Mer än 60kmh skillnad mot framhjulen eller när hjulen börjar spinna vid tex ett gaspådrag på snöväg i 60kmh eller snabbare?Har aldrig hört eller läst om det. Alla moderna polaris atv har identisk Awd om jag minns rätt.
Bra läsning! Vi har två polaris 500 här hemma som vi brukar i skogen. Den ena drar en hydraulvagn och den andra en vanlig timmerkärra. Fyrhjulsdriften funkar klockrent på bägge maskinerna! Förstår inte hur vissa kan märka att det tar en stund innan framhjulen börjar driva, jag tänker iallafall inte på det. Man blir nog van
Har du testat/provat denna korkade konstruktion på din 850 Scrambler? Att vid vald 2wd framhjulen kopplas in när bakhjulen spinner mer än 60km/tim. Har du verifierat det på din maskin?Systemet är vad jag vet identiskt på en 850XP.
Jag håller med dig. Det var länge sen Polaris ändrade sitt AWD system. Dom ändrade från att ha en Hilliard koppling i varje framhjul till att ha endast en Hilliard i främre diffhuset. Scramblers Åf (och svåger) vet inte vad dom talar om. Tyvärr är det ganska vanligt.Det finns väldigt många som inte förstår EXAKT hur AWD systemet fungerar och det inkluderar de flesta ÅF och deras egna mekaniker. Jag ska försöka även om det är jättesvårt på ett begripligt sätt beskriva hur det fungerar. Först och främst ska man ha klart för sig att elektromagneten som alla hört talats om sätter Hilliard kopplingen i ett vi kan kalla det för "beredskapsläge" så att den kan kan göra sitt jobb. Elektromagneten styrs elektriskt av knappen på styret.Ingen ström till elektromagneten = ingen AWD = alltid 2WD.Resten är 100% mekaniskt. Nu börjar det svåra att förklara på ett begripligt sätt.Hilliard kopplingen ( mycket gammal uppfinning) är beroende av olika rotations varvtal. Drivaxeln är inner ring och hjulet är ytter ring. Vi kör nu med AWD aktiverad, elektromagneten har ström.Bakhjulen driver och snurrar på. Bakhjulen pushar då på (driver på) fordonet framåt. Framhjulen som inte har någon drivning rullar med mark hastigheten. Det är ju framhjulens kontakt med marken som gör att framhjulen roterar över huvudtaget. Främre drivaxlarna roterar drivs av motorn men de främre axlarna driver alltså inte framhjulen.Nu plötsligt tappar bakhjulen väg greppet, då stannar fordonet upp (iaf hastigheten sänkts) Vi kallar det för att bakhjulen börja spinna. En hastighets skillnad mellan framhjul/bakhjul uppstår.Då händer följande i Hilliard kopplingen.Drivaxeln trycker ut rullar i kopplingen som låser inner ring mot ytter ring och de blir mekaniskt förbundna. Detta händer därför att en rotations hastighets förändring har inträffat i Hilliard kopplingen. Så snart bakhjulen har grepp igen drar dom fordonet framåt och de roterar fortare än framhjulen som roterar mot marken och Hilliard kopplingen släpper igen.. Vi har åter igen 2wd.. Denna funktion i Hilliard koppling sker blixtsnabbt och upprepas gång på gång så fort bakhjulen tappar greppet. Det behövs 1/5 dels rotation av bakhjulen i förhållande till framhjulen innan Hilliard kopplingen kan "låsa". Detta är ingen Einstein vetenskap. Allt finns att läsa sig till på nätet. Tyvärr läser inte folk utan det florerar en massa hörsägen o snack hit o dit om Polaris AWD från allehanda "experter" som ofta bara yrar i nattmössan. Hoppas nu att Ni har fattat lite av hur Polaris AWD funkar,, om inte googla Hilliard. Det har jag gjort
Då du har dessa kunskaper tycker jag du skriver till dom flest åf här i sverige om detta, då man kan mer eller mindre känner sig lurad. Du kan börja med min åf http://www.matsskogochfritid.se/
Samma ÅF som vi har