Nu har jag varit och beställt 550-modellen med hasplast monterad och strypningen i variator och insprutning borttagen redan från leverans. Kommer om ett par veckor. Enligt ÅF så har de nya maskinerna inte något problem med programvaran i insprutningen som gjorde att vissa av dem gick ryckigt och till och med stannade. Hoppas på tur.
Du kanske har problem med toppen? Då kan de ta olja och kylarvätska. Om oljan är grå så har du vatten däri och ser kylarvätskan mörk ut och luktar avgaser så har du antagligen olja i kylaren. Har du överhettat den någon gång?
Det är normalt att den kan ta olja vid inkörning. Det tar ett litet tag innan kolvringar och annat har slitit in sig. Men den ska inte sörpla i sig litervis med olja på några få mil. Har du kollat noga så du inte har läckage någonstans? Kylarvatten kan droppa på grenrör och då försvinner det spårlöst. Annars brukar det vara blött under maskinen.
Ok. Hur är avgaserna? Ryker den blått = förbränner olja.Ryker den vitt = kylarvatten som åker genom motorn.Ryker den svart = Får alldeles för mycket bensin.Hoppas att det är till någon hjälp.