ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Växellåda för plogning?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Växellåda för plogning?  (läst 10346 gånger)

Utloggad Fahlekorv

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 0
  • Polaris Sportsman 500 HO - 2013
    • Visa profil
Fahlekorv
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2014 kl. 15:40:16 »
Citat från: Pv544 skrivet 23 oktober 2014 kl. 14:08:42
Jag plogar med min Linhai, den har spak och växellägen som en bil typ. Två fram och en bak, jämfört med en bil så ligger lågen som 3an och backväxeln som 2an.
Går jäkligt smidigt att växla mellan låg och back.

Många har ju annars växlarna på rad, och lågen och backen i varsin ände. Så man lär alltså passera H N P innan man kommer dit man vill, ibland kan man behöva mellanlanda på en växel eller jucka lite på maskinen för att komma hela vägen.

En del, tex cf 500 brukar kunna vara rätt dryga på det där.

Så för just plogning kan det ju vara värt att vid provkörning testa lite framåt och tillbaksåkande, blir det mycket sånt där man plogar så kan ju en smidig växling vara värt lite.

Nu menar jag inte att du ska behöva köpa en Linhai, men vill bara visa att det finns olika tekniker även på variatormaskiner som gör att det är lite skillnad.
Linhai tror jag har kopierat polaris på den biten, men vet inte vilka modeller som har så.


Tack för lite relevant erfarenhet, precis det jag menar. Jag är verkligen förtjust i användarvänliga lösningar, the devil is in the details!

Ska absolut ta och provköra ordentligt.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Fahlekorv

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 0
  • Polaris Sportsman 500 HO - 2013
    • Visa profil
Fahlekorv
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2014 kl. 15:42:51 »
Citat från: hell-man skrivet 23 oktober 2014 kl. 13:18:52
Ja... visst. Men jag skulle inte välja maskin utifrån hur man växlar när man plogar.

Självklart är det inte den enda parametern.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad MikeLeaf

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 396
  • Total likes: 6
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
MikeLeaf
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2014 kl. 15:43:10 »
Blir en himla massa back/fram och lyfta/sänka bladet varje gång också.  Kan man inte få det så bladet lyfts när man lägger i backen , och sänks när man lägger i L/H.

Det vore en fiffig uppfinning.  Tidsaspekten tycker jag inte är så viktig, tar mig ca 30-40 minuter att ploga med hjulingen.

Anmäl till moderator   Loggat
CF Moto  500 Black Edition -13
Loncin Offroad  150 -13

Utloggad qbtq

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 476
  • Total likes: 36
  • Kön: Man
  • Man är aldrig fulllärd.
    • Visa profil
qbtq
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #15 skrivet: 23 oktober 2014 kl. 15:47:33 »
Citat från: MikeLeaf skrivet 23 oktober 2014 kl. 15:43:10
Blir en himla massa back/fram och lyfta/sänka bladet varje gång också.  Kan man inte få det så bladet lyfts när man lägger i backen , och sänks när man lägger i L/H.

Det vore en fiffig uppfinning.  Tidsaspekten tycker jag inte är så viktig, tar mig ca 30-40 minuter att ploga med hjulingen.

Tänk om du då vill åka fram till en vägg.. ner med bladet och backa för att dra med dig snön... men givetvis kan man ha en "overide" knapp som slår ut denna...

Kan ju vara bra vid transporter med så man slipper ha bladet nere jämt..  ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #16 skrivet: 23 oktober 2014 kl. 17:07:51 »
Citat från: MikeLeaf skrivet 23 oktober 2014 kl. 15:43:10
Blir en himla massa back/fram och lyfta/sänka bladet varje gång också.  Kan man inte få det så bladet lyfts när man lägger i backen , och sänks när man lägger i L/H.

Det vore en fiffig uppfinning.  Tidsaspekten tycker jag inte är så viktig, tar mig ca 30-40 minuter att ploga med hjulingen.

Montera tex två stödhjul på bladet, lite snett framåtlutade i överkant.
När du sedan backar kommer hjulen svivla över och då lyfta bladet några centimeter.

Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad Ellenseller

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Ellenseller
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #17 skrivet: 23 oktober 2014 kl. 19:10:19 »
Citat från: Hydro skrivet 23 oktober 2014 kl. 17:07:51
Montera tex två stödhjul på bladet, lite snett framåtlutade i överkant.
När du sedan backar kommer hjulen svivla över och då lyfta bladet några centimeter.

(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)

Riktigt smidigt om det fungerar. Har du provat eller sett att det fungerar på hjulning? Funderar på om det är tillräcklig tyngd i bladet för att ge nog tryck på hjulen för att svirvla runt å inte bara hascha (??) bakåt i samma läge.
Faktiskt så är det rätt drygt med min polaris, att när man plogat in i en vall och vill backa, då lär jag trycka in override för att aktivera 4wd, samtidigt som jag med samma tumme vill höja bladet. Dock går det ju att mecka bort overrideknappen på nå vis har ja läst...
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad scrambler

  • Småmaskinsrep.
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 446
  • Total likes: 16
  • Kön: Man
    • Visa profil
scrambler
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #18 skrivet: 23 oktober 2014 kl. 20:50:29 »
Citat från: Fahlekorv skrivet 23 oktober 2014 kl. 11:28:46
Nä men det tar ju längre tid med en växelspak jämfört med en knapp vilket gör att tiden man står still blir kortare. Kanske inget man bryr sig om i vanliga fall men tycker det ser lite irriterande ut att stanna någon extra sekund varje gång man ska ändra färdriktning. Just när man plogar så kan det ju bli flera växlingar per minut.
??????????  Är denna frågan ställ på riktigt, eller är det dolda kameran?
Anmäl till moderator   Loggat
POLARIS SCRAMBLER 850 XP H.O EPS  2013

Utloggad Perjos

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 193
  • Total likes: 7
    • Visa profil
Perjos
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #19 skrivet: 23 oktober 2014 kl. 23:09:55 »
Elväxel på styret kan ju verka smidigt, men jag tycker inte Hondas är direkt smidig, med tanke på att man först ska ner till neutral, sen in med knappen, dra bromshandtag, lägga i backen och släppa bromsen. När detta är klart har man fortfarande inte fått upp plogen.

Men hade jag gillat Honda i övrigt hade jag inte sett detta som en dealbreaker. Grizzlyn jag har är inte supersmidig i växlingen heller, men tror ändå att jag föredrar den. Men det handlar nog mest om vana.

Hursomhelst är det ju bara att provköra och, om det är så viktigt, testa att växla fram-back-fram flera gånger. Funktionen blir ju samma både med och utan plog.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #20 skrivet: 24 oktober 2014 kl. 00:13:42 »
Citat från: scrambler skrivet 23 oktober 2014 kl. 20:50:29
??????????  Är denna frågan ställ på riktigt, eller är det dolda kameran?

Jag tycker frågan är mycket relevant.
Dock tror jag inte det finns nån hjuling som är utmärkande bäst i just detta avseende, men inom andra maskintyper när mycket småjuckande fram och åter förekommer så finns det flera olika typer av lösningar.

På firman har vi åkgräsklippare, Stiga Park Pro.
Den har en vippa som pedal med fram/back i.
Hydrostat, och det går extremsnabbt att ändra färdriktning.
Tryck framåt och maskin går framåt, tryck bakåt och maskin backar...
Ingen broms, ingen koppling, bara tryck pedalen.

Där finns även redskapsbärare som heter Trans Pro, även den har detta system med vippande pedal och hydrostat.
Det går alltså att köra full fart framåt och sen bara lägga om till full back direkt.
Det blir dock rätt spektakulärt... men det går.
(ungefär lite som när man kör jetdriven båt/vattenskoter)

Vi har även jordbrukstraktor för lite tyngre jobb, större snöröjning mm... och på denna finns det kopplingsfri fram/back via spak uppe vid styret.
Typ en blinkersspak.
Inte lika snabbt som hydrostat, men mindre effektkrävande.

Detta med att frikoppla och lägga i annan växel beroende på färdriktning är inget man håller på med professionellt i ett fordon som är tänkt att användas mycket fram/back på.
Kolla truckar tex, de har principen som traktorn, eller hydrostat/konverter med vippa (fast kanske uppdelat på höger/vänster fot) eller knapp som polvänder elmotorn, osv...

Nu kommer säkert nån ordmärkare och förklarar att man på en fyrhjuling inte behöver frikoppla för att dra spaken till nytt läge... nej... men man måste oftast stå helt still och fortfarande hålla in bromsen innan det går att byta växel... och det är nästan mer jobbigt än om det bara var en frikoppling att trycka in.

Så jag har full förståelse för frågeställningen i tråden, skall man sedan lägga till att man på ett vinschstyrt blad inte har "flytläge" utan måste alltså höja och sänka bladet en viss specifik bit... så tillkommer ju detta moment dessutom.

På en hydraulmaskin bara slår man ju fram spaken i flytläge så sjunker bladet medan man ändrar färdriktning...

Men visst, jämfört med en skyffel är ju oftast en hjuling rätt bra ändå!
 ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad myggan83

  • Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker.
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1735
  • Total likes: 206
  • Kön: Man
  • kawasaki 650 Hillbilly edition
    • Visa profil
myggan83
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #21 skrivet: 24 oktober 2014 kl. 00:54:41 »
Usch jag får ont i ryggen bara jag ser en snöskyffel..
Anmäl till moderator   Loggat
fear is temporary, regret is forever.

Where we're going, we don't need roads...

Utloggad Fahlekorv

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 0
  • Polaris Sportsman 500 HO - 2013
    • Visa profil
Fahlekorv
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #22 skrivet: 24 oktober 2014 kl. 08:50:15 »
Citat från: Perjos skrivet 23 oktober 2014 kl. 23:09:55
Elväxel på styret kan ju verka smidigt, men jag tycker inte Hondas är direkt smidig, med tanke på att man först ska ner till neutral, sen in med knappen, dra bromshandtag, lägga i backen och släppa bromsen. När detta är klart har man fortfarande inte fått upp plogen.

Men hade jag gillat Honda i övrigt hade jag inte sett detta som en dealbreaker. Grizzlyn jag har är inte supersmidig i växlingen heller, men tror ändå att jag föredrar den. Men det handlar nog mest om vana.

Hursomhelst är det ju bara att provköra och, om det är så viktigt, testa att växla fram-back-fram flera gånger. Funktionen blir ju samma både med och utan plog.

Aha trodde bara det var att trycka på knappen, då är det nog inte så stor skillnade på elväxel och spak. Jag kollar mest på Grizzlyn och Hondan så förhoppningsvis kan jag hitta båda sorterna för provkörning.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Fahlekorv

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 35
  • Total likes: 0
  • Polaris Sportsman 500 HO - 2013
    • Visa profil
Fahlekorv
SV: Växellåda för plogning?
« Svar #23 skrivet: 24 oktober 2014 kl. 10:18:11 »
Citat från: Hydro skrivet 24 oktober 2014 kl. 00:13:42
Jag tycker frågan är mycket relevant.
Dock tror jag inte det finns nån hjuling som är utmärkande bäst i just detta avseende, men inom andra maskintyper när mycket småjuckande fram och åter förekommer så finns det flera olika typer av lösningar.

På firman har vi åkgräsklippare, Stiga Park Pro.
Den har en vippa som pedal med fram/back i.
Hydrostat, och det går extremsnabbt att ändra färdriktning.
Tryck framåt och maskin går framåt, tryck bakåt och maskin backar...
Ingen broms, ingen koppling, bara tryck pedalen.

Där finns även redskapsbärare som heter Trans Pro, även den har detta system med vippande pedal och hydrostat.
Det går alltså att köra full fart framåt och sen bara lägga om till full back direkt.
Det blir dock rätt spektakulärt... men det går.
(ungefär lite som när man kör jetdriven båt/vattenskoter)

Vi har även jordbrukstraktor för lite tyngre jobb, större snöröjning mm... och på denna finns det kopplingsfri fram/back via spak uppe vid styret.
Typ en blinkersspak.
Inte lika snabbt som hydrostat, men mindre effektkrävande.

Detta med att frikoppla och lägga i annan växel beroende på färdriktning är inget man håller på med professionellt i ett fordon som är tänkt att användas mycket fram/back på.
Kolla truckar tex, de har principen som traktorn, eller hydrostat/konverter med vippa (fast kanske uppdelat på höger/vänster fot) eller knapp som polvänder elmotorn, osv...

Nu kommer säkert nån ordmärkare och förklarar att man på en fyrhjuling inte behöver frikoppla för att dra spaken till nytt läge... nej... men man måste oftast stå helt still och fortfarande hålla in bromsen innan det går att byta växel... och det är nästan mer jobbigt än om det bara var en frikoppling att trycka in.

Så jag har full förståelse för frågeställningen i tråden, skall man sedan lägga till att man på ett vinschstyrt blad inte har "flytläge" utan måste alltså höja och sänka bladet en viss specifik bit... så tillkommer ju detta moment dessutom.

På en hydraulmaskin bara slår man ju fram spaken i flytläge så sjunker bladet medan man ändrar färdriktning...

Men visst, jämfört med en skyffel är ju oftast en hjuling rätt bra ändå!
 ()p

Intressant läsning! Det finns ju uppenbarligen bra lösningar på problemet :)

Synd att det inte verkar finnas en smidig lösning för fyrhjulingar men då vet jag det iaf. Plogbladet verkar ju som ett moment i sig. Ofta verkar vinschknappen sitta på vänster sida vilket är samma sida som växlingen ska göras. Men man kanske kan flytta över vinschknappen till höger sida av styret?
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Köpa en ATV »
  • Ämne: Växellåda för plogning?
 


Online just nu.

563 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 644. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info