Då får du väl va glad för att du inte inte vad med på den tiden då 280 cc va typ det värsta man kunde ha Du svarade aldrig på min fråga...
Citat från: grop skrivet 17 oktober 2010 kl. 12:19:18Att han tycker att det är bättre med manuell låda så är det bara att konstatera att han inte vet vad han snackar om. När man drar tungt i skogen och vill ha uppe momentet och hålla farten för att komma iväg vill man inte få stopp på maskinen för att växla. Det händer att jag drar så pass tungt att jag måste rycka igång det. När man då har fått upp farten kan man inte växla. Hade då blivit att man fått ligga kvar i snigelfart.Har mannen i fråga kört en skoter någon gång? Ta och byt ut alla variatorer mot växellåda så ska vi se hur långt du kommer i pudersnö.Blir du stillastående pga av du måste stanna för att få i en växel bör du nog träna på din teknik. Måste du stanna varje gång du växlar med bilen också? Kan man inte växla och man måste ha variator så är det tur att dem håller hyffsat bra då. För vad finns det för fördelar med variator annars? Enda fördelen jag kan se är om man kör i gyttja och man inte gärna vill ner med foten en halvmeter i vattnet för att växla. Att bestämma sig för en växel innan ser jag dock inte som ett problem.Andra hands värdet på variatordrivna maskiner borde iofs vara rätt bra, eftersom att dem kan klassas som tjejkörda. Har en bekant som va kaxig över hans nya 750 bruteforce, ända tills han skulle dra en tippkärra med sand och variatorn brann upp, han kan iaf skriva "knappt använd" i annonsen.Tydligen så är det fler och fler märken släpper manuella lådan, Suzuki har kvar en 400 med manuell men den har inte diff på backen, helt värdelöst. Verkar bara vara Honda som fortfarande kör manuellt. Vad det beror på vet jag inte men många är väl lata och tycker det är krånligt att växla och väljer därmed hellre automatiskt. Fyrhjulingen annonseras mer och mer sällan som en arbetsmaskin eller sportmaskin utan snarare som en maskin för söndagsturer och då kanske variator är det optimala.
Att han tycker att det är bättre med manuell låda så är det bara att konstatera att han inte vet vad han snackar om. När man drar tungt i skogen och vill ha uppe momentet och hålla farten för att komma iväg vill man inte få stopp på maskinen för att växla. Det händer att jag drar så pass tungt att jag måste rycka igång det. När man då har fått upp farten kan man inte växla. Hade då blivit att man fått ligga kvar i snigelfart.Har mannen i fråga kört en skoter någon gång? Ta och byt ut alla variatorer mot växellåda så ska vi se hur långt du kommer i pudersnö.
Jo, om man har passageraren så finns risken att slå i ryggen / huvudet i vinschen. Jag frågade var man fäste vinscharna för på bilderna har jag har inte sett nån vettig plats?
Haha, vilken jävla gnällgubbe. Typiskt griniga gubbar utan kärring att gå i taket över saker som inte egentligen påverkar dom. Men tills vidare måste ja tro att chuck inte är 100% seriös.Hittills dissat i princip allt som inte är som du, haha!
Citat från: Chuck skrivet 25 oktober 2010 kl. 20:56:37Jo, om man har passageraren så finns risken att slå i ryggen / huvudet i vinschen. Jag frågade var man fäste vinscharna för på bilderna har jag har inte sett nån vettig plats?Hur gammal är du?Om du höll dig ifrån bildernas värld och kom ut lite i verkligheten så skulle du ganska så snabbt notera att man får vara minst sagt förbannat vig för att kunna slå antingen huvud och/eller rygg i en vinsch monterad på en Renegade.Allt är dock fullt möjligt. En Renegade har vinschen FRAM.Var skall man bakåt å göra...?Att backa är no option för en Renegade. Den saknar dessutom lastrack, både fram och bak... och passagerare är inte tillåtet på denna maskin.Detta inlägg jag citerade är ännu ett bevis på din frånvaro från de saker du så kritiskt kommenterar, låt bli bilderna och kolla i verkligheten!..återkom därefter.Audi har för övrigt en form av CVT i många av sina automatväxlade bilar med kedja istället för rem.Nu senast beställde jag dock med quattro och då får man "steptronic", så nej, de används inte i alla alternativ, därmed inte sagt att de på något vis är dåliga.Tvärtom, multitroniclådan är minst sagt supernice!Men du föredrar väl en Amazon med en växelspak på typ metern att röra runt i soppan med i tid och otid?
Om cvt är så dåligt ,varför har biltillverkarna börjat göra automatlådor av cvt typ? Sen är det klart att en manuell har sina fördelar. Även Hitler sa väl ett eller annat bra ord ibland.Och angånde att förstärka ramen på can am så gör man det för att inte ramen ska få bulor och bli försvagad.Krängningshämmare använd som ett kompliment till stötdämparna för att få bättre terräng och vägegenskaper. Honda har väl en växellåda av hydrostat typ alltså en form av automatlåda som du också kan växla manuellt.Servostyrning är bra för oss som har lite aktivare körstil med det menar jag att den då fungerar lite som en styrdämpare så den tar bort slag å brytningar i styret, sen är det bra för dom som kör tunga timmer vagnar och liknade i skog och mark.Sen tycker jag att om du ska komma hit till det här forumet och predika om vad du tycker är bäst, så kan du ju läsa på lite och skaffa information å fakta bakom alla dina påståenden.Det verkar ju inte som att det är så många här som håller med om dina åsikter, så då tycker jag att du kan ta med dig din munterheter och besöka något annat forum än att vara här å snacka en jävla massa skit. Mvh Pson
Killen tror ju att en ATV har 8 hjulbultar så!