Varför ta CE om man vet med sej att man aldrig kommer sitta i en lastbil ändå? Det är ju inte direkt några småpengar vi pratat om.När jag tog C -09 så kostade det ca 23k, ska man sedan ha CE så får man räkna med det dubbla. Och för att kunna jobba som chaufför och "tjäna in" pengarna igen så krävs en Ykb utbildning och den är lika dyr den.Så ett komplett CE med Ykb kostar i runda slängar 70 000 kr, ca 4 månadslöner alltså. Och då har du dessutom andra utgifter här i livet så då får man allt slita ett tag som chaufför innan man är tillbaks på noll.Så ett BE kort för 5000 börjar låta riktigt billigt i det sammanhanget.
Håller med dig i mycket Oskar!...men...Om man redan kan köra med en släp på 1500 kilo, stor som fan, bred och lång och allting...Varför skall man då ta nytt körkort för att få köra ett som väger 100 kilo mer, genom att BACKA?Det är alltså mer viktigt att kunna backa med en släp på 1600 kg än en på 1500... där den sistnämnda får dras utan krav alls.Löjligt.I Sverige så skall man köra Polo och dra husvagn, det är lagligt.Kör man fyrhjulsdriven bil med lite tyngd, eller pickup eller nåt med hög lastvikt, då får man bara köra minisläpar!...och då istället ta Polon...Det är extremt korkad logik.I USA har de bättre logik, stor bil få dra större släp än liten bil.Punkt.Och i Sverige skall man ta nytt körkort genom att backa... för att få köra släp på 100 kilo extra.... ja jisses. Nä, om de nu skall ha prov, så vore det bättre att man visade för tjänstemannen på Trafikverket att man kan hantera ett spännband.Spänna och lossa, sen klart och körkort för släp enligt E-reglerna.För tro mig, det är MÅNGA som kör med släp utan att ha grejerna bandade, trots att band finns... och det är en mycket större risk än om någon nu skulle råka köra en släp de inte till fullo behärskar bakåt...
Vinschen fram och ett spännband bak. Sällan jag kör den på släp dock. (lite tattarspänt är det på bilden. )Den passar precis på ett eusläp också.