Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Märkes diskussioner
»
Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling
»
CF Moto
(Moderatorer:
Outlander
,
STENE
,
Rickard Marklund
) »
Ämne:
Parkeringsläget
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
1
[
2
]
3
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Parkeringsläget (läst 16363 gånger)
Rookien
ATV Amatör
Antal inlägg: 11
Total likes: 0
Kön:
ATV eller Fyrhjuling?
Rookien
SV: Parkeringsläget
«
Svar #12 skrivet:
8 augusti 2013 kl. 10:19:19 »
Lossade vid växelspaken. Ta bort plastkåpan under växelspaken, via hjulhuset. Där sitter en ca:3cm lång mutter(in mot mitten på hjulingen). Lossa den helt och häng upp den. Jag klämde in den mellan någon slang o ramen.
Anmäl till moderator
Loggat
Tripod
ATV Extreme
Antal inlägg: 1168
Total likes: 34
Kön:
Tripod
SV: Parkeringsläget
«
Svar #13 skrivet:
8 augusti 2013 kl. 14:27:40 »
Har funderat om det inte skulle gå att flytta wiren som går till handbromsoket till fotbromsen istället. Då kan man ju trampa ned fotbromsen medan man lägger växelspaken i P läge. Går ju ta bort wiren till växelspärren och fästa handbromswiren där... En tanke bara
Ett dygn senare... inser att jag är alldeles för otydlig här...
«
Senast ändrad: 9 augusti 2013 kl. 11:50:40 av Tripod
»
Anmäl till moderator
Loggat
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld
lygbranch
ATV Amatör
Antal inlägg: 37
Total likes: 0
ATV eller Fyrhjuling?
lygbranch
SV: Parkeringsläget
«
Svar #14 skrivet:
9 augusti 2013 kl. 09:04:39 »
Intressant tanke
! Frågan är hur man får bromsen att ligga i när man släpper pedalen. Vad jag förstår så skjuter man ju in klossarna och pressar mot skivan på den "riktiga" handbromsen och drar isär dom med wiren när man lossar bromsen.
Synd att min hoj står 60 mil bort så jag har svårt att testa, så jag följer med intresse om Tripods tanke blir verklighet. Att justera handbromsoket har jag gett upp och det verkar också vara knöligt att ta loss oket. Även om man får loss det så återstår ju i alla fall justeringen när man sätter tillbaka det.
Anmäl till moderator
Loggat
Rookien
ATV Amatör
Antal inlägg: 11
Total likes: 0
Kön:
ATV eller Fyrhjuling?
Rookien
SV: Parkeringsläget
«
Svar #15 skrivet:
9 augusti 2013 kl. 11:27:19 »
lygbranch
Vad jag förstår så skjuter man ju in klossarna och pressar mot skivan på den "riktiga" handbromsen och drar isär dom med wiren när man lossar bromsen.
Menar du att om man tar bort handbromswajern (om allt nu skulle funka som det ska) så kommer bromsklotsarna att ligga an mot skivan? Min gissning är att dom släpper då och att när man lägger i p-läget så spänner man vajern och klotsarna nyper mot skivan.
Mitt ok är ju så trögt så det kan jag knacka till vilket läge jag vill om man använder hammaren
.
Anmäl till moderator
Loggat
Tripod
ATV Extreme
Antal inlägg: 1168
Total likes: 34
Kön:
Tripod
SV: Parkeringsläget
«
Svar #16 skrivet:
9 augusti 2013 kl. 11:47:42 »
Alltså när man lägger i P läget sträcks en wire som sitter på växelspaksreglaget. Den wiren går till p-broms oket, alltså ett mekaniskt skivbromsok.
Eftersom det går en wire (växelspärren) från fotbromsen till växelreglaget som man ändå inte vill ha kvar tänkte jag om det gick använda dom infästningarna i fotbromsen på något vis.
Jag menar alltså att wiren från P-läget ska gå till fotbromsen istället för till det där idiotiska mekaniska skivbromsoket.
Alternativt flytta wiren från handbromshandtag på höger sida av styret till P lägets wireinfästning i växelreglaget.
Typ...
«
Senast ändrad: 9 augusti 2013 kl. 11:53:01 av Tripod
»
Anmäl till moderator
Loggat
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld
lygbranch
ATV Amatör
Antal inlägg: 37
Total likes: 0
ATV eller Fyrhjuling?
lygbranch
SV: Parkeringsläget
«
Svar #17 skrivet:
9 augusti 2013 kl. 12:33:39 »
Funktionen på handbromsoket och wiren är bara en teori från min sida, eftersom det saknas fjäder som drar tillbaka när man ändrar p-läget.
Hur som helst är idén med fotbromsen bra, frågan är bara hur bromsen ligger kvar? P-läget har väl inget spärrläge i själva spaken, eller...?
Anmäl till moderator
Loggat
Rookien
ATV Amatör
Antal inlägg: 11
Total likes: 0
Kön:
ATV eller Fyrhjuling?
Rookien
SV: Parkeringsläget
«
Svar #18 skrivet:
9 augusti 2013 kl. 15:58:03 »
Aha! Du tänkte så! Var ju smidigt om det gick att få till med fotbromsen.
Växelspaken har ju en spärr (som brukar kunna kärva den oxå) mellan varje läge L-H-N-R-P. Så problemet med att bromsen ska ligga kvar finns nog antar jag.
...men jag e ju precis som mitt alias, Rookie, inom området. Så jag e öppen för förslag.
Anmäl till moderator
Loggat
Tripod
ATV Extreme
Antal inlägg: 1168
Total likes: 34
Kön:
Tripod
SV: Parkeringsläget
«
Svar #19 skrivet:
9 augusti 2013 kl. 18:11:45 »
Ja det är ju en kuliss för växelspaken så den hakar fast.
Anmäl till moderator
Loggat
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld
Rookien
ATV Amatör
Antal inlägg: 11
Total likes: 0
Kön:
ATV eller Fyrhjuling?
Rookien
SV: Parkeringsläget
«
Svar #20 skrivet:
13 augusti 2013 kl. 12:46:42 »
Servade hjulingen i helgen och tittade tillsammans med mecken på konstruktionen av handbromsoket...
Otroligt korkad lösning!
Lösning: Kommer att såga av befintliga bultar och sen göra nya hål i den del som går igenom oket med invändig gänga för att sedan kunna gänga i en ny bult.
Problemet med kärvande ok löst för framtiden.
Men sen om handbromsen kommer att funka är ju en annan sak, men åtminstone en början.
Anmäl till moderator
Loggat
Tripod
ATV Extreme
Antal inlägg: 1168
Total likes: 34
Kön:
Tripod
SV: Parkeringsläget
«
Svar #21 skrivet:
13 augusti 2013 kl. 21:39:16 »
Så ska brorsan också göra med bultarna!
Anmäl till moderator
Loggat
Can-Am Outlander 570 PRO -18
Polaris Sportsman 500 H.O. Forest -11
Polaris Outlaw 500-07 - Såld
Linhai 300 2x4-06 - Såld
lygbranch
ATV Amatör
Antal inlägg: 37
Total likes: 0
ATV eller Fyrhjuling?
lygbranch
SV: Parkeringsläget
«
Svar #22 skrivet:
14 augusti 2013 kl. 09:37:22 »
Låter avancerat och verkar vara verkstadsjobb, men är det en lösning så är det ju kanon. Som nämnts har jag har hjulingen 60 mil bort, så jag har svårt att se hur det är tänkt. Gärna lite bilder före och efter om du kommer till skott med modifieringen. Nån nämnde att man måste lossa kardan för att komma åt, är det ännu knöligare än att såga bult och borra nytt?
Hur gör återförsäljarverkstäderna, det verkar ju vara standard med dåliga p-bromsar? Måste ju klassas som standardjobb med någon form av normtid på byte av klossar och det bör ju spegla knöligheten.
Anmäl till moderator
Loggat
lygbranch
ATV Amatör
Antal inlägg: 37
Total likes: 0
ATV eller Fyrhjuling?
lygbranch
SV: Parkeringsläget
«
Svar #23 skrivet:
8 oktober 2013 kl. 11:08:20 »
Min CF är vägreggad och har fått körförbud främst för att jag inte kommit till skott att fixa p-bromsen med dess minst sagt knöliga konstruktion. Hjulingen står i fritidshuset 60 mil hemifrån och jag har varken tid eller lust att hålla på och meka den korta tid jag är där.
Inspirerad av alternativa idéer på denna tråd, kontaktade jag bilprovningen för att kolla vad som gällde för p-bromsen.
För det första krävs det en fungerande p-broms, sen måste det också finnas ett "riktigt" bromssystem oberoende av p-bromsen och p-bromsen måste sitta fast monterad.
Vill därför delge er denna bild på den i mitt tycke geniala
sniklösningen för att få hjulingen godkänd, så att man kan ha den i drift tills man får lust att ta tag i problemet
Trampar man ner bromspedalen slakkar ju vänster bromshandtag och man låser då skidspännbandet. Den fasta monteringen löser man galant med att fästa spännbandet med ett buntband (gärna svart så att det ser proffsigt ut
)
Godkänd och klar två år framåt
Anmäl till moderator
Loggat
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
1
[
2
]
3
Alla
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Märkes diskussioner
»
Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling
»
CF Moto
(Moderatorer:
Outlander
,
STENE
,
Rickard Marklund
) »
Ämne:
Parkeringsläget
Online just nu.
596 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Breeelin
Flest online idag:
676
. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Traxter
:
Morgon på er. Finns det några häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
24 februari 2025 kl. 10:23:25
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
21 februari 2025 kl. 09:25:52
Oscar5
:
Någon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
4 februari 2025 kl. 19:20:50
Oscar5
:
44
4 februari 2025 kl. 19:15:36
Greger59
:
Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
15 januari 2025 kl. 23:49:44
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃÂ¥ mig pÃÂ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
4 januari 2025 kl. 00:28:39
kampersvik
:
schema vaccumssangar cf moto 500 2013
26 november 2024 kl. 17:48:35
trailboss
:
Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
3 oktober 2024 kl. 12:08:54
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
16 september 2024 kl. 11:29:29
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dåliga bromsar på den. Finns det bromsvåg på den?
11 september 2024 kl. 19:41:14
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
11 september 2024 kl. 19:40:02
Kalle33
:
Hej.
11 september 2024 kl. 19:39:40
Olkip
:
Vart hittar man en ny plast kåpa till goes access mortor 450SM?
1 juli 2024 kl. 11:59:20
Livgan20
:
Hej, har en barossa silverhawk 250. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda på vilka drev som sitter på (storlek och typ av drev) helst både fram och bak. Mvh
1 juli 2024 kl. 02:22:58
skarpsynt
:
Någon som vet mellan vilka år Honda Rancher såldes i FE (knappväxel) utförande? Min fråga gäller senaste modellen (2014-).
2 juni 2024 kl. 22:56:10
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Högdahl
:
🍻🍺
9 mars 2023 kl. 14:10:18
Jennil
:
Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
18 februari 2023 kl. 09:40:29
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info