hej har haft samma problem med min goes 520 har byt startmotor batteri blev inget bättre det visade sig vara dekompmekanismen som var utsliten fick byta hela kamaxeln nu startar den hur lätt som helst går till och med att rycka igång hur lätt som helst vet ej om det är samma motor i en goes som en allrod500 mvh Anton W
okej ska försöka förklara i kamaxeln är det ett spår där en halvmåneformad tapp påverkar avgasvipan så att avgas ventilen inte stänger helt när motorn är avstängd när motorn startar är det en vikt som slungas ut och vänder den halv måneformade tappen så att ventilen kan vara stängd. vikten är fjäderbelstad. om fjädern gått av kan det nog bli samma fel.på min kamaxel var tappens hål så slitet att tappen låg för djupt. man måste ta bort kåpan för att se mekanismen, hittade vst handbok på nätet där står hur man gör. MVH AntonW
Toppen tack ska du ha! Då verkar autodekmpen funka på samma sätt på olika maskiner då, har bara rotat med det på Kawasaki KLR600.Ska börja med att byta startmotorn och se hur den beter sig innan jag river ventilkåpan.Enligt sprängskisserna jag hittade på atvsweden verkar kamöverfallen vara gjutna i ventilkåpan? Stämmer det?
När jag var och pratade med min ÅF sa han att den svartlackerade startmotorn satt på 600na och att 700 hade en kraftigare startmotor IOM att de hade högre kompressionstryck.Oavsett så köpte jag en ny startmotor till Allroad 500an och n startar den som den ska! Inget klickande i reläet utan bara bra driv på veven!