ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Honda (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: bensin?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 2 [3] 4 5  Alla   Gå ned

Författare Ämne: bensin?  (läst 25272 gånger)

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
bensin?
« Svar #24 skrivet: 17 mars 2006 kl. 21:37:15 »
Citat från: "ares"
o diesel tänder väl visst med stift..... glödstift... mer värme behövs för att tända diesel.... men det är ju ändå ett sorts tändstift.... eller*? :?  :?


Glödstift är inget tändstift. Ett tändstift antänder bränsleluft blandningen med en elektrisk gnista. Ett glödstift glöder bara i startmomentet för att få igång första förbränningstakten, sedan sköter förbränningen sej själv med hjälp av det het höga kompet.

Citat från: "Jocke72"
Mr2T - Vad klassar du som racesoppa? Jag kör på Aspen Racing 102 Oktan i min tävlingsquad. Kostar ut till kund 38:-/litern, betydligt mer än vad jag betalar för den men iaf.


Allt som inte går att få tag på som ren handelsbensin är racesoppa.


Citera
102 Oktan i en Raptor motor är att elda för kråkorna, jag vet. Men man ska inte förneka kraften hos Placebo-effekten, sen låter det ballt när man säger det i depån... ;)


Ändra tändningen så har du säkert mer att hämta.

Citera
Aspen finns för övrigt även i 99 Oktan som är lite billigare, men fortfarande dyr jämfört med mackbränsle.
Utöver oktanen är den största fördelen att Aspen är så ren, inga tillsatser. Detta förhindrar sotbildning i motorn. Även Shell V-Power är ren, inte lika klinisk som Aspen men ett rejält lyft över övriga <99.


Ren eller sotig, snackar vi mest mos per krona så får den sota hur mycket den vill =D



Citera
Jag håller inte helt med i resonemanget att högre oktan automatiskt ger mer mos. Högre oktan gör att bränslet blir lite mer svår antändligt. Är inte motorn gjord för det kan du få en sämre förbränning och därmed mindre effekt.


Som sagt, en halv grads förtändning får fart på förbränningen med högre oktan. Summan blir kallare avgaser, vilket i sin tur tar mindre plats än varma och kan därför evakuera förbränningsrummet fortare.

Citera
Skillnaderna är dock så små, särskilt på en Quad, att du gott kan tanka 95 oktan. Enligt mig är 98 att kasta pengarna i sjön, tanka V-Power isf och då får den renande effekten på köpet.


Det är de samanlgda modifieringarna som gör det. Byter man det ena så byter man det andra. Trimmar man motorn så kör man på soppa med mer oktan för att få ut max peformance ur delarna. Men som du säger, det är bara en enda cylinder oftast, skillnaden är minimal.

Citera
Det har gjorts ett antal oberoende tester av VP och bla i Teknikens Värld så gav det 14 hästar till, i en Porsche Carrera (standard), jämfört med 95 oktan. Vill minnas att 98 oktan gav någon hästkraft mer, men är osäker, får kolla TV när jag kommer hem. Det har även gjorts ett test i England där man provade en M3 och två japaner. Skruvade isär motorerna och konstaterade sotbildning i alla motorer, utom M3:an. Körde på V-Power i några hundra mil, skruvade isär de igen och nu var även japanerana kliniska invändigt och ingen skillnad på M3:an. De mätte även upp ett effektövertag på samtliga med V-Power.


Att köra renare avgaser och sota mindre är bra på alla sätt och vis. Men att jämföra bilar med ATV's i övrigt är som att jämföra hästar med hundar.


=)


/J[/quote]
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
bensin?
« Svar #25 skrivet: 17 mars 2006 kl. 21:41:24 »
Mr2T:
Du är kung.. Svarar på alla inlägg och bara "dödar" allt  :lol:
Alltid lika kul att se/höra på folk som vet vad de pratar om.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Skogsfan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 190
  • Total likes: 2
    • Visa profil
Skogsfan
bensin?
« Svar #26 skrivet: 17 mars 2006 kl. 21:43:18 »
Mr2t
Bra och klokt talat, fanns inte mkt kvar där att diskutera heller. :)
Anmäl till moderator   Loggat
organ  www.gestrike4wheelers.se

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
bensin?
« Svar #27 skrivet: 17 mars 2006 kl. 21:43:33 »
Citat från: "THE-DOCTOR"
Det finns typ ? anledningar att köra på race soppa
1 Motorn är ändrad med högre komp och högre tändning.


Räcker det inte med att man byter kam då?


Citera
2 spickningar i kolv,kolvar,körs på höga komp typ 200psi


Höga komp? Vet du hur mycket 200psi är i kompression?

Citera
3 om pump bensin är för dålig


För dålig för vadå?

Citera
4 vissa motorer behöver race soppa typ 2-taktare


Varför behöver bara 2-taktare racebensin och inte 4-taktare? Vad är skillnaden?


Citera
5 om man skall vara cool och tycker om att spendera mycke pengar i onödan!


Det räcker alltså inte bara för att man vill ha mer effekt ur motorn? Man måste vara cool och ha gott om pengar.

Citera
OKTAN ÄR INTE NYCKELN TILL HK


Nej, men en del av det.  

Citera
för högt oktan tal kan skada motorn,på en std motor


Nej, varför skulle dom ta skada av det?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
bensin?
« Svar #28 skrivet: 17 mars 2006 kl. 21:48:16 »
Citat från: "STENE"
Mr2T:
Du är kung.. Svarar på alla inlägg och bara "dödar" allt  :lol:
Alltid lika kul att se/höra på folk som vet vad de pratar om.


Dödar gör jag nog inte, men jag brukar kunna komma med fakta och beprövade lösningar. =)


Citat från: "Skogsfan"
Mr2t
Bra och klokt talat, fanns inte mkt kvar där att diskutera heller. :)


Jodå, det är ett outtömligt ämne, men innan det når till den höjden så måste det överladdas med en turbo tex =)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad roadkill

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 0
    • Visa profil
roadkill
Re: bensin?
« Svar #29 skrivet: 17 mars 2006 kl. 22:28:41 »
Citat från: "totte25"
tja alla! :lol:  Vilken oktan ska jag tanka min fyrtaktare med för att den skall gå best?
 :(


så här ligger det till 8)





Oktan
Ju högre oktan, desto mer effekt

 
Reklamen svävar då inte på målet. Klart att oktan = kraft!

Det är lätt att tro att oktantalet är ett mått på bensinens energiinnehåll eller kvalitet i allmänhet, att man automatiskt får mer kraft ur motorn om man tankar 98 istället för 95, för att inte tala om 100! och att man på något sätt gör bil och motor en välgärning om man ger den bensin med högre oktan.
Så behöver dock alls icke vara fallet - det kan rentav vara tvärtom.

Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.

Använder man bensin med för lågt oktantal så kan motorn knacka, i synnerhet vid segdragning och full gas.
Använder man bensin med rätt oktantal så knackar motorn inte, förutsatt att allt annat är som det ska.
Använder man bensin med högre oktantal än så händer ingenting alls. Jo förresten, eftersom bensin med högre oktan är mer svårantändlig så blir förbränningen sämre, vilket kan ge kolavlagringar i motorn som gör att den går sämre eller inte alls. Det högre oktantalet innebär inte att man får kraftigare explosioner ur samma mängd bensin eller så.

Resonemanget kompliceras av att moderna motorer är avancerade apparater, bl.a. kan de sänka tändpunkten om de märker att det behövs för att undvika knackning, eller höja kompressionen om de märker att det går. I sådana fall så får man faktiskt lite mer kräm ur motorn när man tankat bensin med högre oktantal. Det har dock fortfarande ingenting att göra med bensinens energiinnehåll. En motor som är optimerad för 95 oktan har fortfarande ingenting extra att hämta ur 98 oktan.

Man kan också luras av det faktum att kraftiga motorer använder bränsle med höga oktantal. Men då förväxlar man orsak och verkan: kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det.

Vidare finns det ju de som sysslar med att trimma sina motorer på olika sätt, t.ex. genom s.k. chippning. När man spelar på den nivån har man naturligtvis koll på allehanda faktorer, varav bränslets oktan-tal är ett. För dem finns det extra hästkrafter att hämta i högre oktan, men det har alltså mycket lite, eller inget alls, med den vanlige bilägaren att göra.

En del hänvisar till att bensin med 95 oktan innehåller lite etanol, som har lägre energiinnehåll än bensin. Det stämmer visserligen, men dels är skillnaden mycket liten, dels är mängden etanol mycket liten (5 %). Skillnaden går därför i praktiken inte att observera, något som visserligen inte hindrar folk från att inbilla sig den.

Sammanfattningsvis: Om man inte har absolut järnkoll på vad man håller på med så är det klokaste på alla sätt att följa tillverkarens rekommendationer, och inte välja högre oktantal än så om det inte är nödvändigt. Det är det bästa för motor och plånbok. (Det här är en faktoid vars klargörande jag tjänat pengar på.)

Vad "oktan" egentligen är? En grupp av kolväten vars molekyler bl.a. har åtta kolatomer (grek. okto = åtta). Vanlig bensin är en blandning av diverse kolväten som t.ex. oktan. Bensin med oktantalet 95 har samma knackningsbenägenhet som en blandning av 95% iso-oktan (eller 2,2,4-trimetylpentan som den korrekta benämningen är) och 5% n-heptan. Bränsle med oktantal över 100 har mindre knackningsbenägenhet än ren iso-oktan.

Referenser:
Wikipedia: Oktantal
Sölves motorsidor: Bränsle
Preem, energidoktorn
Cheap Auto Car Insurance Quotes: Which Grade of Gasoline Should You Use?
Nationalencyklopedin: bensin; oktan

Kommentera

Tack till Thomas Andersson som tipsade om den här faktoiden
Anmäl till moderator   Loggat
/Roadkill
-------------------------------------------------------
Kawasaki BF-750 camo edi,itpfälg med vägdäck,orgfälgar+589or,Trailwolf"vinter"däck på orgfälg,vägreggad,Copperhead vdi-cdi,spacers,kromad växelknopp....

Utloggad Skogsfan

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 190
  • Total likes: 2
    • Visa profil
Skogsfan
bensin?
« Svar #30 skrivet: 17 mars 2006 kl. 22:35:44 »
Fanns visst lite mer att säga :oops:
Anmäl till moderator   Loggat
organ  www.gestrike4wheelers.se

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
bensin?
« Svar #31 skrivet: 17 mars 2006 kl. 22:37:20 »
Bra skrivet roadkill. Men hur ändrar en modern motor sin egen kompression?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
bensin?
« Svar #32 skrivet: 17 mars 2006 kl. 22:41:55 »
Damn... Roadkill inte visste jag att du var en så beläst man inom soppa.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
bensin?
« Svar #33 skrivet: 17 mars 2006 kl. 22:43:35 »
Citat från: "STENE"
Damn... Roadkill inte visste jag att du var en så beläst man inom soppa.


Referenserna står ju underst. Det är där faktan är tagen från  :wink:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
bensin?
« Svar #34 skrivet: 17 mars 2006 kl. 22:43:58 »
Citat från: "Skogsfan"
Fanns visst lite mer att säga :oops:


Jag sa ju att det var outtömligt. =)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Mr2t

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1838
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Mr2t
bensin?
« Svar #35 skrivet: 17 mars 2006 kl. 22:45:37 »
Roadkill: Säg mej detta, Etanol innehåller 15% bensin, och Bensin innehåller 5% Etanol, hur blir då blandförhållandena? ;)
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 2 [3] 4 5  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Honda (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: bensin?
 


Online just nu.

541 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 581. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info