Villkoret angående tändning, krävs det verkligen är tändningen är igång eller räcker det att nyckel är vriden mot tändning? Om tändning igång krävs så behöver jag ju två batteri - ett för tändningen, ett för startkablarDet där är ju riktigt oskönt, hatar elektricitet, gissar att man kan hålla stiftkåpan med gummiförsedd polygrip?
När det gäller tändstiftshatten behöver du inte hålla i den. Låt stiftet hänga i kabeln och se om gängorna vilar mot blocket. Det brukar man kunna rigga upp utan att hålla i. Är gummit fräscht och inte fuktigt ska det inte bli överslag så kan man trycka lite tätt med handen. Och blir en stöt i näven så är det INTE farligt, knappt obehagligt. Hög spänning = känns, och låg bakomliggande energi = ofarligt.
Är nog den över svarta boxen Ang tändstiftet: det glöder inte, Utan det kommer in liten gnista
Jag skulle tro det:)Om du har strömmen i och trycker på startknaappen borde den klicka!NU KOM JAG PÅ EN SAK!!!!!! Kan det vara så att du har glömt att hålla i bromsen och därför startar den inte?
Lugna dig lite nu. Vad vi vet:-startmotorn funkar vid direktmatning, ej via startrelä.Att du inte har gnista på stiften hänger troligen ihop med att du heller inte får startmotorn att gå runt den normala vägen.Efter att startmotorn är konstaterad ok skulle jag föreslå att försöka få liv i startreläet. Antingen är det paj, eller något av villkoren för det att dra. Säg att tex tändningslåset är paj så visar det felet sig genom att dels startreläet inte drar, men även att du inte får gnista på stiftet.
Startreläet hittar du om du följer kabeln från startmotorn. Det går en grov kabel från batteriet till startreläet, sen en vidare till startmotorn.Den har även ett par mindre kablar som går till startknappen och jord. Så, när du har ett friskt och laddat batteri inkopplat så ska du alltså ha ström på den grova kabeln som kommer från batteriet. Då kan man testa att koppla samman den kabeln med den som går till startmotorn, man kan använda en tång eller skruvmejsel. Man gör alltså samma sak som startreläet gör, kan gnistra lite. Snurrar startmotorn inte då, då har du kabelbrott eller dålig kontakt. Ta isär och gör rent. Snurrar startmotorn, då kan du prova ge ström på ingående kabel som kommer från startknappen. Då ska reläet slå till och startmotorn snurra. Man kan även testa jorda minuskabeln från reläet bättre och testa igen. När startreläet slår till så klickar det, ibland när man har klent med ström eller dålig kontakt kan det låta lite illa både från reläet och från startmotorn. Men, motorn måste ju ha gnistor för att gå. Och det kan ju vara nått mer knas med tex tändningslås eller dödarknapp. Eller varför inte broms eller nån annan givare. Men det är ju fint om du kan felsöka i någon slags ordning. Vad jobbar du med förresten?