Så här ser det ut bakom högra kåpan (ej min bild dock men ser likadant ut)http://forumbilder.se/images/70920121056173309.jpgJag förstår inte vad det där i mitten gör för nånting, alltså där kullagret är. Ingenting händer då jag trycker in den iaf, fast kanske inte ska hända nått?
(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)Det borde väl vara så att när kopplingsarmen påverkas så ska den trycka in plattan, och den trycker då via den justerbara skruven i mitten in i kopplingen och "kopplar ur". Fjädrarna i kopplingskorgen ska ju vara spända i opåverkat läge och ge grepp i den. Sen när du trycker i. Kopplingsarmen trycker du ihop fjädrarna så kopplingen slirar. Det jag menade i tidigare inlägg var att fjädrarna kanske inte fjädrar ut riktigt och ger grepp i opåverkat läge. Det kan ju bero på att nått hamnat fel eller nått gått sönder. Slirar kopplingen så brukar det inte gå att kicka, eftersom den slirar i kopplingen istället för att dra runt motorn. Och det blir ju lika när man ska rullstarta på en lägre växel, att den slirar i kopplingen istället för att dra runt motorn. Väljer man en högre växel så går det ju lättare att dra runt motor , plus att friktionen i kopplingen kan ge lite bättre grepp efter några meter. Men som jag förstod dig så slirar inte kopplingen alls men du har dålig kompression? Det sitter säkert samma koppling på andra små maskiner, så en sprängskiss vore ju fint så du kan se att allt finns och sitter på rätt plats. Ser den ut så här ungefär(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)
Borde väl vara där som justerbara skruven från plattan i dina första bilder ska trycka. Så när du trycker in handtaget så pressas den inåt och kopplar ur.
Jag körde bildsök på google på clutch 50cc honda. Nr5 på bilden är ju lamellen, och det ska ju vara flera av den och av nr 6. Dom ligger varannan, och det är ju när dom är ihoppressade av fjädrarna (i opåverkat läge) som den ska driva helt. När du kopplar så trycks det isär och dom skivorna slirar mot varann. Lamellerna brukar ha spår i sig, med "klackar" emellan. Där kan man se hur slitna dom är.Har man växel i och motorn avstängd så brukar den vilja dra runt motorn lite även när man kopplat ur. Men ska inte orka dra runt den med tändstiftet i (om nu kompressionen inte är tokslut, men då borde den inte starta heller). Att bakhjulet snurrar med när den är upplyft är normalt, men det ska nog gå att hålla det still utan större kraft. Om du petar i ettan, och sen kickar med hjulen i backen så ska den dra framåt lite och vara stark. Så även om du håller emot eller bromsar lite ska den dra framåt utan att kopplingen slirar. Vad fick du för delar med till den? Sa säljaren nått om problem?
Tycker inte den borde starta alls om kompressionen är så usel. Lika om du rullar den? Hur lätt går det på ettan? Nu ska jag iväg på en grej, och sen jobba. Så jag har inte tid att skriva nått mer. Men lycka till och hoppas du får ordning på den.