Eko eko eko. 27-35v på tomgång möjligen, men varvar du upp kan det gå upp ända mot 100vSluta spekulera till TS återkommit med mätresultat
Var ditt EKO EKO avsett för mig så kan jag upplysa dig om att jag gav TS vissa tips om hur TS mäter upp sin stator, och det finns ingen anlednig för dig att lägga dig i den saken.Jag försökte enbart ge något användbart tips hur TS skall få ordning på sin maskin.
Japp jag missade faktiskt det inlägget,och jag är dig evigt tacksam för att du tog dig tid att påpeka den fadäsen.
När jag kört en stund med min cf 500 med halv eller hellyset igång så är batteriet totalt tömt. Så pass tömt att jag ej ens kan köra på fullgas. Stänger jag av lyset så går den kanon igen. Kör jag med parkeringslyset eller inget lyse alls, så går den fint och bra snurr i startmotorn. Gjorde en mätning ikväll med följande resultat:Kall motor, inget lyse: 14,7 voltKall motor, parkeringsljus: 13.4 voltKall motor, halv/helljus: 12.6 voltVarm motor, oberoende av vilket lyse: pendlar rejält mellan 12 och 14 volt.Gasar jag till rejält: kraftig dipp ner till ca 8 volt i någon sekund.Ser det fullt normalt ut? Eller är det batteriet som är kasst? Eller laddningsregulatorn? Nån som har lite erfarenhet av detta?Med vänlig hälsning, Henke
Tack för all input!! Ska försöka komma till o mäta på kablarna ut från statorn. Haft lite kasst med tid bara. Återkommer med mätresultat.
Jag har liknande problem på min Terralander 800. Batteriet har jag provkört i bänk, det är inget fel på. Det verkar snarare handla om att ladd-effekten är för dålig. Man märker det tydligt att när kylfläktarna går igång så dippar spänningen rejält. Uppenbarligen så drar de mkt mer än vad generatorn kan ge. Ifall man har halvljus på så kan den tom gå ner under 12 V trots landsvägskörning. Undrar om det är en fel-design, eller ifall det är något trasigt på mitt exemplar? Nån annan med Terralander 800 som sett något liknande?
Jag kör ett 44Ah fordbatteri från biltema, har aldrig svikit mig , och jag har gott om lyse på min cykel ....inkl. Rotorljus!
Det här verkar ganska likt problemet jag hade med min X7 i januari i år "Laddningsproblem X7" (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=45800.msg424757#msg424757)När du mäter statorn ska det vara 30-100 (vissa säger 200) volt växelström mellan de tre lindningarna.Mellan lindningarna ska motståndet vara knappt ett ohm. Mellan lindningarna och godset (jord) ska det inte vara någon kontakt alls, om det är det är statorn kass.