Jag plogar med min Linhai, den har spak och växellägen som en bil typ. Två fram och en bak, jämfört med en bil så ligger lågen som 3an och backväxeln som 2an.Går jäkligt smidigt att växla mellan låg och back. Många har ju annars växlarna på rad, och lågen och backen i varsin ände. Så man lär alltså passera H N P innan man kommer dit man vill, ibland kan man behöva mellanlanda på en växel eller jucka lite på maskinen för att komma hela vägen. En del, tex cf 500 brukar kunna vara rätt dryga på det där. Så för just plogning kan det ju vara värt att vid provkörning testa lite framåt och tillbaksåkande, blir det mycket sånt där man plogar så kan ju en smidig växling vara värt lite. Nu menar jag inte att du ska behöva köpa en Linhai, men vill bara visa att det finns olika tekniker även på variatormaskiner som gör att det är lite skillnad. Linhai tror jag har kopierat polaris på den biten, men vet inte vilka modeller som har så.
Ja... visst. Men jag skulle inte välja maskin utifrån hur man växlar när man plogar.
Blir en himla massa back/fram och lyfta/sänka bladet varje gång också. Kan man inte få det så bladet lyfts när man lägger i backen , och sänks när man lägger i L/H. Det vore en fiffig uppfinning. Tidsaspekten tycker jag inte är så viktig, tar mig ca 30-40 minuter att ploga med hjulingen.
Montera tex två stödhjul på bladet, lite snett framåtlutade i överkant.När du sedan backar kommer hjulen svivla över och då lyfta bladet några centimeter.(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Nä men det tar ju längre tid med en växelspak jämfört med en knapp vilket gör att tiden man står still blir kortare. Kanske inget man bryr sig om i vanliga fall men tycker det ser lite irriterande ut att stanna någon extra sekund varje gång man ska ändra färdriktning. Just när man plogar så kan det ju bli flera växlingar per minut.
? Är denna frågan ställ på riktigt, eller är det dolda kameran?
Elväxel på styret kan ju verka smidigt, men jag tycker inte Hondas är direkt smidig, med tanke på att man först ska ner till neutral, sen in med knappen, dra bromshandtag, lägga i backen och släppa bromsen. När detta är klart har man fortfarande inte fått upp plogen. Men hade jag gillat Honda i övrigt hade jag inte sett detta som en dealbreaker. Grizzlyn jag har är inte supersmidig i växlingen heller, men tror ändå att jag föredrar den. Men det handlar nog mest om vana. Hursomhelst är det ju bara att provköra och, om det är så viktigt, testa att växla fram-back-fram flera gånger. Funktionen blir ju samma både med och utan plog.
Jag tycker frågan är mycket relevant.Dock tror jag inte det finns nån hjuling som är utmärkande bäst i just detta avseende, men inom andra maskintyper när mycket småjuckande fram och åter förekommer så finns det flera olika typer av lösningar.På firman har vi åkgräsklippare, Stiga Park Pro.Den har en vippa som pedal med fram/back i.Hydrostat, och det går extremsnabbt att ändra färdriktning.Tryck framåt och maskin går framåt, tryck bakåt och maskin backar... Ingen broms, ingen koppling, bara tryck pedalen.Där finns även redskapsbärare som heter Trans Pro, även den har detta system med vippande pedal och hydrostat.Det går alltså att köra full fart framåt och sen bara lägga om till full back direkt.Det blir dock rätt spektakulärt... men det går.(ungefär lite som när man kör jetdriven båt/vattenskoter)Vi har även jordbrukstraktor för lite tyngre jobb, större snöröjning mm... och på denna finns det kopplingsfri fram/back via spak uppe vid styret.Typ en blinkersspak.Inte lika snabbt som hydrostat, men mindre effektkrävande.Detta med att frikoppla och lägga i annan växel beroende på färdriktning är inget man håller på med professionellt i ett fordon som är tänkt att användas mycket fram/back på.Kolla truckar tex, de har principen som traktorn, eller hydrostat/konverter med vippa (fast kanske uppdelat på höger/vänster fot) eller knapp som polvänder elmotorn, osv...Nu kommer säkert nån ordmärkare och förklarar att man på en fyrhjuling inte behöver frikoppla för att dra spaken till nytt läge... nej... men man måste oftast stå helt still och fortfarande hålla in bromsen innan det går att byta växel... och det är nästan mer jobbigt än om det bara var en frikoppling att trycka in.Så jag har full förståelse för frågeställningen i tråden, skall man sedan lägga till att man på ett vinschstyrt blad inte har "flytläge" utan måste alltså höja och sänka bladet en viss specifik bit... så tillkommer ju detta moment dessutom.På en hydraulmaskin bara slår man ju fram spaken i flytläge så sjunker bladet medan man ändrar färdriktning...Men visst, jämfört med en skyffel är ju oftast en hjuling rätt bra ändå!