Nu ska inte jag berätta hur jag lägger i/ur diffen samt 4x4 på min maskin så kan ingen komma till Hades och säga att -Miko skrev att osv Nu kan jag tycka att man har ett egetansvar för sin maskin och hur den brukas, sen om det står på varenda löpsedel och forum att man ska göra si och så är igentligen orelevant. Om jag har brukat min hjulingen på ett felaktigt och skadligt sätt, som jag läst på ett forum att man ska kunna göra, så kan jag ju inte senare använda det som ett argument gentemot min åf för att försöka få reparationen på garanti eller renflå sig själv att man inte gjort något fel, lite smartare får man väll ändå va.För att återgå till "diffandet" så är jag helt säker på att om man vet och har känsla för hur allt fungerar och hur det ska kännas i styret samt om drivlinan ligger belastad eller obelstad så är mitt sätt inte ett dugg sämre/skadligare än vad som står i manualen. Nått vi kan va överens om är att man ska ALDRIG lita på indikeringarna i displayen om 4x4 och diff är i eller urkopplade, man ska lära sig känna det i styret.
Till 90% av dom som köper en 4-hjuling är rådet att följa handboken.Är man en van förare som har känsla för hur grejerna fungerar o vet vilka varvtal/belastningar o hastighet som gäller så går det naturligtvis att krypköra o lägga i/ur 4-hjulsdriften.Men vid minsta misstanke om att inte fullgott ingrepp skett ska man INTE gasa öht utan stanna o göra om ingreppet.Man får en känsla för hur det ska kännas i styret efter ett tag.Tyvärr sker ju oftast missödena när nån nybliven ägare läst på nåt forum om hur man "ska" göra istället för att läsa handboken o lära sig först,dunkar i diffen med fullt hjulspinn i nåt lerhål.Man lär sig att planera körningen bättre o bättre ju längre tid man ägt maskinen.Finns ju lixom ingen anledning att köra ner i ett vatten/lerhinder med 2-hjulsdriften i för att sen måsta stå mitt i leran o krångla med diffar o 4-hjulsdrift.Men visst händer det att man blir överraskad på nån myr än idag.=) brukar sluta med winchning=) mvh//hades
Skapa en egen tråd om det så kan vi få läsa om x8 an här..
Jag tycker inte den känns överhuvudtaget som en X7:a nånstans, den känns bättre fjädrad, min gamla ville gärna tugga sig över framhjulen vid kurvtagning på asfalt(understyra mycket mer), betydligt mer spårstabil både på grus och asfalt. Sen gör motorn att det känns som körglädjen nått nya höjder jämfört med dom encylindriga maskinerna. Härlig känsla att kunna åka på långa kontrollerade ställ på grusväg..gick absolut inte med X5:an.. Jag är supernöjd med min, har väl snart kört 50 mil o inte stött på ett enda problem, har även "nöjesskruvat" lite på den o tycker att kvalitén har höjts en hel del från X5/X7. Jag har ju också tagit bort katalysatorn o öppnat upp luftburken en del vilket gjorde att den nu både låter riktigt bra o blev betydligt piggare o starkare o höjde toppfarten. Tror aldrig mer man kommer kunna skaffa nåt encylindrigt efter man åkt den här.. nu är det bara och invänta CF MOTOS nästa 1000cc som förhoppningsvis kommer om två år när det blir dax att byta denna,, men kommer bara att njuta fram tills dess!!