Sådär då var man äntligen inne i värmen från kylan, jädrans vad kallt det är. Nu ser det ut som, denna tråden äntligen nått sin ände Idag åkte jag och hämtade bettan efter två veckor på verkstad. Men givetvis så blir det inte problemfritt.Kommer till ÅF, han hade många kunder i affären och hade dåligt med tid, så jag körde ut min maskin och tänkte att jag lastar den medans han tar han om de övriga kunderna. Startar maskinen, kör den rätt lungt lite fram och tillbaka på vägen, märker att tempmätaren går ända upp till det röda vilket jag förtår inte är något större problem då det förmodligen är luft kvar i systemet mm. För att få lite fart på vattnet i maskinen drar jag på rätt duktigt och efter en liten stund så sjunker mätaren ner till två, tre streck som den brukar ligga på. Men när jag drog på regält kände jag att det är nått som inte stämmer, fan det är ju absolut inget drag i maskinen längre, det är inte alls samma känsla som det var förr.Tryckte jag botten på gasen så svara han inte, tog xx antal sekunder innan han varva ut och gick rent. Körde fram och tillbaka 5-6 gånger för att se om det blev bättre, men nä bottenvridet var som bortblåst i maskinen. Kändes som han fick för mycket bränsle eller luft.Stegade in till ÅF igen och sa att maskinen går inte alls som den gjort förut, måste va nått mer fel på den. Han blev väldig förvånad för de hade varigt ute och provkört den tidigare, men han följde med ut och provkörde.Efter 2-3 vänder så säger han till mig, nej maskinen tycker jag går precis som en cf ska göra, dom är ju lite sega dessa maskiner.Det är möjligt dom är sega sa jag men du som ÅF måste ju känna att du inte har nått bottenvrid kvar i maskinen?Nä, jag tycker nog den går som den ska säger han, du kanske har varigt borta förlänge från maskinen så du innbilar dig att den går bättre än vad den gör?Nä såpass väl känner jag maskiner att jag vet att det är nått som inte stämmer här.Men han är nog inte riktigt varm och sen så har den ju stått länge så det kan va det som spelar in också påstod han.Så du säger att en maskin går sämre för att den stått 2 veckor innen i värmen och att den går sämre för att den inte riktigt genomvarm? Det köper jag inte sa jag till han.Men han gav sig inte, och inte jag heller men till slut så gick jag med på att ta med maskinen hem iaf och köra hela helgen för att se om jag tyckte det blev någon skilland. Men jag sa att jag kommer med den till veckan igen för den kommer inte gå bättre.Väl hemma iaf, tog jag en riktig kontroll och tittade om jag kunde se nått som kunde ha en orsak till detta, efter en stund lyfter jag på sadeln och vad hittar jag där nedstoppat i förvaringsboxen? Jo, luftintaget som sitter fast i ramen med två bult och går vidare till luftfilterboxen.Bultarna va borta, men jag höll röret på plats och startade maskinen och varvade och nu kände jag igen maskinen igen.Nu svarade han hela vägen DIREKT.Monterade det lite provisoriskt, och åkte ut å testade.YES YES Nu kände jag igen maskinen igen nu kunde man hålla full speta och den bara öka å öka, nu var det inga tveksamheter längre.Så nu är jag glad igen Men samtidigt besviken på min ÅF.Men men ska ta ett snack med han på måndag och sen vill jag ha tillbaka mina bultar till luftintaget.over and out
lång historia =) men om jag förstår dej rätt hadde ÅF slarvat? Om han har gjort det bör du tala om det för han och även be han fixa det omgående.Det va ju lite tur bara att du kolla runt och såg det. Ok CF e ju lite sega å så men så sega e dom inte.Jag tyckte min CF gick helt ok visst inget fartvidunder men den rörde på sej.När jag lämnar nått på service så kollar jag alltid efter vad som är gjort och om allt sitter fast som det ska för idag kan man fan inte lite på någon tycker jag.Men hoppas din maskin håller iallafall någon vecka nu innan nästa problem kommer
Citat från: Grönis skrivet 6 mars 2010 kl. 07:24:10lång historia =) men om jag förstår dej rätt hadde ÅF slarvat? Om han har gjort det bör du tala om det för han och även be han fixa det omgående.Det va ju lite tur bara att du kolla runt och såg det. Ok CF e ju lite sega å så men så sega e dom inte.Jag tyckte min CF gick helt ok visst inget fartvidunder men den rörde på sej.När jag lämnar nått på service så kollar jag alltid efter vad som är gjort och om allt sitter fast som det ska för idag kan man fan inte lite på någon tycker jag.Men hoppas din maskin håller iallafall någon vecka nu innan nästa problem kommer Ja det blev en lång historia, men kände att jag ville dela med mig av allt. Man ska nog ha ögonen öpnna nu för tiden. Det är fler saker som jag verkligen funderar på om de bytt, en sak är oljefiltret. Dumt nog så gjorde jag inget tydligt märke på det innan jag lämnade in maskinen för att kunna se om de bytt det. Men jag har en liten buckla på filtret som blev när jag bytte det, de sitter ju så jädrans hårt. Den bucklan är kvar precis på samma ställe, men det kan ju också vara så att det har blivit en ny buckla när de har bytt. Jag vet inte Sen klagade jag på batteriet, jag tycker inte man ska behöva ha det på laddning så fort det blir 10 grader kallt ute för att få maskinen att gå. Och det höll han ju ÅF med om att det var svagt.Men det enda de har gjort är att ladda det, och det hade funkat bra när de provat.Ja sa jag, det klart det fungerar inne i värmen men så fort den får stå några dagar så startar den inte, eller så startar den precis men det låter som att reläet ska hoppa ur maskinen och startmotorn skriker. Och det beror på batteriet. En annan sak jag funderat på, borde man inte få ett kvitto eller liknaden på vad som är gjort på maskinen?Precis som man får när man lämnar in bilen på service eller reparationer.Det borde man kunna kräva eller vad säger ni?
Idag var jag i kontakt med min ÅF, och allt är utrett under ordnade former. Enda som han ansåg var ett problem att få igenom på garantin, var batteriet. Men han skulle göra ett försök.Batteriet funkar ju normal i temperaturer (från minus 10 och uppåt). Det är just i kyla som det blir problem. Men vi får se om han kan göra något.Men jag anser det är en svaghet och att det inte ska behöva va så med rätt batteri. Skulle va intressant att låna ett annat batteri och se om det blir någon skillnad.
För lite personal o för mycket o göra?Han sa ju att maskinen va som den skulle, när den inte gick bra.Typisk okunskap eller brist på förståelse, tänk om det inte varit ett skitfel utan att maskinen hade haft ett svårupptäckt fel, inte så rolig att ha en maskin som går dåligt bara för att återförsälgaren inte tycker att det är något fel. du hadde ju bara tur nu.