Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?  (läst 8853 gånger)

Utloggad Brolle81

Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« skrivet: 8 augusti 2013 kl. 08:24:20 »
Någon av föregående ägare till min Raptor har lyckats med följande konststycke

Någon som har en idé hur man lättast och säkrast får bort den? Är det borra försiktigt som gäller eller svetsa fast en skrotmejsel och vrida ur den ?
YFM350R -06

Utloggad caprice666

SV: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« Svar #1 skrivet: 8 augusti 2013 kl. 08:37:05 »
Jag skulle nog försöka pressa i ett torx-bit av lagom storlek. Det brukar fungera.
Kawasaki Brute Force 750. -09
Kawasaki Brute Force 750. -05 Såld
Linhai Allroad 300 - 06 såld

Utloggad toyboy

SV: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« Svar #2 skrivet: 8 augusti 2013 kl. 08:40:37 »
+1
Dinli 450!

Utloggad Brolle81

SV: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« Svar #3 skrivet: 8 augusti 2013 kl. 08:49:19 »
Försökt pressa i bits men dom bara mals sönder men fick tips från min far att testa http://m.clasohlson.com/se/Pr201514000/Pr201514000 får se om det kan funka. Jag behöver inte få upp locket nu direkt men måste väl när beläggen skall bytas fram .
YFM350R -06

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« Svar #4 skrivet: 8 augusti 2013 kl. 08:50:54 »
Torx eller borra.

Svetsa kommer bränna sönder hela skiten
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad Brolle81

SV: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« Svar #5 skrivet: 8 augusti 2013 kl. 08:56:14 »
Roligt skall det va med andra ord =) Oljenivån ligger precis under strecket så jag antar att droppa i en liten skvätt är på sin plats eller är det bättre att byta belägg. För det läcker ju inte så jag antar att nivån är lite lägre just på grund av minskad tjocklek på beläggen.
YFM350R -06

Utloggad Norrhyttan

SV: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« Svar #6 skrivet: 8 augusti 2013 kl. 09:37:37 »
Det finns ju borr som är gjorda för att hugga i sönderdragna skruvar, som skär "åt fel håll" så man backar ur skruven.
Aldrig provat någon, dock.

Byta belägg är förstås ett sätt att gå runt problemet. Har du inget läckage någonstans så är det ju för att kolvarna är så långt ut som nivån är låg. Med tjockare friska belägg ökar förstås nivån i behållaren.

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad O_Jonsson

SV: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« Svar #7 skrivet: 8 augusti 2013 kl. 09:40:04 »
Norrhyttan hann före!
Men vänsterskuren borr lär funka fint till det där om det inte funkar med torx ()p
Kör Kymco MXU 500 -10

Utloggad toyboy

SV: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« Svar #8 skrivet: 8 augusti 2013 kl. 09:45:02 »
börja med torx! borr funkar bättre om det är en avdragen skruv i ett hål som styr borret med. det kan funka på en friliggande skalle men det är svårare att få borret att stanna kvar på skruven. när borren åkt fram går det liksom inte ångra sig sen.
Dinli 450!

Utloggad AtvNerd

SV: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« Svar #9 skrivet: 8 augusti 2013 kl. 09:56:10 »
små skruvar är enklare att ta ur om man först försänker bort krysset med en försänkare, då centrerar man borret lättare om man nu tänkt borra ur den.
grispittar brukar funka bra att ta ur dem med...

Utloggad Norrhyttan

SV: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« Svar #10 skrivet: 8 augusti 2013 kl. 09:59:45 »
borr funkar bättre om det är en avdragen skruv i ett hål som styr borret med. det kan funka på en friliggande skalle men det är svårare att få borret att stanna kvar på skruven. när borren åkt fram går det liksom inte ångra sig sen.
Fast nu var det inte borr för att borra ur skruven jag menade, utan en borr gjord för att hugga i skruven och backa ut den.

  Can-Am Outlander 800XT   :   Arctic Cat 700 LTD

Utloggad Brolle81

SV: Söndermald skruv hur få bort på bästa sätt?
« Svar #11 skrivet: 8 augusti 2013 kl. 10:04:13 »
Jag får väl ge torx ett försök till helt enkelt ikväll då och om inte det funkar köper jag en sån där sats som jag länkade och provar. Funkar inte det blir det väl borra då. Angående belägg vart köper man det till vettigast pris? Kan ju lika väl byta fram och bak när man ändå står med byxorna nere.
YFM350R -06

 


Online just nu.

154 gäster, 4 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, Mattismarkus, JanneVTR, Colemanrz,
Flest online idag: 200. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
  • Jupiter: Jasså? På vilket vis?
    9 juli 2018 kl. 20:48:06
  • skogsbonne: fast det hjälper ju?
    9 juli 2018 kl. 19:39:13
  • Jupiter: ”Enbart”
    9 juli 2018 kl. 19:23:53
  • Jupiter: Det finns överhuvudtaget inga fördelar med avgasbandage. Googla på testet Cycle World gjorde, en art en utseende grej. Inget annat.
    9 juli 2018 kl. 19:23:34
  • Cummins: Fördel, det sänker värmen där det är monterat. Nackdel, det som är lindat rostar bort jävligt mycket fortare.
    9 juli 2018 kl. 01:15:28
  • Tictic: Kan man använda avgasbandage på hjuling? För nackdelar?
    8 juli 2018 kl. 22:42:01
  • rally nizze..: behövs allt regn nu
    4 juli 2018 kl. 10:26:51
  • Högdahl: Trött på detta jävla vädret nu,om det ändå kunde bli regn
    3 juli 2018 kl. 16:19:51
  • jörgen karlsson: behöver en sadel till min reinmech 175 mototec min stulen ! någon som vet ?
    2 juli 2018 kl. 08:07:09
  • rally nizze..: variatorn kanske
    23 juni 2018 kl. 11:14:52
  • Tictic: Den har inte druckit många droppar på 5 månader... Bytt kopplings lamell och nu är det något som klunkar inne i maskinen på tomgång
    23 juni 2018 kl. 10:51:26
  • Beangan: Klunkande ljud?? Är den törstig på midsommar?? :D
    22 juni 2018 kl. 23:58:49
  • Tictic: Jippie.. Trevlig midsommar.. Klunkande ljud i hjulingen..... Suck...
    22 juni 2018 kl. 22:46:43
  • Högdahl: Nej dom håller till på Gunnevi
    22 juni 2018 kl. 14:56:33
  • rally nizze..: Hillringsberg största 14is festen i Värmland
    22 juni 2018 kl. 13:17:09
  • Högdahl: Nej för på lördag är det fest i parken.....
    22 juni 2018 kl. 12:45:21
  • Tictic: Trevlig midsommar..
    22 juni 2018 kl. 10:12:22
Click Here!
Bra på däck, höjningssatser, breddningsbultar med mera
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme