Jag tar åt mig lite av ditt inlägg då jag var inblandad.Jag har inget emot CF.Jag bara ifrågasätter.Tycker ni det är konstigt när någon påstår en maskin för halva priset presterar bättre?Jag har ALDRIG sagt CF är skit. Dock har jag påpekat brister vilket jag hade gjort på andra märken också.För enl. mig är ett forum till för att "okunniga" köpare ska få en så sanningsenlig uppfattning som möjligt.Och vad blir sanningen om det inte blir ett svar utan folk ska skrika på varandra?I detta fall var det inte så svårt att skriva vad man jämfört med, men istället valde man att attackera oss som undrade. (Vilket tyvärr är vanligt)Jag är skitnöjd med min Odes. Men den är vad den är. Och det är det som gör att jag älskar den. Det kommer ingen medlem här kunna påverka, så varför ni tar inlägg så personlig tycker jag är fel. Tror de flesta bara vill ha svar. Inte bråk
Jag ville faktiskt inte skapa tjafs. Ville bara veta vad den hade för däck. vilket är a & o när det gäller framkommlighet.
Nej, faktiskt inte.Däcken har helt klart stor betydelse, men det är inte allt.Chassie och drivsystem, effekt och koppling/tillslag mm är också av stor betydelse och även tex chassielängd.En Renegade från -09 är nästan en helt annan maskin än en från -10... beroende på diffen, servon och det rätt höga tillslaget.Klart bättre än -07 mm, men jag förstår mycket väl att en Renegade kan komma till korta i en jämförelse mot en X8:a i många lägen.Skall det köras i kraftiga med- och/eller motlut är ett längre chassie en klar fördel, och Renegaden från -09 är mer överstegringsbenägen än andra med samma hjulbas, så den kommer till korta rätt snabbt där.Blir det sedan tillfällen där smygegenskaperna sätts på prov fallerar den även då och blir "omkörd" av X8:an....och kommer man sedan till ett ställe där låst framdiff krävs så... ja, X8:an.Allt beror liksom även på VAR man jämför och hur man kör.Skall man paddla i lera eller snö och kanske sand... då är Renegaden svårslagen oavsett årsmodell.Men nu handlade det ju inte om varken Can-Am eller Renegade här, ville dock bara poängtera att man inte skall tro att Renegaden är bäst på ALLT, ALLTID och att allt sen bara handlar om däck, för så är det inte.Skall det tjafsas mer nu tro..?
Nu vart jag förvånad att du (Hydro) var med och skrev. Det är så himla intressant att alltid få ta del av din expertis bland atv. Du har inte funderat på att kanske skaffa jobb inom atv utveckling ? Sök hos brp då kanske du kan hjälpa dom att bli bättre på sina modeller. Du kan tippsa dom att gå bakåt i tiden och byta till en diff med manuell difflåsning. Sen kanske du kan be dom strypa motorerna och kasta på ett par extra kg på vikten. Sen kan du säga att dom ska byta till annan variator med våtkopplingstyp så den blir lite snällare. kanske förlänga chassie på alla modeller så den blir omöjlig att få upp på bakhjulen. Men helt ärligt tror jag inte det finns en enda situation som en x8 klarar som inte en renegade skulle.
En G2:a är klart bättre än en Renegade från -09, konstigt vore det väl annars.Men oavsett så skall man hålla sig till fakta och inte tro att bara för att man har en gul maskin med uppköpt brand är den bäst på allt, alltid.Vill man tro det, så visst.Vill man tro att automatisk men slö och långsam "låsning" utav framdiff alltid är bäst så får man tro även det.Men ingen skall påstå att -09:ans framdiff är exemplarisk, den funkar ja... och klart bättre än tex -07:ans... det är smidigt... och det är sällan man verkligen behöver låsning innan kanske, men det finns tillfällen det KRÄVS.Sen om andra tror annat är det upp till dem. Sen om man gillar tunga maskiner så är Can-am bra, de ökade ju på vikten FEMTIO kilo när 180cc lades på... Jag tog siffror för Outlander 1000, kort version, eftersom jag även vill ge siffror för Grizzlyn.Grizzlyn väger 270, Outlander 1000 345kg.Sen att X8:an inte är en maskin jag skulle köpa är ju en annan sak... men detta med att tro att gula maskiner är bäst på allt allt allt, alltid är faktiskt rätt irriterande.Jag hade Renegede i tre år men tröttnade på pga diff, koppling och vältbenägenheten.Så för mig passade den inte, och jag räknar med att det är fler med mig som hellre har annat.2010 blev den dock kraftigt uppdaterad, och G2:an ytterligare några snäpp, men bäst på allt, alltid är den inte.
Mellan motors vev och kardanen finns det nån form utav koppling... på flertalet fordon, så även här.Sen att det här inte är frågan om en koppling uppbyggd utav lameller i en kopplingskorg är ju en annan sak, men fundera så kommer du nog på vad jag menar.