Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Motorolja  (lĂ€st 6015 gĂ„nger)

Utloggad Linhaidestructor

Motorolja
« skrivet: 21 augusti 2006 kl. 21:21:43 »
Är det nĂ„gon annan hĂ€r som brukar fĂ„ motoroljan i luftburken?
Varje gÄng jag varit ute i skogen och klÀttrat sÄ ligger oljenivÄn under stickan och all olja har pumpats via ventilationen som sitter pÄ toppen till luftburken.
Man lÀr ju aldrig behöva byta olja med tanke pÄ att det gÄr Ät ca 0,5 liter per gÄng i skogen. Faktiskt sÄ börjar jag undra om det Àr en ATV eller en landsvÀgshoj :D
Jag tror att kraftigt framlut inte Àr den bÀsta terrÀngen för denna maskin.

Ni som kör i skogen, hur Àr terrÀngen dÀr ni kör?
Är det nĂ„gon som kör i nĂ€rheten av Ingarö, VĂ€rmdö som vill haka pĂ„ pĂ„ en tur i skogen?

Utloggad Haschi

Motorolja
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2006 kl. 08:03:25 »
Blev nyfiken och gick ut och tittade i luftburken. Kunde bara se lite oljesmuts, inga mÀngder alls. Om det beror att du kör tuffare Àn mig eller om min inte har det problemet vill jag lÄta vara osagt...

// Haschi
Linhai 300 4x4 -06

Utloggad benring

Motorolja
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2006 kl. 08:09:07 »
Jag har ju inte kört sÄ avancerad skogskörning (Àn, kanske pÄ söndag nu dÄ :lol: ) sÄ jag har oxÄ bara liten oljefilm i burken.


/B

Utloggad tribon

Motorolja
« Svar #3 skrivet: 22 augusti 2006 kl. 08:11:11 »
pĂ„ söndag Ă€r nog lite motoriolja i luftburken ditt minsta bekymmer  :P  :twisted:
ww.terrapix.se

CAN-AM 650 MAX XT. BRP 28

Utloggad STENE

Motorolja
« Svar #4 skrivet: 22 augusti 2006 kl. 08:35:01 »
Nog brukar jag fÄ olja i luftburken alltid... Det kan bli fullt pÄ nolltid om man tar i lite :-)
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Henko

Motorolja
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2006 kl. 11:11:12 »
Pratade med Micke pÄ Scandi Moto om detta och han sa att det va ett problem Linhai hade.

Man kan kolla att slangen som gÄr frÄn motorn till luftfiltret ligger rÀtt, ska ligga i en "jÀmn och rak" bana.

Tror jag fattade han rÀtt nu :?:
DÀr slangen ifrÄn luftfitret gÄr in i motorn .
Lossa den och kolla om det Àr nÄgot "gjutskÀgg", om det Àr det sÄ ta och borra uppp det lite sÄ gjulskÀgget försvinner.

Hade dom vart smarta nÀr dom byggde maskinen sÄ hade dom gjort en catch tank för vevhusventilationen

Utloggad benring

Motorolja
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2006 kl. 11:16:25 »
Citat frÄn: "tribon"
pĂ„ söndag Ă€r nog lite motoriolja i luftburken ditt minsta bekymmer  :P  :twisted:


 :D  :D

Jag har min i det fria:) vevhusventen assÄ :lol:

EDIT: Jag tycker det verkar skumt att det kommer SÅ mycket olja?!
Jag hÄller fullt typ hela tiden, sÄ den saken lÀr inte pÄverka, det mÄste i sÄ fall vara lutningar?

Utloggad Borggren

samma problem
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2006 kl. 16:08:05 »
Jag Äker YZF 450 o om man har oljenivÄn pÄ "hög" och Äker ut och övervarvar lite dÄ har man helt plötsligt "lÄg" pÄ stickan.
Vanligt vid bakhjulsÄkning ocksÄ.

Lite trist men....

Jag hade högkomp kolv innan dÄ var problemet Ànnu större, och all olja rakt ner i luftburken, trotts en liten uppsamlings burk innan....sÄ jag tröttnade och satte tebax orginal.
ST med KTM 612cc och 450cc motor....
Söker extra KTM 450 motor....

fd.Yamaha 450, Supermoto utrustad

Utloggad benring

Motorolja
« Svar #8 skrivet: 1 september 2006 kl. 23:18:24 »
Kom pÄ att jag ska meddela hur det blev för mig efter arlandatÀffen i söndags:

Tomt pÄ olja!!

Den tömmer ju fasen ut all olja vid sÄn terrÀng, vaffö dÄdÄ?

Utloggad Linhaidestructor

Motorolja
« Svar #9 skrivet: 2 september 2006 kl. 20:57:03 »
Citat frÄn: "benring"
Kom pÄ att jag ska meddela hur det blev för mig efter arlandatÀffen i söndags:

Tomt pÄ olja!!

Den tömmer ju fasen ut all olja vid sÄn terrÀng, vaffö dÄdÄ?


Personligen tror jag det beror pÄ att vid framlut sÄ rinner oljan fram till anslutningen för venten och dÀr trycks det ut. Om du har kÀnt pÄ öppningen frÄn slangen i luftburken med motorn igÄng sÄ kÀnner du att det blÄser ut, kanske det andas fram/tillbaka men ut kommer det iaf.
Funderar pÄ att sÀtt en behÄllare pÄ slangen som hÄller kvar oljan sÄ att den sen kan rinna tillbaka. Hmm mÄste klura lite.
Är det nĂ„gon som har gjort nĂ„got likande??

Utloggad benring

Motorolja
« Svar #10 skrivet: 2 september 2006 kl. 22:54:13 »
Jo, det stÀmmer ju att den blÄser ut dÀr, det ska ju vara sÄ men som du sÀger, vid framlut sÄ kommer det ut...

Om man nu skulle ha en behÄllare sÄ lÀr det inte kunna rinna tillbaka genom den slangen dÄ det blÄser ut dÀr, men om man skulle ha en behÄllare pÄ den slangen och frÄn den behÄllaren sÄ rinner det ner i motorn, via tex pÄfyllnadshÄlet, hÀnger ni med?

Skulle detta kunna vara nÄtt kanske?


Ska oxÄ klura lite, fasen oljan e ju dyr o det e synd att den ska rinna ut sÄ dÀr, man mÄste ju tÀnka pÄ miljön :D

Utloggad masken_99

Motorolja
« Svar #11 skrivet: 11 september 2006 kl. 18:53:48 »
NÄn som forskat pÄ det med oljan??
CF MOTO 500
Full snorklad
27" Bear Claw

 


Online just nu.

168 gÀster, 3 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Fraggler, Bigfoot, doggcrap,
Flest online idag: 216. Flest online nÄgonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • sjuntorparn: blocket. StĂ„r det fel eller gĂ„r det fĂ„ den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR pĂ„
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: SĂ„ mycket lĂ€ttvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: HĂ„ller med, men de som startade nĂ„gra grupperna Ă€r föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, vĂ„ga vĂ€gra sĂ€ger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt dĂ„ folk tycks föredra FB grupper dĂ€r de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: DĂ„ligt drag hĂ€rinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gĂ€ster och 1 anvĂ€ndare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det Ă€r ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: SkrĂ€mmande med 147 gĂ€ster och 3 anvĂ€nder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att fĂ„ tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze Ă€r aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja Ă€r men nĂ€ mĂ„ste ha lite fart quad 5 fram en bak rĂ€cker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar pĂ„ börjesson atv i alingsĂ„s
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT pĂ„ can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fĂ„tt problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta vĂ€xel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. nĂ„gon som vet nĂ„got om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan nĂ„gon hjĂ€lpa mig. Jag fĂ„r inte av mitt svĂ€nghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrĂ„dar eftersom de dels var tĂ€nkta som inspiration för andra att Ă„ka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta Ă€r ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nĂ„n skrev att jag skulle skita i det, för Ă€ven om jag Ă„kte truck sĂ„ passade de iaf. Men... njae...... lade in tvĂ„ bilder nu nyss frĂ„n rundan, sjĂ€lvklart utan nĂ„n löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara vĂ€ntar pĂ„ en rese trĂ„d...bĂ„de vĂ€l skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetrĂ„d nu dĂ„ hydro.. Alltid trevligt att lĂ€sa dina berĂ€ttelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: HĂ€r Ă€r bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen frĂ„n en mĂ„nad pĂ„ mc med klĂ€der dĂ€refter... Albanien, Grekland mm... sĂ€llan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fĂ„tt runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drĂ€gligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (PiteĂ„)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar frĂ„n 14 till 12 tĂ€nder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man lĂ€ser om varje dag Ă€r brĂ€nder och Ă„ter brĂ€nder..... Om det kunde bli regn nĂ„gon jĂ€vla gĂ„ng
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen dĂ„? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: NĂ„gon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna Ă€r beroende av sjĂ€lvdrag, inte tryck frĂ„n en cylinder. En fyrtaktare vill ha sĂ„ lite motstĂ„nd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg frĂ„n 2:a vĂ€rldskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstĂ„nd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det Ă€r nog nĂ„n som inte förstĂ„r, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jĂ€vligt det Ă€r nĂ€r skorsten Ă€r kall och fuktig, knappt nĂ„tt drag alls och vill ryka in, men nĂ€r vi fĂ„r full temperatur dĂ„ dĂ„nar det i vedpannan. En motor Ă€r inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför mĂ„nga inte ser nĂ„n effekt ökning Ă€r att du har ökat avgashastigheten i frĂ„n första start pĂ„ motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning sĂ„ som turbo eller kompressor eller tillsĂ€tande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi dĂ„ tar och lindar in hela systemet frĂ„n grenrör till Ă€nda ut pĂ„ avgasröret inkl ljudĂ€mpare. DĂ„ hĂ€nder det nĂ„tt. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage sĂ„ bevarar du vĂ€rmen sĂ„ vid myningen sĂ„ Ă€r det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det gĂ„r lĂ€ttare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstĂ„nd för avgasventil och i sin tur pĂ„verkar insugsventil, vilket ger bĂ€ttre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet pĂ„ motorn. SĂ„ med andra ord sĂ„ har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk pĂ„ vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil Ă€r 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor Ă€r pĂ„ sĂ„ gĂ„r det Ă„t ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. SĂ„ vi sĂ€ger sĂ„.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att fĂ„ hĂ€star sĂ„ vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bĂ€nk? anvĂ€nds för att slippa vĂ€rmen pĂ„ ett visst omrĂ„de
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgĂ„r man alltid frĂ„n att den Ă€r varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bĂ€nk dĂ€r just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. DĂ€remot vill de som sĂ€ljer skiten slĂ„ i folk att man fĂ„r snabbare gasvĂ€xling om man sĂ€tter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjĂ€rnceller. Tycker du ska lĂ€sa pĂ„ ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme