Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Vill köpa rätt för mitt användningsområde, CanAm CFmoto Polaris osv........  (läst 4803 gånger)

Utloggad Putte1978

Med stor risk att bli ytterligare en tråd om samma sak som andra gör jag ändå ett försök att bena ut mitt behov och vilken maskin som är att rekommendera.

Användningsområdet är egentligen bara lek och med det så menar jag körning på offroad träffar, kör 4x4 bil i vanliga fall men vill testa atv också. Körstilen är mer att klättra och försöka forcera terräng och mindre av djupa lerbad osv.
Kommer så klart då och då att ta hojen till badstranden och kanske följa med ungarna ut på grusvägar osv.
Vägreggat vill jag ha.
Vill köpa maskin för helst max 50k men för rätt maskin kan jag sträcka mig till 60k, snöplog är ett plus, då kan jag för mig själv försvara inköpet lättare med att jag ialf kan ploga vändplanen  utanför huset:).
Jag planerar att behålla maskinen i 5-6år.

Har fastnat för CFmoto 450 -16 eller en demo körd CFmoto -16 520 med servo och hasplåt för 55900:-
Säljaren verkar mkt seriös och ligger på bra avstånd från mig samt att 3års garanti lockar.
Men och nu kommer det, hade jag inte läst på detta forumet hade förmodligen köpet redan varit gjort men nu tvekar jag för att det verkar på 85% som en kina maskin kommer explodera om jag kör ut på gräsmattan......
Vad för något specifikt är det som är så dåligt? Är det motorerna eller hjulupphängning eller nått annat, skulle verkligen uppskatta om folk med egen erfarenhet svarade så inte tråden blir den vanliga med att grannens kusin hade en kina runt -02 och den tror jag pajade jämt.....

Tittar jag på CanAm och likande så känns dom rätt slitna för samma pengar tycker jag men uppenbarligen så är andrahandsvärdet högt ändå.

För mitt användningsområde, behöver jag mer än ca 35hk? Kommer köra orginal däck för att spara drivlina osv.
Räcker vinchen som sitter orginal på maskinerna eller mste den uppdateras?

Om det nu är så att ett känt märke typ CanAm eller Polaris är rätt för mig, kvittar det då vilken av modellerna eller är det en specifik modell av varje tillverkare som är något att ha typ Outlander eller Sportsman?
Oavsett vilken maskin det blir så måste det gå att få tag i tillbehör och reservdelar även om några år.

Mvh.



Utloggad Putte1978

Hoppsan, glömde nämna att jag provkörde CFmoto 520 EPS och tyckte den var fin. Såg inget fel på svetsningar i ramen eller annat som folk har gnällt på. Detaljkvaliten var också relativt hög förutom plasten på styret typ knappar osv samt att dämparna såg ut att vara av den billigaste sorten men överlag var den välbyggd.

Utloggad Christian Trollhättan

Hej, jag kan inte uttala mig om andra märken än det jag själv kör, har en Cf 450-15 som nu har gått ca 115 mil varav 85% av dom i skog o mark. Allt har fungerat bra hela tiden förutom att min återförsäljare fick bygga om vevhusventilationen för den tryckte ut rejält med olja i luftfilterboxen men detta gick ju såklart på garantin (3år) Tror nog denna barnsjukdom är fixad på årsmodell -16. Vinchen och allt annat har oxå fungerat fint.

Jag har dock satt på 27" däck på min samt breddat den 11 cm både fram och bak. Markfrigången är ingen höjdare orginal så större däck gör gott. Repor och sprucken plast får du oavsett märke  :D

Utloggad Fenrisulven

Största skillnaden mellan kineser och "märkesmaskiner" är chassie, effekt och andrahandsvärde.
Min kines var stel och klumpig i skogen, lätt att välta med.
Diff-lock var ständigt irriterande, på can-amen jag har nu siktar man med styret och bara gasar, det diffar av sig själv.
Plasten sprack vid minsta beröring...
Man fick ångest om man skulle skruva på något för allt var felgängat, snett och antagligen monterat med våld så det satt i spänn och flaxade iväg när man lossat på bultarna.

Den cf moton byttes efter 16 mil till en Outlander som för mig var den ultimata maskinen.
Cf är väl aldeles lagom att puttra runt på, men kommer du ifrån någon form av tidigare aktiv körning så är deras maskiner otympliga och tråkiga.


Provkör iallafall några andra märken och bilda dig en egen uppfattning?
1000R

Utloggad Christian Trollhättan

Kan till viss del hålla med Ulven om att Cf'en är lite stel o stötig vid snabbare körning i skogen men tycker nog allt att plast kvaliten har blivit bättre iaf om man jämför med kompisarnas lite äldre Cf maskiner som är spruckna lite varstans. Men det är ju självklart att en märkesmaskin typ Can Am,Polaris eller Arctic cat är bättre på det mesta förutom priset.

Men åk o provkör lite olika som tidigare nämdes  ()p

Utloggad Putte1978

Tack för svaren, jag värdesätter det. Idiot googlar alkt som rör CF och så vidare. I Ryssland verkar dom mycket stora!
Säger väl inte så mkt iofs om hur maskinen passar mig.....

Utloggad kallander

Har haft Allroad, CF & Goes, i 500 klassen! stort sett samma maskin i botten!
Har för mej aldrig vare några som hälst problem med någon!
laddat både gas & turbo på en del av dem & det håller ...
Är det något så förvisso skruvar jag själv & lämnar aldrig in för servis & reparationer, eller gnäller bara för en skruv lossnar!

visst kan dämparna vara si & så men det har komme bättre med åren ...

Kör mästadels i skog & lera......

har vänner som kör can am men inte skruvar själv,,,
de går sönder dom med  ()p

frågan är varför jag aldrig har blive impad av bättre märkeshojar  ;D
utan köpte mej en C Force 800 & ladda den med Noz,
det enda jag har problem med nu det är drivaxlar som slits sönder vid Noz ladd :-\
men det är ju bara byta om man nu gillar det  :lol:

Allt har nog med att sköta servisar & ha koll på maskin  ()p
C Force 550 EFI EPS
U Force 800 EFI EPS
Z Force 1000 EFI EPS

Utloggad Putte1978

Det låter ju bra! Är mekaniker till yrkes så skruvandet är inga problem men det är ju trist att behöva avbryta en dag i skogen pga att det lossnar prylar hela tiden, men så illa verkar det ju inte vara då. Just dämpningen tyckte jag absolut var en del som kunde förbättras, men för priset jag får den för finns ju utrymme att köpa bättre grejer. Var hittar man bäst grejer till ATV och då kanske framförallt CFmoto förresten??

Utloggad Fenrisulven

Det låter ju bra! Är mekaniker till yrkes så skruvandet är inga problem men det är ju trist att behöva avbryta en dag i skogen pga att det lossnar prylar hela tiden, men så illa verkar det ju inte vara då. Just dämpningen tyckte jag absolut var en del som kunde förbättras, men för priset jag får den för finns ju utrymme att köpa bättre grejer. Var hittar man bäst grejer till ATV och då kanske framförallt CFmoto förresten??

Eftermarknad till cfmoto är ytterst liten och begränsad.
1000R

Utloggad Putte1978

Okej, lite märkligt eller med tanke på hur många det rullar både i Sverige och typ Ryssland som nog får sägas är ett hyfsat stort land.

Utloggad Christian Trollhättan

Hittar du nån bra sida med Cf tillbehör o reservdelar så hojta gärna till. Dom flesta Atv godis firmorna verkar ju inrikta sig på dom japanska & Amerikanska märkena.

Utloggad Pelle_jkpg

Dacia säljer många bilar också.

Det är skillnad.
Provkör så kommer du förstå.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

 


Online just nu.

218 gäster, 5 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
M_åberg, sälen, dalle72, Aasenheim, Silentdecor,
Flest online idag: 249. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Quad450sp: Access 450 sp
    10 mars 2019 kl. 16:37:58
  • Nicke86: Ingen som har nån aning om det??!!
    21 februari 2019 kl. 19:34:59
  • goranP: Testar
    20 februari 2019 kl. 22:38:09
  • Nicke86: Någon körning i uppland i vår?
    18 februari 2019 kl. 17:31:20
  • Cummins: Skitiga variatorer som behöver rengörning.
    3 februari 2019 kl. 11:31:08
  • Högdahl: Böjd växelspak?
    2 februari 2019 kl. 20:25:25
  • Matte2019: Någon som har erfarenhet av det?
    2 februari 2019 kl. 15:15:09
  • Matte2019: Polaris Sportsman 800 som blivit mer trögväxlad
    2 februari 2019 kl. 15:14:57
  • Cobra78: Fartbegränsningen på en cfmoto 450 2017, har testat koppla ut de kablar som skall göra så den inte spärrar farten, men utan resultat??
    28 januari 2019 kl. 16:17:56
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme