ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Access (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass? svar på sid 10-11 eller ?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 4 [5] 6 ... 15  Alla   Gå ned

Författare Ämne: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass? svar på sid 10-11 eller ?  (läst 25149 gånger)

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #48 skrivet: 24 februari 2014 kl. 22:49:01 »
Någon hästkraft hit eller dit är inget man märker.
Märker ni ifall ni har 3 eller 10 liter i tanken?
Det motsvarar kanske en häst.

Ifall Raptorn väger 180 och har 48 och föraren ligger på 80 så blir det 5,4 kh/hk.
Motsvarande för Access (225 kg och 52 hk) ger 5,8 kg/hk.

Raptorn "leder" alltså fortfarande... och Accessen måste upp till 56 för att få samma förhållande.

Om nu dessa siffror stämmer.
Men vart vill ni komma?

Klart man vill ha en så lätt maskin som möjligt, att påstå annat är trams och att försvara klumpar är också trams.
Precis som om man då skulle få mer för pengarna, typ som när man köper lösgodis eller nåt...

En lättare maskin är lättare att hantera, uppför sig smidigare, ger bättre respons till föraren, är lättare att lyfta vid fastkörning, osv osv osv...


Den enda gången en tyngre quad är bättre än en lätt är när den skall skrotas.
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad toyboy

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2306
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • pıuןı ㄣϛ0
    • Visa profil
toyboy
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #49 skrivet: 24 februari 2014 kl. 22:49:36 »
nä. men det är en jäkla skillnad på att tro saker, att dra varandra på en raksträcka kan bero på tex hu man drevar sin maskin mm, alltså det måste inte bero på hur många hästar man har! jag ville samtidigt bara påvisa att fakta i detta inte kan presenteras så då tycker jag inte visa ska tjafsa om märken mm, vikt dragförhållande är avgörande det håller jag med om. thats it!!
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450!

Utloggad CrozOver

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1987
  • Total likes: 40
  • Kön: Man
  • Honda TRX500FE
    • Visa profil
CrozOver
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #50 skrivet: 24 februari 2014 kl. 22:49:43 »
Att diskutera med en hormonbrusande, okunnig, oerfaren tonåring är svårt, ja.

Men att slänga käft, jag har mest besvarat toyboys "frågor" de senaste 4 sidorna.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Johannes rydberg

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 302
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
Johannes rydberg
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #51 skrivet: 24 februari 2014 kl. 22:49:55 »
 :nono:
Citat från: CrozOver skrivet 24 februari 2014 kl. 22:39:59
Det jag vill ha sagt är.

Man får betala för kvalité.


Jess men i dom flesta fall kanske man inte behöver det.
Man kan ju välja kvalité efter användning s område.
Skall ha maskinerna proffsionellt i skogen m.m välja märkes
Eller skall man köra cross bana självklar t märkes.

Men sen kan man ta en funderare om det inte räcker med mellan skiktet.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad toyboy

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2306
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • pıuןı ㄣϛ0
    • Visa profil
toyboy
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #52 skrivet: 24 februari 2014 kl. 22:55:01 »
Citat från: Hydro skrivet 24 februari 2014 kl. 22:49:01
Någon hästkraft hit eller dit är inget man märker.
Märker ni ifall ni har 3 eller 10 liter i tanken?
Det motsvarar kanske en häst.

Ifall Raptorn väger 180 och har 48 och föraren ligger på 80 så blir det 5,4 kh/hk.
Motsvarande för Access (225 kg och 52 hk) ger 5,8 kg/hk.

Raptorn "leder" alltså fortfarande... och Accessen måste upp till 56 för att få samma förhållande.

Om nu dessa siffror stämmer.
Men vart vill ni komma?

Klart man vill ha en så lätt maskin som möjligt, att påstå annat är trams och att försvara klumpar är också trams.
Precis som om man då skulle få mer för pengarna, typ som när man köper lösgodis eller nåt...

En lättare maskin är lättare att hantera, uppför sig smidigare, ger bättre respons till föraren, är lättare att lyfta vid fastkörning, osv osv osv...


Den enda gången en tyngre quad är bättre än en lätt är när den skall skrotas.
ja en lättere maskin är bättre i hantering mm men, om denna vikten plockas bort i godstjocklek på rör i ram mm håller det lika bra då? nä, det spricker går av mm, så allt är inte äpplen eller päron här heller! eller?
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450!

Utloggad CrozOver

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1987
  • Total likes: 40
  • Kön: Man
  • Honda TRX500FE
    • Visa profil
CrozOver
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #53 skrivet: 24 februari 2014 kl. 22:56:04 »
I detta fallet så jämför herr toyboy Access med märkes maskiner.
Men jag förstår helt vad du menar.

Nu struntar jag i detta, kommer ingen vart ändå.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad skogsbonne

  • If you don't like loggers, try to wipe your ass with plastic
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2888
  • Total likes: 625
  • Kön: Man
    • Visa profil
skogsbonne
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #54 skrivet: 24 februari 2014 kl. 22:56:40 »
Citat från: toyboy skrivet 24 februari 2014 kl. 22:55:01
ja en lättere maskin är bättre i hantering mm men, om denna vikten plockas bort i godstjocklek på rör i ram mm håller det lika bra då? nä, det spricker går av mm, så allt är inte äpplen eller päron här heller! eller?

En märkes maskin har ju annat material som är lätt men hållbart.....
Anmäl till moderator   Loggat
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H


Sålda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad toyboy

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2306
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • pıuןı ㄣϛ0
    • Visa profil
toyboy
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #55 skrivet: 24 februari 2014 kl. 22:59:37 »
Citat från: skogsbonne skrivet 24 februari 2014 kl. 22:56:40
En märkes maskin har ju annat material som är lätt men hållbart.....
vilket material är det då?
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450!

Utloggad Hydro

  • Posör, knappast
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8483
  • Total likes: 331
    • Visa profil
Hydro
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #56 skrivet: 24 februari 2014 kl. 23:01:33 »
Nej, en Yamaha osv spricker inte.
Sluta inbilla dig saker.


Helt klart "duger" Access till vägåka, mm,  mm osv...
Men nu frågades det ju inte efter vad som duger osv, utan varför de var tyngre.

Och det är pga materialval.
...men även lite pga att vissa bitar säkert är överdimensionerade, tex pga bristande erfarenhet...

Yamaha, Can-Am osv har ju miljontals med timmar utav crossbaneåkande i ryggen när de konstruerar något så de vet var man kan banta och var man skall ha marginaler.

Nybörjare och noviser vet inte sånt och tar då gärna i lite extra.
 
Ett typexempel på en novis som INTE tagit i extra är ju SMC och deras styren!
Rycker man till bra i dem när man kör (för att tex stegra) så kan det vikas.
...eller om man går ner lite för hårt efter bakhjulsåka.

Dvs ett korkat ställe att spara gram på.
 

När det gäller dimensionering så kan man kolla på en gammal skiftnyckel och jämföra med en ny.
De yngre kröker man ju inte om man använder de som man skall, trots att de är bara häften så tjocka i godset.
Ingen större skillnad i kvalitén, bara det att de äldre var överdimensionerade.
Inte bättre, bara tyngre.
 
Anmäl till moderator   Loggat
Klicka för inspiration till en egen resa: Öland / Gotland / Skåne / Östeuropa / Baltikum

Utloggad skogsbonne

  • If you don't like loggers, try to wipe your ass with plastic
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2888
  • Total likes: 625
  • Kön: Man
    • Visa profil
skogsbonne
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #57 skrivet: 24 februari 2014 kl. 23:03:54 »
Citat från: toyboy skrivet 24 februari 2014 kl. 22:59:37
vilket material är det då?

ingen aning men hur många raptorer har spruckit i ramen?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H


Sålda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #58 skrivet: 24 februari 2014 kl. 23:08:31 »
En raptor 700 har alu-ram. Förutom bakramen under sadeln.

Yfz 450 (den jag hade har stålram)
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad toyboy

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2306
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • pıuןı ㄣϛ0
    • Visa profil
toyboy
SV: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass?
« Svar #59 skrivet: 24 februari 2014 kl. 23:09:05 »
att jämföra en skiftnyckel med ett styre, ja det kan man göra men där är även val av material avgörande, så vilket material är det som märkesmaskiner använder i så fall? och vilket material använder maskinerna av icke märke i så fall. kom till sak nu och speca vilken stålkvalite dessa har så vi kan redda ut detta nån gång. can-am spricker i ramar men jag har aldrig hört en dinli spruckit, och den som säger att dinlis bara kör asfalt är helt utanför banan.

så kom med fakta nu, hk, vikt och materialkvalite mm.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450!

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 4 [5] 6 ... 15  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Access (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: varför är våra accesser 450 tyngst i sin klass? svar på sid 10-11 eller ?
 


Online just nu.

593 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 613. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info