Aluminiumtoppar brukar klara sig utan att behöva planas, värre med gjutjärn.
Aah fast tvärtom. Aluminium leder värme bättre dock och är ett bättre material att bygga motorer i = lättare och leder värme bättre. Gjutjärn är robust fast tungt och högre risk för hotspots = motorn tål inte lika hög komp iom värmen fördelas sämre.
Ja själv materialet, men kokar du en gammal dieselmotor tex. med gjutjärnstopp så slår den sig oftast. Aluminiumtopparna klara större termisk rörlighet utan att slå sig samt så återtar alu lättare sin ursprungliga form.
Ja just det aluminium är ju mjukare.
Sett att flera hävdar att Polaris bara är 3-hjulsdrivna.
Behöver man verkligen skruva så mycket mer på maskiner från låt säga 2013 och nyare? Tycker mig se lika mycket skruvande på alla märken.
Var du hört/sett detta är ett mysterium eftersom de är allt utom just det.Polaris har några modeller med Turf-mode, då kan man öppna bakre diffen och alltså få den enhjulsdriven.Jättebra på känsliga underlag, i trafik osv.Sen är den tvåhjulsdriven och när AWD hoppar in så är den även difflåst fram, dvs stumt fyrhjulsdriven.Så den kan vara 1, 2 och 4-hjulsdriven.I teorin skulle den kunna vara trehjulsdriven om man lyckas koppla in fyrhjulsdrift tillsammans med Turf, men.... nä.Troligen har du hört fel eller blandat ihop nåt.Polaris är en mycket bra terrängmaskin, personligen ogillar jag dem pga den känsliga plasten och att man måste hålla override intryckt för att få awd när man backar.Det sistnämnda går iofs rätt enkelt att koppla förbi, eller dra i en skruv i knappfan.Folk anser det ofta otroligt att man inte skall behöva skruva... min Grizzly köptes i USA där den fått smaka smisk, väl i mina händer gick den nästan enbart i stenig terräng, dessutom med löjligt stora däck.(=extra påfrestning)Rullade några gånger och välte än mer...Kommer tyvärr inte ihåg timmar/mil men det var väl runt 500, på en -09:a... på mina år hade jag inte ett endaste fel och skruvade inte en endaste sak förutom egenservice, dvs olja, filter och ventilkoll.Och bortsett saker jag själv valde att montera osv, tex vinsch och fälgar mm.Det är DET som är det normala, inte att pilla med maskin efter varenda runda på gräsmattan....
Det med Polaris driften var ju ett skämt som jag läst på ett USA forum, trodde jag skrev det längre ner med. Att serva sin maskin ser inte jag som "skruvande" utan som du säger det är det som är det normala. Men säljs det verkligen maskiner idag av de "bättre" kina märkena som kräver att bli fixade efter i stort sett varje runda? Det är i så fall skamligt.
bara läsa alla problem på cf idag, tex 550 tråden där det krånglas så maskiner bytes in mot annan
Man tröttnar rätt fort på all diskussion om just "kinaskit" och "kvalitetsmärken"....Man väljer vad man köper, men köper man billigare så får man räkna med att det kan krångla.Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en maskin som inte är av "kvalitetsmodellen" då jag själv vet hur tråkigt det är när det krånglar.Missförstå mig rätt, det finns kina-apparater som funkar länge, men det finns också många som inte gör det.Problemet är ofta att folk försöker övertyga sig själva att dom har gjort rätt.Nu JÄVLAR är det helg!