Jag har vägreggat och det har ja haft på alla mina hjulingar.Jag tycker det är smidigast då åker man lagligt til skogen och behöver inte smyga eller vara nervös för polisen.Sen får man kolla vad kompisarna har för reggning har alla vägreggat så kanske man inte ska köpa terrängreggad.Okej försäkringen är ca 1500:- dyrare per år och besiktning varannat och köper man en ny är det 4 år tills första bes å sen varannat år och det är inge märkvärdig å bes en hjuling.Sen är man kung på dagis när man hämtar dottern och är det fint väder kan det bli en långtur.Hjulingarna du nämner finns som vägreggade.Articcat har egna vägreggade men för Yamaha och Suzuki finns det företag som bygger om dom till vägreggade tex dresel motostar poletti mm men då blir det sämmre garanti för då heter den inte Yamaha eller Suzuki nå mer.Här har du 2 firmor som säljer vägreggade grizzly 700 och firman i Stockholm säljer vägreggade Yamaha Grizzly 700, Suzuki KingQuad 750 och Kawasaki BruteForce 750.http://www.blocket.se/gavleborg/Yamaha_Grizzly_700_EPS_Vagregistrerad_57745744.htm?ca=6&w=3http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_GRIZZLY_YFM700_i_EPS_1_95__VAGREG__49360296.htm?ca=6&w=3
Det kan ha en viss betydelse vart man bor.Jag tror inte att en person boende i en stad som åker till dagis och hämtar dottern har samma tänk om registreringsform som en glesbygdsbo som åker och fiskar, drar hem ved och åker då o då till by macken eller Konsum? Man väljer väl registeringsform efter sitt körsätt och befolkningstäthet där man vistas. Varför V-reg om man bor i glesbygd och har 20mil till närmaste besiktning? T-reg passar bra i stora delar av detta land. Billigare, inte strypt, ingen besiktning.
Tack för svaret, precis, då kan man ta och åka in till affären och köpa en mjölk utan att behöva tänka på om man ska bli stoppad tex. Försäkringen låter ju inte alls farligt, mc:n jag har nu kostar mig 3500:- per år så det är ju bra. Då kommer nästa tanke upp, alla atv-modeller som är vägreggade, är dom då reggade för passagerare? Eller skiljer det sig där också från modell till modell? Arctic Cat har jag sett att dom har en modell som är gjord för två, kommer inte ihåg just nu vad den heter , up 2? eller något liknande.Tack för infon om de två firmorna, smidigt att dom kan bygga om dem, jag är nog nöjd så länge chassi, motor är Yamaha ( om man nu skulle välja de märket..) Sen om garantin blir kortare och annat, det känns som att det kvittar.Hur långt kommer man ca på en full tank, gissar väl på att tankarna rymmer ca 20 liter? Visst, hänger på hur gasglad man är, men om man kör normalt.
Har traktorreggad polaris 570, mycket bränslesnål tycker jag. Får köra på vägen (40km/h), "får" köra bredvid vägen utan gnäll (beror på markägare dock), betalar 670kr/år helförsäkring, ingen skatt, ingen besiktning!!
Men hur är den i skogen och på "trailen"? Låg effekt?
Hej!Sitter och tänker lite på hur man ska göra med själva registreringen av en ny ATV. Om den ska vara vägreggad, terrängreggad, traktorreggad. Har försökt söka efter lite info kring detta men hittar inte så mycket.