag kommer att komplettera med fakta om hur bälgen håller framöver.
Backspeglarna fungerar bra, men jag skulle gärna vilja ha möjliget att få dem längre ut åt sidan när man har viss typ av körning, t.ex. om man vill låta ungarn tolka efter maskinen på vintern, då skulle man gärna ha lite bättre uppsikt tätt bakom maskinen...

Däcken
Bra däck, men tyvärr inte helt runda/balanserade, trots att TraktorCity i Piteå (där jag köpt maskinen) balanserat däcken innan leverans.
Det är inga hårda slag på styret på grund av obalansen, utan mer en långsam obalans som får styret att vagga i händerna i farter över 50 km/h.
Jag kommer att prova balansera om framhjulen vid 10-tim-servicen och hoppas det blir bättre.
Det är dock inte farligt mycket obalans, utan något mindre än på min tidigare 650 (som även den balanserades ett par gånger).

Problem/felaktigheter under testperioden
1. Däcken är inte i perfekt balans, trots balansering (1 balansering utförd när detta skrivs)
2. Bromsljuskontakt defekt (hyudralisk), upptäcktes på 10-timmarsservice och är ännu ej fixat (2009-10-30)
3. Färdljus bak mörkt
4. Larmar för fel på bromsar (Parking Brake) Förhoppningvis hänger detta ihop med att servicekillen glömt sätta i nån kontakt efter att ha mixtrat med bromsljuskontakten, uppdatering kommer när det felen är åtgärdade. Bromsarna fungerar trots larmen.

Speciella funktioner
Nytt för i år är låsbart tanklock i ett riktigt gediget utförande, bara tanklocket väger väl typ 0.5 kg, känns gediget, men är nog inte direkt prestandahöjande...
Det finns även ett lås på växelföraren så man kan låsa den i valfritt läge när man lämnar den, eller lastar den för transport.
Servon är ju ny, och ett väldigt positivt tillskott.

Detta gillar jag mest
Åkkomforten
Ljudet (härligt)  ()p
Jag gillar hur oansträngd maskinen känns i högre farter, faktiskt rätt stor skillnad jämfört med min tidigare 650 från -07.
Den nya instrumenteringen (en bättre redovisning av denna kommer längre fram)

Förslag på förbättringar
Ett läge till på servoverkan, i landsvägsfart skulle jag vilja att servon hade lite mindre påverkan.
En hög-hög-växel, för bättre bränsleekonomi och en mer "relaxed" körning.
Ett tillbehör som på ett optimalt sätt gör att vinschningen av snöbladet fungerar bättre, med nuvarande design och placering av vinchen så bottnar chacklet i styrrullarna innan bladet lyfts särskilt mycket, vare gång det bottnar får man en stor belastning på vajern, och den håller inte länge innan den går av...
Jag skulle vilja ha ett stort vändhjul som man kunde fästa i de kraftiga infästningarna för den främre "stötfångaren".
När man vill köra lite tuffare så saknar jag ett "tuffare" inslag på variatorn från stillastående, det är ju inte så att den reser sig på bakhjulen direkt med nuvarande konfiguration på variatorn.  ::)

Standardutrustning:
Rotax 800R EFI engine, 71 hk (stypt 14.2 kW)
Marknadens mest kraftfulla motor med bäst vikt/effektförhållande i segmenet.
TTI individuell bakfjädring.
Förbättrad framfjädring.
Visco-Lok† Självlåsande differential.
Variator [CVT]
Multifunktions digital hastighetsmätare.
Elektroniskt stöldskydd (D.E.S.S.)
Lasträcken med  136 kg kapacitet.
Aluminiumfälgar
26 tums radial däck
Ergonomiskt format ryggstöd för passagerare.
Passagerarsäte enkelt utbytbart mot extra packbox.
Upphöjda fotstöd för passagerare.
Passagerarhandtag i greppvänligt material.
Svankstöd för föraren.

Outlander MAX 800R EFI XT (utöver ovan nämnda standardutrustning)
 
XT-paketet innehåller all standardutrustning enligt ovan, samt:
Ny justerbar (två lägen) dynamisk servostyrning. (DPS)
Ny Visco-Lok QE med snabbare ingrepp än tidigare.
Ny 650 watts generator.
BRP XL3000 winch med fjärrkontroll.
Kraftiga främre och bakre stötfångare.
Nya XT-specifika aluminiumfälgar.
Carlisle‡ 26 tums ACT radialdäck.
Handtag med vindavvisare.

Outlander MAX 800R EFI XT-P
 

XT-P™ paketet innehåller förutom det ovan nämna, även:
Högkvalitativ svartlackad kaross med gula sidopaneler.
Skärmbreddare.
Svarta specialaluminiumfälgar med gula inslag.



/Rickard

* sidahoger.jpg (108.04 kB, 700x520 - visat 14417 gånger.)

* sidavanster.jpg (99.77 kB, 700x482 - visat 14407 gånger.)

* servo.jpg (64.21 kB, 700x525 - visat 14621 gånger.)

* underbakifran.jpg (62.41 kB, 700x525 - visat 14289 gånger.)
« Senast ändrad: 2 januari 2010 kl. 17:32:39 av Rickard Marklund »
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Mackan_450

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1752
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • KVICKSUND Sveriges eget Dubai
    • Visa profil
Mackan_450
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #1 skrivet: 3 oktober 2009 kl. 11:18:15 »
  • Citera
mycket bra initiativ  ()p
Men då försöker vi hålla denna och andra liknande trådar seriösa o utan massa flams  ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2491
  • Total likes: 152
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.webiq.se
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #2 skrivet: 3 oktober 2009 kl. 16:09:24 »
  • Citera
Uppdaterat med lite bilder i första inlägget.
Och gjort en hemsida: http://www.atvforum.se/test-can-am-800.html

Börjar arbeta med testmallen ikväll.

Nu är det dags att montera IKEA-möbler.

Jag tror att Sambon ville köpa nåt nu när jag gjort det...
Det tar värdefull KÖRTID i anspråk.  :banghead:
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2491
  • Total likes: 152
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.webiq.se
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2009 kl. 17:57:28 »
  • Citera
Nu har jag hunnit få 15 mil på mätaren.
Can Am är underbar, jag tror jag är kär.  :D

Kommer just från en tur på ca 5 mil och vad skall jag säga, som landsvägsmaskin är den otrolig.

Tidigare idag har vi varit ute och satt upp ledmarkeringarna för skoterlederna, jag har dragit ett litet bilsläp over stock och sten, och jag måste säga att jag är rätt imponerad.

En sak jag reflekterar över är den stora skillnaden mellan min tidigare korta Can Am 650 (-07).
800:an är betydligt högre, både i sin helhet, och markfrigången, jag gissar att markfrigången/kulhöjden är ca 5 cm högre än på den gamla.
Fjärdringen är betydligt fastare, och maskinen kränger också mycket mindre i kurvorna.

Än så länge är det verkligen tummen upp från mitt håll.

Negativt då?

Ett litet missljud från kraftöverföringen vid låg fart, vet inte vad det är men låter som att det är nåt i diffen för 2/4-hjulsdrift, eller i nån knut, men det hörs inte alltid.
Vi får väl se om det blir bättre eller sämre, tror nog inte att det är nåt annat än ett "skönhetsfel", men man vet ju aldrig.
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2491
  • Total likes: 152
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.webiq.se
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2009 kl. 16:56:59 »
  • Citera
Kort lägesrapport.

Efter servicen så visste jag ju att jag saknade bromsljus, men så dagen/kvällen efter när jag var ut och körde upptäckte jag att jag även tappat ordinarie färdljus bak, alltså helt svart...
Dessutom larmar det i displayen, "Parking Brake".

Hoppas allt hänger ihop på nåt sätt, eller att det bara är servicekillen som glömt sätta ihop nån kabel som gjort att det fått fnatt.

/Rickard
« Senast ändrad: 30 oktober 2009 kl. 17:32:36 av Rickard Marklund »
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2491
  • Total likes: 152
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.webiq.se
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #5 skrivet: 6 november 2009 kl. 10:59:51 »
  • Citera
Fick SMS igår, nu (efter 9 dagar) har en ny bromsljus-givare beställts från Kanada, skulle ta ett par dar...
Vi får väl se, kör fortfarande helt mörklagd bak. På tisdag är det två veckor sedan felet upptäcktes på servicen.
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #6 skrivet: 6 november 2009 kl. 20:17:13 »
  • Citera
http://www.dirttraxtv.com/vidplayer.asp?id=18

ett bra test av Outty 800RMax XT-p  tyvärr är testet en bra bit in i klippet..
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad johnny k

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 145
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
johnny k
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #7 skrivet: 8 november 2009 kl. 11:22:30 »
  • Citera
Hur ser bränsleförbrukningen ut jämfört med den gamle?????
Anmäl till moderator   Loggat
Can am Outlander 650 XT max 08
tumvärmare
handvärmare
Thule atv tipp pro vagn.
Powercommander 5
Rjwc slipon
Rjwc luftfilter
Ledramp

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2491
  • Total likes: 152
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.webiq.se
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #8 skrivet: 8 november 2009 kl. 15:25:48 »
  • Citera
Jag har tyvärr ingen mack i närheten, så jag tankar bara från dunk, jag skriver upp alla tankningar och miltalen, men det är liiite tidigt att dra några riktigt klara slutsatser ännu.
Som det nu ser ut har den i alla fall förbrukat ca 1.3 liter/mil med den körning jag har.
Lugn lansdvägskörning så tar den säkert mindre än så, men som sagt, med den typ av körning jag har så är det resultatet för de första 50 milen.

Tycker det är rätt likt förbrukningen på min 650, kanske tog den en dl mindre/mil - men jag kollade aldrig den så noga.
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #9 skrivet: 12 november 2009 kl. 22:42:52 »
  • Citera
« Senast ändrad: 7 januari 2012 kl. 17:55:24 av Rickard Marklund »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2491
  • Total likes: 152
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.webiq.se
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #10 skrivet: 4 december 2009 kl. 18:35:27 »
  • Citera
Nu är jag lite upprörd.

Bromsgivaren konstaterades vara trasig för en dryg månad sedan, fortfarande ingen ny kontakt i sikte...

Dessutom har den ju varit helt mörk bak, och larmat för bromsfel, jag har antagit att det berott på den felande bromsgivaren och kört mörkt i en månad.

I måndags fick jag ett servicemeddelande från Bombardier där de varnade för att fortsätta köra då servon helt plötslig kan få fnatt och svänga tvärt vänster.
Kan orsaka olycka, skada och till och med död.  :help:

Åkte in onsdags (säkringen för servopumpen urtagen) för att få mjukvaran uppgraderad, och då kostaterades att lampan bak var trasig, lampan byttes och nu fungerar plötsligt både bakljus och bromsljus.
Får mig att tänka att det aldrig varit fel på bromsljuskontakten, men den får de byta i alla fall, när den kommer.
I vart fall fungerar nu både bakljus och bromsljus.

Nu till det riktiga sorgebarnet - STARTKNAPPEN

Den är konstruerad så att den omedelbart fryser fast om det blir minusgrader ute, och maskinen är våt när det blir kallt - eftersom jag har min maskin ute större delen av tiden så har detta varit ett återkommande problem sedan det började bli kallt.
Köper man en maskin för 140 000 kr så vill man i vart fall att den skall starta när man skall iväg, så jag kan väl erkänna att jag tryckt rätt hårt på startknappen några gånger, dock aldrig med några tillhyggen - utan bara med fingerkraft.
Detta "våld" i kombination med isen i knappen har i vart fall resluterat i en startknapp som inte kommer ut när man släpper den, jag har haft automatstart till och från senaste tre veckorna, utom när det varit minusgrader, då har den inte startat alls - inte utan ytterligare en dos "våld" mot knappen.

Fick i vart fall en ny knapp monterad i onsdags (bara 2 dagar efter att jag felanmälde, bra!) och nu fungerar det.
Jag har dock låtit meddela ÅF att jag inte accepterar en enda frysning till, om den inte startar en enda gång till p.g.a. isbildning i knappen, när jag skall iväg kommer jag att kräva en ombyggnad av startknappen.

Jag mer eller mindre struntar i om blinkers, tuta och varningsblinkers fungerar, men starta den skall den absolut göra även om det är minusgrader ute, och lite blött mellan varven.

Hur kan en kanadensisk tillverkare, som tillverkat snöskotrar i tiotals år, inte ha kunnat konstruera ett multireglage som fungerar i alla väder...
Mycket märkligt.

I övrigt verkar allt fungera bra, förutom en rätt allvarlig sak som jag konstaterat sedan snön kom.

Vid körning med fyrhjulsdriften aktiverad, på snöbelagd väg, så börjar maskinen wobbla i farter över 60 km/h, och detta förvärras allt mer ju fortare man kör, mycket obehagligt.
På verkstan är de oförstående, och misstänker ojämt däckstryck, men det var det inte när vi kontrollerade.

Jag har själv mätt diametern på däcken, och bakdäcken är ca 2-3 cm högre än framdäcken, och jag misstänker att utväxlingen på fram och bakaxel är densamma (måste kolla detta) och det skulle i så fall betyda att rullhastigheten på fram och bakhjul blir annorlunda, med en "wobblande" gång på halt underlag som resultat.
Jag tycker att det känns logiskt, men killen på verkstan hänvisade bara till att det beror helt på vilken utväxling de har i fram och bakaxel...  :dntknow:

Nån som vet vilken utväxling det är på fram resp. bakaxel?
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
    • Nordic Atv Wheels Sweden - hobbysida om dinli
Onlyhenke
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #11 skrivet: 4 december 2009 kl. 18:53:14 »
  • Citera
Tråkigt när det är strul med en ny maskin.

Funderade lite på om det är så att rullomkretsen är mindre fram, så är det väl så att visco locken är så pass effektiv att den vandrar med drivningen mellan framhjulen och gör att den börjar vobbla. (kan det vara så att 4hjulsdriften inte är gjord för högre hastigheter än på lågväxel?)

Naturligtvis går det att kompensera mindre hjul med annan utväxling men har dem verkligen gjort det ? :hmmm:

Är det wiscolock:en som gör att den börjar vobbla så är det inte kompenserat med lägreutväxling. (kan ju vara så att den inte ska vara så effektiv så att den börjar vobbla men kylan kanske gör att den blir mer effektiv)

En tanke bara
Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 ... 16  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
 


Online just nu.

208 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 280. Flest online någonsin: 1428 ( 3 augusti 2022 kl. 09:05:40)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Mrhandsome: Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
    3 januari 2023 kl. 21:41:56
  • Grusbus: Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
    30 december 2022 kl. 17:06:41
  • Grusbus: Hej
    30 december 2022 kl. 15:56:40
  • klant: Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
    27 november 2022 kl. 15:13:49
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    26 november 2022 kl. 22:57:26
  • Emgyll: Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom? :)
    7 november 2022 kl. 23:02:27
  • Bibbi: Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
    23 oktober 2022 kl. 16:36:01
  • Bibbi: Hej
    23 oktober 2022 kl. 16:32:04
  • Jote: hej låst växel låda  5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
    15 oktober 2022 kl. 16:06:27
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:38:08
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:35:52
  • Philip_M: Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
    4 september 2022 kl. 10:15:48
  • tåsta: polaris sportsman 400
    13 augusti 2022 kl. 15:32:19
  • Pelle77: Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror  inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä.  Vad  tror ni?
    4 augusti 2022 kl. 19:40:42
  • Mathiast: Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
    29 maj 2022 kl. 20:03:02
  • Mrhandsome: Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    24 maj 2022 kl. 21:11:38
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst mvh Hugo
    24 maj 2022 kl. 21:10:48
  • Thony: Citera
    Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️

    19 april 2022 kl. 12:53:47
  • Bora: Hej har en pgo x rider äldre där kablarna lossade från CDi fem stycken vet någon hu dom sitter sv/röd ,röd,grå,blå,blå/gul tacksam för hjälp
    10 april 2022 kl. 17:31:46
  • Fredrikth: Hallå! Lyckades dra på mig en liten specialare, yamaha raptor med en r1 motor på :D haft lite strul med förgasarna och nu vill den inte gå alls.. motorn dör om man nuddar gas. (Okunnig som fan) någon som vet vad det kan bero på?
    31 mars 2022 kl. 03:15:45
  • Högdahl: Hmm kolla ebay inom EU eller googla typ " Yamaha parts EU" men vet ej om det skiljer mycket i pris
    9 mars 2022 kl. 16:07:03
  • pellle87: Finns det nån bra EU sida för oem yamaha delar? eller måste man gå via yamaha center?
    26 februari 2022 kl. 16:44:46
  • Bamsefarsan: Jag vill köpa en begagnad can-am outlander xmr 1000r , har du en du vill sälja? joakim.nyholm@icloud.com
    25 februari 2022 kl. 21:39:43
  • Mrhandsome: Är det nån som har en cdi box till en Kawasaki kvf 400 2001 isåfall mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 januari 2022 kl. 17:34:50
  • Emil88: Någon som hade kunnat hjälpa mig?
    25 januari 2022 kl. 16:45:11
  • Högdahl: Du har en symbol där du kan bifoga bilder i
    24 januari 2022 kl. 20:05:37
  • DunderBrass: Hur fasen lägger man upp bilder i sin tråd? Använder mobil.
    24 januari 2022 kl. 01:18:21
  • Mrhandsome: Ifall ni har någon defekt fyrhjuling kan ni mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    15 januari 2022 kl. 17:17:53
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu mvh Hugo
    15 januari 2022 kl. 10:13:28
  • stroma: Hej! är det någon som åker access 450 här?
    14 januari 2022 kl. 10:48:05
  • sklir: hej ska byta växellådsolja på hisun 500 vart tömmer man och fyller på ???
    9 januari 2022 kl. 11:46:07
  • matte711: Goes 520
    29 december 2021 kl. 19:46:46
  • Jupiter: Här va de livat. 😁
    11 november 2021 kl. 20:08:55
  • Larsa570: POLARIS 570 FRÅN 2018
    6 november 2021 kl. 12:03:34
  • Tobbe85a: Servo
    3 oktober 2021 kl. 16:22:53
  • vretstorpsbo: Hej Jag har ett suzuki 250 projekt som behöver delar. Någon som vet om det finns någon atv - skrot ? Det är bl a en gaffel till bakre kardanknut som saknas. Till att börja med.... En verkstadshandbok vore också bra!
    30 september 2021 kl. 15:34:47
  • Vippen: Hej! Jag har en 125cc fyrhjuling som går på högsta varv när jag startar den.. måste ha choken helt öppen för att få igång den, kan inte göra något för att få ner varvandet.. har testat vrida på bränsle/luft skruven men inget händer, det är en trottelförgasare. Snälla hjälp då jag vill få den att gå bra innan vintern, mvh Ville
    29 september 2021 kl. 01:00:52
  • Limme: Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste asså coilen och satt den svarta där kabeln gå in ti spolen där den svartvita å den gröna som är fast lödad i en liten pinne och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?
    27 september 2021 kl. 20:53:24
  • Limme: Hallå
    27 september 2021 kl. 20:50:38
  • vretstorpsbo: Fungerar sök-funktionen här? jag får bara gamla saker som svar
    26 september 2021 kl. 08:07:35
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
  • SMF 2.0.18 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2023, SimplePortal | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info