ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: AWD
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 3 [4] 5 6  Alla   Gå ned

Författare Ämne: AWD  (läst 18253 gånger)

Utloggad Persson-

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1979
  • Total likes: 53
    • Visa profil
Persson-
SV: AWD
« Svar #36 skrivet: 24 januari 2014 kl. 20:31:32 »
Mer än 60kmh skillnad mot framhjulen eller när hjulen börjar spinna vid tex ett gaspådrag på snöväg i 60kmh eller snabbare?
Har aldrig hört eller läst om det. Alla moderna polaris atv har identisk Awd om jag minns rätt.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: AWD
« Svar #37 skrivet: 24 januari 2014 kl. 22:29:53 »
Citat från: Persson- skrivet 24 januari 2014 kl. 20:31:32
Mer än 60kmh skillnad mot framhjulen eller när hjulen börjar spinna vid tex ett gaspådrag på snöväg i 60kmh eller snabbare?
Har aldrig hört eller läst om det. Alla moderna polaris atv har identisk Awd om jag minns rätt.
Jag håller med dig. Det var länge sen Polaris ändrade sitt AWD system. Dom ändrade från att ha en Hilliard koppling i varje framhjul till att ha endast en Hilliard i främre diffhuset.  Scramblers Åf (och svåger) vet inte vad dom talar om. Tyvärr är det ganska vanligt.
Det finns väldigt många som inte förstår EXAKT hur AWD systemet fungerar och det inkluderar de flesta ÅF och deras egna mekaniker. Jag ska försöka även om det är jättesvårt på ett begripligt sätt  beskriva hur det fungerar. Först och främst ska man ha klart för sig att elektromagneten som alla hört talats om sätter Hilliard kopplingen i ett vi kan kalla det för "beredskapsläge" så att den kan kan göra sitt jobb.
Elektromagneten styrs elektriskt av knappen på styret.
Ingen ström till elektromagneten = ingen AWD = alltid 2WD.
Resten är 100% mekaniskt. Nu börjar det svåra att förklara på ett begripligt sätt.
Hilliard kopplingen ( mycket gammal uppfinning)  är beroende av olika rotations varvtal. Drivaxeln är inner ring och hjulet är ytter ring.
Vi kör nu med AWD aktiverad,  elektromagneten har ström.
Bakhjulen driver och snurrar på.
Bakhjulen pushar då på (driver på) fordonet framåt.
Framhjulen som inte har någon drivning rullar med mark hastigheten.
Det är ju framhjulens kontakt med marken som gör att  framhjulen roterar över huvudtaget.
Främre drivaxlarna roterar drivs av motorn men de främre axlarna driver alltså inte framhjulen.
Nu plötsligt tappar bakhjulen väg greppet, då stannar fordonet upp (iaf hastigheten sänkts) Vi kallar det för att bakhjulen börja spinna.
En hastighets skillnad mellan framhjul/bakhjul uppstår.
Då händer följande i Hilliard kopplingen.
Drivaxeln trycker ut rullar i kopplingen som låser inner ring mot ytter ring och de blir mekaniskt förbundna. Detta händer därför att en rotations hastighets förändring har inträffat i Hilliard kopplingen. Så snart bakhjulen har grepp igen drar dom fordonet framåt och de roterar fortare än framhjulen som roterar mot marken och Hilliard kopplingen släpper igen.. Vi har åter igen 2wd.. Denna funktion i Hilliard koppling sker blixtsnabbt och upprepas gång på gång så fort bakhjulen tappar greppet. Det behövs 1/5 dels rotation av bakhjulen i förhållande till framhjulen innan Hilliard kopplingen kan "låsa".
Detta är ingen Einstein vetenskap. Allt finns att läsa sig till på nätet.
Tyvärr läser inte folk utan det florerar en massa hörsägen o snack hit o dit om Polaris AWD från allehanda "experter" som ofta bara yrar i nattmössan. 
Hoppas nu att Ni har fattat lite av hur Polaris AWD funkar,, om inte googla Hilliard.  ()p
Det har jag gjort  :)
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: AWD
« Svar #38 skrivet: 24 januari 2014 kl. 22:39:27 »
Tycker det var en bra beskrivning ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Honda-Robban

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 900
  • Total likes: 98
  • Kön: Man
  • HONDA NÖRD...!!!!
    • Visa profil
Honda-Robban
SV: AWD
« Svar #39 skrivet: 24 januari 2014 kl. 23:02:05 »
Bra där.  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Honda Rancher 420fpm -15
Honda Cr80R -01
Honda Jazz Gk -16
Yamaha Tricity 300 -22
Honda Jazz Ge8 Si -13
Honda Type R Ep3 - 04
mm..
Plus lite annat som Honda gräsklippare, röjsåg, elverk, Honda kalsonger mm mm.  ()p

Utloggad Karlsson.98

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 436
  • Total likes: 107
  • Kön: Man
  • Polaris Sportsman 500 - 13
    • Visa profil
Karlsson.98
SV: AWD
« Svar #40 skrivet: 24 januari 2014 kl. 23:39:01 »
Bra läsning! ()p
Vi har två polaris 500 här hemma som vi brukar i skogen. Den ena drar en hydraulvagn och den andra en vanlig timmerkärra. Fyrhjulsdriften funkar klockrent på bägge maskinerna!  :) Förstår inte hur vissa kan märka att det tar en stund innan framhjulen börjar driva, jag tänker iallafall inte på det. Man blir nog van :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Persson-

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1979
  • Total likes: 53
    • Visa profil
Persson-
SV: AWD
« Svar #41 skrivet: 24 januari 2014 kl. 23:56:32 »
Citat från: Polaris-KarlssoN skrivet 24 januari 2014 kl. 23:39:01
Bra läsning! ()p
Vi har två polaris 500 här hemma som vi brukar i skogen. Den ena drar en hydraulvagn och den andra en vanlig timmerkärra. Fyrhjulsdriften funkar klockrent på bägge maskinerna!  :) Förstår inte hur vissa kan märka att det tar en stund innan framhjulen börjar driva, jag tänker iallafall inte på det. Man blir nog van :)
Svårt att särskilja ett femtedels varv :)
Fungerar kanon anser jag också.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hakerik

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 344
  • Total likes: 7
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hakerik
SV: AWD
« Svar #42 skrivet: 25 januari 2014 kl. 09:29:28 »
Jag skrev lite fel, rättar mig själv.
Jag skrev mitt i texten  "Främre drivaxlarna roterar drivs av motorn men de främre axlarna driver alltså inte framhjulen.  Det stämmer med det gamla systemet då Polaris hade en Hilliard koppling ute vid varje framhjul. Rätt ska vara:  - Främre drivaxlarna är  alltid förbundna med framhjulen. Motorn driver främre kardan axeln och Hilliard kopplingen som finns inne i främre diffhuset kopplar in de bägge främre drivaxlarna när AWD blir aktiv och motorn då driver framhjulen.  Rätt ska vara rätt i teknik djungeln. Skillnaden är viktig att förstå vid en ev. felsökning.  Ok,, nu har alla förstått att en Polaris AWD inte i något läge kan vara 3 hjuldriven. Antingen är den bakhjulsdriven eller 4 hjulsdriven. Någon difflock/diffspärr eller liknande behövs inte.
« Senast ändrad: 25 januari 2014 kl. 09:33:02 av Hakerik »
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Scrambler 1000
Polaris Scrambler 850 LE
Honda Transalp 600 modifierad.
Honda CX500 Military style. se youtube.
Suzuki Burgman 400.

Tidigare:
Kawa 750 eps -12.
Kawa 750 efi   -10
Can Am 800XT -07
CF Moto 500 
Diverse MC.

Utloggad Mattismarkus

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2197
  • Total likes: 135
  • Kön: Man
    • Visa profil
Mattismarkus
SV: AWD
« Svar #43 skrivet: 25 januari 2014 kl. 11:48:55 »
så framhjulen snurrar alltid lika med eller utan 4wd?
borde inte det bryta lite, även då man svänger me 2 wd fast de e klart de blir ju lika som med bakaxeln, om de inte e turf så klart
Anmäl till moderator   Loggat
TGB1000LTX T3 beställd kommer utrustas med band samt IronBaltic V plog gen 2
TGB 600 med servo 580 mil  såld
Kör en Wildcat Trail 700 för tillfället såld
Honda rubicon 500 som bruksmaskin såld
Gick från kvalitetsmaskiner till en TGB 1000 såld
Har en king quad 750 2014 med extra allt såld
King quad 750-12 utan servo Farsans
Suzuki 90cc såld
Honda TRX420FPM-12 såld
Honda TRX500FPE - 13 såld
Yamaha (dresel) Grizzly 700 såld
TGB 450 såld
Linhai 300 såld

Utloggad scrambler

  • Småmaskinsrep.
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 446
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
    • Visa profil
scrambler
SV: AWD
« Svar #44 skrivet: 25 januari 2014 kl. 18:12:35 »
Citat från: Hakerik skrivet 24 januari 2014 kl. 18:17:38
Har du testat/provat denna korkade konstruktion på din 850 Scrambler? 
Att vid vald 2wd framhjulen kopplas in när bakhjulen spinner mer än 60km/tim.
Har du verifierat det på din maskin?
Systemet är vad jag vet identiskt på en 850XP.

Nej det är det inte. Verifierat alltså!

« Senast ändrad: 27 januari 2014 kl. 10:57:37 av scrambler »
Anmäl till moderator   Loggat
POLARIS SCRAMBLER 850 XP H.O EPS  2013

Utloggad scrambler

  • Småmaskinsrep.
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 446
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
    • Visa profil
scrambler
SV: AWD
« Svar #45 skrivet: 25 januari 2014 kl. 18:19:32 »
Citat från: Hakerik skrivet 24 januari 2014 kl. 22:29:53
Jag håller med dig. Det var länge sen Polaris ändrade sitt AWD system. Dom ändrade från att ha en Hilliard koppling i varje framhjul till att ha endast en Hilliard i främre diffhuset.  Scramblers Åf (och svåger) vet inte vad dom talar om. Tyvärr är det ganska vanligt.
Det finns väldigt många som inte förstår EXAKT hur AWD systemet fungerar och det inkluderar de flesta ÅF och deras egna mekaniker. Jag ska försöka även om det är jättesvårt på ett begripligt sätt  beskriva hur det fungerar. Först och främst ska man ha klart för sig att elektromagneten som alla hört talats om sätter Hilliard kopplingen i ett vi kan kalla det för "beredskapsläge" så att den kan kan göra sitt jobb.
Elektromagneten styrs elektriskt av knappen på styret.
Ingen ström till elektromagneten = ingen AWD = alltid 2WD.
Resten är 100% mekaniskt. Nu börjar det svåra att förklara på ett begripligt sätt.
Hilliard kopplingen ( mycket gammal uppfinning)  är beroende av olika rotations varvtal. Drivaxeln är inner ring och hjulet är ytter ring.
Vi kör nu med AWD aktiverad,  elektromagneten har ström.
Bakhjulen driver och snurrar på.
Bakhjulen pushar då på (driver på) fordonet framåt.
Framhjulen som inte har någon drivning rullar med mark hastigheten.
Det är ju framhjulens kontakt med marken som gör att  framhjulen roterar över huvudtaget.
Främre drivaxlarna roterar drivs av motorn men de främre axlarna driver alltså inte framhjulen.
Nu plötsligt tappar bakhjulen väg greppet, då stannar fordonet upp (iaf hastigheten sänkts) Vi kallar det för att bakhjulen börja spinna.
En hastighets skillnad mellan framhjul/bakhjul uppstår.
Då händer följande i Hilliard kopplingen.
Drivaxeln trycker ut rullar i kopplingen som låser inner ring mot ytter ring och de blir mekaniskt förbundna. Detta händer därför att en rotations hastighets förändring har inträffat i Hilliard kopplingen. Så snart bakhjulen har grepp igen drar dom fordonet framåt och de roterar fortare än framhjulen som roterar mot marken och Hilliard kopplingen släpper igen.. Vi har åter igen 2wd.. Denna funktion i Hilliard koppling sker blixtsnabbt och upprepas gång på gång så fort bakhjulen tappar greppet. Det behövs 1/5 dels rotation av bakhjulen i förhållande till framhjulen innan Hilliard kopplingen kan "låsa".
Detta är ingen Einstein vetenskap. Allt finns att läsa sig till på nätet.
Tyvärr läser inte folk utan det florerar en massa hörsägen o snack hit o dit om Polaris AWD från allehanda "experter" som ofta bara yrar i nattmössan. 
Hoppas nu att Ni har fattat lite av hur Polaris AWD funkar,, om inte googla Hilliard.  ()p
Det har jag gjort  :)

Då du har dessa kunskaper tycker jag du skriver till dom flest åf här i sverige om detta, då man kan mer eller mindre känner sig lurad. Du kan börja med min åf http://www.matsskogochfritid.se/
Anmäl till moderator   Loggat
POLARIS SCRAMBLER 850 XP H.O EPS  2013

Utloggad Karlsson.98

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 436
  • Total likes: 107
  • Kön: Man
  • Polaris Sportsman 500 - 13
    • Visa profil
Karlsson.98
SV: AWD
« Svar #46 skrivet: 25 januari 2014 kl. 18:29:56 »
Citat från: scrambler skrivet 25 januari 2014 kl. 18:19:32
Då du har dessa kunskaper tycker jag du skriver till dom flest åf här i sverige om detta, då man kan mer eller mindre känner sig lurad. Du kan börja med min åf http://www.matsskogochfritid.se/
Samma ÅF som vi har :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad scrambler

  • Småmaskinsrep.
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 446
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
    • Visa profil
scrambler
SV: AWD
« Svar #47 skrivet: 25 januari 2014 kl. 18:32:19 »
Citat från: Polaris-KarlssoN skrivet 25 januari 2014 kl. 18:29:56
Samma ÅF som vi har :)

ja det är inte första gången dom går ut med rena lögner isf.
Anmäl till moderator   Loggat
POLARIS SCRAMBLER 850 XP H.O EPS  2013

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 3 [4] 5 6  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: AWD
 


Online just nu.

645 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 668. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info