För just skogsarbetet är Hondan fenomenal, du kan krypköra mycket saktare än med en cvt maskin. Och så har den stel bakaxel. Har du någon gång sett en traktor med delad bakaxel.. För nöjeskörning kanske Hondan inte är lika rolig, tyvärr.. Men den är ju inte så jätte seg.Det är ju bra att man kan välja mellan automat eller växla själv
Men jag menade om han vill köra i skogen och tycker kanske att en traktor är för dyrt/klumig så blir en fyrhjuling ersättaren.Då används den som en liten mini traktor... Typ..Men allvarligt talat, om man ska dra tunga lass är delad axel helt åt helvete dålig
En atv med seriös skogsvagn är ett bra ekipage,,,,,,,,,,Den stela axeln har en klar fördel. Men det finns bra tillbehör att inhandla till delade bakaxlar. Exempelvis hårda Öhlins fjädrar. När jag pratade med en Kawa åf, så berättade han att det finns ställbara dämpare att montera bak, med bara ett handgrepp så justerade man dom på några sekunder. Och man kunde göra maskinen stum bak om man så önskade.. Jag känner mig övertygad om att det finns hopp för delade bakaxlar och tunga lass i skogen.
Grizzlyn och Kingquaden har väl åxå lågväxel? eller är det skillnad på Kattens lågväxel?
Men allvarligt talat, om man ska dra tunga lass är delad axel helt åt helvete dålig
Alltid intressant det här med diskussioner kring stel o delad bakaxel.. Klart är ju det att en stel axel klarar mycket högre kultryck och får klart bättre fäste på alla fyra hjul än med en maskin som har delad axel och är i standardutförande.. Ingen borde kunna säga annat och gör man det har man ej testat båda vill jag påstå..Har mycket kontakt med Kranman och Avesta och dom säger att Honda är klart bäst ur kartong så att säga när det gäller deras största vagnar. Andra maskiner är det självklart inget fel på tex kawa, Yamaha, Suzuki, polaris, mfl men dom måste oftast byggas om för att klara en stor driven vagn med rejäla lass på. Fjädring måste styvas upp rejält och variator måste i många fall justeras om.. Honda är som ni säkert förstått en maskin för arbete, det går självklart att ha kul med den utanför arbetet men man ska förstå vad den är byggd för. Ska man ha riktigt skoj bjuder Hondas 420 modeller på mycket körglädje men är lite mindre.. Yamaha och Kawasaki klarar skapligt högt kultryck i standard utförande men Polaris säckar ihop till max redan vid tom vagn, (jag har testat) och måste i stort sett stel-opereras helt för att funka optimalt medans de andra klarar sig med styvare fjädrar.. Jag tycker du är på rätt spår då du tittar på kawa 750 tex då den bjuder in till både arbete och lek, motorn i den är vad jag förstått problemfri nu och den är stark som tusan..Mitt val förutom Honda hade blivit Grizzly 700 alternativt 550....Önskar dig lycka till med ditt val och ser fram emot att se ditt val.Med vänlig hälsningRobban
Tack för det! Inköpet jag planerar kommer troligen att bli av, under första halvan 2014. Jag är ute i god tid och kollar av vad som finns på marknaden.
nya grizzly 2014 blir nog en mkt bra maskin mkt som är uppdaterat på den, även Honda 500FPE blir uppdaterad