Tjäna, har lite problem med min hjuling.När den är varm och har stått i garage är hjulingen lättstartad.Kommer man ut i naturen och ett par minusgrader så är det precis som att batteriet är slut trots att det inte är det. Nytt batteri som är välladdat.Relät klickar och startmotorn orkar inte riktigt gå runt.Jag har testat att koppla direktström på kabeln som går till startmotorn från startrelät, men det är fortfarande som att motorn inte orkar dra runt.Misstänker därför att det är startmotorn som är dålig, är detta ett vanligt problem på dessa maskiner?Tänkte plocka isär startmotorn under kvällen och se ifall det är några uppenbara fel, och i värsta fall byta startmotor.Kom gärna med era erfarenheter och synpunkter.Läste någonstans att startmotorn från CF X7 skulle vara starkare och passar, någon som kan bekräfta detta?Ps. Efter ett gäng startförsök med hjälpbatteri började det lukta bränd el från startmotorn.Med vänlig hälsning, Claes
Ja det är stora problem med startmotorn på CF klapprande startrelä på grund av att startmotorn drar enormt med ström, vid kyla blir det ännu värre.Som du säger så snurrar inte startmotorn alls vid vissa tillfällen, men drar så mycket ström så han sänker batteriet.Jag har upptäckt att jag vid detta tillfälle samtidigt drar i startsnöret och hjälper startmotorn och har på detta vis fått igång hjulingen.Att starta maskinen enbart genom att dra i snöret är då inget jag lyckats med.
Min funkar fint att dra igång med bara snöret,Men man får ta i rejält
Jag upplevde aldrig detta problem förra vintern utan det har kommit under de senaste veckorna.Men nu har jag skruvat isär startmotorn och konstaterat det är troligtvis den som är den stora boven i dramat. Om det bara är den märker jag först när jag bytt ut den.När jag hade demonterat startmotorn märkte jag att den var väldigt tung att dra runt för hand och nästintill omöjlig en gång per varv.Öppnade upp den och den var väldigt sotig vid kolen och kollektorn.När jag fick isär den mer så följde en halv magnet ut sittandes på motorn, den andra halvan låg löst i motorhuset, plus att två magneter till satt löst i huset.Hittade även lite fukt i utgående axelsidan av motorn då o ringarna mellan huset och ändarna var galet torra Bilderna får tala lite för sig själv oxå!Nu är bara frågan varifrån man ska köpa startmotorn och varifrån den är billigast.
Jag har en återförsäljare som ligger mer lokalt än just de och dessutom skiljer priset rätt så mkt (259kr)Vad jag förstått så har startmotorerna varit lite av ett problem på dessa maskiner och då är väl den nya svartlackerade åtgärdad kan man hoppas. Ska höra med min ÅF och jag kan få tag på den nyare !Sen är det bara att hoppas att startrelät är juste så jag slipper byta ut fler prylar.Ska passa på att beställa lite andra smågrejer som är dåliga. (Växelspaksdamask, kylarlock, varningsblinkersknapp)
hej har haft samma problem med min goes 520 har byt startmotor batteri blev inget bättre det visade sig vara dekompmekanismen som var utsliten fick byta hela kamaxeln nu startar den hur lätt som helst går till och med att rycka igång hur lätt som helst vet ej om det är samma motor i en goes som en allrod500 mvh Anton W