Ja jag förstår hur du tänker, men nu börjar du ju dra sakerna till sin spets, och det är ju det som är problemet om man rekommenderar märkessaker till icke behövande.För rekommenderingarna från de mest extrema märkestokarna är ju att det finns bara 2 maskiner, antingen en ny, eller en beggad märkesmaskin (när pengarna inte räcker till nytt). Det nämns sällan att köpa beggat innebär också en risk om garanti saknas. (delar är överlag även dyrare till märkes maskiner)
Extremåkning kan man utöva även på asfalt i mina ögon.
Det som är lite roligt är att hade inte dessa lågbudgetmaskiner funnits så hade någon av "finmärkena" fått vara hackkyckling istället. (hänger en del på skoterforum där det saknas kinatillverkade maskiner än så länge)Man kan ju undra vilket märke det skulle vara?
Det som är bra är ju att det blir bättre konkurrens på marknaden om fler kommer in och kvaliteten höjs på de billigaste och försämras till viss del på "högprisarna" som vill vara med och slåss på marknaden med att sänka kraven så att maskinerna blir billigare. Eller så låter man någon kinatillverkare göra maskinerna till lägre pris med ett fint namn.
En som har begränsningar med budgeten får oftast en maskin som ligger på gränsen av vad man behöver, och försöker få så mycket som möjligt för pengarna.
Det jag försökte förmedla i mitt förra inlägg är att hondans inköpspris inte ligger långt ifrån vad den skulle kunna säljas för idag, samma gäller AC´n. Hondans inköpspris 60Service inkl kopplingsbyte osv fördelat på tre år ~14 000. Kan garanterat säljas för 50+ idag Visuellt skick (2006a) som ny förutom att plasten skulle behöva rubbas upp AC´n inköpspris på 50 Service på två år = 1500.Går nog att få 40 för den iaf. Visuellt skick (2009a) ännu bättre skick än hondan. Damaskerna är tex i topp fortf. Kazuman, inköpspris på 20+Service under vår tid vi ägde den (två år) innan grannen köpte den och i sin tur ägde den i drygt två år = 5000 (alla slangar byttes vid 100h drift, snustorrt) även instrumenten var helt slut. Den fick sedan en ny förgasare i samband med att förra ägaren hade den, även en ny tändspole och lite annan skit, kördes endast runt 50h med nya ägaren. Trots att märkesmaskinerna gått hårt i gyttjepölar, drar stora lass med kokain på flaket och gått bra mycket mer än kazuman är skillnaden brutalt stor. Mycket tjat om kazuman, det är en riktig skitmaskin, men likväl en jävla kinamodell och man får inte ens det man betalar för. Andrahandsvärdet är ett jävla skämt och reservdelar kan man se sig i himlen efter. Edit: Eftersom att jag har kvar originalpapper och kvitto på kazuman vet jag även att nypriset från butik låg på 36 . Kolla på blocket vad man får för 250cc för 36k. Hade jag själv lagt ut de pengarna hade jag byggt en bomb på lastracket och tvingat in maskinen i fabriken ögonaböj.
Är jag i ett sådant läge anser jag mig inte ha råd, en av aledningarna varför jag ej äger en båt
Svälj stoltheten i att du måste ha mycket värre än du behöver och köp en kinabåt med en märkesmotor om du verkligen behöver/vill ha en båt då man lever en gång å ingen bryr sig ändå när man är död. Du får ju ändå ett båtliv om än inte lika extremt. hehe
Så slutnotan är högre på ett Kazuma ägande än ett märkemaskinssägande!Det är detta folk inte förstår
Ja och då får man ha i beräkningen att maskinen omöjligt kan underhållas hur länge som helst. Visst ska motorn vara en kopia av hondans 250 och att delar finns i viss mån, men resten är ett jävla hopkok och fullt av omöjliga dimensioner. I tråden la jag upp en bild på hur lagrena såg ut i bakaxeln. Inte en kula som var symmetrisk, eller i närheten av rund. Rostigt och jävligt. Packboxarna som satt på var av kryptiska mått och existerade inte på marknaden. Allt är ett jävla velande när något ska ordnas. Och köper man en ny kinahjuling ska man inte varahundra på att garantin är samma som hos märkes-åf då onämnd extra billig sida enligt utsago tummar sjukt mycket på konsumentköplagen. Mkt dravel och för mkt laphroaig i halsen idag. Skål
Hehe kinabåt, finns det Har med välbefinnande att göra, de kommer inte utav att jag sitter guppandes oskönt i en plasteka tyvärr. Det kommer i en Cigarette över 50 knop, gärna i ett poker run Ex:
Datorer, båtar, extremkörning.Dåliga jämförelser. Vad är extrem och normal körning? Asfalt?Här kommer en jämförelse till, har ni någonsinn sett en kinesisk motocross på en crossbana?
Jag missade någonstans att kostnaden var högre men oavsett så var det ändå för dyrt och priset på kinahjulingen var för högt från början.Sedan kan jag nog säga att det var det värsta exemplet av kinahjuling du tog upp och den ska ju inte vara vägledande när man rekommenderar hjulingar.Ja du ser allt eller inget, passar bra in på dig, men oj vad du missar mycket Vet faktiskt inte om det finns kinabåtar men det borde det ju finnas, haha
Jag förstår inte varför så många envisas med att köpa ny "budgetmaskin" (tex cf500 eller dinli 450) med motiveringen att dom inte vill lägga ut så mycket pengar, och vill man byta senare så kan man ju alltid byta till värre då. Jo, men så fort man köper maskinen så tappar den 10-15k. Och många tröttnar rätt fort på den rätt slöa motorn eller lite tveksam kvalitet/hållbarhet. Och lägger man på priser för tät service i början och ev lite tillbehör så är man ju uppe runt 20 000:- i kostnad för typ 50-200mil om man i det läget skulle vilja byta upp sig. Dyra mil....
Likväl är det en kines och har sålts i många exemplar under olika namn. Man måste vara tappad om man tror att tex en jaguar 500 ens går att jämföra med en etablerad och erkänd märkesmaskin, på någon punkt. Men ta gärna upp en kines som håller hög standard mot övriga ditos. Någon behöver motbevisa mig innan jag nämner kina vs tex honda samma dag.
Tror du verkligen att köpare av dessa lågprismaskiner köper tillbehör för 10 000-20 000 när man precis har lyckats köpa en maskin??Nu passar iof en dinli 450 inte in i din beskrivning här att man tröttnar på effekt utan det är annat man tröttnar på. Även mycket beggade delar finns till dinli 450 nu för tiden då den blivit mycket väl etablerad i Sverige (gissar att den säljs nog ganska mycket)OBS! Nu ska det inte handla om specifika märken utan mer generellt.Ingen som gör heller