Det ser ju riktigt bra ut Lemmy Lägg gärna upp en bild då du fått på "röret" också.Själv har jag just nu en dialog med ATV Sweden om att startmotorn på min X7 ibland inte går runt på första startförsöket.Jag är i stort sett nöjd med maskinen men man hittar ju lite "små fel" här och där. Har en tid irriterat mig på att sadeln ibland hamnar snett efter lite körning. Tog mig en ordentlig titt igår och konstaterade att "styrningen" av sadel fram inte är den bästa konstruktionslösningen.Det finns två "klackar" som skall styra sadeln på plats. Dom är inte så bra utformade. Jag kommer nog att försöka svetsa dit två rörstumpar som styr istället. // Martin
Citat från: Deer Hunter skrivet 26 maj 2010 kl. 08:32:20Det ser ju riktigt bra ut Lemmy Lägg gärna upp en bild då du fått på "röret" också.Själv har jag just nu en dialog med ATV Sweden om att startmotorn på min X7 ibland inte går runt på första startförsöket.Jag är i stort sett nöjd med maskinen men man hittar ju lite "små fel" här och där. Har en tid irriterat mig på att sadeln ibland hamnar snett efter lite körning. Tog mig en ordentlig titt igår och konstaterade att "styrningen" av sadel fram inte är den bästa konstruktionslösningen.Det finns två "klackar" som skall styra sadeln på plats. Dom är inte så bra utformade. Jag kommer nog att försöka svetsa dit två rörstumpar som styr istället. // MartinTyvärr verkar problemet med starten finnas på samtliga maskiner.Min gissning är att nånting får spridaren i sprutet att pytsa in lite soppa så att det blir extra komp för starten att ta hand om.Om man "duttar" på knappen ett par ggr innan man gör själva startförsöket brukar det funka bra.Har kört diagnos på tre maskiner nu o det står att allt är ok.Däremot skiljer sig förtändningen lite mellan olika maskiner,men det kan ju bero på att dom inte haft exakt samma temp vid mätningarna oxå. mvh//hades
Citat från: HADES skrivet 26 maj 2010 kl. 10:11:48Citat från: Deer Hunter skrivet 26 maj 2010 kl. 08:32:20Det ser ju riktigt bra ut Lemmy Lägg gärna upp en bild då du fått på "röret" också.Själv har jag just nu en dialog med ATV Sweden om att startmotorn på min X7 ibland inte går runt på första startförsöket.Jag är i stort sett nöjd med maskinen men man hittar ju lite "små fel" här och där. Har en tid irriterat mig på att sadeln ibland hamnar snett efter lite körning. Tog mig en ordentlig titt igår och konstaterade att "styrningen" av sadel fram inte är den bästa konstruktionslösningen.Det finns två "klackar" som skall styra sadeln på plats. Dom är inte så bra utformade. Jag kommer nog att försöka svetsa dit två rörstumpar som styr istället. // MartinTyvärr verkar problemet med starten finnas på samtliga maskiner.Min gissning är att nånting får spridaren i sprutet att pytsa in lite soppa så att det blir extra komp för starten att ta hand om.Om man "duttar" på knappen ett par ggr innan man gör själva startförsöket brukar det funka bra.Har kört diagnos på tre maskiner nu o det står att allt är ok.Däremot skiljer sig förtändningen lite mellan olika maskiner,men det kan ju bero på att dom inte haft exakt samma temp vid mätningarna oxå. mvh//hadesSom X7 ägare ställer man sig frågan om detta är acceptabelt eller ej ? Jag tycker nog att ATV Sweden får arbeta för att få fram en "lösning" på problemet.Att köpa en maskin för 70 Ksek som har detta fel känns inte okey tycker jag. Kan lösningen var en starkare startmotor ? Jag har som sagt aldrig drabbats av detta på kall maskin. Det har uteslutande hänt då maskinen är varm ?// Martin
Hades, det verkar som du har värdefull information runt detta med krånglande start.Gert på ATV Sweden har lovat att mäta på deras testmaskiner. Enligt Gert så har dom inte fått in några andra ärrenden på X7 där startmotorn inte går runt.Din information om att du sett det på flera maskiner kan vara bra input till ATV Sweden. Slå dom gärna en signal :-)Ni övriga X7 ägare som har problem med detta. Dra iväg ett mail till ATV Sweden så att dom är med på noterna att detta inte är enstaka problem.Jag kan i och för sig leva med detta irriterande småfel. Men en startmotor som tar tvärstop på detta sätt under några år kommer att gå sönder på sikt, och då kanske garantin gått ut :-(// Martin
Hallå..Nu börjar min startmotor också strula verkar som den inte orkar dra runt motorn, jag får köra med startmotorn samtidigt som jag drar till i startsnöret lite.. Någon som hört något ifrån atv sweden vad dom tänker göra åt saken?? Ett tips till er som åker x7a, plocka undan plasten runt motorn och dra alla slangklämmor till kylarslangarna, mina var knappt dragna så den läckte ur vatten.. Byt även ut muttrarna till draget och sätt dit lockmuttrar då mitt drag lossnat 2 gånger (det är inte vanlig m10 gäng utan något tätare gänga) jag gängade om till m10 och satt dit lockisar...Andreas