Citat från: Chuck skrivet 25 oktober 2010 kl. 20:06:10Citat från: grop skrivet 17 oktober 2010 kl. 12:19:18Att han tycker att det är bättre med manuell låda så är det bara att konstatera att han inte vet vad han snackar om. När man drar tungt i skogen och vill ha uppe momentet och hålla farten för att komma iväg vill man inte få stopp på maskinen för att växla. Det händer att jag drar så pass tungt att jag måste rycka igång det. När man då har fått upp farten kan man inte växla. Hade då blivit att man fått ligga kvar i snigelfart.Har mannen i fråga kört en skoter någon gång? Ta och byt ut alla variatorer mot växellåda så ska vi se hur långt du kommer i pudersnö.Blir du stillastående pga av du måste stanna för att få i en växel bör du nog träna på din teknik. Måste du stanna varje gång du växlar med bilen också? Kan man inte växla och man måste ha variator så är det tur att dem håller hyffsat bra då. För vad finns det för fördelar med variator annars? Enda fördelen jag kan se är om man kör i gyttja och man inte gärna vill ner med foten en halvmeter i vattnet för att växla. Att bestämma sig för en växel innan ser jag dock inte som ett problem.Andra hands värdet på variatordrivna maskiner borde iofs vara rätt bra, eftersom att dem kan klassas som tjejkörda. Har en bekant som va kaxig över hans nya 750 bruteforce, ända tills han skulle dra en tippkärra med sand och variatorn brann upp, han kan iaf skriva "knappt använd" i annonsen.Tydligen så är det fler och fler märken släpper manuella lådan, Suzuki har kvar en 400 med manuell men den har inte diff på backen, helt värdelöst. Verkar bara vara Honda som fortfarande kör manuellt. Vad det beror på vet jag inte men många är väl lata och tycker det är krånligt att växla och väljer därmed hellre automatiskt. Fyrhjulingen annonseras mer och mer sällan som en arbetsmaskin eller sportmaskin utan snarare som en maskin för söndagsturer och då kanske variator är det optimala. Om man drar en TUNG släde uppför som måste ryckas igång för att få den i rörelse så tar det stopp direkt om du ska lägga i en högre växel från kryp till skaplig fart.Sist jag körde grov+lång=tung stock så släpade jag hem den med hjälp av elastisk lina. Jag gjorde misstaget att sakta ner då jag funderade lite för länge innan jag skulle förbi ett hinder. Blev att det tog stopp och det började spinna för mej.Så med mina enkla mattematikkunskaper så skulle det bli samma sak om jag skulle behöva lägga i en högre växel då jag väl hade fått upp farten.Har du testat att stanna i backe med 60ton tung lastbil i halka? Se vad som händer då om du vill få upp farten då du väl lyckats fått upp rullen. Den som uppfinner en växellåda utan "ryck" som fungerar till tunga fordon kommer att bli mångmiljonär!
Citat från: grop skrivet 17 oktober 2010 kl. 12:19:18Att han tycker att det är bättre med manuell låda så är det bara att konstatera att han inte vet vad han snackar om. När man drar tungt i skogen och vill ha uppe momentet och hålla farten för att komma iväg vill man inte få stopp på maskinen för att växla. Det händer att jag drar så pass tungt att jag måste rycka igång det. När man då har fått upp farten kan man inte växla. Hade då blivit att man fått ligga kvar i snigelfart.Har mannen i fråga kört en skoter någon gång? Ta och byt ut alla variatorer mot växellåda så ska vi se hur långt du kommer i pudersnö.Blir du stillastående pga av du måste stanna för att få i en växel bör du nog träna på din teknik. Måste du stanna varje gång du växlar med bilen också? Kan man inte växla och man måste ha variator så är det tur att dem håller hyffsat bra då. För vad finns det för fördelar med variator annars? Enda fördelen jag kan se är om man kör i gyttja och man inte gärna vill ner med foten en halvmeter i vattnet för att växla. Att bestämma sig för en växel innan ser jag dock inte som ett problem.Andra hands värdet på variatordrivna maskiner borde iofs vara rätt bra, eftersom att dem kan klassas som tjejkörda. Har en bekant som va kaxig över hans nya 750 bruteforce, ända tills han skulle dra en tippkärra med sand och variatorn brann upp, han kan iaf skriva "knappt använd" i annonsen.Tydligen så är det fler och fler märken släpper manuella lådan, Suzuki har kvar en 400 med manuell men den har inte diff på backen, helt värdelöst. Verkar bara vara Honda som fortfarande kör manuellt. Vad det beror på vet jag inte men många är väl lata och tycker det är krånligt att växla och väljer därmed hellre automatiskt. Fyrhjulingen annonseras mer och mer sällan som en arbetsmaskin eller sportmaskin utan snarare som en maskin för söndagsturer och då kanske variator är det optimala.
Att han tycker att det är bättre med manuell låda så är det bara att konstatera att han inte vet vad han snackar om. När man drar tungt i skogen och vill ha uppe momentet och hålla farten för att komma iväg vill man inte få stopp på maskinen för att växla. Det händer att jag drar så pass tungt att jag måste rycka igång det. När man då har fått upp farten kan man inte växla. Hade då blivit att man fått ligga kvar i snigelfart.Har mannen i fråga kört en skoter någon gång? Ta och byt ut alla variatorer mot växellåda så ska vi se hur långt du kommer i pudersnö.
Det verkar ju inte som att det är så många här som håller med om dina åsikter, så då tycker jag att du kan ta med dig din munterheter och besöka något annat forum än att vara här å snacka en jävla massa skit. Mvh Pson
Chuck, du skriver mycket för att veta så lite, prova nåt nyare med större motor och cvt får du se själv vad bra det funkar och vad roligt det är. Oavsett märke. Utvecklingen går framåt, försök se fördelarna med det hellre än att sträva bakåt. Din maskin skulle inte ens orka driva mina hjul annat än på en grusväg på en söndags tur.Har du verkligen aldrig sett aluminiumfälgar med 2 olika bultmönster?(därav 8 bulthål om du inte kände till det)ps. jag har winch både fram och bak på min outlander(som delar ram, motorpaket och drivning mm med renegade om du inte kände till det heller)
RIKARD...... rädda oss!
Tycker själv att det är en mycket roande tråd då just diskutera kan vara det bästa som finns ibland. Just därför så vill jag hemskt mycket ha svar på mitt sista inlägg då mannen i fråga påstår att jag inte kan växla riktigt.
Citat från: Purren skrivet 26 oktober 2010 kl. 20:16:40RIKARD...... rädda oss! Du igen, varför läser du ens tråden?
Citat från: Tumult_79 skrivet 25 oktober 2010 kl. 21:50:10Haha, vilken jävla gnällgubbe. Typiskt griniga gubbar utan kärring att gå i taket över saker som inte egentligen påverkar dom. Men tills vidare måste ja tro att chuck inte är 100% seriös.Hittills dissat i princip allt som inte är som du, haha!En gubbe skulle älska det som folk använder sina maskiner till idag. Dvs fisa runt med maskinerna som om det vore en vespa!Och nej jag har ingen kärring, men jag har en flickvän!?
Haha, vilken jävla gnällgubbe. Typiskt griniga gubbar utan kärring att gå i taket över saker som inte egentligen påverkar dom. Men tills vidare måste ja tro att chuck inte är 100% seriös.Hittills dissat i princip allt som inte är som du, haha!
Med andra ord har du inte testat taskigt underlag, uppför och väldigt tungt eftersom du fortfarande påstår att det är möjligt att växla under de förutsättningar jag förklarade tidigare.Grattis, nu är även jag övertygad att du bara har en inställning, inget vetande.
Det är väldigt få fälgar som är gjorda i usa och knappast några många däck heller... mina ITP fälgar är gjorda i kina och mina highlifterdäck i nåt annat land(kommer inte ihåg nu)Så chuck, GRATTIS, du har förmodligen redan kina hjul på din maskin Åk ut och kör istället för att skriva här, prova en bigblock med cvt, det är roligt och förmodligen blir du positivt överaskad med tanke på dina låga förväntningar ps.är inte du lite för ung för att ha en gubbfyrhjuling?
Citat från: grop skrivet 26 oktober 2010 kl. 22:08:03Med andra ord har du inte testat taskigt underlag, uppför och väldigt tungt eftersom du fortfarande påstår att det är möjligt att växla under de förutsättningar jag förklarade tidigare.Grattis, nu är även jag övertygad att du bara har en inställning, inget vetande. Grattis du hade ett argument som ger fördel till variation. Men du får det att låta som att man inte kan växla på flera kilometer för att man åker i en sådan terräng. Och om det vore verklighet så glider jag om dig när din variator har brunnit!Det är inte så att du köpt en Goes med variator och du vet att du andrahandsvärdet på kina tillverkade maskiner är så lågt att du inte kan sälja och byta till nåt annat? Och därför måste du försvara det du köpt. Fast variatorn kanske är det sista du behöver oroa dig om
Men nästa steg blir att köpa en till fyrhjuling, och som jag skrev i förra inlägget så ska jag ju prova en variatormaskin men suget är för stort på en racemaskin så det lutar åt det sistnämnda. Shit va gubbig jag är. Shit visste inte att ni va så känsliga.
Den där oändliga backen med det dåliga fästet som inte finns hos mej finns nog heller inte hos dej. Så därför förstår jag inte när jag kommer att bränna upp min variator i den oändliga backen.Eftersom den inte finns så kommer jag att vara hemma innan du har hunnit komma till bättre läge där du kan växla.
Vad ska du med en racemaskin till? Är ju allmänt känt att allt som är gjort för att raca med är klent uppbyggt enbart för att vinna vikt och har inget användningsområde mer än att åka runt och glänsa i märkeskläder och feta klistermärken. (känns argumentet igen?)