ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Uppgradera från 500 till 600 cc
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 22 [23] 24 ... 89   Gå ned

Författare Ämne: Uppgradera från 500 till 600 cc  (läst 210035 gånger)

Utloggad P-A78

  • Stolt ägare av Linhai 300 2x4 och Goes 520
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 309
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • ATV
    • Visa profil
P-A78
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #264 skrivet: 26 januari 2013 kl. 17:20:30 »
Hej

Kan förstå det kom på att jag har ett turbo aggregat från en 2,1 liters Renault Diesel. såg att ni skrev att det är skillnad på bensin och diesel turbo. Är det något som du kan vara sugen på?.

M.V.H P-A78
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 520 Steel 2012 med flak och winch bak & egen byggt drag fäste med vridbart triplex drag.
Borttagen krängningshämmare (går som en dröm på ojämmna ytor
linhai 300 Cross Road 2x4 2005
Kellfri kombikärra Med grövre och längre dragstång.
jula´s lilla flakkärra
Ruffneck Plog
Goes 520 2011 med Alufälgar såld
Viarelli 550 Gtx 2012 såld
Linhai 300 4x4 2011 såld (En riktigt bra atv)
Bashan Badboy 200 2007 såld

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #265 skrivet: 27 januari 2013 kl. 12:05:00 »
Hej.
Jag avvaktar lite. Känns som det e något annat fel. Turbon jag har är ändå gjord för 1,8 liter och 4 cylindrar. Måste ha missat något. Men om jag inte löser det, så kan det vara intressant :D
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #266 skrivet: 28 januari 2013 kl. 22:52:59 »
Här e ett försök till plenumkammare för att jämna ut trycket från turbon. Ett misslyckat sådant. Eller ja. Själva konstruktionen fungerade. Men motorn gillade inte att ha en stor plenumkammare.

Ytterligare runt 8 timmar åt skogen ;)


* Insug 1.jpg (50.71 kB, 700x525 - visat 673 gånger.)

* Insug 2.jpg (44.78 kB, 700x525 - visat 714 gånger.)

* Insug 3.jpg (62.33 kB, 700x525 - visat 705 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #267 skrivet: 28 januari 2013 kl. 22:56:00 »
Håller ett plastplenum?
...eller man kanske brukar använda plast...?
Avloppsrör kan ju iofs vara rätt sega så sett, men det blir ju en del påfrestningar.
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #268 skrivet: 28 januari 2013 kl. 22:56:47 »
Det senaste jag håller på med nu är att bygga en expantions kammare på avgas sidan efter rekommendationer från GIK. Storleken på den här kammaren är dessvärre för liten. Så jag håller på att bygga en större just nu. Får se om det fungerar :)

* Expansion 1.jpg (55.55 kB, 700x525 - visat 728 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #269 skrivet: 28 januari 2013 kl. 22:58:33 »
Citat från: Hydro skrivet 28 januari 2013 kl. 22:56:00
Håller ett plastplenum?
...eller man kanske brukar använda plast...?
Avloppsrör kan ju iofs vara rätt sega så sett, men det blir ju en del påfrestningar.

Det skulle nog hålla. Men anledningen att jag valde just avloppsrör i plast, var att det var lätt att arbeta med. Detta var bara en prototyp för att se om konceptet fungerade. Det gjorde det ju tyvärr inte :(
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Cummins

  • Gäst
Cummins
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #270 skrivet: 29 januari 2013 kl. 02:01:24 »
Du fortsäter med din ivriga inspiration, själv skulle man behöva lite av energin din.
Har letat och det finns mängder med turbos och spec till bensin men hur lite som helst till diesel med spec, ja små storlekar. Det finns några som passar men tror inte priset är så aktuellt, dom börjar på 5 lök och uppåt.
För att få det och fungera med den du har så är det nog bara att montera den längst bak där ljudämparen sitter. 
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Peter Johansson

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 180
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Peter Johansson
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #271 skrivet: 29 januari 2013 kl. 14:12:24 »
hhej prova med ett grövre rör från avgasporten till turbon så att avgas pulserna jämnas ur och trycket minskar i röret mellanavgas porten och turbon.
Anmäl till moderator   Loggat
Allroad

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #272 skrivet: 29 januari 2013 kl. 14:43:11 »
Citat från: Peter Johansson skrivet 29 januari 2013 kl. 14:12:24
hhej prova med ett grövre rör från avgasporten till turbon så att avgas pulserna jämnas ur och trycket minskar i röret mellanavgas porten och turbon.

Det e det expansions kammaren är till för ;)
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #273 skrivet: 29 januari 2013 kl. 17:58:18 »
Det kan hända att plenumkammaren fungerar trots allt. Hittade in liten "bugg" i programmeringen. Bränslet låg helt fel i bränsle mapen i styrsystemet. Ska försöka fixa det ikväll om jag orkar. :)
Hade varit väldigt bra om det fungerade. Behöver lite tryckutjämning ;)
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Rickard J

  • Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1087
  • Total likes: 52
  • Kön: Man
  • En motor utan turbo, suger...
    • Visa profil
Rickard J
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #274 skrivet: 30 januari 2013 kl. 19:52:46 »
Jahopp. Efter kvällens tester har jag kommit fram till följande:

Man kan inte ha en plenum kammare på en CF moto 500/600.  :(

Turbon är för liten.  :(

Har byggt en expansions kammare på över 3 x motor volymen. Det e rekommenderat med 1,5 x motor volymen. INGEN skillnad. Motorn vill heller inte varva ur ordentligt. Och när man kört hårt en liten stund så grenrör/expansions kammaren glöder, så går den dåligt tills man kört väldigt sakta en stund å den har fått svalna. Avgasdelen är för liten på turbon, och skillnaden mellan avgas del och kompressor del är för stor.
Anmäl till moderator   Loggat
CF 500 BE - 11 TURBO INTERCOOLER
600 cc cylinder, Smidd kolv
Olje kyl (Vatten/olja)
Höjt oljetryck
Kopplingslös
Bussning i vevstaken
2" avgassystem
Programmerbar tändning och insprutning från Civinco
Intercooler
Portad topp
Moddad sekundär variator
Heltäckande hasplåt
Höjd 8 cm bak
Breddad 3 cm bak
Höjd 4 cm fram

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Uppgradera från 500 till 600 cc
« Svar #275 skrivet: 30 januari 2013 kl. 20:09:14 »
På en del verkar dom ju sätta turbon bak före dämparen, vad har det för betydelse?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 22 [23] 24 ... 89   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Uppgradera från 500 till 600 cc
 


Online just nu.

670 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 698. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info