o diesel tänder väl visst med stift..... glödstift... mer värme behövs för att tända diesel.... men det är ju ändå ett sorts tändstift.... eller*? :? :?
Mr2T - Vad klassar du som racesoppa? Jag kör på Aspen Racing 102 Oktan i min tävlingsquad. Kostar ut till kund 38:-/litern, betydligt mer än vad jag betalar för den men iaf.
102 Oktan i en Raptor motor är att elda för kråkorna, jag vet. Men man ska inte förneka kraften hos Placebo-effekten, sen låter det ballt när man säger det i depån...
Aspen finns för övrigt även i 99 Oktan som är lite billigare, men fortfarande dyr jämfört med mackbränsle. Utöver oktanen är den största fördelen att Aspen är så ren, inga tillsatser. Detta förhindrar sotbildning i motorn. Även Shell V-Power är ren, inte lika klinisk som Aspen men ett rejält lyft över övriga <99.
Jag håller inte helt med i resonemanget att högre oktan automatiskt ger mer mos. Högre oktan gör att bränslet blir lite mer svår antändligt. Är inte motorn gjord för det kan du få en sämre förbränning och därmed mindre effekt.
Skillnaderna är dock så små, särskilt på en Quad, att du gott kan tanka 95 oktan. Enligt mig är 98 att kasta pengarna i sjön, tanka V-Power isf och då får den renande effekten på köpet.
Det har gjorts ett antal oberoende tester av VP och bla i Teknikens Värld så gav det 14 hästar till, i en Porsche Carrera (standard), jämfört med 95 oktan. Vill minnas att 98 oktan gav någon hästkraft mer, men är osäker, får kolla TV när jag kommer hem. Det har även gjorts ett test i England där man provade en M3 och två japaner. Skruvade isär motorerna och konstaterade sotbildning i alla motorer, utom M3:an. Körde på V-Power i några hundra mil, skruvade isär de igen och nu var även japanerana kliniska invändigt och ingen skillnad på M3:an. De mätte även upp ett effektövertag på samtliga med V-Power.
Det finns typ ? anledningar att köra på race soppa1 Motorn är ändrad med högre komp och högre tändning.
2 spickningar i kolv,kolvar,körs på höga komp typ 200psi
3 om pump bensin är för dålig
4 vissa motorer behöver race soppa typ 2-taktare
5 om man skall vara cool och tycker om att spendera mycke pengar i onödan!
OKTAN ÄR INTE NYCKELN TILL HK
för högt oktan tal kan skada motorn,på en std motor
Mr2T:Du är kung.. Svarar på alla inlägg och bara "dödar" allt Alltid lika kul att se/höra på folk som vet vad de pratar om.
Mr2t Bra och klokt talat, fanns inte mkt kvar där att diskutera heller.
tja alla! Vilken oktan ska jag tanka min fyrtaktare med för att den skall gå best?
Damn... Roadkill inte visste jag att du var en så beläst man inom soppa.
Fanns visst lite mer att säga :oops: