Detta såg ju väldigt enkelt ut, bara å koppla in strömmen som verkade vara den svåra biten.Frågan är då, var kan man hitta något liknande till rimligt pris?
Elhydraulik är väl inget begrepp ens? Alla de system du nämner är väl hydrauliska? Att det är en elmotor som driver pumpen är väl inget konstigt. Men eftersom vi är inne i den fantastiska bonnameksvärlden nu kan väl saker heta lite vad som helst. Min plog omnämndes i vintras som att den styrdes av lufthydraulik.
Den här är ju klockren, en liten hydraulpump inbyggd. Borde väl vara dessa Hydro syftar på. Den är ju inte känslig för slag, dock var den ju lite långsam kanske.
Elmotor som polvänds för att reversera har jag aldrig hört talas om. Låter ju smidigt, men hur reagerar den om man kör för länge, t.ex om knappen fastnar eller om ett relä bränner?
Jag grundar nog mycket av mina tankar på de erfarenheter jag har iom jobb inom maskinbyggnation för tillverkningsindustrin. Och där är det el, hydraulik eller Pneumatik för att få något att röra sig. Hydraulik och Pneumatik styr man via ventiler. Så jag får väl som vanligt krypa till korset och inse att min trånga bubbla idag utökats lite åt vissa håll! Och en plogvinkling bör inte ta mer än max 3ms, tycker jag.
Inom tillverkningsindustrin är ju i stort sett alla hudrauliksystem elhydrauliska... För det är ju inte så ofta man har en dieselsexa på industrigolvet för att driva hydrauliken... /// Perjos
Linjära ställdon tror jag det kallas..Tyd denna som har tryck/drag på ca 600kg.. borde räcka för att fixa plogvinkel eller höjning av plog med för den delen..http://www.ebay.com/itm/18-inch-450mm-stroke-linear-actuator-max-6000N-12V-24V-DC-/300719076297?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item460440f3c9Kostar ju 500:- + frakt...Vad jag förstår så är det bara att byta polerna så går den åt anra håller .. dom finns även med microbrytare så att dom bryter i ändlägena..jodå har funderat på detta tidigare.. men jag har inte det första =plogen.. så jag kommer börja där..