Bättre förr..
Awd "måste" ju vara framtiden. Kolla på alla biltillverkare!
Ett fordon som är byggt så att framhjulet snurrar fyra varv när bakhjulet snurrar fem varv, det är inte en smart lösning. Det är hur dumt som helst Andra fyrhjulsdrivna fordon som bonntraktorer brukar vara byggda med några % överdrivning på framaxeln.Polaris bygger sina fyrhjulingar med 20% underdrivning på framaxeln Polaris är inte fyrhjulsdrivna. Dom är nåt annat?
Då jag inte vet något om Polaris ursäkta att jag "kladdat" i tråden...Men modern Awd som fördelar drivningen är väldigt bra på väg och vid halt/moddigt underlag och gör trafiken säkrare.. det kan jag skriva under på.. MEN om man vill ta sig fram så slår gammal hederlig 4wd med lågväxel en modern Awd alla dagar i veckan... då pratar jag om verkligen klättra över hinder.. och det är ju en del här inne som pysslar med det även med ATV..Kommer nog inte se en riktig "Offroad" bil med moder Awd förrens alla gamla hederliga är på skroten..
Är du bonnpöjk och traktor ägare eller ? Olika fördelning drivning i fram eller bak är en fråga om väghållning och kör egenskaper. WRC rallybilar t.ex mixrar hela tiden med olika driv fördelningar fram o bak för att få de egenskaper man vill ha på bilen, de är likväl AWD fordon. Det finns alltså annat än traktorer här i världen. Själv har jag nyligen bytt till Polaris Scrambler och är van ATV'n med 4x4 system med elektrisk knapp och Kawa lamell diff med spak och Can Am visco. Polaris AWD är helt överlägset allt annat jag provat både i terräng och på hal väg i snabbare körning. På hal vinterväg och gaspådrag så att bakhjulen släpper uppstår det en liten liten fördröjning innan framhjulen börjar dra. En liten bakhjulssladd hinner uppstå innan framhjulen börjar dra, bråkdel av en sekund men märks tydligt,, men när framhjulen börjar dra då märks det,,bara att gasa och maskinen drar/styr dit man vill. Jag gillar detta beteende, kanske är fråga om tillvänjning för den som inte ännu uppskattar det.Mina tidigare maskiner körde jag aldrig i 4x4 läget på vinter vägar dom trivdes jag bäst med 2wd, men Scramblern går alltid i AWD läget. I terrängen märker man inte av någon fördröjning alls, blixt snabb inkoppling av framhjulen.
Detta enl min handlare + min svåger som kör en 850 xp i skogen: 4X2 är 2-hjulsdrift tills bakhjulen "spinner" mer än 60km/h sedan läggs awd in automatiskt. Därmed kan bl,a drivknutar gå åt fanders eller hela drivningen fram på maskinen.( vilket är en jävligt korkad konstruktion ) Körning med AWD så är det fortfarande 2-hjulsdrivning tills bakhjulen spinner med ett 16-dels varv, sedan läggs 4-hjulsdriften in, men detta är så smidigt att det knappas märks. Finns mer att önska om polaris awd, men det funkar helt klockrent om man vet vad man håller på med.