kolla så att förgasargummit inte lossnat, gjorde det på min husaberg 501 fe. Small som satan och svårstartad, gick dåligt.
Alltså insugsgummit som sitter på topplocket. Det förgasaren är istucken i och sedan fastklämd med ringklämma Det är vad många kallar för förgasargummit.
En fråga: Körde du länge med det "bruna vattnet" i motorn? För det som troligtvis hänt är att din flottörnål häktat sig som tidigare talare pratade om, eller att det kommit skit i din bränslepump så att bränslepumpen inte stryper när motorn stängs av. Den är vacuumstyrd från insuget och öppnar så fort motorn börjar "suga", dvs när motorn är igång. Hursom rinner soppa ner i förbränningsrummet när motorn är avstängd, förbi kolven, och sen ner i motoroljan och späder ut den till det bruna vatten du beskrev för oss. Denna blandning smörjer fortfarande motorn litegrann, men det är inte rekommenderat alls att köra på, så byt olja snarast innan du startar den igen, eller låt ÅF göra det. Samma grej händer lite nu och då på japanska motorcyklar när folk råkar glömma sitt "PRI"-läge på (ett läge då soppan rinner obehindrat till förgasaren, används vid starter med tomma förgasare, i kallt väder eller när motorn inte varit igång på länge), och det brukar antingen i bästa fall sluta i en motor som går och låter illa, eller en förare som inte är lyhörd och kör vidare, och får en motorn som blir utsliten långt i förtid eller rentav totalhavererad. Eller att bränslepump/flottörnål hindras från att stänga normalt när de ska stänga, te.x pg.a skräp i systemet. Be din ÅF kolla så att inte vevstaken är krökt, detta mäts genom att kolla hur högt kolven når i övre vändläget. Om det låg kvar vätska ovanpå kolven så komprimeras inte den som luft gör när kolven går i toppläget och vänder, utan kan resultera i en krökt vevstake, i bästa fall blåsta packningar, men då borde den inte startat alls. Även om dessa motorer faktiskt har väldigt starka innre delar.
tömm ur olja lukta om den luktar bensin tömm eller byt filter häll i ny olja o provstarta
Låter illa det där vad som än hänt, men det låter som du iaf har garanti kvar på eländet. Jag skulle göra absolut ingenting i ditt läge, har du fått såna mängder bränsle i oljan så är det troligtvis något som gett med sig och det är ÅF:s problem att lösa. En fråga, hur menar ni att den skulle kunnat överflöda och fylla motorn med bränsle? via kolvringarna?