Citat från: Nilas skrivet 11 oktober 2011 kl. 20:46:39Kolla kedjorna! -06 till -08 har riktigt pissiga kedjor och sträckare... har bytt på 2 som har varit helt SOPSLUTOK. Men jag har uppgraderade kedjor som byttes för ca 50 tim sedan... tror inte de är problemet.
Kolla kedjorna! -06 till -08 har riktigt pissiga kedjor och sträckare... har bytt på 2 som har varit helt SOPSLUT
Citat från: tomtefan skrivet 12 oktober 2011 kl. 08:18:41Citat från: Nilas skrivet 11 oktober 2011 kl. 20:46:39Kolla kedjorna! -06 till -08 har riktigt pissiga kedjor och sträckare... har bytt på 2 som har varit helt SOPSLUTOK. Men jag har uppgraderade kedjor som byttes för ca 50 tim sedan... tror inte de är problemet.Jag hade exakt liknande oljud på min 2006 800XT. Trodde det var allt möjligt som var fel, kolvbult, vevlager, ventiler m.m. Det visade sig vara ett mycket enkelt fel. Kamkedje spännaren till bakre cyl hade hängt sig. Det är en med fjäder förspänd skruv som skall automatiskt justera plast styr skenan för kam kedjan. Det enda jag gjorde vara att skruva ut förspännings anordningen helt och och förspänna fjädern enligt verkstadhandbokens föreskrifter och återmontera. Jobbet tog 10-15min och knackande ljudet försvann helt. Motorn gick flera hundra mil efter detta och knack ljudet kom aldrig tillbaka så länge jag ägde hojen. Lärdom efter detta, en slak kam kedja kan låta jävligt illa. Hur kunde jag hitta felet? Ett stetoskop att lyssna noga med avslöjar det mesta.
Jag tog bort locket på spännaren för att se hur det fungerade, satte tillbaks för att jag inte fattade. Borde jag alltså ha förspännt fjäderen på nå vis innan jag skruvade på locket?
Citat från: tomtefan skrivet 22 oktober 2011 kl. 14:53:06Jag tog bort locket på spännaren för att se hur det fungerade, satte tillbaks för att jag inte fattade. Borde jag alltså ha förspännt fjäderen på nå vis innan jag skruvade på locket?När locket är borta tog jag ut fjädern och skruven, fjädern sitter fast i ett spår i den inre skruven och i locket. Det här är några år sen jag gjorde detta men om jag minns rätt så gängade jag ut skruven genom att rotera fjädern. Detta gjorde jag bara för att se hur det hela var konstruerat. Fjädern är fäst i skruven i ett spår i skruven. Tog ut allt och tog bort fjädern, skruvade sen in skruven mot plaskenan med en skruv mejsel för att känna att gängorna var ok och att känna att den gick emot mot plast skenan. Sen ut med skruven igen montera fjädern på skruven och gänga in allt, fjädern fäst i locket med förspänningFjädern skall förspännas ett 1/4 varv (minns jag rätt nu ?) men om du förspänner lite mer tror jag inte gör så mycket. Funktionen är väldigt enkel, tänk dig ett leksaks flygplan med gummisnodd driven propeller. Gummisnodden fjädern i det här fallet är vriden så den vill rotera tillbaka, den rotationen driver skruven som trycker på skenan så att skenan trycker på kedjan. När kedjan och eller plast skenan slits kommer skruven att rotera lite grann och se till att kedjan hålls spänd.I mitt fall tror jag att nått skit kommit i gängan på skruven så fjädern orkade inte rotera skruven.
Du är på rätt väg. Fjädern är liten och "klen" men lång. Den skall sitta fast i skruven längst in.Fjädern går i ett spår i skruven längst in. Om du vrider på fjädern så borde du känna att den hakar i och fäster i skruven. Om inte den gör det, plocka ut fjädern och försök med en liten typ radio skruvmejsel eller liknande att få grepp på skruven längst in,, skruva ut den helt så du kan inspektera.Kom i håg att fjädern skall förspännas motsols eftersom förspänningen skall klara att gänga in skruven mot plastskenan vart efter den slits i framtiden.