är det bara den där lilla slangen som går från botten av förgasaren till mellan filter och förgasare, är det det ända man monterar?
Hur funkar det då, känner kan av hur mycket luft det kommer och sprutar in mer bensin då.
fattar inte riktigt hur det är kopplat i botten på förgasaren.
Är det någon som har lite "bygg" bilder på när kittet är monterat, gärna under den lilla kåpan som sitter underst på förgasaren.
Citat från: "vanten06"är det bara den där lilla slangen som går från botten av förgasaren till mellan filter och förgasare, är det det ända man monterar?Ja, och själva Dial-A-Jet enheten så klart som slangen är kopplad till.Citat från: "vanten06"Hur funkar det då, känner kan av hur mycket luft det kommer och sprutar in mer bensin då.Tre saker triggar hur mycket bränsle som levereras, motorns tryckfall (vakum eller bränslesignal), akustisk signal och luftflöde samt hastigheten. Då bränslet är förblandat och så lätt, fyller de på i registret och ger på så vis en optimal bränslekurva. Egenskaper som du aldrig får från en "vanlig" ombestyckad förgasare.Citat från: "vanten06"fattar inte riktigt hur det är kopplat i botten på förgasaren.Med en nippel som ersätter dräneringsskruven, medföljer i kittet.Citat från: "vanten06"Är det någon som har lite "bygg" bilder på när kittet är monterat, gärna under den lilla kåpan som sitter underst på förgasaren.Finns mängder med bilder, bl.a en del har vi på hemsidan:www.knracing.se/tpi_dialajet_atv.htmwww.knracing.se/kunder.htm
Dial a jet enheten är alltså den lilla fyrkanten som man sätter mellan filter och förgasare, ser ut att vara typ 2*2cm typ. sen sitter det en mässingsskryv, är det den som man ställer in den på.och sen bara en slang ner till botten av förgasaren.är det så simpelt/det ända som behövs?Då är det rätt lätt att koppla in den själv då.En fråga till, slangen som kommer ner i botten är den kopplad med nippel till huvudmunstycket eller lägger det sig bensin i koppen som han bara suger upp med slangen.För det sitter väll 2 munstycken under kåpan på förgasaren.
Kör min nu med "ren" slutdämp, uni filter, 160 munstycke och DJ på fullt (+). Körde mittenläget först och skruvade sedan upp till max och tyckte den gick bättre av det.Något som är knas eller bör testas?Mvh//Marcus
Citat från: "vanten06"Dial a jet enheten är alltså den lilla fyrkanten som man sätter mellan filter och förgasare, ser ut att vara typ 2*2cm typ. sen sitter det en mässingsskryv, är det den som man ställer in den på.och sen bara en slang ner till botten av förgasaren.är det så simpelt/det ända som behövs?Då är det rätt lätt att koppla in den själv då.En fråga till, slangen som kommer ner i botten är den kopplad med nippel till huvudmunstycket eller lägger det sig bensin i koppen som han bara suger upp med slangen.För det sitter väll 2 munstycken under kåpan på förgasaren.De stämmer, den svarta fyrkantiga enheten är själva Dial-A-Jet. De är där som bränslet sugs upp i, blandas med luft och sedan skickas in i förgasaren genom en injectortub. De är den vita stora som är justerskruv, den har 5 klick och styr luftkretsen med olika storlek på hålen. Med den flyttar du blandningsområdet upp/ner.Hur simpelt de är att installera beror även på vad du ska montera på, men de är inga större svårigheter.Man behöver även se till att motorn går snålt vid montage, annars fungerar de inte optimalt. I vissa lägen som om man monterar i samband med trimming som avgassystem, då går motorn redan så snålt att man kan åka med de munstycke som sitter i oftast. Annars om man har en ombestyckad maskin, så rekommenderas att gå ner 2steg på huvudmunstycket som utgångsläge.Allt står för övrigt förklarat i manualen som medföljer, med bilder och allt.
Citat från: "4bsylon"Kör min nu med "ren" slutdämp, uni filter, 160 munstycke och DJ på fullt (+). Körde mittenläget först och skruvade sedan upp till max och tyckte den gick bättre av det.Något som är knas eller bör testas?Mvh//MarcusVad hade du för munstycken innan montage av DAJ? Tycker 160MJ verkar mycket, men man lär sig alltid nått nytt.Förmodligen gör DAJ väldigt liten nytta just nu, eftersom motorn måste gå snålt före du monterar. Därför bestyckar man ner 2-3steg om man tidigare redan har en acceptabel bestyckning.Gissar den kommer gå ännu bättre om du går ner och DAJ kan mata på med mera förblandat bränsle, något du kan testa :idea:
Jag hade 160 innan och då fick den för lite soppa (enligt täntstiftet iaf).Kan sätta i 150 och se om det gör någon skillnad, den är ju lite vassare i mellan registret men inte förrän den "fått fart", trodde den skulle bli rappare... (nej inte en sån med mössa och glitter)Mvh//Marcus