Tror det är motorbromsen som skrammlar. Var det absolut första som jag fastna för när jag provkörde Suzukin, Känslan att enbart höra motorn!. Några kompisar med X8 som provade Suzukin sa samma sak.Jag tror det går bra för han, har en bra Åf. Och står inte på innan vi kan ut på isarna och åka =)
Nu justerade jag inlägget för att vara den mogna parten för en gång skull. Men nu får jag stå för vad jag skrev ändå.Ja. Han tycker jag snackar skit när jag anser att det är dålig kvalitet för 85000:-För detta ska inte kunna hända. Det kan ju vara förknippat med livsfara!På de maskiner jag jobbat med inkl. Odes. Är det antingen en mutter man knackar till eller en låssprint så detta inte ska kunna hända.Oavsett om detta inte finns på denna modell eller det är missat i produktion så är det en klar kvalitetsbrist.Du som äger en X8 kan ju gärna få gå ut och ta en bild på hur det ser ut så kan jag visa hur det ser ut på mina maskiner
Orkar inte svara på hela.Men du relaterar till Can-am känns det som.Och jag skulle inte påstå att can-am är nåt bra exempel på bra kvalitet.Dock otrolig körupplevelse.Men när läste du senast om en Yamaha/Suzuki/Honda/Polaris med en sprucken ram eller tappade hjul?Startar inte eller glapp?Säger inte att det inte sker.Men det är inte vanligt.Och ja. Jag vet Polaris har problem med drivalxlar. Men det gäller inte för de som använder de "normalt"
Vissa saker, typ som denna skall precis som du säger inte kunna hända. Det håller jag med om, och det gäller alla fordon oavsett pris.Vad jag inte förstår är häxjakten på exempelvis CF, så fort någon skriver om ett missöde eller att de är besvinkna på kvalitet så skall man lugga CF ägaren/ägarna ännu mera och genast förklara vilket skit det är som de köpt.Jag är liksom inte med på vad syftet med det är, det tillför ju liksom inte ett enda skit för den som sitter där och är förbannade över något som är trasigt.När det sker att saker går sönder på så kallade "premiummaskiner" i den övre prisklassen +130k så spårar aldrig diskussionerna ur, där verkar det vara mera accepterat att saker har brister, dålig kvalitet på reläer, problem med fukt i reglage, spruckna ramar, värmeproblem. startproblem, drivaxlar, dålig funtion i diffar med mera. Borde man inte vara ännu mera sne då man lagt mellan 130-200k på en sådan maskin och dyligt händer?Sen så håller jag med om att maskiner i mellanprisskiktet kanske behöver ett och annat extra öga då man vart ute på en runda. Jag själv tvättar av min maskin, fettar in och kollar bultar med mera. Man skall ju förtusan förstå att det är en maskin som man kör hårt många gånger och att saker skramlar loss är inget konstigt. När det gäller instegsmaskiner så är det nog så att förstagångsköparna väljer typ CF, sedan så kör de och kör och köööör, och hoppsa lossnade något? Medans de med premiummaskiner säkerligen varit med ett tag och fattar att man faktiskt också måste sköta sina saker. Detta gör om jag får gissa att det är färre tillbud på dessa maskiner, man sköter de bättre helt enkelt, inte hela sanningen med säkerligen bidragande.Vad vil jag ha sagt med detta, kanske att grejor aldrig håller bättre än hur man sköter dom, att även premiummaskiner har sina brister och fel. Ser jag till den X8 som jag har, den plogar jag med yrkesmässigt, kör hårt i skogen, och jag var till och med ut på crossbanan och gjorde mig en airborne med pungkross som resultat. Än så länge är jag besparad från fel....Peppar peppar, nåja glapp i bultarna till diffen men jag kollar ju min maskin ofta så jag märkte det i tid.
Kan säga dig att det är stor skillnad på att köra hårt med en Cf jämfört med en Can-am. Har också läst om spruckna ramar på Can-am. Så hårt dom gått kan jag lova att det inte ens går att köra med en Cf. Har en kompis som har en Can-am 800r xt. Den har spruckit i främre stötdämpar fästet. Han har fox podiums värsting dämpare på den. Den har gått 80h och ser allmänt sliten ut. Han är skit nöjd med den fast den kostade 130k. Den har bara gått tävling och crossbana av dom 80h och är trimmad. Den är hårt körd !! han hänger på crossarna på banan och flyger nästan lika långt med sin Can-am. Så min fråga är.... Vad är att köra hårt med era Cf ? åka 70km efter grusväg eller bara köra efter en stig ?