Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.  (läst 4559 gånger)

Utloggad Abiz

Tja, för några dagar sedan skapade jag en tråd där jag skrev att jag skulle åka och kolla på en TGB 525 Target.

När vi kom dit så startade den inte, första gången han försökte starta så var motorn nära att gå igång, men andra gången så surrade det bara lite ifrån startmotorn. Till slut fick vi igång den genom att dra startkablar ifrån en bil och dra igång motorn med snöret, elstarten funkade fortfarande inte utan det bara surrade.

Han satte i ett nytt batteri för 2 månader sedan(har kvitto på det) som han köpt på biltema. men han har bara kört ca 1 mil sedan dess. Sedan har den stått utan underhållsladdning i ett garage.

Hur som helst så fick jag ett riktigt bra pris på den. Så även om det skulle vara startmotor eller något som är paj så har den ändå kostat mindre än utgångspriset.

När vi skulle åka så fick jag en påse med grejer, tex ett tändstift som han sa att han tänkte byta men saknade verktyg för, så jag skruvade loss det gamla när jag kom hem och det var kolsvart. MEN det nya tändstiftet är ca 3mm längre i gängorna så jag vågade inte byta. Jag rengjorde det gamla och sedan drog jag för fulla muggar(trög som fasiken) i sladden. Då hoppade den igång direkt. Jag hade nu också passat på att ladda batteriet en liten stund och när jag tryckte på elstarten så höll motorn på att starta men dog.

Vågar jag montera in det tändstiftet ändå? jag har inte måtten på det gamla och det nya.

Sedan så undrar jag om batteriet, Hade det på recond i en C-tek laddare, som förvisso är för bil men den skulle klara av de amperen som batteriet hade, efter ca en timma så var det klart. Jag slängde i batteriet men ändå så snurrar bara startmotorn. Kan det vara så att batteriet är kasst eftersom det stått för länge eller är det bra och alla mina problem beror på tändstiftet?

Jag kan inte heller hitta någon info om hur långt tändstift man får ha i den.

Tacksam för snabba svar, vill ut och åka imorgon :/

Edit: Nu har jag frågat honom och det nya stiftet är ifrån biltema och där står det att detta kan ersätta det som jag har i min. Det ser jag själv med nu. Men jag vette fasiken om jag vågar sätta i det. Här är en bild på hur lång gängorna är på det nya: http://imgur.com/a/WqcCc
jag får det till ca 23-24mm.

Edit 2: Det står i manualen att jag ska ha ett NGK-CR7E stift som har "Thread Reach: 19 mm", det nya stiftet som är ifrån biltema har också "Thread Reach: 19 mm" vilket jag tycker låter konstigt så det ser längre ut.

Edit 3: Här kommer en bild på de två stiften:
http://imgur.com/a/ib5EY
« Senast ändrad: 29 juli 2017 kl. 23:22:59 av Abiz »

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2017 kl. 16:59:58 »
Lite tillägg: Nu har jag provat det nya stiftet men det gjorde ingen skillnad.

Jag fråga honom när han hällde i bensinen som var i och då svarade han "förra sommaren" så det är nytt.

Jag va och testade batteriet med en batteriet är och det va perfekt.

Jag tog bort startmotorn för att kolla till kontakter och dyrligt men kunde inte se något fel. Vet inte hur man testar en startmotor men jag vred några varv på kugghjulet och det verkade gå fint.
Men startmotorn viner bara när man försöker köra på elstart en.

Var förövrigt ute och körde några km idag efter att jag fått igång den genom att dra i snöret. Det går skitbra, speciellt efter att jag ställde upp tomgång en lite.

Så vad tror ni. Bara att byta startmotor eller?

Utloggad rally nizze..

  • Livet är som ett lotteri bara nitlotter.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1711
  • Total likes: 168
  • Kön: Man
  • kawa 750 brute force..
    • Visa profil
Byt startmotor låter som tillslaget eller kolen är trasig/slut
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2017 kl. 18:11:43 »
Byt startmotor låter som tillslaget eller kolen är trasig/slut

Jag va ute nyss och det kommer ingen gnista från tändstift och som jag förstått det så finns det en änka massa olika fel det kan bero på.

Utloggad Pv544

Visst hade den där gått rätt lite? Låter märkligt om kolen skulle vara slut, tror mer på dålig kontakt någonstans.

Prova koppla direkt från batteriet till startmotorn med startkabel, då kopplar du ju förbi en del möjliga felkällor.
Ta även minus från batteriet till bra jordpunkt på motor eller ram.

Kolla hur luftfiltret ser ut, och även om choken verkar gå rätt. Så sotigt stift borde du inte ha.

Tycker även du ska köpa ett nytt stift av rätt fabrikat.

Var försiktig med att höja tomgången, blir den för hög så kan den börja driva lite själv vilket kan ge onödigt slitage eller skador i växellådan när du ska i och ur med växel.

Om du saknar gnista finns det ju många möjliga fel, allt från dödarknapp till cdi box.
Brukar ju även vara en spärr att den inte går att starta med växel i, ibland krävs broms också.
Vet ej hur tgb har det.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pv544

Är det inte dålig kontakt nånstans så kan ju startreläet också vara en bov.
Sitter ju mellan batteriet och startmotorn. Grova kablar in och ut, kopplar man ihop dom med en tång eller annat passande så gör man ju samma sak som reläet gör vid tillslag bara att man hoppar över ev dålig kontakt på insidan.

Finns nog rätt mycket på forumet om både startmotorproblem och avsaknad av gnista.
Kolla enkla grejerna först, ofta är det smågrejer eller eget klåp som är boven.  :)

Har du en multimeter kan du ju läsa av volten på batteriet, även när du trycker på starten eller belastar på annat sätt.
Jag tror inte det är något fel på det eftersom ni hade samma fel med bilbatteri och kablar.
« Senast ändrad: 30 juli 2017 kl. 19:00:03 av Pv544 »
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad rally nizze..

  • Livet är som ett lotteri bara nitlotter.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1711
  • Total likes: 168
  • Kön: Man
  • kawa 750 brute force..
    • Visa profil
Aha okej tyckte det stod att startmotoren bara snurrade som att den inte slog in och drog runt, ja då blir det ju lite annorlunda som pv544 säger
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #7 skrivet: 30 juli 2017 kl. 20:51:33 »
Jag tog ur startmotorn igen och mätte och den modellen ska nog inte åka ut något för den ligger på kugghjulet hela tiden.

Startspärren låter bra när jag trycker på starten.

Volten är bra i batteriet.

Nytt stift är på väg med posten.

Men har testat att med ett helt nytt stift bara få en liten gnista men det händer inget alls, den ska väl vara ganska synlig om man håller stiftet emot motorblocket eller vad det kallas.

Alla spärrar har jag koll på. En av alla bromsar måste vara intryckt. Och trycker jag på den gula startknappen så händer inget förrän jag trycker in en broms med. Så den funktionen fungerar.

Startmotorn måste väl inte fungera för att få en gnista?

Jag mätte volten på tändspolen(?) Som sedan går till stiftet och den spolen fick inga volt allt i ingående ström. Drivs inte den spolen av 12V? Jag kan dessvärre inte se vart fasiken dom kablarna tar vägen sen.

Blir inte klok på detta :/ den har ju bara gått 77 mil.

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #8 skrivet: 30 juli 2017 kl. 20:53:18 »
Det är nästan så jag hoppas att jag är ute och cyklar nu. Men någon kunnig kanske kan svara på vad man måste göra för att starta med elstart en?

Jag vrider nyckeln till ON
Håller inne bromsen vi spärren.
Trycker på den gula startknappen.

Missar jag något?

Utloggad ra

  • Diesel
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Total likes: 40
  • atv arctic cat 700 diesel fullutrustad
    • Visa profil
SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #9 skrivet: 30 juli 2017 kl. 21:07:17 »
Den kanske måste ligga i växeln läge neutral. Jag vet inte men värt att testa.

Utloggad Pv544

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #10 skrivet: 30 juli 2017 kl. 21:43:33 »
Startspärren?
Menar du startreläet? Det som klickar när du trycker på startknappen och sen skickar vidare ström till startmotorn.

Startmotorn driver via ett drev som sitter på ett envägslager. Så den biten verkar ju lugn.

Har du övrig ström när du vrider på nyckeln? Lyse och tuta tex.

Kolla även att bromsljuset tänds när du bromsar, en del är kinkiga och vill inte starta om lampan är trasig.
Neutral ska vara i på växellådan.

Klickar det i startreläet?

Kolla säkringar. Kan finnas på fler ställen. Tex vid startreläet och sen vid en huvudbox.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad minigranis

Maskinen går ju med magnapull (manuell) start så det där med gnista kan du väl glömma, den skulle inte starta med magnapullen om gnistan saknas.

Surfa hem en manual så bör det väl stå hur man skall starta den (broms, neutral osv), men får du startmotorn att "klicka/röra på sig" så har du nog rätt på alla de delarna skulle jag säga - gör man fel där så får ju startmotorn ingen ström alls.

Fokusera på att startmotorn måste orka dra runt motorn, där har du nog problemet.
När du har koll på ovanstående så prova att ta hjälp av någon och koppla 12 kablar direkt på startmotorn som tidigare föreslagit, funkar det och startmotorn går runt så vet du att startmotorn är ok och felet ligger "innan" startmotorn.
--------------------------------
CF-Moto Allroad 500 BE Long-11

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #12 skrivet: 30 juli 2017 kl. 23:16:29 »
Startspärren?
Menar du startreläet? Det som klickar när du trycker på startknappen och sen skickar vidare ström till startmotorn.

Startmotorn driver via ett drev som sitter på ett envägslager. Så den biten verkar ju lugn.

Har du övrig ström när du vrider på nyckeln? Lyse och tuta tex.

Kolla även att bromsljuset tänds när du bromsar, en del är kinkiga och vill inte starta om lampan är trasig.
Neutral ska vara i på växellådan.

Klickar det i startreläet?

Kolla säkringar. Kan finnas på fler ställen. Tex vid startreläet och sen vid en huvudbox.

Startfältet fungerar och jag har kollat alla säkringar.

Men upptäckte något skumt nyss. När jag höll tändstiftet emot den metallen som den sitter skruvad i, och frugan drog nyckeln till on, då kom det en blixt men det var också den enda. När hon tryckte på starten så att startmotorn började jobba så kom det inget alls. Och om man stängde av tändningen snabbt och på igen så kom igen heller. Precis som något behövde laddas upp i någon minut innan det orkade skapa en till blixt.

Här kommer förövrigt en video som vi spelade in. Det som låter är smartkort tänker jag utgå ifrån. det är idag det enda som händer när man trycker på starten.

« Senast ändrad: 30 juli 2017 kl. 23:19:19 av Abiz »

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #13 skrivet: 30 juli 2017 kl. 23:21:25 »
Maskinen går ju med magnapull (manuell) start så det där med gnista kan du väl glömma, den skulle inte starta med magnapullen om gnistan saknas.

Surfa hem en manual så bör det väl stå hur man skall starta den (broms, neutral osv), men får du startmotorn att "klicka/röra på sig" så har du nog rätt på alla de delarna skulle jag säga - gör man fel där så får ju startmotorn ingen ström alls.

Fokusera på att startmotorn måste orka dra runt motorn, där har du nog problemet.
När du har koll på ovanstående så prova att ta hjälp av någon och koppla 12 kablar direkt på startmotorn som tidigare föreslagit, funkar det och startmotorn går runt så vet du att startmotorn är ok och felet ligger "innan" startmotorn.

Jo men startmotorn går runt. Kolla på videon jag bifogade ovan.

Läs gärna det jag skrev ovanför videon med i inlägget :)

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #14 skrivet: 30 juli 2017 kl. 23:55:11 »
Har nu kollat på en del engelska forum och många där verkar ha haft samma problem som mig med bara en gnista när man vrider på nyckeln.

Dom flesta skriver att dom löst det med ett nytt pickup coil. Men va fasen är det på svenska och vad finns det för bra hemsidor för TGB delar?

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #15 skrivet: 31 juli 2017 kl. 09:13:05 »
Idag har vi pratat med en verkstad och dom prata om en koppling någonstans mellan startmotor och motor som antagligen är trasig. 4500kr fattigare snart :/

Utloggad rally nizze..

  • Livet är som ett lotteri bara nitlotter.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1711
  • Total likes: 168
  • Kön: Man
  • kawa 750 brute force..
    • Visa profil
låter som en trasig startmotor att den går runt men ej drar runt motor.
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Pv544

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #17 skrivet: 31 juli 2017 kl. 11:05:33 »
Startmotorn kan låta jäkligt illa om den inte får tillräckligt med ström, prova MÄT volten nere på startmotorn när den går.

Att gnistan spökar skulle ju kanske kunna bero på spänningsfall någonstans, vet inte hur känsligt det är.

Kopplingen verkstan pratar om är väl envägslagret, tror det kostar runt en tusing på ebay. One way bearing heter det typ. Googla lite på "starter assembly tgb 525" så ser du vad grejerna heter.
Tror det har pratats om det på forumet tidigare, kolla om du hittar och få en uppfattning om hur allvarligt och dyrt det borde vara.
OM det nu är det... Borde ju gå att utesluta andra fel innan man slänger 4500kr där.

Tar du loss startmotorn och kör den borde den snurra fint och tyst. Kommer du åt drevet som startmotorn driver borde du kunna känna ifall envägslagret gett upp. Ena delen av lagret sitter ju på det drevet.
Envägslagret gör ju att när motorn startar så drar den inte med sig startmotorn runt.

Vad menar du med startfältet?
Frågar jag om ett konstigt ordval och sen kontrar du med ett ännu värre?
Autocorrect och slarv eller driver du med mig?

Ang pickup coil, jag tror jag förstörde min på en mc jag hade förut genom att använda stor batteriladdare med starthjälp. Rejäla modellen som kan dra igång en traktor...
Blev nog för mkt ström för den elektroniken.
Mitt problem med den blev då att jag hade svag gnista när motorn bara snurrade på startmotorn och motstånd (kompression), hade jag stiftet ur så blev det snabbare snurr och bättre gnista.
Var drygt att springa igång en 650cc enstånka...

Men i ditt fall har du ju flera fel, kanske strul med startmotorn så den stjäl ström från det övriga.
Så försök lös startmotorproblemet först... Och mät och se ifall det bara tappar ström.

Om du drar i dragstarten med stiftet ur får du ju lättare snurr på motorn, blir gnistan bättre då?
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #18 skrivet: 31 juli 2017 kl. 22:57:59 »
Startmotorn kan låta jäkligt illa om den inte får tillräckligt med ström, prova MÄT volten nere på startmotorn när den går.

Att gnistan spökar skulle ju kanske kunna bero på spänningsfall någonstans, vet inte hur känsligt det är.

Kopplingen verkstan pratar om är väl envägslagret, tror det kostar runt en tusing på ebay. One way bearing heter det typ. Googla lite på "starter assembly tgb 525" så ser du vad grejerna heter.
Tror det har pratats om det på forumet tidigare, kolla om du hittar och få en uppfattning om hur allvarligt och dyrt det borde vara.
OM det nu är det... Borde ju gå att utesluta andra fel innan man slänger 4500kr där.

Tar du loss startmotorn och kör den borde den snurra fint och tyst. Kommer du åt drevet som startmotorn driver borde du kunna känna ifall envägslagret gett upp. Ena delen av lagret sitter ju på det drevet.
Envägslagret gör ju att när motorn startar så drar den inte med sig startmotorn runt.

Vad menar du med startfältet?
Frågar jag om ett konstigt ordval och sen kontrar du med ett ännu värre?
Autocorrect och slarv eller driver du med mig?

Ang pickup coil, jag tror jag förstörde min på en mc jag hade förut genom att använda stor batteriladdare med starthjälp. Rejäla modellen som kan dra igång en traktor...
Blev nog för mkt ström för den elektroniken.
Mitt problem med den blev då att jag hade svag gnista när motorn bara snurrade på startmotorn och motstånd (kompression), hade jag stiftet ur så blev det snabbare snurr och bättre gnista.
Var drygt att springa igång en 650cc enstånka...

Men i ditt fall har du ju flera fel, kanske strul med startmotorn så den stjäl ström från det övriga.
Så försök lös startmotorproblemet först... Och mät och se ifall det bara tappar ström.

Om du drar i dragstarten med stiftet ur får du ju lättare snurr på motorn, blir gnistan bättre då?

Jag driver inte med dig, det är denna jäkla autocorrect, trodde jag stängt av den.

Ja när jag tog bort startmotorn så kunde jag röra kugghjulet(som jag såg genom hålet där startmotorn gick in) fram och tillbaka lätt med en liten skruvmejsel. Så detta känns väl avgjort antar jag. Eftersom motorn då aldrig snurrar på tändningen så blir det aldrig någon gnista antar jag :) Nu ska vi bara ta ställning till om vi ska försöka oss på att fixa det själva eller lämna in den för ca 4500kr.

Någon som bytt en sådan någon gång? Hur olämpligt sitter dom, är dom precis innan för metallhöljet?

Utloggad Pv544

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #19 skrivet: 1 augusti 2017 kl. 00:46:26 »
https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50084.0
Läst den tex? Finns säkert mer skrivet om envägslagret och tgb.

Jag tror inte det är busenkelt att byta, så är man inte lite mekvan kanske man ställer till med mer problem än man hade först.

Går den igång med dragstarten?
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #20 skrivet: 1 augusti 2017 kl. 07:57:47 »
https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50084.0
Läst den tex? Finns säkert mer skrivet om envägslagret och tgb.

Jag tror inte det är busenkelt att byta, så är man inte lite mekvan kanske man ställer till med mer problem än man hade först.

Går den igång med dragstarten?

Precis så känner jag. Bättre att bita i den sura äpplet och betala :/

Japp den går att dra igång relativt lätt. Krävs väl kanske 1 - 4 drag. Det är så tungt så ibland drar man för sakta antar jag.

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #21 skrivet: 2 augusti 2017 kl. 17:15:13 »
Nu hade jag precis loss startmotorn igen. Kunde köra den i tomme med ett bilbatteri. Men den går varken ut eller in, bara runt. Men jag tror inte att den ska gå ut och in.

Kolla det lilla kugghjulet i hålet i mitten:
Lilla kugghjulet https://imgur.com/gallery/gplkc
Det går att snurra på år ena hållet med en skruvmejsel men väldigt trögt åt andra hållet.
Om jag tänkt rätt så snurrar startmotorn kugghjulet åt det hållet som går lätt. Vilket jag tycker låter skumt :S

Kan det fortfarande vara det envägalagret som är trasigt? Borde det inte gå att snurra lätt åt båda hållen då?

När jag körde startmotorn i tomme så var det inga missljud alls. Men när den är monterat så smattrar det och håller på. Så något där inne är ju paj antar jag :/

Utloggad JussiN

  • Medlem i Pohjanmaan mönkijäyhdistys ry
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 561
  • Total likes: 80
  • Kön: Man
  • Fyrhjuling sedan -07
    • Visa profil
SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #22 skrivet: 3 augusti 2017 kl. 00:23:26 »
Nu då du har lös startmotorn kan du ju skruva sönder den och granska funktionen så du vet hur den fungerar. På samma gång lär du hitta felet.
Sålt min fyrhjuling

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #23 skrivet: 3 augusti 2017 kl. 06:31:12 »
Nu då du har lös startmotorn kan du ju skruva sönder den och granska funktionen så du vet hur den fungerar. På samma gång lär du hitta felet.

Så du tror att det är startmotorn det är fel på?

Ju mer jag tänker på det så konstigare låter det, startmotorn snurrar kugghjulet åt det hållet som inte har något motstånd, det måste väl ändå vara tvärtom  :hmmm:

Kan nog vara en bra ide att skruva isär och kolla.

Utloggad ra

  • Diesel
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 299
  • Total likes: 40
  • atv arctic cat 700 diesel fullutrustad
    • Visa profil
SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #24 skrivet: 3 augusti 2017 kl. 06:46:00 »
Jag vill inte vara negativ. Men det finns duktiga yrkesfolk som fixar sånt dagligen. Ju mer du skruvar desto närmare verkligen kommer du. Att det aldrig mer blir någon kör bar maskin.utan bara ett skruv objekt. Gör något du kan och är bra på. Ta dom pengarna du får för det och låt yrkes folk fixa maskinen 

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #25 skrivet: 5 augusti 2017 kl. 14:12:27 »
Fick hjälp med att skruva isär tgbn för att kolla vad som kunde vara fel. I videon nedan så kan ni se hur startkransen(?) Snurrar lätt åt ett håll men är stumt mot det andra.

Startmotorn drar startkransen åt det hållet som går lätt så jag antar att det verifierar att det är envägslagret som är trasigt?



Då dyker nästa fråga upp. Eftersom verkstan vill han 2700 kr för ett nytt lager så tänkte vi eventuellt köpa ett från Ebay. Men går det se om det är den nya förstärkta versionen av envägslagret? Och är det förövrigt rätt del som jag har hittat på Ebay?


http://m.ebay.com/itm/142247557288?_mwBanner=1

Tack på förhand.

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #26 skrivet: 11 augusti 2017 kl. 23:01:42 »
Nu fungerar det klockrent så jag tänkte bara återkoppla lite.

Det var som några redan påpekat, envägslagret som hade gått sönder. Det kosyade mig runt 1000 kr på ebay så det var överkomligt.

Och det behövs inget specialverktyg för att byta utan det fungerade med en vanlig avdragare. Viste det tog tid att få loss det men det gick. Förstör inte axeln med avdragaren bara. Jag fick gänga om den och det va inte superlätt när motorn bara snurrade med haha.

Slutsatts: ett enkelt sätt att ta reda på om det är envägslagret som är paj är att ta loss startmotorn, och försöka snurra på kugghjulet i det lilla hålet där startmotorn gick in. Det ska inte gå att snurra lätt framåt, då är envägslagret med största sanolikhet trasigt.

Utloggad Decson

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #27 skrivet: 1 december 2017 kl. 14:03:03 »
Tack för att du delar det du hittar, nu vet jag vad jag ska fortsätta med.
Var ebaylänken rätt del?
Mvh David
TGB Blade 550 -11

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #28 skrivet: 1 december 2017 kl. 19:24:08 »
Tack för att du delar det du hittar, nu vet jag vad jag ska fortsätta med.
Var ebaylänken rätt del?

Ja det var rätt och passade perfekt.

Utloggad Decson

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #29 skrivet: 2 december 2017 kl. 12:57:41 »
Då blev det ju ganska billigt iaf, jag utgår från att det är samma fel på min, efter två misständningar och några läten som påminde om en startmotor som drevs av motorn viner det nu bara likt en startmotor som snurrar i det fria.
Hur mkt skruvande var det? några tips på vägen?
Är lite trött på att skruva med den när jag nyss bytt kamaxel, rengjort förgasaren och bytt snöre i dragstarten, och så blir det såhär vid första plogningen. :(veryangry):
vincha in den i garaget och gick in och åt pizza och kolla yamaha/kawa/suzuki/canam på blocket istället
Mvh David
TGB Blade 550 -11

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #30 skrivet: 2 december 2017 kl. 16:39:36 »
Haha det lät iofs inte fel.

Det var en del. Nu gjorde jag det inte själv men var med hela tiden för att lära mig. Men det såg inte svårt ut.

Men man åker på att byta motorolja och kylarvätska.

Testa förövrigt att dra igång den med snöret. Är det envägslagret så ska detta fortfarande fungera. Om nu din maskin startar lätt på det viset.

http://www.slideshare.net/guest8d5820ff/service-manual-target-525-1?from_m_app=android

Kolla ifrån kapitel 10 i den offentliga. Där får du lite humor och hur mycket jobb det är :)

Utloggad Decson

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #31 skrivet: 17 december 2017 kl. 20:52:12 »
Då är demonteringen påbörjad, har passerat punkten lossa de 15 skruvarna som bara är 14. Men kåpan sitter stumt, har jag missat nåt eller sitter den bara i packningen? Vattenpumpen t.ex?
Mvh David
TGB Blade 550 -11

Utloggad Decson

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #32 skrivet: 17 december 2017 kl. 20:59:39 »
Inrullningsfjädern var av i dragstarten också
Tänk om man vetat i förväg hur mkt skruvande det skulle bli efter några år.. då hade kawan känts prisvärd när brorsan säger "inte ett  problem sedan 2012"
Mvh David
TGB Blade 550 -11

Utloggad Decson

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #33 skrivet: 8 februari 2018 kl. 11:24:02 »
Kan ju avslöja för övriga tgb-skruvare att man får ta bort vattenpumpen och skruven man skymtar bakom pumpen i ovankant och den 15de skruven i nederkant bakom pumpen.
24mm långhylsa behövs till mutter som håller hela kranspaketet
Mvh David
TGB Blade 550 -11

 


Online just nu.

59 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 85. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lägga till att bensin pumpen surrar vid tändning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
  • Smilewarp: Min Sportsman 500 X2 startar inte.......Batteri ok....går runt på startmotor och om jag pumpar gasen så bläddrar den men vill inte gå igång. Nån som vet varför?
    9 januari 2020 kl. 13:11:27
  • Dkej: Hej har en fråga på polaris Sportsman. Plocka av den svarta plasten på lyset på styret men får inget lys varken där eller där nere. Endast perkerings ljuset som lyser. Har satt i kabeln i den övre lampan. Något annat man också måste göra.? Tack på förhand
    3 januari 2020 kl. 18:08:25
  • Högdahl: Jaha då verkar det bli 180kr i skatt på fyrhjuling/snöskoter om man kollar nya terränglagen....
    21 december 2019 kl. 13:11:24
  • Sami97: Hej!  Har en atv på över 20kw och vill strypa den så jag slipper snuten.  undrar om man kan köpa en tumgas med ett gasreglage som har en reglage skruv under där man tex kan skruva ner den till 70km/h och inte bryta mot lagen?  dvs räknas ett gasreglage som en laglig strypning?
    13 december 2019 kl. 15:37:54
  • Espen: Citera
    någon som vet var man kan få tag på centrumkåpor diam. 60mm? Har ett par fälgar med 60mm hål men saknar kåpor.

    3 december 2019 kl. 19:57:00
  • Viktorlangh: Hej, har en ny cf moto 450. Vill sätta dit en ledramp på den som jag kopplar till heljuset. Kan någon snälla hjälpa mig? Aldrig gjort detta innan nämligen. Tacksam för svar. :). Mvh
    2 december 2019 kl. 19:50:58
  • GeFeldz: Svar till Ridern: Polaris brukar ha en "Override"-knapp, för att få fyrhjulsdrift när du backar har jag för mig att du måste hålla inne override.
    28 november 2019 kl. 13:19:57
  • Ridern: Hej jag har en  Polaris Sportsman forest 800 -12 fyrhjulsdriften fungerar inte vid backning  någon som har tips=
    27 november 2019 kl. 20:32:54
  • Jupiter: Nizze din luring!
    26 november 2019 kl. 20:54:04
  • Brädan: Provade att ladda batteriet över natt en och nu startar den utan problem - konstigt då startmotorn låtit pigg under mina startförsök.
    24 november 2019 kl. 09:38:09
  • Högdahl: Nu har det kommit 15cm snö här sen igår! En trevligt inslag nu när själva hösten led mot sitt slut
    9 november 2019 kl. 10:23:06
  • Högdahl: Var visst endel om att det kan bli mer ledåka och mer förbudsområde osv.....
    7 november 2019 kl. 16:49:16
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme