Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.  (läst 4864 gånger)

Utloggad Abiz

Tja, för några dagar sedan skapade jag en tråd där jag skrev att jag skulle åka och kolla på en TGB 525 Target.

När vi kom dit så startade den inte, första gången han försökte starta så var motorn nära att gå igång, men andra gången så surrade det bara lite ifrån startmotorn. Till slut fick vi igång den genom att dra startkablar ifrån en bil och dra igång motorn med snöret, elstarten funkade fortfarande inte utan det bara surrade.

Han satte i ett nytt batteri för 2 månader sedan(har kvitto på det) som han köpt på biltema. men han har bara kört ca 1 mil sedan dess. Sedan har den stått utan underhållsladdning i ett garage.

Hur som helst så fick jag ett riktigt bra pris på den. Så även om det skulle vara startmotor eller något som är paj så har den ändå kostat mindre än utgångspriset.

När vi skulle åka så fick jag en påse med grejer, tex ett tändstift som han sa att han tänkte byta men saknade verktyg för, så jag skruvade loss det gamla när jag kom hem och det var kolsvart. MEN det nya tändstiftet är ca 3mm längre i gängorna så jag vågade inte byta. Jag rengjorde det gamla och sedan drog jag för fulla muggar(trög som fasiken) i sladden. Då hoppade den igång direkt. Jag hade nu också passat på att ladda batteriet en liten stund och när jag tryckte på elstarten så höll motorn på att starta men dog.

Vågar jag montera in det tändstiftet ändå? jag har inte måtten på det gamla och det nya.

Sedan så undrar jag om batteriet, Hade det på recond i en C-tek laddare, som förvisso är för bil men den skulle klara av de amperen som batteriet hade, efter ca en timma så var det klart. Jag slängde i batteriet men ändå så snurrar bara startmotorn. Kan det vara så att batteriet är kasst eftersom det stått för länge eller är det bra och alla mina problem beror på tändstiftet?

Jag kan inte heller hitta någon info om hur långt tändstift man får ha i den.

Tacksam för snabba svar, vill ut och åka imorgon :/

Edit: Nu har jag frågat honom och det nya stiftet är ifrån biltema och där står det att detta kan ersätta det som jag har i min. Det ser jag själv med nu. Men jag vette fasiken om jag vågar sätta i det. Här är en bild på hur lång gängorna är på det nya: http://imgur.com/a/WqcCc
jag får det till ca 23-24mm.

Edit 2: Det står i manualen att jag ska ha ett NGK-CR7E stift som har "Thread Reach: 19 mm", det nya stiftet som är ifrån biltema har också "Thread Reach: 19 mm" vilket jag tycker låter konstigt så det ser längre ut.

Edit 3: Här kommer en bild på de två stiften:
http://imgur.com/a/ib5EY
« Senast ändrad: 29 juli 2017 kl. 23:22:59 av Abiz »

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2017 kl. 16:59:58 »
Lite tillägg: Nu har jag provat det nya stiftet men det gjorde ingen skillnad.

Jag fråga honom när han hällde i bensinen som var i och då svarade han "förra sommaren" så det är nytt.

Jag va och testade batteriet med en batteriet är och det va perfekt.

Jag tog bort startmotorn för att kolla till kontakter och dyrligt men kunde inte se något fel. Vet inte hur man testar en startmotor men jag vred några varv på kugghjulet och det verkade gå fint.
Men startmotorn viner bara när man försöker köra på elstart en.

Var förövrigt ute och körde några km idag efter att jag fått igång den genom att dra i snöret. Det går skitbra, speciellt efter att jag ställde upp tomgång en lite.

Så vad tror ni. Bara att byta startmotor eller?

Utloggad rally nizze..

  • Livet är som ett lotteri bara nitlotter.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1711
  • Total likes: 168
  • Kön: Man
  • kawa 750 brute force..
    • Visa profil
Byt startmotor låter som tillslaget eller kolen är trasig/slut
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2017 kl. 18:11:43 »
Byt startmotor låter som tillslaget eller kolen är trasig/slut

Jag va ute nyss och det kommer ingen gnista från tändstift och som jag förstått det så finns det en änka massa olika fel det kan bero på.

Utloggad Pv544

Visst hade den där gått rätt lite? Låter märkligt om kolen skulle vara slut, tror mer på dålig kontakt någonstans.

Prova koppla direkt från batteriet till startmotorn med startkabel, då kopplar du ju förbi en del möjliga felkällor.
Ta även minus från batteriet till bra jordpunkt på motor eller ram.

Kolla hur luftfiltret ser ut, och även om choken verkar gå rätt. Så sotigt stift borde du inte ha.

Tycker även du ska köpa ett nytt stift av rätt fabrikat.

Var försiktig med att höja tomgången, blir den för hög så kan den börja driva lite själv vilket kan ge onödigt slitage eller skador i växellådan när du ska i och ur med växel.

Om du saknar gnista finns det ju många möjliga fel, allt från dödarknapp till cdi box.
Brukar ju även vara en spärr att den inte går att starta med växel i, ibland krävs broms också.
Vet ej hur tgb har det.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pv544

Är det inte dålig kontakt nånstans så kan ju startreläet också vara en bov.
Sitter ju mellan batteriet och startmotorn. Grova kablar in och ut, kopplar man ihop dom med en tång eller annat passande så gör man ju samma sak som reläet gör vid tillslag bara att man hoppar över ev dålig kontakt på insidan.

Finns nog rätt mycket på forumet om både startmotorproblem och avsaknad av gnista.
Kolla enkla grejerna först, ofta är det smågrejer eller eget klåp som är boven.  :)

Har du en multimeter kan du ju läsa av volten på batteriet, även när du trycker på starten eller belastar på annat sätt.
Jag tror inte det är något fel på det eftersom ni hade samma fel med bilbatteri och kablar.
« Senast ändrad: 30 juli 2017 kl. 19:00:03 av Pv544 »
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad rally nizze..

  • Livet är som ett lotteri bara nitlotter.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1711
  • Total likes: 168
  • Kön: Man
  • kawa 750 brute force..
    • Visa profil
Aha okej tyckte det stod att startmotoren bara snurrade som att den inte slog in och drog runt, ja då blir det ju lite annorlunda som pv544 säger
man kan ta gubben ur dalarna men inte dalarna ur gubben  ()p

Har:
Volvo XC70 2.4D 08
Volvo V70 2.4D 07 (Såld)
Nissan King Cab Navara 02 (Såld)
Audi A4 1.8T 97 (Såld)
Skoda Felicia (frugans) 97 (Såld)
Volvo 945 turbo 96.(Såld)
VW Passat 1.8t 98 (Såld)
Kawasaki Brute Force 750 07
Volvo 940 LTT 97 (Såld)
VW Golf IV 98 (Fugans)Såld.
VW Bubbla 75 (frugans)Såld.
Opel Omega 03(frugans)Såld.
Audi A4 95

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #7 skrivet: 30 juli 2017 kl. 20:51:33 »
Jag tog ur startmotorn igen och mätte och den modellen ska nog inte åka ut något för den ligger på kugghjulet hela tiden.

Startspärren låter bra när jag trycker på starten.

Volten är bra i batteriet.

Nytt stift är på väg med posten.

Men har testat att med ett helt nytt stift bara få en liten gnista men det händer inget alls, den ska väl vara ganska synlig om man håller stiftet emot motorblocket eller vad det kallas.

Alla spärrar har jag koll på. En av alla bromsar måste vara intryckt. Och trycker jag på den gula startknappen så händer inget förrän jag trycker in en broms med. Så den funktionen fungerar.

Startmotorn måste väl inte fungera för att få en gnista?

Jag mätte volten på tändspolen(?) Som sedan går till stiftet och den spolen fick inga volt allt i ingående ström. Drivs inte den spolen av 12V? Jag kan dessvärre inte se vart fasiken dom kablarna tar vägen sen.

Blir inte klok på detta :/ den har ju bara gått 77 mil.

Utloggad Abiz

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #8 skrivet: 30 juli 2017 kl. 20:53:18 »
Det är nästan så jag hoppas att jag är ute och cyklar nu. Men någon kunnig kanske kan svara på vad man måste göra för att starta med elstart en?

Jag vrider nyckeln till ON
Håller inne bromsen vi spärren.
Trycker på den gula startknappen.

Missar jag något?

Utloggad ra

  • Diesel
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 300
  • Total likes: 40
  • atv arctic cat 700 diesel fullutrustad
    • Visa profil
SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #9 skrivet: 30 juli 2017 kl. 21:07:17 »
Den kanske måste ligga i växeln läge neutral. Jag vet inte men värt att testa.

Utloggad Pv544

SV: Nu har jag köpt min TGB :D Frågor om trändstiftet och batteri.
« Svar #10 skrivet: 30 juli 2017 kl. 21:43:33 »
Startspärren?
Menar du startreläet? Det som klickar när du trycker på startknappen och sen skickar vidare ström till startmotorn.

Startmotorn driver via ett drev som sitter på ett envägslager. Så den biten verkar ju lugn.

Har du övrig ström när du vrider på nyckeln? Lyse och tuta tex.

Kolla även att bromsljuset tänds när du bromsar, en del är kinkiga och vill inte starta om lampan är trasig.
Neutral ska vara i på växellådan.

Klickar det i startreläet?

Kolla säkringar. Kan finnas på fler ställen. Tex vid startreläet och sen vid en huvudbox.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad minigranis

Maskinen går ju med magnapull (manuell) start så det där med gnista kan du väl glömma, den skulle inte starta med magnapullen om gnistan saknas.

Surfa hem en manual så bör det väl stå hur man skall starta den (broms, neutral osv), men får du startmotorn att "klicka/röra på sig" så har du nog rätt på alla de delarna skulle jag säga - gör man fel där så får ju startmotorn ingen ström alls.

Fokusera på att startmotorn måste orka dra runt motorn, där har du nog problemet.
När du har koll på ovanstående så prova att ta hjälp av någon och koppla 12 kablar direkt på startmotorn som tidigare föreslagit, funkar det och startmotorn går runt så vet du att startmotorn är ok och felet ligger "innan" startmotorn.
--------------------------------
CF-Moto Allroad 500 BE Long-11

 


Online just nu.

113 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Diesel Nordlöf
Flest online idag: 166. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonåring: hallå
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd