Så länge du har bara B så gäller bruttovikten.
Så länge du har bara B så gäller bruttovikten.På dom nya b96 korten vet jag inte riktigt hur det är men på BE gäller totalvikten.
nej, det är TVÄRTOM!!!det verkar råda stort missförstång ang detta med vikter..Buttovikt= vad släpet eller bilen eller ekipaget väger för tillfället, med den last det har.Tjänstevikt= vad en bil eller släp väger tomt utan lastTotalvikt= vad en bil eller släp maximalt får väga fullastat.Tågvikt= vad en bil&släpkombination väger tillsammans, för B gäller max 3500, för B96 4250
Erkänner blandade ihop det jag med.Men hur är det med b96?Är det tillåtet att dra större släp bara man inte lastar dom fullt som man får göra på BE kortet.
Det är ju mest nytta för de som har riktigt tunga bilar , kanske med en tjänstevikt på kanske 2000 som då får dra 2000 släp.
Detta med utökad B är löjligt.Det man testas för är att kunna backa med husvagn/skåpsläp, ingen teori och inget mer.Köra framåt kan alla.Varför det skulle vara svårare att backa med en släp på 1500 kilo än en släp på 1000 kilo kommer jag aldrig att kunna förstå.Att det däremot skulle vara TEORI-prov för saken ger ju till och med denna tråd bevis på, missförstånden är ju nästan extrema periodvis.Min bil får dra under ett ton på B, så om jag kopplar min fyrameters skåpsläp med ståhöjd (som har en tjänstevikt, dvs "tomvikt" på 700 kg) får jag alltså köra med den på B-kort?Dess totalvikt är nog 14-1500...För jag kan ju alltid SÄGA att den är tom!För snuten får ju inte kika i den utan order om husrannsakan. ...sen om de vill asa mig till våg, så visst...Nä, det där känns lite märklgit, så fixa fakta även gällande utökad B.Och misstolka mig nu inte till att tro att jag vill ha teoriprov, nänä, men om det nu tvunget skall vara NÅGOT prov, så...I övrigt håller jag med Oskar, släp skulle inte få dras på B.ELLER skulle släp-prov ingå i uppkörningen för B.
Något jag aldrig kommer att förstå är varför folk inte ser till att ha lite fler behörigheter på körkortet. Jag har ABECEDE, har betalt samtliga behörigheter själv och inte ångrat det en sekund. Det är jäkligt bekvämt att kunna köra det fordon man behöver för stunden, utan att oroa sig. Och dessutom har mina behörigheter givit mig jobb mellan varven, så de har betalat sig många gånger om.
Klarar sig länge med bara bece