Hur du än väljer så blir det ju en kompromiss att vara laglig 1 Terrängreg - ingen effekt eller hastighetsbegränsning, men får ej köra på väg (inte i terrängen heller med undantag av egen skog) 2 Vägreg - Max 20 hk , vad blir det på en 500-600 maskin 60-65 kmh?3 Traktorreg - får köra på vägen men måste vara spärrad (ej konstruerad för) max 40 kmhDe flesta verkar ju inte bry sig om detta , och då spelar ju registreringsformen mindre roll, tills man tex krockar.1 - Kör på vägen ändå2 - plockar bort effektspärren3 - tar bort fartstrypningenSen går ju resonemanget om vad som händer om man blir stoppad, vad de kanske inte upptäcker? Terrängreggad på väg ligger väl sämst till där, följt av Traktorreg (som enkelt kan provköras) . Vägreggad måste dom ju mäta effekt på och det är lite svårare.
Jag har traktor registrerad, plockat bort alla spärrar, kör på vägen 40km, polisen granskar ej fordonet om du int gör bort dig.Om det händer en olycka är du inte skyldig för att spärrarna är borta.(om du kört 40).
Punkt 1: Faktum är att du inte får köra i din egen skog heller, så vida du inte håller på specifikt med skogsbruket.
Traktor registrerad är värdelös som traktor om spärrarna är på plats, finns ingen effekt.
Jag har haft två landsvägsregistrerad en terreng, bytte för billig försäkring ingen hjälm o behöver ej besiktas.
Traktor registrerad är värdelös som traktor om spärrarna är på plats, finns ingen effekt.Jag använder min som arbetsrädskap ej till nöjeskörning.Behöver ändå registrerad för att köra från A till B. Om man köper atv för nöjeskörning skall den vara landsvägsregistrerad.