Är inte startrelä bara ett villkor innan startmotor dvs att även om reläet var ur funktion så hade hojen startat när jag touchade startmotorn med startkabeln?
Jo, startreläet är ju bara en rejäl strömbrytare (som aktiveras med startknappen) som kopplar strömmen från batteriet till startmotorn. Så när du kopplade ström direkt på startmotorn så gjorde du ju jobbet startreläet ska göra. Många startproblem beror på dåligt startrelä eller taskig kontakt på vägen mellan batteri och startmotor, eller jordfel för den delen. När man felsöker får man ju kolla olika saker tills man hittar felet. Sätter man ström direkt på startmotorns pluspol och har minuskabeln ordentligt jordad på motorn, då bör den snurra. Gör den inte det är den nog defekt, ibland kan man väcka liv i en startmotor genom att knacka på den lite. Tex med skaftet på en rejäl skruvmejsel, ganska hårt. Om resten av elsystemet funkar som det ska, då ska det klicka i startreläet när du trycker på startknappen. Men det är ju inget liv där heller. Hur gjorde du när du testade sätta ström på startmotorn? Använde du startkablar, kom du åt pluspolen med startkabeln? Vart satte du minuskabeln?
Bra jobbat, då är startreläät nästa punkt då Kollat tändstift och prövat startgas?
Schysst filmsnutt! Som fenris sa så blir ju startreläet nästa sak att kolla. Och även kolla om det blir gnistor när du kör på starten. Jag tror du har nått jordfel eller dålig kontakt nånstans, inget större fel men kan vara lurigt att hitta. Börja med att göra rent allt runt batteriet och startreläet, lossa kablar och kolla att anslutningarna ser bra ut. Slipa lite med smärgelduk eller fint slippapper om det behövs.
Men, det kommer säkert ingen gnista ändå, eftersom du måste ha ett antal villkor uppfyllda för det. Typ:-tändningsnyckel på-dödarknapp av-broms nedtryckt (?)-växel ur (?)osv.Så prova med att ställa alla dessa saker i så snälla lägen som möjligt.
Och även om tändstiftshatten är av gummi kan man få rätt bra stötar när man håller i den och kör runt motorn...