Bildäck är som sagt en variant, kan bli billigare i längden men kräver antingen andra fälgar eller omvandlingsspacers... Sen finns det ju ATV-däck för ren asfaltsÃ¥ka, har inte testat dessa men Ceros och Bighorn har jag kört pÃ¥ en del och Bighorn har väl ingen fördel alls mot Ceros pÃ¥ väg.Bighorn är precis som skrivs här ljudliga, Ceros är klart tystare.SvÃ¥rt att avgöra vilka som slits minst, men det skulle inte förvÃ¥na mig om inte Bighorn vinner där, för de är mist sagt dryga.Här är för övrigt en bild pÃ¥ ett ATV-däck för asfalt:(Bild borttagen i citat, klicka för att se bild..)Säljs exempelvis här:http://www.dexon.se/atv-fyrhjuling/maxxis-street-c927325x10-12...och pÃ¥ Däckonline för en tusing...Om du byter sÃ¥ tänk pÃ¥ att behÃ¥lla ungefär samma diameter/rullomkrets.Att lägga pÃ¥ däck för en quad tex är obra.Bildäck i dimensioner typ 215/65-16 motsvarar 27 tum och större än sÃ¥ bör man nog inte gÃ¥, om det ens fÃ¥r plats...Tar du tex ett släphjul som tex 175/65-13 sÃ¥ blir det litet, 22 tum... och... nä.
Grepp och slitage är väl inga problem så sett, däremot är mönsterdjupet rätt klent... så vill du ha bättre grepp OM du kommer utanför vägen är ju tex Ceros bättre.Och dessa funkar ypperligt till vägåka.Street-däcken funkar också, så det är nog lite en smaksak....sen finns ju ytterligare en uppsjö av andra atv-däck lämpade för väg... men ibland kan redan två-tre alternativ vara för mycket.