Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?  (läst 10309 gånger)

Utloggad IA015

Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« skrivet: 1 mars 2013 kl. 13:24:39 »
Hej igen alla atvglidare!

Jag har ett litet problem med motoroljan på min SMC Wildcat RE 503.
Ska försöka dra min berättelse om det hela så smidigt som möjligt, så here we go:

För ca 3-4 månader sedan så kollade jag min olja(har inte tänkt så mycket på det innan) och jag märkte att den var onaturligt grå och lite blaskigare än normalt(den har inte bytts innan detta på ca 9-10 månader) Så jag bestämde mig för att byta den själv - det gick utmärkt! Men efter bara någon vecka så återkom samma typ av fenomen. Oljan var återigen grå och blaskig. Så jag ringde då denna gången till återförsäljaren och beskrev problemet. Dom kunde inte sätta fingret på problemet. Så jag bokade en servicetid till dom ca 4 veckor efter mitt oljebyte.

När jag väl var där så gjorde dom servicen på den. Bytte oljan och dom undrade också vad det kunde vara. Men dom gjorde inget mer. Jag frågade återförsäljaren när jag skulle betala, om dom kan kolla upp problemet. Men då sa dom att det var inget dom kunde göra då  ???

Så nu har det gått ca 1,5 - 2 månader och oljan har återigen fått sin gråa, blaskiga karaktär.
kylarvätske nivån har sjunkit lite sen dom fyllde på den vid servicen. Men inte så fasligt mycket.

Hjulingen har jag använt varje dag och pendlat mellan mitt jobb och bostad(ca 500-600m emellan) den står i ett kallt skjul, så den utsätts ju för vinterkyla och motor värme ofta, men för övrigt så rullar den på bra!

Nu till min fråga: Vad är  detta? Är det fukt pga temperaturförändringar, kylarvatten som läcker in eller någon form av läckage som på något sätt tar in vatten i oljan? Hur kan jag möjligen fixa detta? Och sist men inte minst.. är detta allvarligt? Är detta en stor risk för motor och växellåda?

Här är bilder på oljan:

http://i.imgur.com/JzO8Hnf.jpg
http://i.imgur.com/SHkXTjS.jpg

Mvh IA015!

Utloggad n1k3911

SV: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« Svar #1 skrivet: 1 mars 2013 kl. 13:34:33 »
det där ser inte alls bra ut !
eftersom att den inte gått så långt efter oljebyte så har det ju inget att göra
med att oljan blivit gammal.
en teori är att det vart för lite kylmedia i motorn så att det kan ha frusit, fryser det
så expanderar det och det kan bildas små sprickor, man får ju ha i åtanke att motorn
är vattenkyld, så jag tror att det kommer in kylarvätska i motorn.
kanske en trasig packning ?
eller så kan det blivit en spricka som gjort detta.

skulle dock inte köra med det som det är ! vatten smörjer inte bra !
och vatten i oljan gör att oljan smörjer sämre, i värsta fall kan
ju motorn skära pga en sån sak och det vill man ju inte.

har du gjort någon form av felsökning själv ?
SMC WILDCAT 503RE 2013

Utloggad Pelle_jkpg

SV: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« Svar #2 skrivet: 1 mars 2013 kl. 13:45:01 »
Ja det läcker ju in vatten i oljan utan tvekan.
Försvinner det vatten från kylsystemet?

Kommer det rök ur kylsystemet om du öppnar efter nån minut? (Akta så du inte får kokande vatten på dig)

Kan vara en spricka. Och då kanske med lite flyt barsleak fungerar. Men skulle ju titta närmre och kontrollera toppackningen till att börja med.
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad anersimyra

SV: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« Svar #3 skrivet: 1 mars 2013 kl. 13:49:17 »
Jo endast väldigt lite vatten får oljan att bli grå. :cry:

Utloggad vespa

SV: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« Svar #4 skrivet: 1 mars 2013 kl. 14:29:06 »
Att en verkstad inte har en aning om varför motorolja blir grå / vit låter ju helt otroligt. Lämna inte in något mer komplicerat än en sax på service där, eller ännu hellre inget alls.

Utloggad tobbe77s

SV: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« Svar #5 skrivet: 1 mars 2013 kl. 14:33:14 »
Att en verkstad inte har en aning om varför motorolja blir grå / vit låter ju helt otroligt. Lämna inte in något mer komplicerat än en sax på service där, eller ännu hellre inget alls.
haha jag skulle inte heller lämna in nått på en verkstad som inte vet om det. men troligtvis vet dom det, men vill väl inte göra nått åt saken om det e garanti fel då det är väldigt dåligt betalt.
Can am outlander Max xtp 1000 2014
Can am renegade xxc 800r 2010 -såld-

Utloggad Persson-

SV: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« Svar #6 skrivet: 1 mars 2013 kl. 15:29:17 »
Körs fyrhjulingen enbart 500 / 600meter åt gången så blir det helt klart kondens i oljan.
Men om kylarvätska försvinner så kan det ju vara ett rent fel.

Jag sänkte en cross förut och den tog typ 4 oljebyten för att få bort vattnet ur oljan. Lite vatten syns väldigt bra!

Utloggad anersimyra

SV: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« Svar #7 skrivet: 1 mars 2013 kl. 16:54:03 »
Körs fyrhjulingen enbart 500 / 600meter åt gången så blir det helt klart kondens i oljan.
Men om kylarvätska försvinner så kan det ju vara ett rent fel.

Jag sänkte en cross förut och den tog typ 4 oljebyten för att få bort vattnet ur oljan. Lite vatten syns väldigt bra!
500 meter !!! :nono: I min potatismanual står att potatisen gärna ska köras: 4000 meter för att bli genomvarm !!!  ()p

Utloggad IA015

SV: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« Svar #8 skrivet: 1 mars 2013 kl. 18:16:31 »
Ofan! Jag är inte så haj på att mecka motor, tyvärr! Jag köpte hjulingen och gjorde servicen på Extremebike i Tingsryd. Tyvärr den närmaste verkstaden för mig. Finns det hopp om någon i kalmartrakten som kan tänkas hjälpa mig med detta, någon mekaniker/verkstad som vet något om smc wildcat? För man vill ju inte att motorn ska skära  :cry: finns det någon temporär lösning eller något jag kan kolla själv(om vi förutser att den tar in kylarvatten, har markerat den nuvarande nivån)

Tack på förhand grabbar!

Utloggad toyboy

SV: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« Svar #9 skrivet: 1 mars 2013 kl. 18:20:44 »
Får jag fråga om nivån på oljan ökar eller minskar det bara på vattensidan??
Dinli 450!

Utloggad IA015

SV: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« Svar #10 skrivet: 1 mars 2013 kl. 18:46:40 »
Får jag fråga om nivån på oljan ökar eller minskar det bara på vattensidan??

Jag var ute och kollade en snabbis och jag tycker faktiskt den har ökat lite. Jag kommer inte köra min hjuling något mer just nu och jag kommer ringa ÅF i Tingsryd på måndag, det lär vara kylarvatten som tar sig in i systemet. Tyvärr tog min garanti-tid slut i förrgår :( Jag hoppas att dom hittar felet bara. Hellre lite pengar för en reparation än en rasad hjuling!

Utloggad toyboy

SV: Grå och Blaskig Motorolja - Allvarligt?
« Svar #11 skrivet: 1 mars 2013 kl. 18:51:56 »

Jag var ute och kollade en snabbis och jag tycker faktiskt den har ökat lite. Jag kommer inte köra min hjuling något mer just nu och jag kommer ringa ÅF i Tingsryd på måndag, det lär vara kylarvatten som tar sig in i systemet. Tyvärr tog min garanti-tid slut i förrgår :( Jag hoppas att dom hittar felet bara. Hellre lite pengar för en reparation än en rasad hjuling!

Men du lämnade ju in den för samma fel innan garantin gick ut??? Om det ökar är det säkert kylarvatten som går ner i oljan.

Då kan det var spricka eller packning tex.

Tycker du ska åberopa garanti
Dinli 450!

 


Online just nu.

155 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 175. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme