Citat från: Purren skrivet 20 oktober 2010 kl. 11:27:03Ska vi inte be Rikard att ta bort denna tråd....Tänkte lite på det här..Snubben vill ju bara jävlas och vi gick på det Vi har helt i onödan svarat på dessa inlägg ju.SYFTET: Att jävlas, och han vann!Sluta gnäll, har du ingen egen åsikt? Om du tycker tråden bör tas bort så säg det admin. Sedan är det admin/forumägaren som bestämmer och vill han porta mig eller ta bort tråden så respekterar jag det. Eller samla in en namninsamling om du vill det, är det många som håller med dig respekterar jag det också. Förslagsvis behöver du inte använda min tråd för att göra din namninsamling.Citat från: grop skrivet 20 oktober 2010 kl. 18:48:54Citat från: slangklämman skrivet 20 oktober 2010 kl. 18:28:28ta med dig din atv nån gång och kör med oss!! (jag tar inte hd;n) så kan jag visa dig hur man kan använda en hjuling i skogen.men ta med dig ett släp för det kan hända att vi måste åka en bit väg då och då och det går ju inteNäjj nääj! Det går ju inte. Du får inte ha roligt med din hjuling! Alltså får du inte bara fara ut och åka. Du måste släpa fram något om det ska gå.Så länge ni gör nytta så kan jag tänka mej att han följer med annars så talar han ju emot sej själv helt och hållet då det verkar som han bara gör förnuftiga val här i livet. Med andra ord är han som jag, jag gör också bara vettiga beslut här i livet Hehe, när har jag skrivit att man inte får använda fyrhjuling till nöje? Personligen så tycker jag att det är roligare att åka cross men jag har haft mycket roligt med fyrhjuling också. Om ni vill ha en maskin som ni vill glida runt med på gatan så lovar jag att en LTZ/Raptor eller motsvarande med gatdäck är grymt mycket roligare än en arbetsmaskin med muddäck. Ska ni köra bana/skog så släng på andra däck.Absolut finns det dem som gillar att bada i gyttja med sina maskiner och då bör man ha just muddäck. Personligen så badar jag hellre med en stå-jetski än en fyrhjuling.Om man kör blandat väg/skog finns det snygga, stora och bra däck. Typ Kenda bearclaw K-299.Och var inte så säker på det, jag kommer få dra tungt/nyttja min fyrhjuling då jag ska bogsera hem er när era maskiner gått sönder
Ska vi inte be Rikard att ta bort denna tråd....Tänkte lite på det här..Snubben vill ju bara jävlas och vi gick på det Vi har helt i onödan svarat på dessa inlägg ju.SYFTET: Att jävlas, och han vann!
Citat från: slangklämman skrivet 20 oktober 2010 kl. 18:28:28ta med dig din atv nån gång och kör med oss!! (jag tar inte hd;n) så kan jag visa dig hur man kan använda en hjuling i skogen.men ta med dig ett släp för det kan hända att vi måste åka en bit väg då och då och det går ju inteNäjj nääj! Det går ju inte. Du får inte ha roligt med din hjuling! Alltså får du inte bara fara ut och åka. Du måste släpa fram något om det ska gå.Så länge ni gör nytta så kan jag tänka mej att han följer med annars så talar han ju emot sej själv helt och hållet då det verkar som han bara gör förnuftiga val här i livet. Med andra ord är han som jag, jag gör också bara vettiga beslut här i livet
ta med dig din atv nån gång och kör med oss!! (jag tar inte hd;n) så kan jag visa dig hur man kan använda en hjuling i skogen.men ta med dig ett släp för det kan hända att vi måste åka en bit väg då och då och det går ju inte
Fan... det där verkar ju vara vettig däck om man kollar på den här länken: http://www.offroaders.com/tech/ATV-Tires/Kenda-Tubeless-Bearclaw-K299.htmVet du vart man hittar dom till ett vettigt pris?Men du, har fortfarande inte (enligt mej) fått en bra förklaring till varför manuell låda är bättre än variator. Läs mina tidigare inlägg så ser du min motivering till variator.
så jag som gillar att mudda och köra freeride måste byta däck varje gång jag ska åka till mojjen eller transportera mig på väg? Jag ska genast sluta ta hjulingen till mojjen då det inte är optimalt med dem däcken.
jag har aldrig hört talas om att en manuell/halvautomatisk växellåda rasat.
...rem som slirar...En manuell växellåda ger ett minimum av effektförluster då du har drivaxel direkt från motor till hjul. Fler hästar på drivhjulen!...manuell låda behöver du visserligen byta olja i, men du slipper justera vikter, fjädrar...
Helt klart är mannen avis på oss som har ATV med bling bling på. Sen att han tycker att det är bättre med manuell låda så är det bara att konstatera att han inte vet vad han snackar om. När man drar tungt i skogen och vill ha uppe momentet och hålla farten för att komma iväg vill man inte få stopp på maskinen för att växla. Det händer att jag drar så pass tungt att jag måste rycka igång det. När man då har fått upp farten kan man inte växla. Hade då blivit att man fått ligga kvar i snigelfart.Har mannen i fråga kört en skoter någon gång? Ta och byt ut alla variatorer mot växellåda så ska vi se hur långt du kommer i pudersnö.
Att en manuellt växlad maskin har mindre procentuella effektförluster stämmer, men vad hjälper det om man ändå inte har nån effekt att tala om från början?Jag är rätt säker på att Renegaden, sin effektslösande och värdelösa transmission till trots, har mer effekt på drivhjulen än vad din har och välkomnar dig till en liten test på nån ministripp.Anytime.
Som vanligt har hydro helt rätt!Om nu manuella lådor är så bra, varför har inte fler märken fokus på dessa modeller.?En rem håller för hemskt mycket.Jag har aldrig kört sönder en rem, men däremot så frös växlarna på min gamla foreman titt som tätt vintertid.Vad har man för nytta av att krypköra i 1km i timmen när alla som nångång dragit tungt i terräng vet att A och O är att få fart på ekipaget och vidhålla momentet.Skulle du stanna till lite vid en eventuell växling så sitter du där.
Om man har lite effekt från början är det väl extra viktigt att ta vara på den effekt man har?
För att aldrig ägt en maskin med variator har du iallfall mycket åsikter, lite skillnad att pröva nån gång och att köra sin egen.Jag har haft manuell maskin, automat , Atv , utv tycker jag är ganska insatt själv.Har provat de flesta olika märke och lösningar.Men jag får nog anse mig slagen här, och ber om ursäkt för att jag smutsat ner din fina tråd. :
Jag tror jag vet en som är jävligt avundsjuk på dom som kör Renegade här Vem har sagt att Renegadens ram är för klen?Wincharna sätter man på samma ställe som vilken ATV som hellst!Elle du kanske har winchen på räcket bak så man slår i ryggen hela tiden?!
Citat från: Chuck skrivet 25 oktober 2010 kl. 20:06:10Om man har lite effekt från början är det väl extra viktigt att ta vara på den effekt man har?Det stämmer... jag har dock inte någon personlig erfarenhet av hur det är att ha lite effekt så kan därför inte uttala mig mer i ämnet än så här.