ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

• Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Startmotor / startreläproblem Allroad 500
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut

Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Startmotor / startreläproblem Allroad 500  (läst 15543 gånger)

Utloggad claes84

• ATV Entusiast
  • Antal inlägg: 88
  • Total likes: 1
    • Visa profil
claes84
Startmotor / startreläproblem Allroad 500
« skrivet: 25 december 2012 kl. 13:57:06 »
  • Citera
Tjäna, har lite problem med min hjuling.
När den är varm och har stått i garage är hjulingen lättstartad.
Kommer man ut i naturen och ett par minusgrader så är det precis som att batteriet är slut trots att det inte är det. Nytt batteri som är välladdat.
Relät klickar och startmotorn orkar inte riktigt gå runt.
Jag har testat att koppla direktström på kabeln som går till startmotorn från startrelät, men det är fortfarande som att motorn inte orkar dra runt.

Misstänker därför att det är startmotorn som är dålig, är detta ett vanligt problem på dessa maskiner?

Tänkte plocka isär startmotorn under kvällen och se ifall det är några uppenbara fel, och i värsta fall byta startmotor.

Kom gärna med era erfarenheter och synpunkter.
Läste någonstans att startmotorn från CF X7 skulle vara starkare och passar, någon som kan bekräfta detta?

Ps. Efter ett gäng startförsök med hjälpbatteri började det lukta bränd el från startmotorn.

Med vänlig hälsning, Claes
Anmäl till moderator   Loggat
CF MOTO ALLROAD 500 -07

Utloggad Pelle_jkpg

• Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: Startmotor / startreläproblem Allroad 500
« Svar #1 skrivet: 25 december 2012 kl. 14:21:16 »
  • Citera
Hade samma problem med klickande relä på min allroad.
Bytte batteri så va problemet borttrollat.

Att det luktar bränt låter ju som ett kol eller liknande kanske hängt sig i motorn?
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad claes84

• ATV Entusiast
    • Visa profil
claes84
« Svar #2 skrivet: 25 december 2012 kl. 14:34:40 »
  • Citera
Jag har precis bytt batteriet mot ett nytt :( började med det i felsökningen... Är juste spänning på det
CF MOTO ALLROAD 500 -07

Utloggad goranP

• ATV Pro
  • Antal inlägg: 346
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
goranP
« Svar #3 skrivet: 25 december 2012 kl. 16:18:54 »
  • Citera
Citat från: claes84 skrivet 25 december 2012 kl. 13:57:06
Tjäna, har lite problem med min hjuling.
När den är varm och har stått i garage är hjulingen lättstartad.
Kommer man ut i naturen och ett par minusgrader så är det precis som att batteriet är slut trots att det inte är det. Nytt batteri som är välladdat.
Relät klickar och startmotorn orkar inte riktigt gå runt.
Jag har testat att koppla direktström på kabeln som går till startmotorn från startrelät, men det är fortfarande som att motorn inte orkar dra runt.

Misstänker därför att det är startmotorn som är dålig, är detta ett vanligt problem på dessa maskiner?

Tänkte plocka isär startmotorn under kvällen och se ifall det är några uppenbara fel, och i värsta fall byta startmotor.

Kom gärna med era erfarenheter och synpunkter.
Läste någonstans att startmotorn från CF X7 skulle vara starkare och passar, någon som kan bekräfta detta?

Ps. Efter ett gäng startförsök med hjälpbatteri började det lukta bränd el från startmotorn.

Med vänlig hälsning, Claes
Ja det är stora problem med startmotorn på CF klapprande startrelä på grund av att startmotorn drar enormt med ström, vid kyla blir det ännu värre.
Som du säger så snurrar inte startmotorn alls vid vissa tillfällen, men drar så mycket ström så han sänker batteriet.
Jag har upptäckt att jag vid detta tillfälle samtidigt drar i startsnöret och hjälper startmotorn och har på detta vis fått igång hjulingen.
Att starta maskinen enbart genom att dra i snöret är då inget jag lyckats med.
Gasar tills det rasar

Utloggad Pelle_jkpg

• Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
« Svar #4 skrivet: 25 december 2012 kl. 16:34:19 »
  • Citera
Citat från: goranP skrivet 25 december 2012 kl. 16:18:54
Ja det är stora problem med startmotorn på CF klapprande startrelä på grund av att startmotorn drar enormt med ström, vid kyla blir det ännu värre.
Som du säger så snurrar inte startmotorn alls vid vissa tillfällen, men drar så mycket ström så han sänker batteriet.
Jag har upptäckt att jag vid detta tillfälle samtidigt drar i startsnöret och hjälper startmotorn och har på detta vis fått igång hjulingen.
Att starta maskinen enbart genom att dra i snöret är då inget jag lyckats med.

Min funkar fint att dra igång med bara snöret,
Men man får ta i rejält ()p
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad claes84

• ATV Entusiast
    • Visa profil
claes84
« Svar #5 skrivet: 25 december 2012 kl. 16:36:25 »
  • Citera
Jag upplevde aldrig detta problem förra vintern utan det har kommit under de senaste veckorna.

Men nu har jag skruvat isär startmotorn och konstaterat det är troligtvis den som är den stora boven i dramat. Om det bara är den märker jag först när jag bytt ut den.

När jag hade demonterat startmotorn märkte jag att den var väldigt tung att dra runt för hand och nästintill omöjlig en gång per varv.
Öppnade upp den och den var väldigt sotig vid kolen och kollektorn.
När jag fick isär den mer så följde en halv magnet ut sittandes på motorn, den andra halvan låg löst i motorhuset, plus att två magneter till satt löst i huset.
Hittade även lite fukt i utgående axelsidan av motorn då o ringarna mellan huset och ändarna var galet torra :(

Bilderna får tala lite för sig själv oxå!

Nu är bara frågan varifrån man ska köpa startmotorn och varifrån den är billigast.

« Senast ändrad: 25 december 2012 kl. 16:55:38 av claes84 »
CF MOTO ALLROAD 500 -07

Utloggad goranP

• ATV Pro
    • Visa profil
goranP
« Svar #6 skrivet: 25 december 2012 kl. 17:22:04 »
  • Citera
Citat från: Pelle_jkpg skrivet 25 december 2012 kl. 16:34:19
Min funkar fint att dra igång med bara snöret,
Men man får ta i rejält ()p
Jovisst rejält med råge inget jag tänker syssla med hellre går jag. :(veryangry):
Gasar tills det rasar

Utloggad goranP

• ATV Pro
    • Visa profil
goranP
« Svar #7 skrivet: 25 december 2012 kl. 17:27:18 »
  • Citera
Citat från: claes84 skrivet 25 december 2012 kl. 16:36:25
Jag upplevde aldrig detta problem förra vintern utan det har kommit under de senaste veckorna.

Men nu har jag skruvat isär startmotorn och konstaterat det är troligtvis den som är den stora boven i dramat. Om det bara är den märker jag först när jag bytt ut den.

När jag hade demonterat startmotorn märkte jag att den var väldigt tung att dra runt för hand och nästintill omöjlig en gång per varv.
Öppnade upp den och den var väldigt sotig vid kolen och kollektorn.
När jag fick isär den mer så följde en halv magnet ut sittandes på motorn, den andra halvan låg löst i motorhuset, plus att två magneter till satt löst i huset.
Hittade även lite fukt i utgående axelsidan av motorn då o ringarna mellan huset och ändarna var galet torra :(

Bilderna får tala lite för sig själv oxå!

Nu är bara frågan varifrån man ska köpa startmotorn och varifrån den är billigast.

Ja den får du nog anse som förbrukad, så illa såg inte min ut när jag plockade isär den.
När du köper ny startmotor kolla om du kan köpa den nya (skall tydligen vara svartlackerad) och att den passar din maskin.
Var köpa, har faktiskt ingen aning, släng iväg ett mail till Trech de kanske kan fixa det.
Gasar tills det rasar

Utloggad claes84

• ATV Entusiast
    • Visa profil
claes84
« Svar #8 skrivet: 25 december 2012 kl. 17:34:31 »
  • Citera
Jag har en återförsäljare som ligger mer lokalt än just de och dessutom skiljer priset rätt så mkt (259kr)

Vad jag förstått så har startmotorerna varit lite av ett problem på dessa maskiner och då är väl den nya svartlackerade åtgärdad kan man hoppas. Ska höra med min ÅF och jag kan få tag på den nyare !

Sen är det bara att hoppas att startrelät är juste så jag slipper byta ut fler prylar.

Ska passa på att beställa lite andra smågrejer som är dåliga. (Växelspaksdamask, kylarlock, varningsblinkersknapp)
CF MOTO ALLROAD 500 -07

Utloggad goranP

• ATV Pro
    • Visa profil
goranP
« Svar #9 skrivet: 25 december 2012 kl. 19:49:56 »
  • Citera
Citat från: claes84 skrivet 25 december 2012 kl. 17:34:31
Jag har en återförsäljare som ligger mer lokalt än just de och dessutom skiljer priset rätt så mkt (259kr)

Vad jag förstått så har startmotorerna varit lite av ett problem på dessa maskiner och då är väl den nya svartlackerade åtgärdad kan man hoppas. Ska höra med min ÅF och jag kan få tag på den nyare !

Sen är det bara att hoppas att startrelät är juste så jag slipper byta ut fler prylar.

Ska passa på att beställa lite andra smågrejer som är dåliga. (Växelspaksdamask, kylarlock, varningsblinkersknapp)
Ja starmotor har varit ett stort problem, jag fick min utbytt på garnatin, men inte blev det bättre för den delen, samma problem
Startrelä är inte heller någon höjdare, klapprande relä beror dock inte på startrelät, men det är för klent helt enkelt.
Jag slaktade en startmotor till bil, och tog där solinoiden från denna och den är nu startrelä på min hjuling.
Ja får verkligen hoppas att den nya startmotorn håller bättre kvalitet, i ditt fall när magneter lossnar i motorn är ju helt bedrövligt att det kan ske.
Min egen startmotor tog jag isär och rengjorde, vet fan inte om det blev någe bättre, det får dock duga med den sålänge, blir det för bedrövligt får man då hitta på något.
Gasar tills det rasar

Utloggad antonw

• ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
    • Visa profil
antonw
« Svar #10 skrivet: 30 december 2012 kl. 10:14:53 »
  • Citera
hej har haft samma problem med min goes 520 har byt startmotor batteri blev inget bättre det visade sig vara dekompmekanismen som var utsliten fick byta hela kamaxeln nu startar den hur lätt som helst går till och med att rycka igång hur lätt som helst vet ej om det är samma motor i en goes som en allrod500 mvh Anton W

Utloggad claes84

• ATV Entusiast
    • Visa profil
claes84
« Svar #11 skrivet: 30 december 2012 kl. 10:46:15 »
  • Citera
Citat från: antonw skrivet 30 december 2012 kl. 10:14:53
hej har haft samma problem med min goes 520 har byt startmotor batteri blev inget bättre det visade sig vara dekompmekanismen som var utsliten fick byta hela kamaxeln nu startar den hur lätt som helst går till och med att rycka igång hur lätt som helst vet ej om det är samma motor i en goes som en allrod500 mvh Anton W

Jodå det ska vara samma maskin.
Bara lätta på ventilkåpan och ta en titt?
Min är duktigt tung att dra runt med startsnöret vid kompläget, drar man fel i snöret får man bara ont.
Några tips på hur jag kollar dekompen?

Blä, nu börjar jag ledsna på min hjuling. Massor av fel på en gång :( men jag vill ju sladda i vinter så det är väl bara att bita i det sura äpplet.
CF MOTO ALLROAD 500 -07

• Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Startmotor / startreläproblem Allroad 500

Online just nu.

94 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 132. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Sigge1234567: Hej jag söker en atv 250 begangnad för runt 10k. Har någon ett bra tips?
    22 mars 2021 kl. 17:04:17
  • Quadguy123: Hej söker nämligen en vöggreggad fyrhjuling någon som har ?
    17 mars 2021 kl. 01:24:03
  • Atorp: Hej. Någon som vet var man köper reservdelar till en Bronco vinsch
    9 februari 2021 kl. 15:53:44
  • Iceoutlander: Slippa att vajer går av vid plogning
    3 februari 2021 kl. 08:30:32
  • Pioneer82: Finns inte SMC andra Atver?
    28 januari 2021 kl. 11:50:18
  • Lernbopeter: Vilket variatorkit passar bäst till en sportsman 1000xp 2019 med 27"  hjul! //peter
    31 december 2020 kl. 16:16:19
  • Blix: Nålen kan böka till det på vissa kinaförgasre. Kolla så flotören rör sig fritt.
    23 december 2020 kl. 16:58:35
  • EmilP: Hjälp!, jag vet inte vad som är fel på min kina atv. Jag har gnista, kompression och även nyrengjord förgasare. När jag startar den så går denpå tomgång men så fort jag gasar "även i neutral" så boggar den och ibland så börjar den att gå vanligt. Motorn går även väldigt ojämnt men timingen är korrekt. vad kan det vara? (Den gick klockrent kvällen innan och jag rörde den inte under natten.)
    22 december 2020 kl. 14:03:43
  • Jupiter: Är det oljetrycket hade jag varit lite orolig......
    15 november 2020 kl. 15:58:11
  • KnaZ: funderar vars man kan hitta växellådsolja?
    15 november 2020 kl. 15:24:39
  • KnaZ: varningslampa för olja blinkar å piper, kollat fram å bakdiff samt motorolja
    15 november 2020 kl. 15:23:49
  • KnaZ: nån som e haj på goes
    15 november 2020 kl. 15:22:50
  • KnaZ: halloj
    15 november 2020 kl. 15:22:07
  • Blix: Jupiter. Jag kör rätt ofta. Har en polare som kör bakhjulsdrivet som hänger med ibland.
    3 november 2020 kl. 17:51:03
  • Jupiter: Finns det nån bana eller spår i närheten av Karlskrona?
    1 november 2020 kl. 22:45:39
  • Blix: Är det någon körning kring karlskrona nu för tiden?
    1 november 2020 kl. 11:04:52
  • Jupiter: Här var det dött.......
    27 oktober 2020 kl. 08:17:02
  • Jupiter: Har vi någon aktiv körning i södra Sverige längre? Någon?
    23 oktober 2020 kl. 20:01:23
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd
  • SMF 2.0.17 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2021, SimplePortal
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID