Meckar tyvärr inte buick.Pratar bara om cf här.Går inte att jämföra rakt över varenda fordon som finns,man får helt enkelt skapa sig erfarenheter om det specifika fordon det talas om för tillfället.Husaberg o buick har vissa egenskaper,cf andra.Händer allt för ofta att det kommer in fordon på service där folk fyllt hela expansionskärlet i tron om att dom fyller kylaren(t,ex efter en kokning).Sen saknas det 1 liter eller mer i kylaren.Cf har tyvärr inget buicklock,,,så den suger inte ur kylarvätska från expansionskärlet. mvh//hades
Måste ändå missuppfattat dig från start isf.För då pratade vi inte om den deciliter som det expanderar på en cf:500,utan om att det gick att fylla kylsystemet via expansionskärlet.O det går inte.På 09-orna fick vi byta kylmedium i nästan alla maskiner då det kristalliserades o bildade ett grönt "socker" på switchen som slår i gång kylfläkten.Kom in ett o annat jobb lite "för sent" så att säga. Blev några toppackningar o annat gott o blandat.Det var då man fick lära sig att små kinesmaskiner inte riktigt funkar på samma sätt som en stor v:8a eller liknande.Kylarlocken trillade ofta i bitar förr oxå btw. Man blev alltid lite nervös när en kund ringde o berättade om sitt storkok o avslutade med""" jag vet att det finns vatten i den för "burken" e full" o den kokar inte längre.Oftast berodde det på att det inte fanns nåt som kunde koka i den kvar. mvh//hades
Och när det bildades beläggningar på den givaren så gick inte fläkten igång, har jag förstått rätt? Bara frågar för jag har en nästan ny givare på plats pga att den gamla fick man knacka på för att fläkten aldrig stannade. Nu är det samma med den nya, tycker det är konstigt att den inte håller längre så jag funderar kring andra faktorer som kan göra att denna givare tror att vattentempen är "för varm" fast att maskinen är kall.
Jo det heter ju EXPANSIONS kärl
i första inlägget skrev jag "så om man har gjort ingrepp i kylsystemet, DÅ fyller man direkt i kylaren, ut och kör och låter den kallna och kollar kylaren en gång till, och efterfyller där.sen ska det räcka att hålla koll på nivån i kärlet, OM kylarlocket tätar ordentligt, och slangen mellan kylare och kärl inte drar in tjuvluft, så ska man inte behöva öppna kylarlocket, när motorn blir varm så ska luftbubblor tryckas ut i kärlet, och när den kallnar ska vätska sugas in."menade såklart inte att man fyller hela systemet via kärlet, det borde va rätt uppenbart. de 2-3 första gångerna efter ingrepp i kylsystemet ska man kolla nivån i kylaren, därefter bör det räcka med att hålla koll på exp-kärlet, om allt är i sin ordning!
Mycket skrivande för att komma fram till det