Har kommit över ett gammalt hästsläp , en dalavagnen från 1997. Den hara bara stått oanvänd och obesiktigad sen 2002 Granne som flyttade , Hans dotter använde det och flyttade sen hemifrån varvid det blev stående.jaha tänker Du nu... men faktum är att jag sett det själv stå sen 2005 på samma plats!Han TROR inte det var något fel på det , nu är ju frågan om man vågar köra det 4 mil till närmaste besiktning , eller om det ska åtgärdas/kollas först på något sätt. Har krokat på det och kört en km långsamt , och märker inga fel . Nån som vet på rak arm vad dom kollar på besiktningen och hur kan jag testa påskjutsbroms osv är säkert? Lampor och sånt får man ju byta ut här och var , men mest undrar jag angående säkerheten Vet inte om jag har lust att ta ut det på 90-vägen när man inte vet vilket skick det är i, väger ju 1300 kg också så svårt att transportera på annat sätt.Skulle passa utmärkt att transportera hjulingen i också vid service.Tips?
väger ju 1300 kg också
Säker på det? Låter mycket. Hur mycket lastar det?
Misstänker att det är ett "1300" släp vilket betyder att det är godkänt för 1300kg bruttovikt väger cirka 350-400 får lasta cirka 900 (gissar jag)
Ja, det tippar jag också på, fast hästsläp är väl ganska tunga konstruktioner? Mer än 400 kilo väger de väl, eller? Har aldrig haft något, så jag har dålig koll - men 1.300 kilo tonvikt låter extremt.
Jag köpte i dagarna ett nybesiktigat hästsläp ifrån 01 för 8500:- .