ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: CF Moto 550efi EPS
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 15 [16] 17 ... 27  Alla   Gå ned

Författare Ämne: CF Moto 550efi EPS  (läst 119980 gånger)

Utloggad Kenneth Magnusson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Kenneth Magnusson
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #180 skrivet: 5 oktober 2015 kl. 11:15:08 »
Nu har jag varit och beställt 550-modellen med hasplast monterad och strypningen i variator och insprutning borttagen redan från leverans. Kommer om ett par veckor. Enligt ÅF så har de nya maskinerna inte något problem med programvaran i insprutningen som gjorde att vissa av dem gick ryckigt och till och med stannade. Hoppas på tur.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad cold_breeze

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
cold_breeze
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #181 skrivet: 5 oktober 2015 kl. 15:39:31 »
Citat från: Kenneth Magnusson skrivet  5 oktober 2015 kl. 11:15:08
Nu har jag varit och beställt 550-modellen med hasplast monterad och strypningen i variator och insprutning borttagen redan från leverans. Kommer om ett par veckor. Enligt ÅF så har de nya maskinerna inte något problem med programvaran i insprutningen som gjorde att vissa av dem gick ryckigt och till och med stannade. Hoppas på tur.

Trevligt! :) har funderat på nå skydd under min med, men har inte bestämt om de blir i alu eller plast
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Outlande pro 570 T3 -17

Cfmoto C-force 550 efi eps -15 Såld.

Suzuki kingquad 280 4x4 -95 Såld.

Utloggad LARRYLUKE

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Nyburgare
    • Visa profil
LARRYLUKE
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #182 skrivet: 5 oktober 2015 kl. 18:50:38 »
Välkommen till 550 familjen, har också planer på en hasplåt, i plast. Men det får bli nästa år. Här närmast så blir det skoterställ, så jäkla kallt att åka nu.

Nu till lite ÅF hat, med förbehåll, kan vara något fel på min maskin också. Så tänker vänta med att hänga ut min ÅF (om jag inte redan gjort det tidigare  ;D).

Jag gjorde alltså 25/30-mils service vid 28 körda mil. Den har nu gått 47 mil. Enligt kvitto på service så har han fyllt på med 2,2 L motorolja, rengjort ett filter, fyllt på olja till någon broms eller vad det stod, samt dragit en koll på andra saker. 2300 kr gick kalaset på. Sedan dess, så har jag fyllt på kylarvätskan för att den låg nån mm under LOW i kärlet. Idag, innan jag skulle ut och åka, så kollade jag även oljan.

Gjorde som manualen säger, stå plant, starta 20-30 sekunder, stäng av, vänta någon minut, sen kolla stickan. SNUS-TORR. Jaha, tänkte jag, och kollade under maskinen om det var någon olja på golvet, ingenting. Kollade service papper, som sagt, 2.2 L påfyllt för närmare 20 mil sen. De hade använt en 10W-40 Semi Chrono 4T. Manualen säger SAE 15W-40/SG. Ringer ÅF för att dubbelkolla om det inte spelar någon roll, och får till svar att de alltid använder 10W-40, ska inte spela någon roll. Han frågar lite fundersamt "vadå är det helt slut?" , jag svarar ja, och han säger då att fyll på en dl eller två bara. Åker till närmaste moppebutik och köper olja. Kommer hem, fyller på en dl, testar, inget på stickan. Fyller på en dl till, nått botten på stickan. Då drar jag i nån dl till bara för att jag ska kunna åka en sväng.

Frågan till er andra 550/atv ägare: är det normalt att 2,2 L olja är slut efter cirkus 20 mil? Eller kan det vara så att han inte fyllt på alls? Eller att det kan läcka på något annat ställe/under körning, så att det på så vis tagit slut?

Med kylvätskan i bakhuvudet, att den tar slut nästintill körningen efter första service (de borde väl ha fyllt på om den var låg?), så funderar jag på om de ens fyllt på oljan?

Ber om ursäkt för bibeln jag skrev, men ville försöka vara så tydlig som möjligt med händelseförloppet.

Mvh  :djump:
Anmäl till moderator   Loggat
CFMOTO CForce 550 EFI EPS - 15

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Total likes: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
myggan83
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #183 skrivet: 5 oktober 2015 kl. 19:14:47 »
Du kanske har problem med toppen? Då kan de ta olja och kylarvätska. Om oljan är grå så har du vatten däri och ser kylarvätskan mörk ut och luktar avgaser så har du antagligen olja i kylaren. Har du överhettat den någon gång?
Anmäl till moderator   Loggat
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad LARRYLUKE

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Nyburgare
    • Visa profil
LARRYLUKE
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #184 skrivet: 5 oktober 2015 kl. 19:33:01 »
Citat från: myggan83 skrivet  5 oktober 2015 kl. 19:14:47
Du kanske har problem med toppen? Då kan de ta olja och kylarvätska. Om oljan är grå så har du vatten däri och ser kylarvätskan mörk ut och luktar avgaser så har du antagligen olja i kylaren. Har du överhettat den någon gång?

Det var ju den svängen när den började rycka o tappa gasen. När jag stannade och hoppade av så var den ju jättevarm. Det var efter det jag fyllde på kylarvätskan. Sen har åkt sen dess och inga problem, dock ingen sån lång resa som då. Så har ju inte legat med fullgas lika länge. Åkte både i lördags och idag utan problem.
Anmäl till moderator   Loggat
CFMOTO CForce 550 EFI EPS - 15

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Total likes: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
myggan83
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #185 skrivet: 5 oktober 2015 kl. 19:40:45 »
Ok.

Hur är avgaserna?

Ryker den blått = förbränner olja.

Ryker den vitt = kylarvatten som åker genom motorn.

Ryker den svart = Får alldeles för mycket bensin.

Hoppas att det är till någon hjälp.  ;)
Anmäl till moderator   Loggat
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad cold_breeze

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 92
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
cold_breeze
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #186 skrivet: 5 oktober 2015 kl. 19:48:55 »
Min drar då ingen olja alls tkr ja. Är bra nivå varje gång jag kollat.

Nått protokoll på vad som gjorts på servicen de har ja inte fått. Men har frågat om de och de är inget som är standard sa dom hos min ÅF. Men vet vad dom har i för olja osv. Verkar iaf vara bra folk där ja köpt min.
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Outlande pro 570 T3 -17

Cfmoto C-force 550 efi eps -15 Såld.

Suzuki kingquad 280 4x4 -95 Såld.

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Total likes: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
myggan83
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #187 skrivet: 5 oktober 2015 kl. 19:55:47 »
Det är normalt att den kan ta olja vid inkörning. Det tar ett litet tag innan kolvringar och annat har slitit in sig. Men den ska inte sörpla i sig litervis med olja på några få mil.

Har du kollat noga så du inte har läckage någonstans? Kylarvatten kan droppa på grenrör och då försvinner det spårlöst. Annars brukar det vara blött under maskinen.
Anmäl till moderator   Loggat
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Total likes: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
myggan83
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #188 skrivet: 5 oktober 2015 kl. 20:06:12 »
På en gammal cross jag hade, som det var en spricka i kylaren på, så dröjde det ett tag innan den började läcka. Var väl när termostaten öppnade till kylaren, som det syntes att det var läckage.
Anmäl till moderator   Loggat
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad Kenneth Magnusson

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Kenneth Magnusson
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #189 skrivet: 6 oktober 2015 kl. 10:20:18 »
Beträffande litet vatten i kylaren så drabbades jag av samma problem på min Z 600 i början. Jag fick fylla på vatten efter 25-milaservicen men sedan har det inte behövts fyllas på någonting, kört 130 mil. ÅF sade att det kan ha varit luftfickor?? i kylsysyemet när den var ny och att det det så att säga behövde fyllas på för att bli fullt sedan det skvalpat på en stund och nått alla delar av motorn?? Hur som helst sedan jag fyllde den har inget vatten försvunnit mer.

Beträffande Hasplasten som jag beställde sade ÅF att det är bättre med plast än med plåt eftersom plasten håller formen och inte blir deformerad och får dålig passform med tiden. Plasten skramlar inte heller när den blir gammal. Däremot så är den inte fullt lika stark men den enda nackdelen som bara rör sig om procent uppvägs av fördelarna sade min ÅF. För övrigt kan jag säga att jag aldrig haft probelm med min Z 600 och att den går mycket bättre nu vid 130 mil är den gjorde när den var helt ny. Även den levererades utan strypningar. ÅF anser att strypningarna hämmar motorns naturliga (av fabriken avsedda) gång.  Det är inte hälsosamt för motorn att vara strypt. Det är ungefär detsamma som om vi skulle andas genom ett sugrör , visst det går men man kan ju inte arbeta och prestera riktigt.

Hasplast/plåt är ganska billigt(c:a 4500) jämfört med ett sönderkört underrede. Bara att byta en trasig drivdamask kostar pengar, damask 350 kr + arbete 500-700 d.v.s cirka en 1000-lapp. Törs inte ens tänka på vad det skulle kosta att köra sönder bak eller framaxeln.
« Senast ändrad: 6 oktober 2015 kl. 10:22:57 av Kenneth Magnusson »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Lundberg

  • Yrkeskriminell (Lastbilsförare).
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 486
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
  • CF Moto 800 EFI EPS -15
    • Visa profil
Lundberg
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #190 skrivet: 6 oktober 2015 kl. 11:46:14 »
Ang hasplåt i plast eller alu, så valde jag alu.
Nackdelen med alu är att den inte glider lika lätt över stubbar och stenar, men den stora fördelen med alu jämfört med plast är att alu fördelar smällen mer, än vad plast gör.
På plasten så blir det inte samma spridning utav trycket som blir (har för mig detta i alla fall).

Att sedan alu är 1000ggr snyggare är inte heller någon nackdel.
Anmäl till moderator   Loggat
Kör: CF Moto 800 EFI EPS -15, Volvo V70 D5 -03,  Volvo 940 GL -92, Husqvarna Rider 213C -14.

Utloggad LARRYLUKE

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Nyburgare
    • Visa profil
LARRYLUKE
SV: CF Moto 550efi EPS
« Svar #191 skrivet: 6 oktober 2015 kl. 16:25:33 »
Citat från: myggan83 skrivet  5 oktober 2015 kl. 19:55:47
Det är normalt att den kan ta olja vid inkörning. Det tar ett litet tag innan kolvringar och annat har slitit in sig. Men den ska inte sörpla i sig litervis med olja på några få mil.

Har du kollat noga så du inte har läckage någonstans? Kylarvatten kan droppa på grenrör och då försvinner det spårlöst. Annars brukar det vara blött under maskinen.
Citat från: myggan83 skrivet  5 oktober 2015 kl. 19:14:47
Du kanske har problem med toppen? Då kan de ta olja och kylarvätska. Om oljan är grå så har du vatten däri och ser kylarvätskan mörk ut och luktar avgaser så har du antagligen olja i kylaren. Har du överhettat den någon gång?
Citat från: myggan83 skrivet  5 oktober 2015 kl. 19:40:45
Ok.

Hur är avgaserna?

Ryker den blått = förbränner olja.

Ryker den vitt = kylarvatten som åker genom motorn.

Ryker den svart = Får alldeles för mycket bensin.

Hoppas att det är till någon hjälp.  ;)

Kylarvätskan har inte rört på sig sen jag fyllde på, borde vara lugnt då eller? Gått kanske 5 mil sen dess. Oljan fyllde jag ju på igår, när ska jag kolla färgen på den? Avgaserna är väl det mest aktuella just nu?

Tack för tipsen iaf!
Anmäl till moderator   Loggat
CFMOTO CForce 550 EFI EPS - 15

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 15 [16] 17 ... 27  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: CF Moto 550efi EPS
 


Online just nu.

622 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tomterna, Sigge01,
Flest online idag: 634. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info